JUL

Ανακαλύφθηκε ένας νέος μηχανισμός δράσης της ασπιρίνης που έχει αντιγηραντικά αποτελέσματα

Ανακαλύφθηκαν αντιγηραντικές ιδιότητες στην ασπιρίνη και από Έλληνες!

08 Apr 201822.30

Τα οφέλη της ασπιρίνης για την υγεία, επιβεβαιώνονται από πολλές μελέτες, ενώ πολλοί ειδικοί συστήνουν την καθημερινή λήψη μικρής δόσης για την πρόληψη των καρδιακών επεισοδίων και του εγκεφαλικού.

Η ασπιρίνη αποτελεί άριστο αντιπυρετικό, διαθέτει ισχυρή αναλγητική και αντιφλεγμονώδη δράση, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι προστατεύει από κάποιες μορφές καρκίνου.

Επιστήμονες του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) και συνάδελφοί τους στη Γαλλία ανακάλυψαν ένα νέο μηχανισμό δράσης της ασπιρίνης που έχει αντιγηραντικά αποτελέσματα.

Η συνεργασία αποκαλύπτει ότι η δράση της ασπιρίνης προσομοιώνει τα ευεργετικά για τον οργανισμό αποτελέσματα της περιορισμένης πρόσληψης θερμίδων, χωρίς όμως να επιφέρει υποσιτισμό, πράγμα που αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα.

Η δρ Μαρία Μαρκάκη και ο δρ Νεκτάριος Ταβερναράκης (καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστήμιου Κρήτης και πρόεδρος του ΙΤΕ), σε συνεργασία με την ομάδα του καθηγητή Guido Kroemer του Πανεπιστημίου Ρενέ Ντεκάρτ του Παρισιού, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογίας «Cell Reports», έδειξαν ότι η ασπιρίνη και ο ενεργός μεταβολίτης της, το σαλικυλικό οξύ, καταστέλλουν τη δράση ενός ειδικού ενζύμου, της ακετυλοτρανσφεράσης EP300, βοηθώντας έτσι την κυτταρική διαδικασία της αυτοφαγίας.

Μέσω της αυτοφαγίας το κύτταρο αποικοδομεί τα συστατικά του, όπως τις πρωτεΐνες, τα λιπίδια και τα άλλα μακρομόριά του, καθώς και τα κατεστραμμένα ή περιττά υποκυτταρικά οργανίδια. Η αυτοφαγία θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους μηχανισμούς αντιγήρανσης, επειδή εξασφαλίζει την ανακύκλωση και συνεπώς την ανανέωση των συστατικών του κυττάρου, συμπεριλαμβανομένων ολόκληρων οργανιδίων όπως τα μιτοχόνδρια.

Έχει παρατηρηθεί από προηγούμενες μελέτες ότι διάφορες παρεμβάσεις που ενισχύουν την αυτοφαγία, μπορούν να μειώσουν τη συχνότητα των σχετιζόμενων με την ηλικία ασθενειών και να βελτιώσουν την ποιότητα και το προσδόκιμο ζωής. Οι παρεμβάσεις αυτές μπορεί να είναι διατροφικές (νηστεία ή μείωση πρόσληψης θερμίδων), συμπεριφορικές (σωματική άσκηση) ή φαρμακολογικές.

Οι δύο ερευνητικές ομάδες από Ελλάδα και Γαλλία έδειξαν μέσω των πειραμάτων τους ότι η χορήγηση της ασπιρίνης ουσιαστικά μιμείται τα ευεργετικά αποτελέσματα της περιορισμένης πρόσληψης θερμίδων, χωρίς όμως να προκαλεί υποσιτισμό.

Αυτό επιτυγχάνεται, επειδή η ασπιρίνη έχει την ικανότητα να μειώνει τα επίπεδα της τροποποίησης (ακετυλίωσης) των πρωτεϊνών του κυττάρου που προκαλούνται από συγκεκριμένα ένζυμα (ακετυλοτρανσφεράση EP300), ενεργοποιώντας έτσι την αυτοφαγία. Τα νέα ευρήματα αποκάλυψαν ότι η ασπιρίνη ενεργοποιεί επίσης ένα ειδικό τύπο αυτοφαγίας, την καρδιο-προστατευτική μιτοφαγία, μέσω της οποίας απομακρύνονται επιλεκτικά τα μη λειτουργικά μιτοχόνδρια και αποφεύγεται το οξειδωτικό στρες.

Οι ερευνητές του ΙΤΕ εκτιμούν ότι τα ευρήματά τους αφενός συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση του τρόπου δράσης της ασπιρίνης και αφετέρου αναδεικνύουν ένα νέο προστατευτικό μηχανισμό ενάντια στη γήρανση και στις σχετικές παθολογικές καταστάσεις. Το θέμα θα μελετηθεί περαιτέρω.

Πέντε σημεία που δεν βάζουμε ποτέ αντηλιακό... αλλά θα έπρεπε

Η χρήση αντηλιακού συνιστάται όλο τον χρόνο, αλλά το καλοκαίρι επιβάλλεται

Έρευνα: Πώς κρίνουν τη δημόσια και την ιδιωτική Υγεία οι Θεσσαλονικείς

Τι αναφέρει η μεγάλη έρευνα του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης

Αρχαία μαύρη σαρκοφάγος 2.000 ετών ανακαλύφθηκε στην Αίγυπτο!

Οι επιστήμονες δεν έχουν ιδέα για την ταυτότητα της σαρκοφάγου

Tα πορτοκάλια «ασπίδα προστασίας» για τα μάτια – Πόσο πρέπει να τρώτε

Πάνω από 60% μικρότερο κίνδυνο να εκδηλώσουν εκφύλιση ωχράς κηλίδας

Γιατί δεν μπορούμε να κόψουμε εύκολα το κάπνισμα;

Ψυχολογικός ο λόγος που επιμένει αυτή η συνήθεια

Βαλεριάνα: Οι μοναδικές ιδιότητες της θαυματουργής ρίζας

Πάντα όμως παίρνουμε την άδεια του γιατρού για τη χρήση της

Ποιες είναι οι 5 καλύτερες πόλεις να πάτε ταξίδια με φίλους;

Πέντε πολύ φιλόξενοι προορισμοί για εσάς και την παρέα σας

Αν φοράτε γραβάτες… προσοχή – Δείτε από τι μπορεί να κινδυνεύετε!

Προσπαθήστε να τη δένετε όσο το δυνατόν πιο χαλαρά γύρω από τον λαιμό