Νέα βλαστοκύτταρα φέρνουν την «αναγέννηση» στην ιατρική!

Η ανακάλυψη μπορεί να οδηγήσει στην δημιουργία οποιοδήποτε ιστού στο εργαστήριο

Επιστήμονες ανακάλυψαν νέο είδος βλαστικών κυττάρων, τα οποία στο μέλλον θα μπορούν να δημιουργούν ιστό για οποιοδήποτε όργανο του σώματος μας, σύμφωνα με άρθρο του Nature! Τα νέα βλαστοκύτταρα ονομάστηκαν «επιλεκτικής περιοχής πολυδύναμα βλαστοκύτταρα» (rsPSC ή region-selective pluripotent stem cells) για να αναδειχθεί η πολυδύναμη φύση η οποία εξαρτάται από την περιοχή όπου βρίσκονται.

Τα εν λόγω κύτταρα είναι πιο εύκολο να αναπτυχθούν γρήγορα και σταθερά στο εργαστήριο (in vitro), σε σχέση με τα συμβατικά βλαστοκύτταρα, αρκεί να εμφυτευθούν στο σωστό σημείο του εμβρύου. Αυτό τους δίνει σημαντικό πλεονέκτημα για την παραγωγή τους σε μεγάλη κλίμακα, κάτι σημαντικό από άποψη θεραπευτικών δυνατοτήτων. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι, η ανακάλυψη ανοίγει νέες δυνατότητες στο πεδίο της αναγεννητικής ιατρικής, καθώς τα νέα αυτά βλαστοκύτταρα θα μπορούσαν μελλοντικά να αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη οργάνων προορισμένων για μεταμόσχευση.

Ο γνωστός βιολόγος George Daley του πανεπιστημίου Χάρβαρντ σχολίασε ότι τα αποτελέσματα της μελέτης είναι ενθαρρυντικά και πρέπει να χρησιμοποιηθούν σε μελλοντικές κλινικές δοκιμές. «Βρήκα την έρευνα εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Ανακάλυψε ένα νέο είδος βλαστικών κυττάρων, τα οποία είναι ό,τι πιο συναρπαστικό έχει να επιδείξει ο τομέας της βιολογίας τα τελευταία χρόνια».

Τρομερά πλεονεκτήματα

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Αναπτυξιακής Βιολογίας Χουάν Κάρλος Μπελμόντε του Ινστιτούτου Salk της Καλιφόρνια, σημειώνουν ότι η ιδιαιτερότητα των νέων βλαστοκυττάρων είναι ότι συνδέονται με συγκεκριμένη περιοχή στο αναπτυσσόμενο έμβρυο και όχι με το στάδιο της ανάπτυξης του τελευταίου, όπως συμβαίνει με τα έως τώρα γνωστά βλαστικά κύτταρα.

Όπως είπε ο Μπελμόντε, «Αυτά τα κύτταρα που ανακαλύψαμε, μπορούν να παρέχουν τρομερά πλεονεκτήματα στο εργαστήριο για να μελετήσουμε την ανάπτυξη και την εξέλιξη των ασθενειών και έτσι μπορεί να μας ανοίξει νέους δρόμους για καινοτομικές θεραπείες», σχολιάζει ο Δρ Μπελμόντε.

Μάλιστα, εργαστηριακά πειράματα έδειξαν ότι τα νέα πολυδύναμα ανθρώπινα βλαστοκύτταρα είναι δυνατό να ενσωματωθούν σε έμβρυα πειραματόζωων (ποντικιών επτά ημερών). Πολύ γρήγορα, μετά από μιάμιση μέρα, τα βλαστοκύτταρα άρχισαν να διαφοροποιούνται στα τρία βασικά είδη πρώιμων κυττάρων (εξωδέρματος, μεσοδέρματος και ενδοδέρματος), που στη συνέχεια αποτελούν την πηγή προέλευσης των διαφόρων οργάνων του σώματος.

Ξεκαθαρίζει ωστόσο ότι η χρήση αυτών των κυττάρων για τη δημιουργία ζώων με ανθρώπινα όργανα δεν είναι αδύνατη, καθώς παραμένει άγνωστο αν το ανοσοποιητικό σύστημα του ζώου θα αποδεχθεί το ανθρώπινο όργανο ή θα το θεωρήσει ξένο σώμα και θα το απορρίψει. Αυτό είναι πιθανό, στο βαθμό που ένα ανθρώπινο όργανο μπορεί να αναπτυχθεί με διαφορετικό ρυθμό από ό,τι θα έκανε το φυσιολογικό όργανο του ζώου.

Οι επιστήμονες διέκοψαν σκοπίμως την περαιτέρω καλλιέργεια των ανθρωπίνων βλαστοκυττάρων στα ποντίκια, καθώς η διαδικασία θα οδηγούσε στην ανάπτυξη διαγονιδιακών χιμαιρών, δηλαδή ζώων με DNA από δύο διαφορετικά βιολογικά είδη. Θα προχωρήσουν όμως την έρευνα στο άμεσο μέλλον, ώστε να αποκτήσουν καλύτερο έλεγχο της διαδικασίας.

Τέλος, ο Δρ Μπελμόντε αναγνωρίζει ότι εγείρονται επίσης διλήμματα βιοηθικής, όπως κατά πόσο είναι θεμιτό να επιδιωχθεί η δημιουργία βιώσιμων ζώων-χιμαιρών με ανθρώπινα όργανα, τα οποία κάποια στιγμή θα αφαιρεθούν για να μεταμοσχευθούν σε ανθρώπους.

Ταχιάος: Το καλοκαίρι ξεκινούν έργα αποκατάστασης 1,4 δισ. ευρώ στη Θεσσαλία
Έργα αποκατάστασης ύψους 1,4 δισ. ευρώ ξεκινoύν το καλοκαίρι στη Θεσσαλία μετά το καταστροφικό πέρασμα της κακοκαιρίας Daniel
Ταχιάος: Το καλοκαίρι ξεκινούν έργα αποκατάστασης 1,4 δισ. ευρώ στη Θεσσαλία
Ανδρουλάκης: Να αναπτυχθεί σωστά το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης
Σε συνάντηση με τη δήμαρχο Καλαμαριάς, Χρύσα Αράπογλου, συζήτησαν για την αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης.
Ανδρουλάκης: Να αναπτυχθεί σωστά το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης