Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Οι ηλικιωμένοι δεν είναι επικίνδυνοι στο τιμόνι», λέει νέα έρευνα

Οι ηλικιωμένοι κάνουν λιγότερο σοβαρά τροχαία ατυχήματα επειδή προσέχουν

Αφήστε τους ηλικιωμένους να οδηγούν, δεν είναι επικίνδυνοι, είναι το μήνυμα νέας βρετανικής και λίγο αιρετικής έρευνας. Οι ερευνητές του Κέντρου Καινοτομικής Γήρανσης του Ουαλικού Πανεπιστημίου του Σουάνσι, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή Γεροντολογίας Τσαρλς Μασλγουάιτ, έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στο Βρετανικό Φεστιβάλ Επιστήμης, σύμφωνα με το BBC και τον Guardian.

«Ενώ οι άνθρωποι νομίζουν ότι οι ηλικιωμένοι είναι επικίνδυνοι στον δρόμο, δεν είναι. Πιστεύεται επίσης, ότι αν ελέγχονται ξανά οι ικανότητες των ηλικιωμένων στην οδήγηση, οι δρόμοι θα γίνουν ασφαλέστεροι, αλλά αυτό δεν θα συμβεί» δήλωσε ο Τσαρλς Μασλγουάιτ.

Οι επιστήμονες ανέλυσαν στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα και βρήκαν ότι οι οδηγοί 70 ετών προκαλούν τρεις έως τέσσερις φορές λιγότερα σε σχέση με τους οδηγούς 17 έως 21 ετών, αλλά περισσότερα ατυχήματα σε σχέση με τους σαραντάρηδες (οι οδηγοί 40 έως 50 ετών είναι η πιο ασφαλής ηλικιακή ομάδα με τα λιγότερα τροχαία). Το ποσοστό ατυχημάτων αυξάνει σταδιακά για τα άτομα άνω των 75 ετών.

Οι ερευνητές, έκαναν επίσης συστηματικές παρατηρήσεις για τον τρόπο οδήγησης των ηλικιωμένων και διαπίστωσαν ότι τα περισσότερα λάθη τα κάνουν, όταν στρίβουν δεξιά και όταν κάνουν προσπέραση. Τα λάθη αυτά συνήθως γίνονται, όταν νιώθουν πίεση από άλλα οχήματα πίσω ή δίπλα τους.

Λιγότερα σοβαρά ατυχήματα για τους ηλικιωμένους

Οι νέοι ηλικίας οδηγοί έως 21 ετών και κυρίως οι άνδρες, συνήθως οδηγούν πολύ γρήγορα, χάνουν τον έλεγχο του οχήματος και εμπλέκονται σε πιο σοβαρά ατυχήματα. Οι ηλικιωμένοι κάνουν λιγότερο σοβαρά τροχαία, στα οποία αρκετά συχνά εμπλέκονται ηλικιωμένοι και στα άλλα αυτοκίνητα, καθώς τείνουν να πέφτουν σε παρόμοια λάθη. Ειδικά οι ηλικιωμένες γυναίκες οδηγοί κάνουν τρακαρίσματα, όταν πραγματοποιούν ελιγμούς σε περιορισμένο χώρο.

Σύμφωνα με τη μελέτη, οι ηλικιωμένοι αντισταθμίζουν τις σταδιακά μειούμενες ικανότητές τους (π.χ. τις πολύ πιο καθυστερημένες αντιδράσεις τους), με το να οδηγούν πιο αργά και πιο προσεκτικά, να αφήνουν μεγαλύτερες αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα, να αποφεύγουν την οδήγηση σε άσχημες καιρικές συνθήκες, να επιλέγουν να οδηγήσουν σε πιο ήσυχες ώρες της μέρας και σε λιγότερο πολυσύχναστους δρόμους κ.α.

Όταν όμως οι άνθρωποι άνω των 70 ετών εμπλακούν σε τροχαίο, είναι πιθανότερο, σε σχέση με τους νέους, να πεθάνουν ή να τραυματισθούν σοβαρά, αν και συνήθως εξαιτίας της εξασθενημένης υγείας τους και όχι της σοβαρότητας του δυστυχήματος.

Σε πολλές χώρες, αποτελεί θέμα δημόσιας συζήτησης, μέχρι ποια ηλικία πρέπει οι ηλικιωμένοι οδηγοί να κυκλοφορούν στους δρόμους, αν και πότε πρέπει να επανεξετάζονται για τις ικανότητές τους στην οδήγηση, πότε πρέπει να τους ανανεώνεται ή να τους αφαιρείται η άδεια οδήγησης κ.α.

Ανάλογες συζητήσεις γίνονται μέσα στις οικογένειες, όπου συχνά τα παιδιά προσπαθούν να πείσουν τους ηλικιωμένους γονείς τους να μην οδηγούν πια, φοβούμενοι κάποιο σοβαρό ατύχημα λόγω άνοιας ή άλλης ασθένειας. Συνήθως, όμως, οι ηλικιωμένοι αρνούνται να παρατήσουν το αυτοκίνητό τους, τόσο για πρακτικούς, όσο και για ψυχολογικούς λόγους (αποφυγή κατάθλιψης και κοινωνικής απομόνωσης).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παπαστεργίου από Θεσσαλονίκη: Δεν ψηφιοποιούμε απλά, καταργούμε τη γραφειοκρατία
Τι είπε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μιλώντας στο 3ο Συνέδριο Καινοτομίας και Νέων Τεχνολογιών Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Παπαστεργίου από Θεσσαλονίκη: Δεν ψηφιοποιούμε απλά, καταργούμε τη γραφειοκρατία