26

ΣΕΠ
2017

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τα ω-3 λιπαρά και το μουρουνέλαιο

Μουρουνέλαιο: Μια αστείρευτη πηγή ζωής και υγείας

14 Ιουλ 201721.12

Του Δρ. Δημήτρη Γρηγοράκη*

Τα ω-3 λιπαρά είναι πολύ σημαντικά για την ανθρώπινη υγεία καθώς αποτελούν δομικά συστατικά της διαμόρφωσης του ανοσοποιητικού συστήματος. Επίσης διακρίνονται για τις ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές τους, προστατεύοντας έτσι από μεγάλο πλήθος ασθενειών.

Δυστυχώς η μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων δεν καταναλώνει αρκετά συχνά (1-2 φορές την εβδομάδα) λιπαρό ψάρι, όπως ή ρέγγα, το σκουμπρί, ο τόνος, η σαρδέλλα. Ως εκ τούτου δεν προσλαμβάνει επαρκείς ποσότητες των δύο σπουδαίων λιπαρών οξέων EPA (εικοσαπεντανοϊκό οξύ) και DHA (δοκοσαεξανοϊκό οξύ), των οποίων οι ευεργετικότατες επιδράσεις στον ανθρώπινο οργανισμό έχουν τεκμηριωθεί με χιλιάδες κλινικές μελέτες

 

Το χρυσάφι που λέγεται μουρουνέλαιο

Οι θρεπτικές ιδιότητες του μουρουνέλαιου είναι γνωστές εδώ και χιλιετίες και αναφορές υπάρχουν ακόμη και στη Βίβλο. Τον 17ο αιώνα παρατηρήθηκε ότι η κατανάλωση μουρουνέλαιου επέφερε συγκεκριμένα ευεργετικά αποτελέσματα στην υγεία, οπότε πολλοί συνέστησαν τη χρήση του για τη θεραπεία της ραχίτιδας και των ρευματισμών. Το μουρουνέλαιο (ηπατοϊχθυέλαιο) αποτελεί ένα είδος ιχθυελαίου. Εντούτοις με τον όρο «ιχθυέλαιο» εννοείται συνήθως το λάδι που εξάγεται από τη σάρκα των λιπαρών ψαριών και όχι από το συκώτι τους, όπως συμβαίνει με το μουρουνέλαιο. Αν και τα δύο έλαια είναι πολύ πλούσια σε ω-3 λιπαρά, το μουρουνέλαιο υπερτερεί ως προς το γεγονός ότι είναι πλούσιο σε βιταμίνη D (D3) και βιταμίνη Α. Πράγματι, το μουρουνέλαιο έχει πλούσια διατροφική αξία. Το υψηλής ποιότητας μουρουνέλαιο αποτελεί εξαιρετική πηγή ω-3 λιπαρών οξέων: DHA (600 mg/5 ml) και ΕΡΑ (400 mg/5 ml), όπως και της ιδιαίτερα σημαντικής βιταμίνης D (10 μg/5 ml – 400 IU). Ταυτόχρονα, περιέχει σημαντική ποσότητα βιταμίνης Α (250 μg/5 ml – 833 IU), ενώ συχνά προστίθεται και βιταμίνη Ε (10 mg/5 ml) για αντιοξειδωτική προστασία των ω-3 (Mollers.gr).

Τα παραπάνω διατροφικά χαρακτηριστικά του μουρουνέλαιου απαντούν κατηγορηματικά και με σαφήνεια στο ερώτημα που μου υποβάλλουν συχνά οι πελάτες μου για το εάν πρέπει να λαμβάνουν μουρουνέλαιο και το καλοκαίρι. Οι περισσότεροι έχοντας επωφεληθεί από τις θετικές του ιδιότητες κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου (λιγότερες ιώσεις – περισσότεροι ευεξία), είναι φυσικό να αναρωτιούνται εάν θα πρέπει να το συνεχίσουν και την καλοκαιρινή περίοδο. Στο μυαλό τους δημιουργείται ο συγκεκριμένος προβληματισμός με δεδομένο ότι, εφόσον το μουρουνέλαιο περιέχει βιταμίνη D, ίσως να μην είναι απαραίτητο το καλοκαίρι, λόγω της ηλιοφάνειας. Όπως, όμως, είναι φανερό από τα παραπάνω επιχειρήματα της ταυτόχρονης συνύπαρξης και των ω-3 λιπαρών, η απάντησή μου για το θέμα αυτό είναι ξεκάθαρη και κατηγορηματική: Φυσικά και θα πρέπει να λαμβάνετε μουρουνέλαιο και το καλοκαίρι για πολλαπλούς λόγους και ειδικά λόγω της αυξημένης περιεκτικότητάς του σε ω-3 λιπαρά. Άλλωστε η ποσότητα της βιταμίνης D που περιλαμβάνεται στην προτεινόμενη δοσολογία λήψης μουρουνέλαιου (1 κουταλάκι του γλυκού= 5ml, την ημέρα) είναι 10 μg ή 400 IU, η οποία υπολείπεται κατά 25% της συνιστώμενης ημερήσιας διαιτητικής πρόσληψής της. Επομένως, αποτελεί μία ασφαλή και ταυτόχρονα αναγκαία διαιτητική πρόσληψη, λόγω της πολύ περιορισμένης διαθεσιμότητας της βιταμίνης D στα διάφορα τρόφιμα. 

Συμπερασματικά, η προσθήκη στην ανθρώπινη διατροφή υψηλής ποιότητας λιπαρών, όπως είναι τα ω-3, δημιουργεί τις προϋποθέσεις αντιφλεγμονώδους προστασίας, συμβάλλοντας στην αποτελεσματική θωράκιση του ανοσοποιητικού συστήματος. Επομένως, καταναλώστε περισσότερα ψάρια, ξηρούς καρπούς, ιχθυέλαια και μουρουνέλαιο. Στην περίπτωση, όμως, του μουρουνέλαιου προσφέρεται το σημαντικό πλεονέκτημα ότι περιέχει έναν μοναδικό συνδυασμό συνύπαρξης φυσικών ωμέγα-3 λιπαρών και βιταμίνης D, τον οποίο δεν θα βρείτε σε κανένα συμπλήρωμα διατροφής.

Με τον τρόπο αυτό λειτουργεί έμμεσα ως αντιφλεγμονώδης και ανοσοπροστατευτικός παράγοντας, θωρακίζοντας τον οργανισμό έναντι απειλητικών μολυσματικών παραγόντων. Βέβαια, προκειμένου να επωφεληθείτε μέγιστα από τα πολλαπλά οφέλη υγείας που προσφέρει είναι πολύ σημαντικό να καταναλώνετε μουρουνέλαιο υψηλής ποιότητας, όπως είναι το MÖLLER’S! Η φυσική γεύση του μουρουνέλαιου MÖLLER’S είναι αναντικατάστατη σχετικά με τη διατροφική της αξία.

Για ορισμένους όμως, η ιδιαιτερότητα της φυσικής του γεύσης αποτελεί ένα σημαντικό αντικίνητρο για την καθημερινή πρόσληψη του. Για τις περιπτώσεις αυτές, συνιστάται το υγρό μουρουνέλαιο MÖLLER’S με γεύση λεμόνι ή οι κάψουλες MÖLLER’S FORTE που περιέχουν μίγμα μουρουνέλαιου και ιχθυέλαιου. Για τα παιδιά επίσης υπάρχει η λύση του MÖLLER’S ΥΓΡΟ Tutti Frutti και των MÖLLER’S ΨΑΡΑΚΙΑ – ΖΕΛΕΔΑΚΙΑ.

*Δημήτρης Γρηγοράκης, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc, PhD

Διδάκτωρ Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

Επιστημονικός Διευθυντής Ομάδας ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1) Calder PC &Grimble RF (2002). Polyunsaturated fatty acids, inflammation and immunity.Eur J ClinNutr 56 (3): S14-S19.

2) Calder PC &Zurier RB (2001). Polyunsaturated fatty acids and rheumatoid arthritis. CurrOpinClinNutrMetab Care 4(2):115-121.

3) Calder PC (2001). n-3 polyunsaturated fatty acids, inflammation and immunity: pouring oil on troubled waters or another fishy tale? Nutr Res 21: 309-341.

4) Gibney MJ & Hunter B (1993). The effects of short- and long-term supplementation with fish oil on the incorporation of n-3 polyunsaturated fatty acids into cells of the immune system in healthy volunteers. Eur J ClinNutr 47:255-259.

5) Holick MF & Grant WB (2014). Vitamin D status and ill health. Lancet Diabetes Endocrinol 2:273–274.

6) Mollers.gr

7) Prietl B, Treiber G, Pieber TR &Amrein K (2013). Vitamin D and immune function.Nutrients 5;5(7):2502-2521. Review.

8) Γρηγοράκης Δ (2016). Αυτοάνοσα, Ανοσοποιητικό & Διατροφή. Εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ.

9) Γρηγοράκης Δ (2017). Βιταμίνη D: Μία θρεπτική ουσία – Χίλιες δράσεις υγείας. Εκδόσεις ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ.


ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ;(0)

Ποιος καφές δεν μας πειράζει στο στομάχι;

Υγεία-Επιστήμη25 Σεπ 201722.44

Η διαδικασία ψησίματος του καφέ επηρεάζει τη χημική του σύσταση

Πάρα πολύ σύντομα: Σε πόσα χρόνια θα εγκατασταθούμε στη Σελήνη;

Υγεία-Επιστήμη25 Σεπ 201722.33

Έως το 2040 οι κάτοικοι του σεληνιακού χωριού θα έχουν φθάσει τους 100

Πιο πολύ ώρα στην τουαλέτα παρά… για γυμναστική!

Υγεία-Επιστήμη25 Σεπ 201722.22

Μελέτη για την καθιστική ζωή των Βρετανών

Πρωτοποριακό επίθεμα επουλώνει τις πληγές του δέρματος!

Υγεία-Επιστήμη25 Σεπ 201722.14

Ενώ παράλληλα ελαχιστοποιεί το σχηματισμό ουλών

Έλληνας επιστήμονας «προβλέπει» φυσικές καταστροφές με αλγόριθμο

Υγεία-Επιστήμη25 Σεπ 201721.30

Αλγόριθμος που προβλέπει ακραία καιρικά γεγονότα

Σταφύλι: Θρεπτική αξία και θερμίδες

Υγεία-Επιστήμη25 Σεπ 201721.20

Το σταφύλι αποτελεί ασπίδα προστασίας της υγείας

Κάνεις δίαιτα; Δες ποια είναι τα βραδινά σνακ που επιτρέπεται να φας

Υγεία-Επιστήμη25 Σεπ 201721.10

Ούτε άδειο, ούτε γεμάτο το στομάχι για να κοιμηθούμε καλά

Ξαφνική ζάλη: Τι μπορεί να σημαίνει & τι πρέπει να κάνετε

Υγεία-Επιστήμη25 Σεπ 201721.00

Μετά από μία ξαφνική ζάλη επιβάλλεται η επίσκεψη στο γιατρό

Υπ. Υγείας: Υπάρχει επάρκεια εμβολίων για την ιλαρά

Υγεία-Επιστήμη25 Σεπ 201717.10

Τι επισημαίνει το υπουργείο με αφορμή δημοσιεύματα

© 2012 ePublish

Rss | Επικοινωνία