Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: "Σιωπηλή επανάσταση" στον εργασιακό τομέα - 600 ανοιχτές θέσεις

Πάνω από 1000 θέσεις εργασίας έχουν δημιουργηθεί από άμεσες ξένες επενδύσεις - Τι είναι η εκστρατεία "Come Back" ...

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Μια "σιωπηλή επανάσταση" συντελείται το τελευταίο διάστημα στην εργασιακό τομέα στη Θεσσαλονίκη. Το τελευταίο 18μηνο εκτιμάται ότι έχουν δημιουργηθεί 1000 θέσεις εργασίας από άμεσες ξένες επενδύσεις στην πόλη, ενώ αυτήν τη στιγμή υπάρχουν τουλάχιστον 600 θέσεις εργασίας κενές, κυρίως για επαγγέλματα που αφορούν πληροφορική (IT), Ηλεκτρολόγους μηχανικούς, μηχανολόγους μηχανικούς κ.ά.

Τα παραπάνω επισημάνθηκαν σήμερα στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου που έδωσαν η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, η Τεχνόπολη και ο δήμος Θεσσαλονίκης, για να ανακοινώσουν τη νέα πρωτοβουλία που ξεκινούν, με την οποία καλούν τους δημιουργικούς ανθρώπους της καινοτομίας να μετοικίσουν, να εργαστούν και να ζήσουν στη Θεσσαλονίκη, συνεχίζοντας με μεγαλύτερη ένταση την επιτυχημένη πρωτοβουλία branding της πόλης υπό τον γενικό τίτλο "Thessaloniki Innovation Friendly Destination".

Ο πρόεδρος της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας κ. Παντελής Αγγελίδης, ο πρόεδρος της Τεχνόπολης Θεσσαλονίκης κ. Τάσος Τζήκας και  ο αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών Σχέσεων κ. Σπύρος Πέγκας, μοιράστηκαν σήμερα προσωπικές ιστορίες από επαφές που είχαν πρόσφατα με εκπροσώπους ξένων εταιριών που είτε έχουν επενδύσει ήδη είτε σκέφτονται να επενδύσουν στη Θεσσαλονίκη. Τα παραδείγματα αυτά, σύμφωνα με τον κ. Αγγελίδη, είναι ενδεικτικά της "συστηματικής τάσης με επενδύσεις στην πόλη που δημιουργούν θέσεις εργασίας στην καινοτομία και οι οποίες αναμένεται να ενταθούν το επόμενο διάστημα".

Τρεις θετικές ιστορίες

Συνάντηση με μεγάλη Γερμανική εταιρεία που ενδιαφέρεται να δημιουργήσει software engineering center στην Ευρώπη και η Θεσσαλονίκη είναι η μία από τρεις πόλεις που βολιδοσκοπεί, είχε ο κ. Αγγελίδης την Τρίτη. Όπως ανέφερε, οι εκπρόσωποι της εταιρείας που έχουν αντίστοιχα κέντρα σε Κολομβία και Βιετνάμ ξεναγήθηκαν στην ΑΖΚ, την Τεχνόπολη και το ΕΚΕΤΑ και είχαν επαφές με το ΑΠΘ και το Διεθνές Πανεπιστήμιο. Ο ίδιος είπε ότι 4 ακόμη γερμανικές εταιρείες έχουν εγκαταστήσει τμήματα R&D το τελευταίο διάστημα στην πόλη. Για άλλες δυο γερμανικές εταιρίες που έχουν έρθει στη Θεσσαλονίκη (Prodyna και Εxciting AG) μίλησε από την πλευρά του και ο κ. Πέγκας. Ειδικά για την Εxciting, η οποία είναι εταιρεία call center είπε ότι αναζητά ακόμη κόσμο που να μιλάει γερμανικά για να στελεχώσει το call center. Στην πόλη θα δραστηριοποιηθεί και μια ακόμη εταιρεία γερμανική με αντικείμενο τη συμβουλευτική σε ΙΤ. Τη δική του εμπειρία από τη συνάντηση που είχε πριν ένα μήνα με διευθύνοντα σύμβουλο εταιρείας που αποτελεί θυγατρική ενός από τα μεγαλύτερα call centers της Αμερικής με πάνω από 100.000 εργαζόμενους, κατέθεσε και ο κ. Τζήκας. Όπως είπε, στόχος της εταιρείας είναι να ξεκινήσει ένα call center 200 θέσεων στη Θεσσαλονίκη, στις αρχές του 2019 με κόσμο που θα μιλάει Γαλλικά. Όσο για τους λόγους επιλογής της Θεσσαλονίκης, ο κ. Τζήκας είπε ότι λαμβάνουν υπόψη το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη διαθέτει οικοσύστημα με πανεπιστήμια και ανθρώπινο δυναμικό με δεξιότητες στο ICT, αλλά και γιατί θεωρούν ότι η Θεσσαλονίκη δεν θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα που αντιμετωπίζει αυτήν τη στιγμή η Λισαβόνα, στην εύρεση κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού, δεδομένου ότι υπάρχει ο χώρος τον Βαλκανίων και θεωρούν ότι πολύς κόσμος θα ενδιαφερόταν να εγκατασταθεί στη Θεσσαλονίκη για δουλειά.

Όσο για τις 1.000 θέσεις που εκτιμάται ότι έχουν δημιουργηθεί (υπάρχει έλλειψη συστηματικής αξιόπιστης καταγραφής σχετικών επίσημων δεικτών), χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Deloitte η οποία έχει εγκατασταθεί στην Τεχνόπολη.

Εξάλλου, για τα call centers διευκρινίστηκε από τον κ. Τζήκα, ο οποίος προέρχεται από τον κλάδο της Πληροφορικής και είναι και πρόεδρος του ΣΕΠΕ, ότι απαιτούν εξειδικευμένο προσωπικό και ότι αποτελούν μεσαίου επιπέδου εξειδικευμένα τεχνολογικά κέντρα.

"Δεν ισχυριζόμαστε ότι λύθηκε το ζήτημα της ανεργίας σε μια περιφέρεια όπου η ανεργία βρίσκεται σταθερά πάνω από το 20%. Καταγράφουμε όμως μια τάση που δεν είναι τυχαία, άλλα προέκυψε επειδή εργαστήκαμε συστηματικά όλο αυτό το διάστημα και επειδή η Θεσσαλονίκη διαθέτει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά", τόνισε ο κ. Αγγελίδης. Όσο για τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης, αναφέρθηκαν η υψηλή ποιότητα ζωής ("όλοι θέλουν να έρθουν να ζήσουν στη Θεσσαλονίκη"), τα πανεπιστήμιά της, το οικοσύστημά της και το ανταγωνιστικό μισθολογικά ανθρώπινο δυναμικό της.

Η πρωτοβουλία για επιστροφή στη Θεσσαλονίκη

Σε ότι αφορά την πρωτοβουλία που σε πρώτη φάση ξεκινούν οι συγκεκριμένοι τρεις φορείς (ΑΖΚ, Τεχνόπολη, Δήμος Θεσσαλονίκης) αλλά θα κληθούν σε συμμετοχή και άλλοι ενδιαφερόμενοι φορείς, έχει δυο κύριους στόχους: Να δείξει ότι η Θεσσαλονίκη κάνει rebound και ότι όσα λέγονταν πριν δυο χρόνια για Innovation Friendly Destination "δεν ήταν δικιά μας ιδεοληψία ή φαντασία, όντως στη Θεσσαλονίκη υπάρχει η μαγιά για να στηρίξει καινοτομική επιχειρηματική δραστηριότητα με σημαντικό όγκο και να προσελκύσει επενδύσεις από το εξωτερικό". Και δεύτερον να στείλει το μήνυμα σε όσους νέους έχουν φύγει στο εξωτερικό να γυρίσουν πίσω "γιατί δημιουργούνται θέσεις εργασίας κατάλληλες για τα προσόντα τους".

"Απευθυνόμαστε καταρχήν σε ανθρώπους που έφυγαν από τη Θεσσαλονίκη τα προηγούμενα χρόνια γιατί δεν έβρισκαν δουλειά ή ήταν κακώς αμοιβόμενοι ή δεν έβρισκαν θέσει αντίστοιχη με τα προσόντα τους. Παράλληλα απευθυνόμαστε και προς τους φοιτητές της πόλης που θέλουν να πάρουν πτυχίο και να φύγουν. Δεν μας πειράζει να φεύγει ο κόσμος. Πρέπει να αποκτά εμπειρίες και διασυνδέσεις. Οι πιο πολλές από τις επενδύσεις που έχουμε δει να γίνονται γίνονται γιατί κάπου υπάρχει ένας Έλληνας  οι οποίοι δε χρειάζεται να πεισθούν για την αξία μας. Υπό αυτήν την έννοια το brain drain είναι και πλεονέκτημα για την πόλη, άλλα όμως δεν θέλουμε να φεύγει ο κόσμος επειδή δεν έχει άλλη επιλογή και δεν θέλουμε να φεύγει έχοντας στο μυαλό του ότι δεν πρόκειται να γυρίσει ποτέ πίσω", τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΑΖΚ. Η καμπάνια θα έχει μια σειρά από δράσεις, όπως παρουσία σε φόρα στο εξωτερικό κ.λπ.

Όσο για τους προσφερόμενους μισθούς, αναφέρθηκε ότι εκτιμάται ότι στον κλάδο της πληροφορικής και γενικότερα της τεχνολογίας κυμαίνονται από 1.200 έως 3.500 ευρώ στην πόλη αυτήν τη στιγμή, ενώ και για τις εταιρίες που βολιδοσκοπούν τη Θεσσαλονίκη για να δραστηριοποιηθούν επισημάνθηκε ότι "δεν έχουν στο μυαλό τους κακοπληρωμένους εργαζόμενους και ότι οι μισθοί θα είναι από ένα επίπεδο και πάνω".

Ο κ. Αγγελίδης ανέφερε ακόμη και το site invest in Thessaloniki το οποίο σημειώνει αύξηση επισκεψιμότητας 300% κάθε χρόνο και ήδη μετρά 5.000 μοναδικές επισκέψεις το μήνα, τονίζοντας ότι στα σχέδια είναι να δημιουργηθεί έως τις αρχές του νέους έτους, εντός του ένα job-matching κέντρο, ένα σημείο στο οποίο οι επιχειρήσεις θα αναρτούν αγγελίες εργασίας και αντίστοιχα οι ενδιαφερόμενοι να μπορούν να αναρτούν το βιογραφικό τους.

Το κρίσιμο ζήτημα των κινήτρων

Από τους ομιλητές τονίστηκε πάντως ιδιαίτερα το ζήτημα των κινήτρων που πρέπει να θεσπιστούν προκειμένου να διεκδικήσει  η πόλη ξένες επενδύσεις. Πρέπει να υπάρξουν και φορολογικά και ασφαλιστικά κίνητρα, όπως τόνισε ο κ. Τζήκας. "Είναι μια μάχη που δίνεται αλλά δεν θα την κερδίσουμε εάν δεν συντονιστούμε όλοι οι φορείς της πόλης" είπε από την πλευρά του ο κ. Αγγελίδης, τονίζοντας ότι έχουν κατατεθεί τεκμηριωμένες προτάσεις προς την κυβέρνηση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ