Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Πρόεδρος Τραπεζών: Να γίνονται μόνο με κάρτα οι συναλλαγές άνω των 100 ευρώ

Νικόλαος Καραμούζης σε εκδήλωση από τον ΣΕΒΕ στη Θεσσαλονίκη

Την κατάργηση των μετρητών σε όλες τις εταιρικές συναλλαγές, την υποχρεωτική πληρωμή μισθών και εισφορών μέσω τραπεζών και «την υποχρεωτική χρήση χρεωστικών καρτών για συναλλαγές άνω των 100 ευρώ χωρίς χρεώσεις, με επιβάρυνση του δημοσίου για το σχετικό κόστος των τραπεζών», πρότεινε χθες, από τη Θεσσαλονίκη, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών (ΕΕΤ), Νικόλαος Καραμούζης. 

Τη συγκεκριμένη πρόταση κατάθεσε ως μέρος ενός πακέτου επτά «ακατέργαστων» όπως είπε, ρηξικέλευθων ιδεών, ικανών «να ταρακουνήσουν τις αγορές» και να βελτιώσουν την αξιοπιστία της οικονομικής πολιτικής.

Ο κ. Καραμούζης επισήμανε ακόμη ότι επίκειται ανακοίνωση για περαιτέρω χαλάρωση των capital controls και πρόσθεσε ότι ο ίδιος θα καταργούσε αν μπορούσε από αύριο κιόλας, όλους τους περιορισμούς για τις επιχειρήσεις. Εξέφρασε την πεποίθηση ότι η επίτευξη ρυθμών ανάπτυξης «όχι μόνο 2%, αλλά και 3% και 4% για την ελληνική οικονομία είναι εφικτή» υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως η προσέλκυση επενδύσεων, και πρόσθεσε ότι η Ελλάδα χρειάζεται να προωθήσει την ασφαλιστική και μεγάλη φορολογική μεταρρύθμιση.

«Να κοπιάρουμε το μοντέλο της Κύπρου για τους μη κατοίκους»

Αναλυτικότερα, μιλώντας από το βήμα της ανοιχτής συνεδρίασης της 43ης ετήσιας γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), ο κ.Καραμούζης ώς μέρος του «πακέτου» των επτά ιδεών, πρότεινε ακόμη η Ελλάδα «να κοπιάρει ακριβώς όπως είναι» το μοντέλο της Κύπρου για τους μη κατοίκους, όσον αφορά τις προϋποθέσεις και τους όρους έγκρισης εταιρικής φορολογικής έδρας, έκδοσης ελληνικού διαβατηρίου και απόκτησης status μόνιμου φορολογικού κατοίκου, διαχείρισης προσωπικής και εταιρικής περιουσίας με εισαγωγή του θεσμού των trusts και διαχείρισης ναυτιλιακών επενδύσεων. 

«Στόχος είναι η μετατροπή της Ελλάδας σε σύγχρονο και ανταγωνιστικό χρηματοπιστωτικό και ναυτιλιακό κέντρο» επισήμανε και είπε χαρακτηριστικά, ότι είναι ντροπή να έχουμε τη μεγαλύτερη ναυτιλία στον κόσμο και ο Πειραιάς, ή όποια άλλη πόλη επιλέξουμε (για αυτόν τον ρόλο) να μην είναι το μεγαλύτερο ναυτιλιακό κέντρο¨.

Εισηγήθηκε επίσης μαζικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και ευρεία αξιοποίηση των συμπράξεων δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) στις επενδύσεις κοινωνικών υποδομών και στα μικρά περιφερειακά έργα. Πρότεινε επιλογή 50 περιοχών της χώρας για προ-αδειοδότηση επιχειρηματικών ζωνών με προκαθορισμένους όρους δόμησης και χρήσης γης και με όλες τις σχετικές αδειοδοτήσεις διαθέσιμες, στρατηγική “all in one permit” για εμβληματικά έργα και με δεσμευτικούς χρόνους με ρήτρες για έγκριση.

Υπεραποσβέσεις 200% για νέες επενδύσεις επιχειρήσεων και υπερεκπτώσεις για έξοδα έρευνας και ανάπτυξης, γενναία φορολογική και ασφαλιστική μεταρρύθμιση και δημιουργία ενός ουσιαστικού one stop shop για σημαντικές ξένες και εγχώριες επενδύσεις, συμπληρώνουν το «πακέτο» των επτά προτεινόμενων ιδεών.

Ο κ. Καραμούζης υποστήριξε ακόμη ότι την περασμένη δεκαετία η Ελλάδα σπατάλησε την ευκαιρία που προέκυψε από την ένταξή της στην ευρωζώνη, και ξόδεψε πάνω από 400 δισ. ευρώ πολύτιμους χρηματοοικονομικούς πόρους από τις αγορές και τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία, στην υιοθέτηση ενός σαθρού παραγωγικού προτύπου, που πρόσφερε επίπλαστη και βραχυχρόνια ευμάρεια.

«Αυτά τα χρήματα δεν οδήγησαν στο παραγωγικό μετασχηματισμό της οικονομίας. Τώρα έχουμε μπροστά μας μια νέα μεγάλη ευκαιρία. Οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι το κράτος-επιχειρηματίας στην Ελλάδα απέτυχε. Το κράτος και η κατανάλωση δεν μπορούν να οδηγήσουν στην ανάπτυξη. Το θέμα των επενδύσεων είναι κομβικό, και πρέπει να δούμε πώς μπορούμε να έχουμε επενδυτική έκρηξη. Το ίδιο ισχύει και για τις εξαγωγές» τόνισε και πρόσθεσε ότι απαιτείται να συνδυάσουμε ένα πολυετές επενδυτικό πρόγραμμα δεκάδων δισεκατομμυρίων με παράλληλη σημαντική αύξηση της οικονομικής εξωστρέφειας. 

Ας θέσουμε φιλόδοξους στόχους για την επόμενη πενταετία

«Ας θέσουμε ως χώρα φιλόδοξους στόχους για την επόμενη πενταετία, να φτάσουν οι επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ πάνω από 20%, οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών πάνω από 40% του ΑΕΠ και οι εισροές ξένων κεφαλαίων πάνω από 5% του ΑΕΠ ετησίως από 2% φέτος» σημείωσε ο κ. Καραμούζης.

Οι επτά προτάσεις

Θα κλείσω αναφέροντας μια σειρά από ακατέργαστες, ρηξικέλευθες ιδέες, τροφή για συζήτηση, που, κατά τη γνώμη μου, θα μπορούσαν να πείσουν τις αγορές και να βελτιώσουν την αξιοπιστία της οικονομικής πολιτικής:

1.Μαζικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων συμπεριλαμβανομένων και των τραπεζών, αξιοποίηση της μεθόδου των παραχωρήσεων (π.χ. μεγάλα έργα υποδομών), αναθέσεων σε εξωτερικούς παρόχους σημαντικών επιλεγμένων κοινωνικών υπηρεσιών (π.χ. τομέας υγείας) και λειτουργειών του δημοσίου (π.χ. φορολογικοί έλεγχοι), ευρεία αξιοποίηση των ΣΔΙΤ στις επενδύσεις κοινωνικών υποδομών και τα μικρά περιφερειακά έργα.

2. Υιοθέτηση του μοντέλου της Κύπρου για μη κατοίκους, όσον αφορά τις προϋποθέσεις και τους όρους έγκρισης εταιρικής φορολογικής έδρας, έκδοσης ελληνικού διαβατηρίου, απόκτησης status μονίμου φορολογικού κατοίκου, διαχείρισης προσωπικής και εταιρικής περιουσίας (εισαγωγή του θεσμού των Trusts), διαχείρισης ναυτιλιακών επενδύσεων.

Στόχος η μετατροπή της Ελλάδας σε σύγχρονο και ανταγωνιστικό χρηματοπιστωτικό και ναυτιλιακό κέντρο.

3. Κατάργηση των μετρητών σε όλες τις εταιρικές συναλλαγές και υποχρεωτική πληρωμή μισθοδοσιών και ασφαλιστικών εισφορών  μέσω τραπεζικού συστήματος.  Υποχρεωτική χρήση χρεωστικών καρτών για συναλλαγές πάνω από € 100 χωρίς χρεώσεις, με επιβάρυνση του δημοσίου για το σχετικό κόστος των τραπεζών.

4. Επιλογή 50 περιοχών της χώρας στις οποίες θα προ-αδειοδοτηθούν επιχειρηματικές ζώνες με προκαθορισμένους όρους δόμησης και χρήσης γης και με όλες τις σχετικές αδειοδοτήσεις διαθέσιμες, στρατηγική – all in one permit, για εμβληματικά projects και με δεσμευτικούς χρόνους με ρήτρες για έγκριση.

5. Υπέρ-αποσβέσεις 200% για νέες επενδύσεις επιχειρήσεων και υπέρ-εκπτώσεις για έξοδα R&D και ανάπτυξη ξένων αγορών για εξαγωγικές επιχειρήσεις.

6. Γενναία φορολογική και ασφαλιστική μεταρρύθμιση,

με διεύρυνση της φορολογικής βάσης (διατηρείται η εγκριθείσα μείωση του αφορολόγητου ορίου),

πάταξη της φοροδιαφυγής (περιορισμό πληρωμών με μετρητά),

χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές με παράλληλη απλοποίηση του συστήματος, με καθιέρωση δύο ή τριών κατά το μέγιστο φορολογικών συντελεστών ανά κατηγορία φορολογικών εσόδων,

μετατροπή σταδιακά του ασφαλιστικού συστήματος από αναδιανεμητικό σε κεφαλαιοπητικό,

χαμηλότεροι φορολογικοί συντελεστές για προσόδους από μερίσματα, τόκους, ενοίκια και κέρδη από δραστηριότητες start-ups, venture capital, καινοτόμων πρωτοβουλιών, επενδύσεων σε βιώσιμες εταιρείες υπό αναδιάρθρωση και για συγχωνεύσεις και εξαγορές επιχειρήσεων. (αναφέρονται αναλυτικά στην πρόσφατη μελέτη βλ. μελέτη Νίκου Χριστοδουλάκη, Μιλτιάδη Νεκτάριου και Χάρη Θεοχάρη).

7. Δημιουργία ενός ουσιαστικού one stop shop για σημαντικές ξένες και εγχώριες επενδύσεις, end to end service in one place.

Κ. Λουφάκης: «Αφαιρέσαμε βάρη αλλά δεν σπάσαμε ακόμη τις αλυσίδες»

Την εκτίμηση ότι η Ελλάδα έχει αφαιρέσει βάρη από το συμπιεσμένο «ελατήριο» της οικονομίας, αλλά δεν έχει ακόμη κόψει τις αλυσίδες που θα του επιτρέψουν να εκτιναχθεί προς τα πάνω, διατύπωσε από την πλευρά του ο απερχόμενος πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, δρ Κυριάκος Λουφάκης (βάσει κατασταστικού δεν μπορεί να είναι φέτος υποψήφιος για την προεδρία, καθώς έχει συμπληρώσει τον ανώτατο προβλεπόμενο αριθμό θητειών). «Τις αλυσίδες ακόμη δεν τις κόψαμε, και αυτό είναι κρίμα, γιατί πραγματικά μπορούμε» σημείωσε ο δρ Λουφάκης.

Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ προσδιόρισε τέσσερις συν έναν βασικούς πυλώνες ανάπτυξης για τη χώρα: τουρισμό, αγροδιατροφικό τομέα, logistics και ανθρώπινο δυναμικό, καθώς επίσης και το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι ενεργειακός κόμβος. Πρόσθεσε ότι «παρότι γίνονται σημαντικές προσπάθειες για να εκμεταλλευτούμε τα πλεονεκτήματά μας» και ενώ ιδιωτικοποιήθηκαν τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας και γραμμές ήρθαν και θα έρθουν από την Ανατολή, ταυτόχρονα το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι απομονωμένο. «Κομπάζουμε καλώς για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης και το γεγονός ότι ένας επιβάτης θα κάνει 3,5 ώρες για να διανύσει αυτή την απόσταση, αλλά το όφελος για την εθνική οικονομία θα προέλθει κυρίως από τις μεταφορές και τη διασύνδεση της Ελλάδας με τα δίκτυα των γειτονικών χωρών και από εκεί με την κεντρική και ανατολική Ευρώπη» είπε χαρακτηριστικά.

 Ο ίδιος επισήμανε ότι θα πρέπει να λυθεί και το πρόβλημα των κόκκινων δανείων «με έναν τρόπο που θα διασφαλίσει τη συνέχιση των επιχειρήσεων που μπορούν να σωθούν και ταυτόχρονα να εξορθολογίσει το χαρτοφυλάκιο των τραπεζών». Έκανε τέλος ιδιαίτερη μνεία στο φαινόμενο του brain drain, διερωτώμενος «πώς μπορεί να πάει μπροστά μια χώρα που διώχνει τους καλύτερους στο εξωτερικό», ενώ προανήγγειλε το επικείμενο συνέδριο Export Summit VI που θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη στις 21 Ιουνίου, με 400 συνέδρους και με επίκεντρο της θεματολογίας του, τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ