Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Η γενειάδα είναι «όπλο» ανδρισμού για τους άντρες

Αναζητούν πιο άγρια εμφάνιση για να έχουν περισσότερες κατακτήσεις

Ειδικοί από το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αυστραλίας κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι άνδρες - που ζουν κυρίως σε μεγάλες κοινωνίες - αισθάνονται πίεση από τους αντίζηλούς τους με αποτέλεσμα να υιοθετούν μέσω της γενειάδας μια πιο επιθετική εμφάνιση, με στόχο πάντα το ωραίο φύλο.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές με δημοσίευσή τους στο επιστημονικό έντυπο «Evolution and Human Behaviour», στο πλαίσιο της μελέτης τους εξέτασαν την ιδέα ότι στις μεγάλες ομάδες, τα αρσενικά πρωτεύοντα θηλαστικά φορούν συγκεκριμένα φυσικά «παράσημα» τα οποία ενισχύουν το σεξαπίλ τους προς το αντίθετο φύλο, προσφέροντάς τους παράλληλα ένα προβάδισμα σε σχέση με τα υπόλοιπα αρσενικά.

Τα «παράσημα» αυτά, αναφέρουν οι αυστραλοί επιστήμονες ποικίλουν. Περιλαμβάνουν π.χ. τα μεγάλα μάγουλα στους ουρακοτάγκους, τις χαρακτηριστικές μεγάλες μύτες στις μαϊμούδες του είδους Nasalis larvatus και τα μικρά εξογκώματα στο άνω χείλος του είδους Rhinopithecus roxellana. Στην περίπτωση του ανθρώπου, επισημαίνουν οι ερευνητές η γενειάδα λαμβάνει τον ρόλο του εν λόγω παράσημου.

Σύμβολο ανδρισμού και σοφίας

Στη μελέτη τους, οι ερευνητές εξέτασαν 154 είδη πρωτευόντων θηλαστικών και διαπίστωσαν ότι τα είδη που είχαν πιο έντονες κοινωνικές προστριβές και καυγάδες ήταν εκείνα που εμφάνιζαν πιο έντονα χαρακτηριστικά στην εμφάνισή τους. Για παράδειγμα, όσο μεγαλύτερος ήταν ένας πληθυσμός και όσο περισσότερα αρσενικά υπήρχαν σε αυτόν, τόσο ο πήχης του ανταγωνισμού ανέβαινε υψηλότερα με αποτέλεσμα τα «παράσημα» να είναι όλο και πιο έντονα.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, ο σύγχρονος άνδρας πέραν του ότι έχει να ανταγωνιστεί εκατοντάδες άλλους άνδρες στον κοινωνικό του περίγυρο, οφείλει πλέον να ξεχωρίζει και από χιλιάδες πιθανούς διαδικτυακούς αντίζηλους στα social media. Ετσι, ένα καθαρό και φρεσκοξυρισμένο πρόσωπο μπορεί να φαντάζει λιγότερο ισχυρό στα μάτια των γυναικών.

«Όταν κάποιος ζει σε μια μικρή κοινωνία όπου όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους και συναναστρέφονται καθημερινά μεταξύ τους, δεν υπάρχει λόγος για να προβάλλει μέσω έντονων χαρακτηριστικών την ανταγωνιστικότητα» αναφέρει ο επικεφαλής της μελέτης δρ Σιρίλ Γκρέτερ.

«Σε μεγαλύτερες κοινωνίες όμως, όπου κανείς περιστοιχίζεται από αγνώστους, έχουμε ανάγκη από ένα γρήγορο αναγνωριστικό “εργαλείο” το οποίο να αξιολογεί την ισχύ και την ποιότητα – εκεί είναι που ξεκινάει η εισαγωγή των συγκεκριμένων “στολιδιών”» προσθέτει ο ειδικός. «Στην περίπτωση του ανθρώπου, τα ιδιαίτερα αυτά χαρακτηριστικά μπορούν να έχουν την μορφή φαινοτυπικών χαρακτηριστικών όπως π.χ. την διακόσμηση του σώματος, τα κοσμήματα ή αντικείμενα που προσδίδουν κύρος».

Οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι το φαινόμενο των μουσάτων δεν αποτελεί νέα μόδα, αφού συνοδεύεται από μακρά ιστορία που φτάνει μέχρι την αρχαία Αίγυπτο, την Κίνα και την αρχαία Ελλάδα. Οι αρχαίοι Έλληνες μάλιστα, θεωρούσαν τα γένια σύμβολο ανδρισμού και σοφίας, ενώ κατά τα Ομηρικά Έπη, το άγγιγμα της γενειάδας αποτελούσε μέρος της διαδικασίας της Ικεσίας - ο ικέτης είχε διαπράξει συνήθως έγκλημα ή σοβαρό αδίκημα, είχε παραβιάσει πολιτικό ή ηθικό νόμο και για ασυλία προσέτρεχε στον βωμό ενός ναού ή στην οικία ενός ισχυρού άνδρα από τον οποίο ζητούσε προστασία.

Τα γένια ξυρίζονταν μόνο σε περίπτωση πένθους, ενώ ακόμα και τότε κάτι τέτοιο μπορούσε να αποφευχθεί αφήνοντάς τα, εναλλακτικά, ατημέλητα. Το ξυρισμένο πρόσωπο θεωρούνταν δείγμα θηλυπρέπειας. Οι Σπαρτιάτες μάλιστα, τιμωρούσαν τους δειλούς ξυρίζοντας ένα μέρος της γενειάδας τους.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ισχύς εν τη ενώσει για να απογειωθεί τουριστικά η Θεσσαλονίκη
Στις συνέργειες που θα βοηθήσουν στο να αναπτυχθεί περαιτέρω το κομμάτι του τουρισμού αναφέρθηκαν φορείς της πόλης, αλλά και του επιχειρείν σε...
Ισχύς εν τη ενώσει για να απογειωθεί τουριστικά η Θεσσαλονίκη
Έφυγε από τη ζωή η δημοσιογράφος Όλγα Κολιάτσου
«Η Όλγα Κολιάτσου υπήρξε δημοσιογράφος που διακρίθηκε για το ήθος, τον επαγγελματισμό και τα αισθήματα αλληλεγγύης έναντι των συναδέλφων της»
Έφυγε από τη ζωή η δημοσιογράφος Όλγα Κολιάτσου