Το τζόκινγκ είναι το καλύτερο «φάρμακο» για τη μνήμη

Το τρέξιμο είναι πολύ ωφέλιμο για την υγεία μας, μειώνει το βάρος και ρίχνει την πίεση

Επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η άσκηση απελευθερώνει μια πρωτεΐνη που μπορεί να βελτιώσει τη μνήμη, σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Cell Metabolism.

Τα αποτελέσματα της νέας έρευνας προέκυψαν όταν οι ερευνητές έψαξαν αν το τρέξιμο στο διάδρομο ενισχύει τη λειτουργία της μνήμης. Στο παρελθόν έχει αποδειχθεί ότι ένα ζευγάρι πρωτεϊνών οδηγούν στην καλύτερη λειτουργία εγκεφαλικών νευρώνων που σχετίζονται με τη μνήμη μετά από άσκηση.

Τα νέα ευρήματα έδειξαν ότι μια πρωτεΐνη που ονομάζεται καθεψίνη Β μπορεί να εντοπιστεί στην πορεία από στους μύες προς τον εγκέφαλο σε πειράματα. Αυτό σημαίνει ότι, αφού μετά από άσκηση με τρέξιμο, τα επίπεδα της συγκεκριμένης πρωτεΐνης αυξήθηκε στο αίμα σε πειράματα σε ποντικούς, πιθήκους και ανθρώπους. Ο ερευνητής Henriette van Praag, νευροεπιστήμονας στο Εθνικό Ινστιτούτο για τη Γήρανση στις Ηνωμένες Πολιτείες, εξήγησε ότι ο υγιεινός τρόπος ζωής «μας ωφελεί μακροπρόθεσμα».

«Θέλαμε να ρίχνει ένα ευρύ δίχτυ», δήλωσε. «Αντί να επικεντρωθούμε σε ένα γνωστό παράγοντα, ερευνήσαμε πρωτεΐνες που θα μπορούσαν να εκκρίνονται από μυϊκό ιστό και να μεταφέρονται στον εγκέφαλο. Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες πρωτεΐνες ήταν η καθεψίνη Β».

Ο δρ van Praag και οι συνεργάτες του συνέκριναν τη λειτουργία της μνήμης σε φυσιολογικά ποντίκια με ποντίκια που στερούνται τη δυνατότητα να παράγουν καθεψίνη Β. Κατά τη διάρκεια μιας εβδομάδας και οι δύο ομάδες ποντικών υποβλήθηκαν σε δοκιμασίες με λαβυρίνθους. Μετά από λίγες μέρες, τα φυσιολογικά ποντίκια έμαθαν τη σωστή διαδρομή.

Ωστόσο, όταν οι δύο ομάδες έτρεξαν πριν από την καθημερινή δοκιμασία, τα φυσιολογικά ποντίκια θυμήθηκαν πιο γρήγορα το σωστό δρόμο, ενώ τα ποντίκια που δεν παράγουν καθεψίνη Β δεν μπορούσαν να θυμηθούν τη θέση του. Ο δρ van Praag, δήλωσε: «Κανείς δεν έχει αποδείξει πριν από εμάς την επίδραση της καθεψίνης Β στην μάθηση και μνήμη. Έχουμε επίσης ενδείξεις από τη μελέτη μας ότι η καθεψίνη Β αυξάνεται στο αίμα από την άσκηση σε τρία είδη - τα ποντίκια, τους πίθηκους και τους ανθρώπους. Επιπλέον, οι άνθρωποι που ασκούνται συστηματικά για τέσσερις μήνες, παρουσιάζουν καλύτερη απόδοση σε σύνθετες εργασίες όπως τη μνήμη και όλο αυτό συσχετίζεται με τα αυξημένα επίπεδα καθεψίνης Β».

Τέλος, ο καθηγητής πρόσθεσε: «Σε γενικές γραμμές, το μήνυμα είναι ότι ο σταθερός υγιεινός τρόπος ζωής μας ωφελεί μακροπρόθεσμα. Οι άνθρωποι συχνά μας ρωτούν, πόσο καιρό έχουμε για να ασκηθούμε και πόσες ώρες; Η μελέτη υποστηρίζει ότι οι πιο σημαντικές αλλαγές συμβαίνουν με τη διατήρηση μιας μακροχρόνιας συνήθειας άσκησης».

Μια απλή βόλτα στη φύση είναι ευεργετική για την υγεία μας

Μια βόλτα στο πάρκο αρκεί για να μειωθεί η κατάθλιψη καθώς και η αυξημένη ατηριακή πίεση του αίματος, σύμφωνα με αυστραλιανή μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Scientific Reports.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Κουίνσλαντ, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή Ρίτσαρντ Φούλερ, μελέτησαν 1.538 άτομα, συσχετίζοντας τον χρόνο που περνούσαν στο πάρκο ή γενικότερα στην εξοχή, με την κατάσταση της σωματικής και ψυχικής υγείας τους.

Διαπιστώθηκε -επιβεβαιώνοντας έτσι και προηγούμενες μελέτες- ότι η επαφή με το πράσινο και τη φύση, ακόμη και μόνο για μισή ώρα, ωφελεί την υγεία και φέρνει μεγαλύτερη ψυχική ευεξία. Συγκεκριμένα, καταγράφηκε μείωση κατά 7% της κατάθλιψης και κατά 9% της τιμής της αρτηριακής πίεσης του αίματος.

«Γνωρίζαμε εδώ και καιρό ότι η επίσκεψη σε πάρκα κάνει καλό στην υγεία, αλλά τώρα βλέπουμε ότι δεν χρειάζεται καν πολλή ώρα για να υπάρξουν οφέλη. Αρκούν τακτικές βόλτες της μισής τουλάχιστον ώρας τη μέρα», δήλωσε ο Δρ Φούλερ, ο οποίος ενθάρρυνε τους ανθρώπους να επισκέπτονται το κοντινότερο πάρκο τους, όσο γίνεται συχνότερα.

Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί