22

ΝΟΕ
2017

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τα ω-3 λιπαρά και το μουρουνέλαιο

Μουρουνέλαιο: Μια αστείρευτη πηγή ζωής και υγείας

14 Ιουλ 201721.12

Του Δρ. Δημήτρη Γρηγοράκη*

Τα ω-3 λιπαρά είναι πολύ σημαντικά για την ανθρώπινη υγεία καθώς αποτελούν δομικά συστατικά της διαμόρφωσης του ανοσοποιητικού συστήματος. Επίσης διακρίνονται για τις ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές τους, προστατεύοντας έτσι από μεγάλο πλήθος ασθενειών.

Δυστυχώς η μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων δεν καταναλώνει αρκετά συχνά (1-2 φορές την εβδομάδα) λιπαρό ψάρι, όπως ή ρέγγα, το σκουμπρί, ο τόνος, η σαρδέλλα. Ως εκ τούτου δεν προσλαμβάνει επαρκείς ποσότητες των δύο σπουδαίων λιπαρών οξέων EPA (εικοσαπεντανοϊκό οξύ) και DHA (δοκοσαεξανοϊκό οξύ), των οποίων οι ευεργετικότατες επιδράσεις στον ανθρώπινο οργανισμό έχουν τεκμηριωθεί με χιλιάδες κλινικές μελέτες

 

Το χρυσάφι που λέγεται μουρουνέλαιο

Οι θρεπτικές ιδιότητες του μουρουνέλαιου είναι γνωστές εδώ και χιλιετίες και αναφορές υπάρχουν ακόμη και στη Βίβλο. Τον 17ο αιώνα παρατηρήθηκε ότι η κατανάλωση μουρουνέλαιου επέφερε συγκεκριμένα ευεργετικά αποτελέσματα στην υγεία, οπότε πολλοί συνέστησαν τη χρήση του για τη θεραπεία της ραχίτιδας και των ρευματισμών. Το μουρουνέλαιο (ηπατοϊχθυέλαιο) αποτελεί ένα είδος ιχθυελαίου. Εντούτοις με τον όρο «ιχθυέλαιο» εννοείται συνήθως το λάδι που εξάγεται από τη σάρκα των λιπαρών ψαριών και όχι από το συκώτι τους, όπως συμβαίνει με το μουρουνέλαιο. Αν και τα δύο έλαια είναι πολύ πλούσια σε ω-3 λιπαρά, το μουρουνέλαιο υπερτερεί ως προς το γεγονός ότι είναι πλούσιο σε βιταμίνη D (D3) και βιταμίνη Α. Πράγματι, το μουρουνέλαιο έχει πλούσια διατροφική αξία. Το υψηλής ποιότητας μουρουνέλαιο αποτελεί εξαιρετική πηγή ω-3 λιπαρών οξέων: DHA (600 mg/5 ml) και ΕΡΑ (400 mg/5 ml), όπως και της ιδιαίτερα σημαντικής βιταμίνης D (10 μg/5 ml – 400 IU). Ταυτόχρονα, περιέχει σημαντική ποσότητα βιταμίνης Α (250 μg/5 ml – 833 IU), ενώ συχνά προστίθεται και βιταμίνη Ε (10 mg/5 ml) για αντιοξειδωτική προστασία των ω-3 (Mollers.gr).

Τα παραπάνω διατροφικά χαρακτηριστικά του μουρουνέλαιου απαντούν κατηγορηματικά και με σαφήνεια στο ερώτημα που μου υποβάλλουν συχνά οι πελάτες μου για το εάν πρέπει να λαμβάνουν μουρουνέλαιο και το καλοκαίρι. Οι περισσότεροι έχοντας επωφεληθεί από τις θετικές του ιδιότητες κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου (λιγότερες ιώσεις – περισσότεροι ευεξία), είναι φυσικό να αναρωτιούνται εάν θα πρέπει να το συνεχίσουν και την καλοκαιρινή περίοδο. Στο μυαλό τους δημιουργείται ο συγκεκριμένος προβληματισμός με δεδομένο ότι, εφόσον το μουρουνέλαιο περιέχει βιταμίνη D, ίσως να μην είναι απαραίτητο το καλοκαίρι, λόγω της ηλιοφάνειας. Όπως, όμως, είναι φανερό από τα παραπάνω επιχειρήματα της ταυτόχρονης συνύπαρξης και των ω-3 λιπαρών, η απάντησή μου για το θέμα αυτό είναι ξεκάθαρη και κατηγορηματική: Φυσικά και θα πρέπει να λαμβάνετε μουρουνέλαιο και το καλοκαίρι για πολλαπλούς λόγους και ειδικά λόγω της αυξημένης περιεκτικότητάς του σε ω-3 λιπαρά. Άλλωστε η ποσότητα της βιταμίνης D που περιλαμβάνεται στην προτεινόμενη δοσολογία λήψης μουρουνέλαιου (1 κουταλάκι του γλυκού= 5ml, την ημέρα) είναι 10 μg ή 400 IU, η οποία υπολείπεται κατά 25% της συνιστώμενης ημερήσιας διαιτητικής πρόσληψής της. Επομένως, αποτελεί μία ασφαλή και ταυτόχρονα αναγκαία διαιτητική πρόσληψη, λόγω της πολύ περιορισμένης διαθεσιμότητας της βιταμίνης D στα διάφορα τρόφιμα. 

Συμπερασματικά, η προσθήκη στην ανθρώπινη διατροφή υψηλής ποιότητας λιπαρών, όπως είναι τα ω-3, δημιουργεί τις προϋποθέσεις αντιφλεγμονώδους προστασίας, συμβάλλοντας στην αποτελεσματική θωράκιση του ανοσοποιητικού συστήματος. Επομένως, καταναλώστε περισσότερα ψάρια, ξηρούς καρπούς, ιχθυέλαια και μουρουνέλαιο. Στην περίπτωση, όμως, του μουρουνέλαιου προσφέρεται το σημαντικό πλεονέκτημα ότι περιέχει έναν μοναδικό συνδυασμό συνύπαρξης φυσικών ωμέγα-3 λιπαρών και βιταμίνης D, τον οποίο δεν θα βρείτε σε κανένα συμπλήρωμα διατροφής.

Με τον τρόπο αυτό λειτουργεί έμμεσα ως αντιφλεγμονώδης και ανοσοπροστατευτικός παράγοντας, θωρακίζοντας τον οργανισμό έναντι απειλητικών μολυσματικών παραγόντων. Βέβαια, προκειμένου να επωφεληθείτε μέγιστα από τα πολλαπλά οφέλη υγείας που προσφέρει είναι πολύ σημαντικό να καταναλώνετε μουρουνέλαιο υψηλής ποιότητας, όπως είναι το MÖLLER’S! Η φυσική γεύση του μουρουνέλαιου MÖLLER’S είναι αναντικατάστατη σχετικά με τη διατροφική της αξία.

Για ορισμένους όμως, η ιδιαιτερότητα της φυσικής του γεύσης αποτελεί ένα σημαντικό αντικίνητρο για την καθημερινή πρόσληψη του. Για τις περιπτώσεις αυτές, συνιστάται το υγρό μουρουνέλαιο MÖLLER’S με γεύση λεμόνι ή οι κάψουλες MÖLLER’S FORTE που περιέχουν μίγμα μουρουνέλαιου και ιχθυέλαιου. Για τα παιδιά επίσης υπάρχει η λύση του MÖLLER’S ΥΓΡΟ Tutti Frutti και των MÖLLER’S ΨΑΡΑΚΙΑ – ΖΕΛΕΔΑΚΙΑ.

*Δημήτρης Γρηγοράκης, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc, PhD

Διδάκτωρ Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

Επιστημονικός Διευθυντής Ομάδας ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1) Calder PC &Grimble RF (2002). Polyunsaturated fatty acids, inflammation and immunity.Eur J ClinNutr 56 (3): S14-S19.

2) Calder PC &Zurier RB (2001). Polyunsaturated fatty acids and rheumatoid arthritis. CurrOpinClinNutrMetab Care 4(2):115-121.

3) Calder PC (2001). n-3 polyunsaturated fatty acids, inflammation and immunity: pouring oil on troubled waters or another fishy tale? Nutr Res 21: 309-341.

4) Gibney MJ & Hunter B (1993). The effects of short- and long-term supplementation with fish oil on the incorporation of n-3 polyunsaturated fatty acids into cells of the immune system in healthy volunteers. Eur J ClinNutr 47:255-259.

5) Holick MF & Grant WB (2014). Vitamin D status and ill health. Lancet Diabetes Endocrinol 2:273–274.

6) Mollers.gr

7) Prietl B, Treiber G, Pieber TR &Amrein K (2013). Vitamin D and immune function.Nutrients 5;5(7):2502-2521. Review.

8) Γρηγοράκης Δ (2016). Αυτοάνοσα, Ανοσοποιητικό & Διατροφή. Εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ.

9) Γρηγοράκης Δ (2017). Βιταμίνη D: Μία θρεπτική ουσία – Χίλιες δράσεις υγείας. Εκδόσεις ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ.


ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ;(0)

Typosthes.gr Social Media Awards 2017

Δέκα απρόσμενοι λόγοι που ξυπνάτε με πονοκέφαλο

Υγεία-Επιστήμη21 Νοε 201719.52

Η διαλεύκανση του πρωινού πονοκεφάλου

Καρύδια Βραζιλίας: Πλούσια σε σελήνιο, ευεργετικά για το συκώτι!

Υγεία-Επιστήμη21 Νοε 201719.42

Ευδοκιμεί στην ευρύτερη περιοχή του Αμαζονίου

Ναυτία: Έξι αιτίες που δεν σας περνούν από το μυαλό

Υγεία-Επιστήμη21 Νοε 201719.32

Όχι και τόσο συνηθισμένες αιτίες

Παραδέχτηκε η Ρωσία διαρροή ραδιενεργού στοιχείου – Έφτασε και στην Ελλάδα

Υγεία-Επιστήμη21 Νοε 201719.22

«Εξαιρετικά υψηλά» επίπεδα του ραδιενεργού ισοτόπου ρουθηνίου-106

Η νέα γενιά πειραματίζεται περισσότερο στο κρεβάτι – Πότε αρχίζουν το σεξ

Υγεία-Επιστήμη21 Νοε 201718.52

Η κοινωνία γίνεται πλέον πιο δεκτική απέναντι στον σεξουαλικό πειραματισμό

Γραμμή SOS: 8 στις 10 γυναίκες καταγγέλλουν συζυγική βία

Υγεία-Επιστήμη21 Νοε 201718.42

Στοιχεία από τη Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων

Έρευνα «ελπίδα» ενάντια στον επιθετικό καρκίνο του μαστού

Υγεία-Επιστήμη21 Νοε 201718.30

Ιδιαίτερα επιθετικός και δύσκολος καρκίνος στην αντιμετώπιση

Διάκριση για Έλληνα καθηγητή ιατρικής στις ΗΠΑ

Υγεία-Επιστήμη21 Νοε 201711.20

Εταίρος της AAAS ο Δημήτρης Κοντογιάννης

© 2012 ePublish

Rss | Επικοινωνία