ΟΚΤ
2017

Νέες θεραπείες ενάντια στη νόσο του Crohn και στον καρκίνο του εντέρου

Ανθρώπινο έντερο «καλλιεργήθηκε» στο εργαστήριο - Ποιες θεραπείες προωθεί

11 Οκτ 201721.30

Ανθρώπινο έντερο καλλιεργήθηκε στο εργαστήριο και μεταμοσχεύθηκε σε αρουραίους ανοίγοντας τον δρόμο για νέες θεραπείες ενάντια σε σοβαρές νόσους όπως η νόσος του Crohn ή ο καρκίνος του εντέρου. Το επίτευγμα που ανήκει σε ειδικούς της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ στη Βοστώνη και δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Nature Communications» ελπίζεται ότι θα βοηθήσει να μπει ένα τέλος στην έλλειψη μοσχευμάτων καθώς υπόσχεται τη δημιουργία ιστών στο εργαστήριο οι οποίοι δεν θα απορρίπτονται από τον οργανισμό του λήπτη.

Η τεχνική που εφήρμοσαν οι επιστήμονες του Χάρβαρντ αφορά τη δημιουργία ενός τρισδιάστατου βιολογικού «καλουπιού» από ανθρώπινα επαγόμενα πολυδύναμα βλαστικά κύτταρα (induced pluripotent stem cells, iPSCs) – κύτταρα με τις πολυδύναμες ιδιότητες των εμβρυϊκών βλαστοκυττάρων τα οποία προκύπτουν από τον επαναπρογραμματισμό ενηλίκων κυττάρων. Όταν τέτοια μοσχεύματα εμφυτεύθηκαν σε αρουραίους ήταν σε θέση να μεταφέρουν θρεπτικά συστατικά στην κυκλοφορία του αίματος. Κάτι τέτοιο είναι πολύ σημαντικό σε περιπτώσεις του συνδρόμου βραχέος εντέρου (διαταραχή δυσαπορρόφησης που προκαλείται από την έλλειψη λειτουργικού λεπτού εντέρου η οποία μπορεί να οφείλεται σε τραύμα, χειρουργική επέμβαση ή σε νόσο όπως οι όγκοι του γαστρεντερικού συστήματος).

Η υπάρχουσα θεραπεία για το σύνδρομο είναι η μεταμόσχευση τμήματος του εντέρου ωστόσο υπάρχει μεγάλη έλλειψη μοσχευμάτων και τα ποσοστά τριετούς επιβίωσης των ασθενών είναι πολύ χαμηλά. Συγχρόνως ακόμη και όταν υπάρχει διαθέσιμο μόσχευμα η μεταμόσχευση εντέρου έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά απόρριψης του μοσχεύματος. Και αυτό διότι το έντερο διαθέτει πολλά ανοσοκύτταρα του δότη με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλος κίνδυνος απόρριψης του μοσχεύματος από τον οργανισμό του λήπτη.

Στόχος τα μοσχεύματα για ανθρώπους

Όπως ανέφερε ο δρ Χάραλντ Οτ, αναπληρωτής καθηγητής Χειρουργικής στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ στη Βοστώνη και κύριος συγγραφέας της νέας μελέτης «τα επόμενα βήματά μας είναι να ωριμάσουμε αυτά τα μοσχεύματα και να τα ‘κατασκευάσουμε’ σε ανθρώπινη κλίμακα, ώστε να μπορούμε κάποια ημέρα να προσφέρουμε μια πιο προσβάσιμη εναλλακτική μεταμόσχευσης του λεπτού εντέρου σε ασθενείς με σύνδρομο βραχέος εντέρου. Ιδανικά στόχος είναι να καλλιεργούμε μοσχεύματα ‘κομμένα και ραμμένα’ στα μέτρα του κάθε ασθενή ώστε να μην χρειάζεται η λήψη ανοσοκατασταλτικών φαρμάκων».Η ερευνητική ομάδα του καθηγητή Οτ εφαρμόζει μια μέθοδο που ανέπτυξε το 2008 η οποία αφορά «απογύμνωση» του οργάνου του δότη από τα κύτταρά του με χρήση ενός ειδικού «απορρυπαντικού» και στη συνέχεια «εποικισμό» του εκμαγείου που απομένει με τα κύτταρα που απαιτούνται κάθε φορά ανάλογα με το όργανο. Με αυτή τη μέθοδο η ομάδα έχει ήδη δημιουργήσει λειτουργικούς νεφρούς και πνεύμονες σε αρουραίους ενώ πέρυσι αναγέννησε ανθρώπινο καρδιακό μυ.

Στη νέα μελέτη οι ερευνητές δημιούργησαν τμήματα λεπτού εντέρου με μήκος περίπου τεσσάρων εκατοστών. Όταν μεταμόσχευσαν τα τμήματα αυτά στην καρωτίδα και στη σφαγίτιδα φλέβα αρουραίων σε ανοσοκαταστολή, άρχισε αμέσως να κυκλοφορεί αίμα εντός τους. Τέσσερις εβδομάδες αργότερα η έγχυση είτε γλυκόζης είτε λιπαρών οξέων οδήγησε σε αύξηση των επιπέδων τους στην κυκλοφορία του αίματος των πειραματοζώων, γεγονός που επιβεβαίωσε την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών. Περαιτέρω αναλύσεις των κυττάρων στα τοιχώματα του εντέρου απέδειξαν ότι εντός του οργανισμού των ζώων ο ιστός συνέχιζε να ωριμάζει.

Η ομάδα προχώρησε σε πειράματα με χρήση της συγκεκριμένης διαδικασίας σε μεγαλύτερα ζώα – συγκεκριμένα σε χοίρους – με επίσης πολύ καλά αποτελέσματα. Ο δρ Οτ κατέληξε αναφέροντας ότι «περιγράφουμε μια τεχνολογία η οποία επιτρέπει σε μικρά τμήματα ιστού να δημιουργήσουν μεγαλύτερα μοσχεύματα τα οποία κάποια ημέρα θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αντικατάσταση οργάνων που πάσχουν».

Πηγή: in.gr

Οι δύο πλαστικοί χειρούργοι που πρωτοπορούν από τη Θεσσαλονίκη (ΦΩΤΟ)

Υγεία-Επιστήμη17 Οκτ 201712.06

Το σύγχρονο ιατρικό κέντρο που πρωτοπορεί σε πανελλήνιο επίπεδο

Περίπου 30.000 εμβόλια έχουν γίνει σε προσφυγόπουλα

Υγεία-Επιστήμη17 Οκτ 201711.20

Με εμβόλια προτεραιότητας, όπως έχουν καθοριστεί από την εθνική επιτροπή εμβολιασμών

Γιατί μας βοηθάει ο νευρό-γλωσσικός προγραμματισμός;

Υγεία-Επιστήμη16 Οκτ 201721.32

Ξεκινούν τα σεμινάρια του πιστοποιημένου προγράμματος στη Θεσσαλονίκη

«Μαγικά μανιτάρια» εξαφάνισαν την κατάθλιψη - Πως λειτουργούν

Υγεία-Επιστήμη16 Οκτ 201721.22

Μικρή έρευνα για τις ψυχεδελικές ουσίες

Επιστήμονες ρίχνουν φως στο γυναικείο οργασμό – Τι ανακάλυψαν

Υγεία-Επιστήμη16 Οκτ 201721.12

Τι συμβαίνει την ώρα του οργασμού στο γυναικείο εγκέφαλο – Η λειτουργία της σεροτονίνης

Γιατί τα τοπία μας προσφέρουν τόσο έντονα συναισθήματα;

Υγεία-Επιστήμη16 Οκτ 201721.04