Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Πολέμησαν το μετατραυματικό στρες με… Tetris

Οι άσχημες αναμνήσεις σβήνουν πιο γρήγορα

Το δημοφιλές παιχνίδι Tetris μπορεί να βάλει «φρένο» στις δυσάρεστες αναμνήσεις που εμφανίζονται σε κάποια άτομα μετά από ένα τραυματικό γεγονός. Αυτό έδειξε μια νέα μελέτη ερευνητών του Ινστιτούτου Καρολίνσκα στη Στοκχόλμη της Σουηδίας σε συνεργασία με συναδέλφους τους από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στη Βρετανία, η οποία διεξήχθη σε επιζήσαντες αυτοκινητικών ατυχημάτων.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Molecular Psychiatry», τα άτομα που είχαν εμπλακεί στο ατύχημα παρουσίαζαν λιγότερα συμπτώματα μετατραυματικού στρες αν έπαιζαν το δημοφιλές ηλεκτρονικό παιχνίδι μέσα σε έξι ώρες από την εισαγωγή τους στο νοσοκομείο.

Η διαταραχή μετατραυματικού στρες (PTSD) μπορεί να «πλήξει» άτομα που έχουν βιώσει πόλεμο, βασανιστήρια, βιασμό, αυτοκινητικά ατυχήματα ή άλλες καταστάσεις στις οποίες η ζωή τους (ή η ζωή κάποιου άλλου) τέθηκε σε κίνδυνο. Παρότι δεν αναπτύσσουν όλοι οι άνθρωποι τη διαταραχή μετά το τραυματικό γεγονός, σε όσους συμβαίνει το κύριο κλινικό σύμπτωμα είναι οι επαναλαμβανόμενες και παρεισφρητικές αναμνήσεις του τραύματος (αυτά που ονομάζουμε «flashback»).

«Η υπόθεσή μας ήταν ότι μετά το τραυματικό γεγονός οι ασθενείς θα ταλαιπωρούνταν από λιγότερες δυσάρεστες αναμνήσεις αν έπαιζαν Tetris στο πλαίσιο μιας σύντομης συμπεριφορικής παρέμβασης ενόσω περίμεναν στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) του νοσοκομείου» σημείωσε η δρ Χολμς και εξήγησε ότι «καθώς το παιχνίδι αυτό είναι απαιτητικό από οπτικής απόψεως, θελήσαμε να δούμε αν θα μπορούσε να αποτρέψει τις άσχημες αναμνήσεις του τραυματικού γεγονότος από το να "εγκατασταθούν" στον εγκέφαλο - αν μπορεί δηλαδή να παρέμβει και να διακόψει μια διαδικασία που είναι γνωστή ως παγίωση των αναμνήσεων».

Η μελέτη περιέλαβε 71 θύματα αυτοκινητικών ατυχημάτων. Οι μισοί εθελοντές έφεραν στη μνήμη τους το τραυματικό γεγονός για μικρό διάστημα και στη συνέχεια έπαιξαν ένα παιχνίδι Tetris ενόσω περίμεναν στο ΤΕΠ του νοσοκομείου. Οι άλλοι μισοί έφεραν εις πέρας ένα άλλο καθήκον - στο σύνολό τους πάντως οι παρεμβάσεις έλαβαν χώρα μέσα στις πρώτες έξι ώρες από το ατύχημα. Τα αποτελέσματα στο κλινικό περιβάλλον δικαίωσαν τους ερευνητές: τα άτομα που έπαιξαν Tetris εμφάνισαν λιγότερες παρεισφρητικές αναμνήσεις του τραυματικού γεγονότος μέσα στην εβδομάδα που ακολούθησε το ατύχημα σε σύγκριση με τα άτομα της ομάδας ελέγχου. Οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης ότι στην ομάδα του Tetris οι άσχημες αναμνήσεις «έσβηναν» ταχύτερα.

«Η πρώτη εβδομάδα μετά το τραυματικό γεγονός μπορεί να είναι πολύ σημαντική για τους ασθενείς μας, οι οποίοι χρειάζεται να επιστρέψουν στο σπίτι τους για να αναρρώσουν. Αυτή η διαδικασία μπορεί να είναι δύσκολη αν το άτομο έχει συνεχείς αναμνήσεις του τραυματικού γεγονότος, συχνά αρκετές φορές μέσα στην ημέρα» ανέφερε η δρ Ιγιαντουράι.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ