ΦΕΒ

Αισιοδοξούν ότι θα βρουν τρόπο για νέες θεραπείες

Βρήκαν πώς να «διορθώσουν» τη μνήμη οι επιστήμονες!

11 Ιαν 201723.00

Αμερικανοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι ανακάλυψαν ένα μοριακό μονοπάτι στον εγκέφαλο που μπορεί να δώσει πληροφορίες για τα προβλήματα μνήμης των ηλικιωμένων και παράλληλα να συντελέσει στην ανάπτυξη νέων θεραπειών πρόληψης της άνοιας.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσαν στο επιστημονικό έντυπο Cell Reports ερευνητές του Πανεπιστημίου Rutgers, η μελέτη επικεντρώθηκε στα μονοπάτια σηματοδότησης του ιππόκαμπου, της περιοχής του εγκεφάλου που λαμβάνουν χώρα η μάθηση και η μνήμη. Οι ειδικοί μελέτησαν πως μεταδίδονται οι πληροφορίες από τις συνάψεις στους πυρήνες των νευρωνικών κυττάρων του ιππόκαμπου.

Χρησιμοποιώντας εργαστηριακά ποντίκια διαπίστωσαν ότι η πρωτεΐνη CRTC1 ενισχύει τη μνήμη ελέγχοντας την γονιδιακή έκφραση, μια διαδικασία που επιτρέπει στο κύτταρο να ανταποκριθεί στο διαρκώς μεταβαλλόμε περιβάλλον του σώματος και λειτουργεί ως διακόπτης ενεργοποίησης - απενεργοποίησης που ελέγχθεί πότε παράγονται οι πρωτεΐνες και τα επίπεδα στα οποία εκκρίνονται.

«Ανακαλύψαμε ότι όσο περισσότερο μένει στον εγκέφαλο τον ποντικιών η πρωτεΐνη CRTC1, τόσο ισχυρότερη είναι η μνήμη», εξηγεί ο συγγραφέας της μελέτης Γκλεμπ Σουμυατσκι, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Γενετικής της Σχολής Τεχνών και Επιστημών του Πανεπιστημίου Rutgers.

Μέσω δύο πειραμάτων οι ερευνητές απέδειξαν ότι τα ποντίκια που εκπαιδεύτηκαν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα είχαν υψηλότερη δραστηριότητα της CRTC1, είχαν πιο ισχυρή γονιδιακή έκφραση και καλύτερη μακροπρόθεσμη μνήμη.

Επίσης, ανακάλυψαν ότι η πρωτεΐνη CRTC1 ενεργοποιεί το γονίδιο FGF1 που ελέγχει σημαντικές εγκεφαλικές κυτταρικές λειτουργίες, την ανάπτυξη και την επιβίωση και είναι σημαντικό για την διατήρηση των ιστών, την επιδιόρθωση και την αναγέννησή τους. Η ενεργοποίησης αυτή σχετίζεται επίσης με την ένταση της μάθησης για την ενίσχυση της μνήμης.

«Η διαδικασία της μάθησης είναι λίγο πολύ ίδια στον ανθρώπινο εγκέφαλο και αυτόν των τρωκτικών. Αυτό που λέει πρακτικά η μελέτη μας είναι ότι υπάρχουν πολλές διαφορετικές απαντήσεις στο ερώτημα πως θα ελέγξουμε και θα βελτιώσουμε τη μνήμη», συμπληρώνει ο Δρ Σουμυατσκι.

Σε κάθε περίπτωση η συγκεκριμένη έρευνα ενισχύει την άποψη ότι αν κατανοήσουμε περισσότερο τα μοριακά μονοπάτια του εγκεφάλου, τότε θα μπορέσουμε να ανακαλύψουμε καλύτερες θεραπείες για τα άτομα με γεροντική άνοια και νευροεκφυλιστικές παθήσεις, όπως η νόσο Αλτσχάιμερ.

Typosthes.gr Social Media Awards 2017