ΙΟΥΝ
2017

Οι επιστήμονες βρήκαν τρόπο να «σβήσουν» γονίδιο που προκαλεί το 1/3 των καρκίνων

22 Νοε 201317.25

Η έρευνα μπορεί να οδηγήσει σε νέα φάρμακα και θεραπείες

Η ανακάλυψη αυτή παρομοιάστηκε από τους επιστήμονες με την κατάκτηση του Έβερεστ, εφόσον κατάφεραν να απενεργοποιήσουν το γονίδιο το οποίο προκαλεί το ένα τρίτο των καρκίνων, συμπεριλαμβανομένων και των πιο θανατηφόρων. Μάλιστα το συγκεκριμένο γονίδιο είχε διαφύγει από τους επιστήμονες εδώ και 30 χρόνια, οι οποίοι προσπαθούσαν μάταια να το εξουδετερώσουν. Η ανακάλυψη αυτή μπορεί να οδηγήσει σε νέα φάρμακα για τους πιο «δύσκολους» καρκίνους, με λιγότερες και πιο ήπιες παρενέργειες.

Το γόνίδιο K-ras είναι το πιο συχνά μεταλλαγμένο γονίδιο στους ανθρώπινους καρκίνους, αλλά παρά τις δεκαετίες έρευνας οι επιστήμονες δεν μπόρεσαν να σχεδιάσουν ένα φάρμακο το οποίο στοχεύει αποκλειστικά σε αυτό το γονίδιο. Τώρα το ενδεχόμενο νέων θεραπειών είναι στον ορίζοντα εφόσον οι ερευνητές εντόπισαν την «Αχίλλειος πτέρνα» του γονιδίου και μπορούν πλέον να το επηρεάσουν με φάρμακα, αφήνοντας μάλιστα και τις υγιείς πρωτεΐνες στο σώμα ανέπαφες.

Οι επιστήμονες, από το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο ανακάλυψε μια προηγουμένως άγνωστη πλευρά του γονιδίου και ανέπτυξε μια χημική ένωση η οποία θα μπορούσε να παρέμβει με τη λειτουργία των πρωτεϊνών. Οι δοκιμές σε ανθρώπινα κύτταρα καρκίνου του πνεύμονα στο εργαστήριο έδειξαν ότι τα μόρια θα μπορούσαν γρήγορα και αποτελεσματικά να καταστρέψουν τα καρκινικά κύτταρα που ενεργοποιήθηκαν από το K-ras γονίδιο, σύμφωνα με δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό Nature.

Το συγκεκριμένο γονίδιο υπόκειται σε μεταλλάξεις σε περίπου τρεις στους δέκα ανθρώπινους καρκίνους συμπεριλαμβανομένων το 90% των καρκίνων του παγκρέατος, για το οποίο δεν υπάρχει επί του παρόντος αποτελεσματική θεραπεία, το 40% των καρκίνων του παχέος εντέρου και το 20% των καρκίνων του πνεύμονα.

«Το γονίδιο δεν είναι πλέον ανίκητο»

Ο καθηγητής Kevan Μ. Shokat, ο οποίος ηγήθηκε της μελέτης δήλωσε: «Το K - Ras θεωρείται ότι είναι το πιο σημαντικό ογκογονίδιο στον καρκίνο και πιστευόταν ότι είναι ανίκητο. Μετά τη νέα μας έρευνα αναφέρουμε την ανακάλυψη ότι το K - Ras μπορεί να επηρεαστεί από τα φάρμακα».

«Είμαστε βέβαιοι ότι τα ευρήματά μας μπορούν να χρησιμεύσουν ως σημείο εκκίνησης για ανακάλυψη νέων φαρμάκων που στοχεύουν τη συγκεκριμένη μετάλλαξη και ενδεχομένως άλλες μεταλλάξεις», συμπλήρωσε ο καθηγητής.

Η δρ Emma Smith, υψηλά ιστάμενη στο Cancer Research στη Βρετανία δήλωσε: «Αυτή η μελέτη είναι ένα ακόμη βήμα προς τα εμπρός στην εξεύρεση τρόπων για να κλείσει ένα σημαντικό μόριο που ονομάζεται Ras, το οποίο αποτελεί βασικό παράγοντα για την ανάπτυξη του καρκίνου. Και αυτό το μόριο ήταν ως τώρα εμφανώς δύσκολο να μπλοκαριστεί με τα φάρμακα».

«Το Ras είναι ένα από τα πιο σημαντικά μόρια στον καρκίνο και μπορεί να προκαλέσει επιθετικούς καρκίνους που είναι δύσκολο να θεραπευτούν, για αυτό η εύρεση χημικών ουσιών που σταματούν την λειτουργία του είναι ανακάλυψη ζωτικής σημασίας για τον τομέα της έρευνας που ψάχνει ισχυρά νέα φάρμακα», ολοκληρώνει η ειδικός.

Όταν η ανορεξία κερδίζει τον πόλεμο τότε όλοι εμείς έχουμε ηττηθεί…

Υγεία-Επιστήμη28 Ιουν 201723.00

Άρθρο της Μαρίας Τσιάκα, Διευθύντριας του Ελληνικού Κέντρου Διατροφικών Διαταραχών

Διατροφικά λάθη στη δουλειά και δεν σας αφήνουν να αδυνατίσετε

Υγεία-Επιστήμη28 Ιουν 201722.40

Πολλοί είναι οι «πειρασμοί» που υπάρχουν γύρω μας

Πώς θα μάθω τα παιδιά μου να κάνουν υγιεινές διατροφικές επιλογές;

Υγεία-Επιστήμη28 Ιουν 201722.30

Οι διατροφικές συνήθειες υιοθετούνται από πολύ μικρή ηλικία

Πως βοηθάει την εγκυμοσύνη η ασπιρίνη πριν τον ύπνο;

Υγεία-Επιστήμη28 Ιουν 201722.20

Τα οφέλη της χαμηλής δοσολογίας ασπιρίνης κατόπιν συνεννόησης με το γιατρό

Το κάπνισμα είναι η κύρια αιτία του καρκίνου της ουροδόχου κύστης

Υγεία-Επιστήμη28 Ιουν 201722.10

Μεγάλη αύξηση στα κρούσματα στις γυναίκες τα τελευταία χρόνια

Άνδρες: Το τακτικό σεξ προστατεύει την καρδιά

Υγεία-Επιστήμη28 Ιουν 201721.12

Δυστυχώς το ίδιο δεν ισχύει για τις γυναίκες

Γιατί η ηχορύπανση «δυσκολεύει» τα ζευγάρια να κάνουν παιδιά;

Υγεία-Επιστήμη28 Ιουν 201721.01

Αρνητική επίδραση στις προσπάθειες για τεκνοποίηση

Ποιο συστατικό σε καλλυντικά προστατεύει το δέρμα μας;

Υγεία-Επιστήμη28 Ιουν 201720.52