11

ΔΕΚ
2017

Καβαλώντας γυμνή μια μπάλα (ισότητα φύλων και άλλες ανοησίες)

12 Νοε 201311.32

Του ΣΩΤΗΡΗ ΜΠΑΜΠΑΤΖΙΜΟΠΟΥΛΟΥ

sbabajim@yahoo.gr

Σ’ ένα τόσο μικρό κείμενο είναι πρακτικά αδύνατο να επισημανθούν τα αμέτρητα παραδείγματα από την καθημερινότητα, τις ταινίες, τα τραγούδια, τους μύθους, τη θρησκεία, τις διαφημίσεις, τη γλώσσα και τις παραδόσεις που αναδεικνύουν πως ζούμε ακόμα σε μια καλά δομημένη πατριαρχική κοινωνία, στην οποία η γυναίκα υποτάσσεται στο ανδρικό βλέμμα και αντιμετωπίζεται ως αντικείμενο του οποίου η χρήση είναι η ικανοποίηση του άντρα. Είθισται να πιστεύουμε πως στο σύγχρονο κοινωνικό μοντέλο οι ανισότητες έχουν εξαλειφθεί και πως τα δυο φύλα ζουν σε ισορροπία. Η εθελοτυφλία δυστυχώς δεν είναι χαρακτηριστικό μονάχα των αντρών, αλλά και των γυναικών οι οποίες γαλουχημένες στη δυτική πατριαρχική κοινωνία αδυνατούν να αντιληφθούν τους μηχανισμούς με τους οποίους η τελευταία δρα.

Την περασμένη Κυριακή το βράδυ στο Άμστερνταμ (πόλη υποτιθέμενο σύμβολο της σεξουαλικής απελευθέρωσης) σε μια γκλαμουράτη τελετή με άφθονο διάχυτο ερωτισμό ανακοινώθηκαν τα ευρωπαϊκά μουσικά βραβεία του MTV. Το βραβείο καλύτερου βίντεο κλιπ της χρονιάς απονεμήθηκε στην 20χρονη Μάιλι Σάιρους (σε λίγες μέρες κλείνει τα 21) για το μουσικό βίντεο του τραγουδιού «Wrecking Ball» (πρόκειται για τη μεταλλική σφαίρα η οποία χρησιμοποιείται για την κατεδάφιση κτιρίων). Στο εν λόγω βίντεο η Μάιλι Σάιρους τραγουδάει σπαραξικάρδια και με δάκρυα στα ματιά για τον άντρα που την παράτησε και την κατέστρεψε. Πολλά μπορούμε να πούμε για τους στίχους, αλλά ας εστιάσουμε στην εικόνα, για την οποία εξάλλου βραβεύτηκε το εν λόγω βίντεο, το οποίο σκηνοθέτησε ο ταλαντούχος, προβοκάτορας και αμφιλεγόμενος φωτογράφος Τέρι Ρίτσαρτσον.

Αρχή με κοντινό πλάνο στο δακρυσμένο και κοντοκουρεμένο κεφάλι της Σάιρους, αναπόφευκτη παραπομπή στο βίντεο κλιπ της Σινέντ Ο’Κόνορ «Nothing compares to you». Μέχρι εδώ όλα φαινομενικά καλά. Και τότε αρχίζει το σόου. Η Σάιρους κρατάει ένα τεράστιο σφυρί με μακριά λαβή το οποίο φέρει μέσα σε συντρίμμια. Σε περίπτωση που δεν έχει αντιληφθεί κάποιος πως το σφυρί πρόκειται για εξόφθαλμο φαλλικό σύμβολο, η Σάιρους φροντίζει να μας το ξεκαθαρίσει με τον πλέον γλαφυρό τρόπο γλείφοντας την άκρη του με λάγνο βλέμμα. Φοράει μποτάκια, λευκό σλιπάκι και λευκό μπουστάκι δίχως σουτιέν μέσα από το οποίο διαφαίνονται διακριτικά και αδιάκριτα οι θηλές της. Στη συνέχεια καβαλάει μια από αυτές τις γιγαντιαίες σφαίρες και κινείται σαν εκκρεμές πέρα δώθε λικνιζόμενη ωσάν στρίπερ. Τα πλάνα εναλλάσσονται με άλλα στα οποία καβαλά τη σφαίρα ολόγυμνη, παρόλο που τα λεγόμενα «επίμαχα σημεία» (δηλαδή θηλές, αιδοίο και σχισμή οπισθίων) περίτεχνα δεν φαίνονται. Σε αυτά τα μοτίβα προστίθενται κοντινά πλάνα στο στήθος της με μπουστάκι, στα ασβεστωμένα οπίσθιά της καθώς κυλιέται στη σκόνη, αγκαλιές και χάδια με το σφυρί και για να μην ξεχνιόμαστε κοντινά πλάνα στο δακρυσμένο πρόσωπο που υποφέρει για το χαμένο έρωτα.

Η Σάιρους έχει τους λόγους της. Ο κάθε καλλιτέχνης πρέπει να έχει την ελευθερία να δημιουργήσει με όποιον τρόπο επιλέξει και η Σάιρους επανειλημμένως έχει δηλώσει πως θέλει να απεγκλωβιστεί από την εικόνα του καλού κοριτσιού που είχε αποκτήσει ως έφηβη Χάνα Μοντάνα. Δεκτό κι εν προκειμένω αδιάφορο. Η κάθε κριτική επιτροπή έχει προφανώς το δικαίωμα να βραβεύσει ό,τι της καπνίσει και με όποια κριτήρια αποφασίσει. Δεκτό και πάλι εν προκειμένω αδιάφορο. Και φυσικά το κοινό έχει το δικαίωμα να αγαπήσει και να μισήσει όποιο τραγούδι και βίντεο θελήσει. Ναι, ελευθερία επιλογής και τα λοιπά.

Το αθροιστικό γεγονός όμως πως Α) το «Wrecking Ball» παρουσιάζει μια από τις πιο δημοφιλείς τραγουδίστριες των Η.Π.Α. με τον πλέον ηδονοβλεπτικό για το αντρικό βλέμμα τρόπο σαν πρόστυχη Λολίτα που λατρεύει τα πέη Β) μετατρέπει τον υποτιθέμενο γυναικείο πόνο σ’ ένα σεξουαλικό παιχνίδι υποταγής Γ) έχει ήδη περισσότερες από 300 εκατομμύρια θεάσεις στο youtube Δ) βραβεύεται για την αισθητική του από το πιο δημοφιλές μουσικό κανάλι Ε) σε μια τελετή που πραγματοποιείται στην Ευρώπη των ίσων δικαιωμάτων της ισότητας και μπλα μπλα μπλα ΣΤ) και μάλιστα στο Άμστερνταμ που φέρει τη σημαία της ανοχής, τότε δεν μπορούμε παρά να κουνήσουμε το κεφάλι με θλίψη και να χωνέψουμε πως υπάρχει πολύς ακόμα δρόμος μπροστά μας...

ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ;(5)

Typosthes.gr Social Media Awards 2017

H «αφανής» κα. Easyjet και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης

Άρθρα- Απόψεις02 Δεκ 201720.05

Η δυσάρεστη έκπληξη και η έλλειψη πληροφόρησης 

Μία χώρα πνιγμένη στις ευθύνες

Άρθρα- Απόψεις19 Νοε 201720.11

Άρθρο του Γιώργου Παπαδημητρίου

Πως μπορώ να προστατευθώ εάν μου επιτεθούν ή με ληστέψουν;

Άρθρα- Απόψεις02 Νοε 201713.14

Ποια είναι η νομική έννοια της άμυνας

Η ιστορία της αμερικάνικης αθλητικής ανυπακοής

Άρθρα- Απόψεις08 Οκτ 201718.28

Όταν οι αθλητές χαλάνε τη γιορτή

Θεσσαλονίκη και κυκλοφοριακό: μία σχέση μίσους

Άρθρα- Απόψεις24 Σεπ 201702.58

Πώς θα ήταν αν το κέντρο δεν ήταν ένας λατρευτικός ναό ΙΧ 

Eldorado Gold: Παραπληροφόρηση 24 καρατίων

Άρθρα- Απόψεις17 Σεπ 201718.16

Η αλήθεια πίσω από τα τελευταία γεγονότα στις Σκουριές

Μία ακτινογραφία του πλανήτη «Χαλκιδική»

Άρθρα- Απόψεις19 Αυγ 201701.58

Σαν κι αυτή δεν έχει όσο κι αν μας… εκνευρίζει 

Έρανος – απάτη για τον «μικρό Νικολάκη» από τη Θεσσαλονίκη

Άρθρα- Απόψεις10 Αυγ 201702.43

Έχει κατακλύσει το Facebook – Τι πραγματικά συμβαίνει 

Τι πρέπει να γνωρίζω για την υπαγωγή μου στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών;

Άρθρα- Απόψεις03 Αυγ 201718.47

Άρθρο του Κ. Τζίκα, δικηγόρου και πιστοποιημένου διαμεσολαβητή Υ.Δ.Δ.Α.Δ

© 2012 ePublish

Rss | Επικοινωνία