Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Που πάει αυτός ο (έντυπος) κόσμος;

Του Γιώργου Καλλίνη [email protected]...

Του Γιώργου Καλλίνη

[email protected]

 

Εντάξει, όλοι γυρίσαμε λίγο στεναχωρημένοι από τις παραλίες, αλλά τουλάχιστον με πολύ σημαντικές παρατηρήσεις στο βαλιτσάκι μας. Ξεπερνάμε επιμελώς τα απολύτως προφανή ότι τα μπάνια του λαού έχουν μειωθεί και ότι ο κόσμος έχει ξαναγυρίσει στο τρίπτυχο «ψυγειάκι, σαντουιτσάκι, φρουτάκι» σε κάποια κοντινή παραλία για να μην ξοδεύει βενζίνες. Αφήνουμε στην άκρη και την όλο και πιο αποκαλυπτική μόδα στα γυναικεία μαγιό καθώς είμαι σίγουρος ότι -τουλάχιστον οι άντρες- ήδη την έχουν σχολιάσει αρκετά. Και φτάνουμε σε μια πιο βαρετή παρατήρηση, η οποία όμως έχει τη σημασία της: ελάχιστοι άνθρωποι κρατούσαν μια εφημερίδα στο χέρι, να την απολαύσουν εκεί που σκάει το κύμα.

Βέβαια δεν είναι δύσκολο να συμπεράνει κανείς ότι ο οποιοσδήποτε έχει πάει να χαλαρώσει λίγες ώρες στην παραλία, δύσκολα πλέον θα πάρει την έντυπη κατάθλιψη στα χέρια του. Δεκτό μεν αλλά αγριεύτηκα δε όταν συνειδητοποίησα ότι ούτε αθλητικές εφημερίδες κυκλοφορούσαν στις ξαπλώστρες! Εκεί ποια είναι η εξήγηση; Το πρωτάθλημα άρχισε το περασμένο σαββατοκύριακο και ο κόσμος έπρεπε να διψάει για ενημέρωση, σχολιασμό και χαβαλέ. Το πρώιμο συμπέρασμα μου είναι ότι ο κόσμος όντως διψούσε για όλα αυτά, αλλά τα έβρισκε σε αυτό το διαολάκι που ακούει στο όνομα smartphone.

Μέσα από αυτή την σχετικά πρόσφατη εξέλιξη της τεχνολογίας, έχεις στα χέρια σου ένα υβρίδιο τηλέφωνου, υπολογιστή και κάμερας συνδεδεμένο στο διαδίκτυο. Οι δυνατότητες του είναι άπειρες και ο εθισμός στην γρήγορη, εύκολη και άμεση πληροφορία και στην γενικότερη ψυχαγωγία που προσφέρει είναι σίγουρος. Με τον κίνδυνο να χαρακτηριστώ οπισθοδρομικός, θα πρέπει να πω ότι εντυπωσιάστηκα από τους πάρα πολλούς ανθρώπους που είχαν ένα τέτοιο μαραφέτι (η ορολογία επίτηδες ενισχύει την οπισθοδρομικότητα!). Έμεινα μάλιστα με την απορία πως επηρεάζει αυτός ο διάολος την κοινωνικοποίηση και την ανθρώπινη επαφή. Τεράστια αυτή η συζήτηση, οπότε ας μείνουμε στο γεγονός ότι κάποιος στην άλλη άκρη του κόσμου μπορεί να δει πως περνάς μέσα από μια φωτογραφία, αλλά πολλές φορές μπορεί να ξεχνάς να περνάς καλά με τους γύρω σου, ενημερώνοντας το προφίλ σου στο facebook.

Και τα εφημεριδάκια μας, αυτό το τεράστιο κομμάτι χαρτί που καλύπτει το πρόσωπο μας και γεμίζει τα χέρια μας μελάνι, τι θα απογίνουν τώρα που όλοι προτιμούν το φορητό διαδίκτυο; Στα πλην της εφημερίδας είναι ότι παρουσιάζει τα νέα με μια μέρα καθυστέρηση, σε αντίθεση με το διαδίκτυο που έχει και τη βοήθεια οπτικοακουστικού υλικού. Επιπλέον, η διαδραστικότητα του διαδικτύου μας επιτρέπει πλέον να παίρνουμε μέρος στην επικαιρότητα με σχολιασμό ή ακόμη και πρωτότυπο υλικό. Στα συν, η μοναδική μίξη πολιτικής, οικονομίας, πολιτισμού, απόψεων και γελοιογραφιών την οποία προσφέρει η εφημερίδα της αρεσκείας μας, με ανάλυση που προκύπτει λίγες ώρες μετά τα γεγονότα. Επίσης, το χαρτί έχει τη δική του ιστορία και γοητεία, όπως και να το κάνουμε, άλλη η βαρύτητα του έντυπου τύπου και άλλο μια γωνιά στο αχανές διαδίκτυο. Ακόμη και η μυρωδιά του χαρτιού είναι μοναδική. Ενώ το smartphone, τι μυρίζει;

Είναι επόμενο ότι οι εφημερίδες θα εγκαταλειφθούν σύντομα, ως απαρχαιωμένα μέσα ενημέρωσης. Τα στατιστικά στοιχεία από έρευνες άλλωστε εδώ και καιρό μαρτυρούν αυτή την αλήθεια. Από το 2008, η κυκλοφορία των εφημερίδων σε Αμερική και Ευρώπη έχει μειωθεί κατά 15% και οι ιστοσελίδες των μέσων δεν μπορούν να καλύψουν τη χασούρα. Τα κέρδη από τις διαφημίσεις επίσης πέφτουν συνεχώς. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο όγκος των εκτυπώσεων εφημερίδων το πρώτο εξάμηνο του 2013 συρρικνώθηκε κατά 26%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2012. Τον Ιούνιο του 2013 μάλιστα ο μέσος όρος των πωλήσεων υποχώρησε στα 971.202 φύλλα σε σύγκριση το Μάρτιο του 2013 που οι εφημερίδες πούλησαν κατά μέσον όρο 1.078.925 φύλλα. Θυμηθείτε ότι τα νούμερα αυτά λένε τη μισή αλήθεια, εφόσον δεν προσμετρούνται στα ποσοστά οι επιχειρήσεις που έκλεισαν.

Ο Βενσάν Περέν, επικεφαλής της Παγκόσμιας Ένωσης Εφημερίδων (WAN-IFRA), δήλωσε πως «η πρόκληση δεν έγκειται απλώς στη μεταφορά κοινών από το έντυπο στο ψηφιακό, αλλά στην προσέλκυση νεώτερων ανθρώπων», κάνοντας σαφές το πρόβλημα του έντυπου τύπου και ξεκαθαρίζοντας ότι μόνο του το διαδίκτυο δεν θα σώσει τις εφημερίδες. «Δεν είμαστε πια ένας κόσμος στρατευμένων πολιτών, αλλά ένας κόσμος της ριάλιτι TV, του Twitter και του Facebook, συναναστρεφόμαστε μάλλον παρά στρατευόμαστε στην κοινωνία», ολοκλήρωσε τη δριμεία του κοινωνική κριτική, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να κινητοποιήσει τους εκδότες παγκοσμίως να προσελκύσουν νεότερο αναγνωστικό κοινό. Λίγο αυτοκριτική και καμία πρόταση προς αυτή την κατεύθυνση, θα βοηθούσε πάντως. Σε μια άλλη δήλωση –πιο κοντά στην ελληνική πραγματικότητα- που μου έκανε εντύπωση, ο κ. Χινέρ, επικεφαλής της εταιρίας που σχεδίασε τον «Ελεύθερο Τύπο» είπε: «Σας λείπουν οι ανεξάρτητες εφημερίδες, σας λείπουν οι αναγνώστες, σας λείπουν τα διαφημιστικά έσοδα, σας λείπουν τα κέρδη. Δεν γίνεται, όμως, το ντιζάιν από μόνο του να πουλήσει φύλλα. Χρειάζονται απαραίτητα η ανεξαρτησία και η αξιοπιστία...». Εεε, ναι, αυτό και αν είναι ξεκάθαρη δήλωση.

Άφησα τη συγκλονιστικότερη είδηση για το τέλος. Η βρετανική SUN δέχεται ισχυρές πιέσεις εδώ και μήνες να βγάλει τις γυμνόστηθες κοπέλες από τη σελίδα 3 και ο ιδιοκτήτης Ρ. Μέρντοχ πριν κάποιες μέρες όντως τις αφαίρεσε, από την ιρλανδική έκδοση τουλάχιστον. Σου λέει, σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς δεν είναι να χάνουμε αναγνώστες. Αυτή είναι η κορωνίδα της εξαθλίωσης του ημερήσιου έντυπου τύπου και συνάμα μια τελευταία προειδοποίηση για όλους εσάς που δεν αγοράζετε εφημερίδες και το ρίξατε στα smartphones για το που πάει αυτός ο (έντυπος) κόσμος!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αιφνίδιο λουκέτο από εταιρεία σε Κιλκίς, Θεσσαλονίκη – Εκτός δουλειάς 90 εργαζόμενοι
Η εταιρεία που είναι θυγατρική αμερικανικού κολοσσού κλείνει δύο εργοστάσια στη Βόρεια Ελλάδα – Τι αναφέρουν οι πληροφορίες για την αιτία του...
Αιφνίδιο λουκέτο από εταιρεία σε Κιλκίς, Θεσσαλονίκη – Εκτός δουλειάς 90 εργαζόμενοι