OCT

Άμεση και σημαντική αύξηση της πρωτεΐνης β-αμυλοειδές

Παράγοντας κινδύνου για Αλτχάιμερ ακόμη και… ένα βράδυ αϋπνίας!

10 Apr 201823.30

Ακόμα και ένα βράδυ αϋπνίας είναι ικανό να δώσει το έναυσμα στην συσσώρευση β-αμυλοειδούς στον εγκέφαλο, βασικό χαρακτηριστικό της νόσου Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Proceedings of the National Academies of Sciences.

Συγκεκριμένα, ερευνητές του Εθνικού Ινστιτούτου Κατάχρησης Αλκοόλ και Αλκοολισμού των ΗΠΑ, παρατήρησαν ότι τα άτομα που στερούνται για ένα βράδυ τον ύπνο παρουσιάζουν άμεση και σημαντική αύξηση της πρωτεΐνης β-αμυλοειδές. Η πρωτεΐνη μαζεύεται ανάμεσα στους νευρώνες και σχηματίζει πλάκες που εμποδίζουν τη λειτουργία του εγκεφάλου.

Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι η ανεπάρκεια ύπνου και η συσσώρευση β-αμυλοειδούς σχετίζονται αλλά τα στοιχεία ήταν υπό αμφισβήτηση καθώς είχαν βασιστεί σε αυτοαναφορές.

Ο Δρ Εχσαν Σοκρι-Κοτζορι και οι συνεργάτες του έφτιαξαν ένα πειραματικό σκηνικό ώστε να μετρήσουν ακριβώς την επίδραση της ανεπάρκειας ύπνου στα επίπεδα β-αμυλοειδούς στον εγκέφαλο των ανθρώπων.

Ζήτησαν από 20 υγιή άτομα χωρίς ιστορικό εγκεφαλικών διαταραχών και περάσουν δύο νύχτες στο εργαστήριο. Το ένα βράδυ αφέθηκαν να κοιμηθούν και το άλλο έπρεπε να μείνουν ξάγρυπνοι.

Μετά από κάθε νύχτα οι ερευνητές τους υπέβαλλαν σε εγκεφαλικές απεικονίσεις για να καταγράψουν τα επίπεδα του β-αμυλοειδούς. Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι η στέρηση του ύπνου σχετιζόταν με σημαντική αύξηση του β-αμυλοειδούς στον εγκέφαλο, συγκριτικά με ένα βράδυ καλού ύπνου.

Επιπλέον το β-αμυλοειδές παρατηρήθηκε αυξημένο σε περιοχές του εγκεφάλου που είναι σημαντικές για τη μνήμη και τη σκέψη, περιλαμβανομένου του ιππόκαμπου και του θαλάμου, που είναι σημαντικός για τις αισθητηριακές πληροφορίες στον εγκέφαλο.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι όταν ο άνθρωπος δεν κοιμάται οι νευρώνες στον εγκέφαλό του συνεχίζουν να λειτουργούν και αυτό με τη σειρά του συντελεί στη συσσώρευση β-αμυλοειδούς. Επίσης, είναι ήδη γνωστό ότι ο ύπνος συντελεί στην εκκαθάριση του εγκεφάλου από τα «απορρίμματα», περιλαμβανομένου και του β-αμυλοειδούς. Κατά τη διάρκεια του ύπνου, οι εγκεφαλικοί νευρώνες συρρικνώνονται δημιουργώντας χώρο μεταξύ των κυττάρων ώστε τα απορρίμματα να απορριφθούν πιο εύκολα.

Οι ερευνητές πάντως σκοπεύουν να συνεχίσουν τη μελέτη για να δουν αν μια βραδιά καλού ύπνου έπειτα από μια βραδιά αϋπνίας είναι ικανή να αποκαταστήσει την υγεία του εγκεφάλου και αν τα διαρκώς αυξημένα επίπεδα β-αμυλοειδούς στον εγκέφαλο πράγματι αυξάνουν τον κίνδυνο σχηματισμού πλακών μεταξύ των νευρώνων.

Από τα Πόζαρ στη Χαλκιδική – Όσα πρέπει να ξέρεις για τα ιαματικά λουτρά

Μία χρηστική ανάλυση των ιαματικών πηγών στην Ελλάδα

Μαίες Θεσσαλονίκης: Να αλλάξει το μοντέλο εγκυμοσύνης και τοκετού

Γράφει στο typosthes.gr η Πρόεδρος Συλλόγου Μαιών Θεσσαλονίκης Βικτωρία Μοσχάκη

Β. Βαΐτση: Δαιμονοποίηση των καισαρικών και των γυναικολόγων

Άρθρο της γυναικολόγου Βιολέττα Βαΐτση* για τον «Τ.Θ.»

Όνειρα: Το κόλπο για να θυμάστε τι είδατε στον ύπνο σας!

Τι ανακάλυψαν οι ερευνητές από το Ερευνητικό Κέντρο Νευροεπιστήμης στην πόλη Λυόν της Γαλλίας

Στέλιος Παπαβέντσης: Ο γνωστός παιδίατρος αναλύει τη βιομηχανία τοκετών

Ο Στ. Παπαβέντσης, παιδίατρος/σύμβουλος γαλουχίας μιλάει στο «typosthes.gr»

Καισαρικές χωρίς αιτία: Τι ισχύει στη Θεσσαλονίκη

Παγκόσμια πρωτιά της Ελλάδας σύμφωνα με τον ΠΟΥ

Οι καισαρικές έχουν σχεδόν διπλασιασθεί διεθνώς από το 2000

Σύμφωνα με μια νέα επιστημονική μελέτη, που ανέλυσε στοιχεία για 169 χώρες

Υγιεινές τροφές που ανεβάζουν… «ύπουλα» τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα!

Οι απότομες αυξομειώσεις του σακχάρου συνδέονται με προβλήματα υγείας