JUN

Για τους ανθρώπους που δεν μπορούν να γυμναστούν λόγω υγείας

Όλα τα οφέλη της άσκησης …μέσα σε ένα χάπι!

06 Mar 201822.10

Αν και η γυμναστική είναι ωφέλιμη, υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να γυμναστούν, όπως οι πάσχοντες από νευροεκφυλιστικές παθήσεις, κινητικές διαταραχές, άτομα με νοσογόνο παχυσαρκία ή ασθενείς που αναρρώνουν από εκτεταμμένες χειρουργικές επεμβάσεις.

Αμερικανοί ερευνητές υποστηρίζουν ότι βρήκαν τον τρόπο να προσφέρουν και σε αυτές τις ειδικές ομάδες τα οφέλη της άσκησης και μάλιστα με έναν τρόπο τόσο απλό όσο η λήψη ενός χαπιού.

Επιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Βιολογικών Μελετών Salk στην Καλιφόρνια, με επικεφαλής τον Δρ Ροναλντ Εβανς, δοκιμάζουν συστατικά που μπορούν να προσφέρουν στον ανθρώπινο οργανισμό τις ίδιες επιδράσεις με την άσκηση, όπως ενδυνάμωση και έλεγχο του σωματικού βάρους.

«Στόχος μας είναι να προσπαθήσουμε να αναπτύξουμε ένα φάρμακο που θα επιδρά πάνω στα συστήματα του οργανισμού που ενεργοποιούνται με την γυμναστική», εξηγεί ο Δρ Εβανς.

Οι ερευνητές ήδη μελετούν από το 2007 μια χημική ουσία, με την προσωρινή ονομασία 516, που μιμείται τις επιδράσεις που παράγονται από την γυμναστική καθώς διεγείρει ένα συγκεκριμένο γενετικό δίκτυο, την «πίσω πόρτα στο γενετικό δίκτυο της άθλησης», σύμφωνα με τον Δρ Εβανς.

Η βάση για τη μελέτη είχε τεθεί σε προηγούμενη μελέτη όπου είχε εντοπιστεί ένας γονιδιακός μηχανισμός που ενθαρρύνει τους μυς να κάψουν λίπος, αντί για υδατάνθρακες, όπως συμβαίνει στην περίπτωση των αθλητών υψηλών επιδόσεων.

Αρκετές άλλες επιστημονικές ομάδες μελετούν συστατικά με διαφορετικό μηχανισμό δράσης από του 516, αλλά με ίδιο στόχο: να προσφέρουν τα οφέλη της άσκησης σε άτομα που δεν μπορούν να γυμναστούν.

Πως λειτουργεί

Ο Αλι Ταβασσολι, καθηγητής Χημικής Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον, ανακάλυψε το συστατικό 14 που δρα «ξεγελώντας τα κύτταρα ώστε να πιστεύουν ότι έχουν εξαντληθεί ενεργειακά». Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από μια σειρά μοριακών δράσεων που κάνουν τα κύτταρα να μεταβολίζουν τα σάκχαρα παράγοντας ενέργεια.

Κι ενώ οι επιστήμονες πιστεύουν ότι βρίσκονται σε καλό δρόμο ως προς την δημιουργία ενός χαπιού αντί γυμναστικής, ο Αμερικανικός Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) δεν αναγνωρίζει την ικανότητα προς άθληση ως νόσο που χρειάζεται φαρμακευτική αγωγή.

Αυτό ώθησε τον Δρ Εβανς να δοκιμάσει την χημική ουσία 516 σε άτομα με μυϊκή δυστροφία Duchenne, ώστε να υπάρχει η πιθανότητα να λάβει κάποτε την έγκριση του FDA.

Η μυϊκή δυστροφία Duchenne είναι μια νόσος με πολλές ακάλυπτες ιατρικές ανάγκες. Τα παιδιά εκδηλώνουν προοδευτική μυϊκή αδυναμία των κάτω άκρων και της λεκάνη που συνδέεται με απώλεια της μυϊκής μάζας. Τελικά αυτή η αδυναμία εξαπλώνεται στα άνω άκρα, το λαιμό, και σε άλλα σημεία του σώματος.

Όμως, οι ερευνητές ήδη διενεργούν μικρού εύρους μελέτη ασφαλείας που αφήνει την ελπίδα ευρύτερης χρήσης της χημικής ουσίας 516 σε παθήσεις όπως η πλάγια μυατροφική σκλήρυνση, η νόσος Πάρκινσον και η νόσος του Huntington.

«Η πειραματική θεραπεία βοηθά τον ιστό να επανέλθει σε μια πιο υγιή κατάσταση από την χρόνια φλεγμονώδη φάση στην οποία βρίκσεται. Αυτό γίνεται δια της απορρόφησης γλυκόζης. Και αν αυτό γίνει προσεκτικά και γρήγορα, μπορεί να εξισορροπιστεί η βλάβη», λέει ο Δρ Εβανς.

Και σημειώνει ότι ένα χάπι που μιμείται τα οφέλη της άθλησης θα μπορούσε να γίνει και αντικείμενο κατάχρησης, από αθλητές που θέλουν να βελτιώσουν ταχύτερα τις επιδόσεις τους ή άτομα που κάνουν καθιστική ζωή. Πάντως η χημική ουσία 516 έχει ήδη απαγορευθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Αντι-Ντοπινγκ και μάλλον ανάλογη αντιμετώπιση θα έχουν και άλλες ουσίες που λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο και στόχο. in.gr

Τι παθαίνει το ανθρώπινο σώμα όταν βουτάει σε κρύα νερά

5 πράγματα που μας συμβαίνουν όταν βουτάμε σε κρύο νερό

Απόλυτος οδηγός βιταμινών: Που να τις βρείτε και πως ωφελούν την υγεία μας

Οι βιταμίνες συμπληρώνουν όλες τις ελλείψεις της διατροφής και του τρόπου ζωής μας

Μουρουνέλαιο κατά της γήρανσης

Το μουρουνέλαιο παρέχει μια ποικιλία αντιοξειδωτικών και αντιφλεγμονωδών ουσιών

Θες να χάσεις κιλά; Ώρα να δοκιμάσεις τον χυμό της Jennifer Lopez!

Ένα ενεργειακό smoοthie με βάση το σπανάκι