Ανεξήγητη υπογονιμότητα ίσως οφείλεται και σε ιό του έρπητα

Ο ιός HHV-6 είναι η αιτία της «παιδικής ερυθράς» ή βρεφικής ροδάνθης

Πολλές περιπτώσεις ανεξήγητης υπογονιμότητας στις γυναίκες μπορεί να οφείλονται σε έναν ιό της οικογένειας του έρπητα ο οποίος μεταδίδεται με το σάλιο, αναφέρουν ιταλοί επιστήμονες.

Σε μικρή μελέτη που πραγματοποίησαν διαπίστωσαν πως σχεδόν οι μισές υπογόνιμες μητέρες ήσαν μολυσμένες με τον ιό HHV-6A, ο οποίος όμως δεν υπήρχε σε καμία από τις μητέρες που επίσης εξέτασαν.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές στην επιθεώρηση «PLoS One», ο ιός HHV-6 είναι η αιτία της «παιδικής ερυθράς» ή βρεφικής ροδάνθης (roseola infantum), μίας ασθένειας των παιδιών που χαρακτηρίζεται από πυρετό διαρκείας 3-4 ημερών ο οποίος συνοδεύεται από απότομο εξάνθημα στο πρόσωπο και στο σώμα που υποχωρούν μόνα τους, δίχως θεραπεία. Ο ιός αυτός έχει επίσης εμπλακεί και σε πολλές άλλες νόσους, όπως νοσήματα του ήπατος, πνευμονίτιδα, μυοκαρδίτιδα, σκλήρυνση κατά πλάκας κ.λπ. Ο HHV-6 έχει δύο υποτύπους, τον HHV-6A και τον HHV-6B που προσφάτως διαπιστώθηκε ότι είναι δύο εντελώς ξεχωριστά είδη, αφού έχουν διαφορετικά βιολογικά, ανοσολογικά, παθολογικά και μοριακά χαρακτηριστικά.

Η έρευνα

Στη νέα μελέτη, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Φερράρα εξέτασαν δείγματα από τη μήτρα 30 υπογόνιμων γυναικών και 36 μητέρων, ηλικίας 21 έως 38 ετών. Με μεγάλη τους έκπληξη εντόπισαν ίχνη από το DNA του ιού HHV-6A στο 43% των δειγμάτων από τις υπογόνιμες γυναίκες, αλλά σε κανένα δείγμα από τις μητέρες οι οποίες είχαν από τουλάχιστον ένα παιδί. Επιπλέον, στις γυναίκες που ήταν μολυσμένες με τον ιό, ήταν διαταραγμένα τα επίπεδα διαφόρων ουσιών, ορμονών και πρωτεϊνών (λ.χ. κυτταροκίνες, οιστραδιόλη) που παίζουν ρόλο στην τεκνοποίηση.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι αν επιβεβαιωθούν τα ευρήματά τους από μεγαλύτερες μελέτες, είναι πιθανό η θεραπεία του ιού να αποκαθιστά την υπογονιμότητα των γυναικών. «Η μελέτη μας υποδηλώνει ότι η λοίμωξη με τον ιό HHV-6A μπορεί να αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην ανεξήγητη γυναικεία υπογονιμότητα, αλλά θα πρέπει να διεξαχθούν περαιτέρω μελέτες για να επιβεβαιωθεί αυτή η συσχέτιση», καταλήγουν. Υπολογίζεται ότι μία στις οκτώ γυναίκες δυσκολεύεται να αποκτήσει παιδί και πως από αυτές τις γυναίκες, η μία στις τέσσερις έχει ανεξήγητη υπογονιμότητα, δηλαδή δεν μπορεί να βρεθεί μία αιτία για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει.