Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Έκθεση ΕΣΑ: Βελτίωση του οικονομικού κλίματος και ενίσχυση της αγοράς

Θετικά στοιχεία για την οικονομία στον Έβρο από την έκθεση του Εμπορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης

Η βελτίωση του οικονομικού κλίματος, η αύξηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, η ενίσχυση της αγοράς και οικονομίας της Αλεξανδρούπολης από «εισαγόμενους» καταναλωτές, αλλά και ο σταδιακός κορεσμός της κατανάλωσης στα εμπορικά καταστήματα και η παράλληλη εντυπωσιακή ενίσχυση της κατανάλωσης στις επιχειρήσεις ψυχαγωγίας, αποτυπώνονται στην ετήσια έκθεση, για το οικονομικό περιβάλλον της πρωτεύουσας του Έβρου, το 2017, που για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά πραγματοποίησε ο Εμπορικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου, Κώστα Χατζημιχαήλ, το εμπόριο και η τοπική επιχειρηματικότητα εμφανίζουν σταθεροποιητικές τάσεις, με θετική προοπτική, με επτά στους δέκα επιχειρηματίες της Αλεξανδρούπολης, να καταγράφουν βελτίωση ή σταθεροποίηση στις οικονομικές τους επιδόσεις το 2017.

Ειδικότερα, από τη σύγκριση της επισκεψιμότητας του περασμένου Δεκεμβρίου με τον αντίστοιχο μήνα του 2016, προκύπτει πως 4 στους 10 επιχειρηματίες (42,07%), κατέγραψαν βελτιωμένη κίνηση στα καταστήματά τους, 3 στους 10 (29,71%), δεν παρατήρησαν καμία μεταβολή, ενώ για τους εναπομείναντες 3 (28,21%), η κίνηση υπήρξε χειρότερη.

Όσον αφορά τον τζίρο του Δεκεμβρίου του 2017, συγκριτικά με τον Νοέμβριο του ίδιου έτους, τα στοιχεία δείχνουν ότι κινήθηκε καλύτερα για τις 6 στις 10 επιχειρήσεις (63,58%), με μέση αύξηση 12,99%, 2 στις 10 επιχειρήσεις (ήτοι 20,52%), είδαν τον τζίρο του μήνα να μειώνεται, με μία μέση μείωση του 11,72%, ενώ το 15,90% των συμμετεχόντων στην εν λόγω έρευνα δεν είχε καμία μεταβολή στο ύψος του τζίρου μεταξύ των δύο μηνών.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν, σύμφωνα με τον κ. Χατζημιχαήλ, τα αποτελέσματα που εξάγονται για τις ετήσιες οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων της Αλεξανδρούπολης, καθώς για πρώτη φορά στην πενταετία καταγραφής του οικονομικού περιβάλλοντος, 7 στις 10 επιχειρήσεις παραμένουν σταθερές ή αυξάνουν τις ετήσιες οικονομικές τους επιδόσεις, ενώ βάση των καταγραφών των παρελθόντων ετών, 7 στις 10 επιχειρήσεις κατέγραφαν διαχρονικά αρνητικά αποτελέσματα.

Ως εκ τούτου, από τα στατιστικά στοιχεία καταγραφής του ετήσιου τζίρου των καταστημάτων της Αλεξανδρούπολης, προκύπτει ότι ο ετήσιος τζίρος κινείται αυξητικά για το 37,46%, μείωση δηλώνει το 34,87%, ενώ το 27,67% των συμμετεχόντων στην έρευνα δεν σημείωσε καμία μεταβολή.

Αναλυτικότερα, στις κλαδικές υποκατηγορίες, «ανησυχητικά αρνητικά» αποτελέσματα παρουσιάζουν για μία ακόμη χρονιά οι κλάδοι του εμπορίου ξυλείας και λευκών ειδών, με το 100% των σχετικών επιχειρήσεων να δηλώνει μείωση τζίρου, ενώ αρνητικές στην πλειοψηφία τους είναι και οι επιδόσεις των μικροκαταστημάτων με ψιλικά-ζαχαρώδη.

Στους πρωταθλητές του 2017 συγκαταλέγονται οι επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων, τα καταστήματα παιχνιδιών και ηλεκτρικών ειδών και νέας τεχνολογίας, με το σύνολο των επιχειρήσεων να καταγράφει αύξηση του τζίρου τον προηγούμενο χρόνο.

Αξιοσημείωτο ωστόσο είναι το γεγονός ότι στην περίπτωση των καταστημάτων ηλεκτρικών ειδών και νέας τεχνολογίας, η καθολική αύξηση των πωλήσεων έχει επέλθει αποκλειστικά από την εγχώρια κατανάλωση, ενώ για πρώτη φορά στην τελευταία πενταετία, καμία επιχείρηση της συγκεκριμένης κατηγορίας δεν είχε πωλήσεις σε αλλοδαπούς καταναλωτές, σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια που οι smart-επώνυμες συσκευές βρισκόταν στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων των τουριστών.

Αναφορικά με την ταυτότητα των καταναλωτών, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου υπογραμμίζει, πως το 2017 αποτελεί μία ακόμη χρονιά, κατά την οποία η αγορά και η οικονομία της Αλεξανδρούπολης ενισχύεται από «εισαγόμενους» καταναλωτές, καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους και με περιόδους έξαρσης τη θερινή και την εορταστική χειμερινή περίοδο.

Ως εκ τούτου, 7 στους 10 επιχειρηματίες (70,30%), πραγματοποίησαν πωλήσεις σε αλλοδαπούς καταναλωτές, με το μέσο ποσοστό συμμετοχής τους στους ετήσιους τζίρους των πρώτων να ανέρχεται στο 6,56%, μειωμένο όμως σχεδόν κατά μιάμιση μονάδα σε σχέση με το 2016.

Κρίσιμος και καθοριστικός παράγοντας της διαμόρφωσης των ανωτέρω δεικτών οι Τούρκοι τουρίστες, καθώς αποτελούν την πλειονότητα των αλλοδαπών καταναλωτών της Αλεξανδρούπολης, με ποσοστό που ανέρχεται στο 46,32%.

Ωστόσο ο κ. Χατζημιχαήλ επισημαίνει, πως το συγκεκριμένο ποσοστό εμφανίζεται αισθητά μειωμένο κατά 10%, συγκριτικά με την καταγραφή του 2016, ενώ η εν λόγω μείωση της κατανάλωσης των Τούρκων επισκεπτών δεν ακολουθεί τις καταγεγραμμένες στο τελωνείο των Κήπων, οδικές αφίξεις, που εκτιμάται ότι ξεπερνούν κατά πολύ τις αντίστοιχες του 2016.

Στη δεύτερη θέση τουριστών-καταναλωτών βρίσκονται οι Βούλγαροι (29,57%), στην τρίτη οι Ρουμάνοι (8,09%), στην τέταρτη θέση οι Ρώσοι τουρίστες (7,35%), ενώ εντυπωσιακά χαρακτηρίζονται τα δεδομένα για τους Σέρβους επισκέπτες-καταναλωτές, οι οποίοι εμφανίζονται να διπλασιάζουν τη συμμετοχή τους στο μείγμα τουριστών-καταναλωτών της Αλεξανδρούπολης, με ποσοστό 4,41%.

Σημειώνεται, πως η συμμετοχή της τελευταίας εθνικότητας προκύπτει αποκλειστικά και μόνο από τις αγορές τους σε εμπορικά καταστήματα, καθώς δεν υπάρχει καμία καταγραφή τους σε επιχειρήσεις καφέ-εστίασης.

Συμπερασματικά, στην καταγραφή των θετικών αποτελεσμάτων, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης, συνέβαλαν, μεταξύ άλλων, η ταχεία ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης, η γενική θετική εντύπωση για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και η σχετική πολιτική σταθερότητα.

«Τούτο βέβαια δεν σημαίνει πως έχουν επιλυθεί τα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας και επιχειρηματικότητας, καθώς η άτυπη στάση πληρωμών των Ελλήνων προς το ελληνικό δημόσιο, ύψους 100 δισ. ευρώ, η εμμονή στην φορολόγηση με 900 εκατ. ευρώ νέους φόρους για το 2018 και η έξαρση της μαύρης οικονομίας, συνθέτουν μία παράλληλη πραγματικότητα» συμπληρώνει ο κ. Χατζημιχαήλ.

Αναφορικά με την ταυτότητας της φετινής έρευνας, αυτή διεξήχθη σε δείγμα 198 ιδιοκτητών καταστημάτων, με δειγματοληπτικό πλαίσιο το μητρώο του Εμπορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης, καλύπτοντας όλο το γεωγραφικό της εύρος, μέσω τηλεφωνικής συνέντευξη, με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και χρόνο διεξαγωγής από τις 3 έως και τις 11 Ιανουαρίου του 2018.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ