Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ο Γ. Δελής στον «Τ.Θ.»: «Η Θεσσαλονίκη στη δίνη ανταγωνισμών και συγκρούσεων»

Συνέντευξη του βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ και επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης»

Συνέντευξη στον

ΔΑΝΙΗΛ Γ. ΠΑΠΑΔΑΝΙΗΛ

Για τις εκλογές, τα μνημόνια, τα ελληνοτουρκικά, το λεγόμενο «Σκοπιανό» αλλά και το προσφυγικό ζήτημα, την ανεργία που μαστίζει την πόλη, μιλάει στον «Τύπο Θεσσαλονίκης», ο βουλευτής του ΚΚΕ στην Α΄ Θεσσαλονίκης και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση», Γιάννης Δελής. Εστιάζει στα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Θεσσαλονικείς, όπως ο ΟΑΣΘ, η καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, το πάρκινγκ, το παραεμπόριο, η εγκληματικότητα, τα ναρκωτικά και αναφερόμενος στους εργαζόμενους τονίζει ότι «εδώ και τώρα» αυτό που χρειάζεται είναι περισσότερος εργατόκοσμος να συμπορευτεί με το ΚΚΕ. Επισημαίνοντας ότι «η Θεσσαλονίκη, όπως και η Κεντρική Μακεδονία, βρίσκεται στο επίκεντρο των Βαλκανίων», και ότι «στόχος είναι η πόλη να καταστεί ενεργειακός και διαμετακομιστικός κόμβος», τονίζει ότι «η πόλη και συνολικά η Βόρεια Ελλάδα, τελικά κινδυνεύει να βρεθεί στη δίνη ανταγωνισμών και συγκρούσεων, με άσχημες για το λαό εξελίξεις».

Το ΚΚΕ καταθέτει πάντα, έχετε πει, μια ολοκληρωμένη πρόταση εξουσίας με μία σημαντική διαφορά από τα άλλα κόμματα που, όμως, δεν χωρά μέσα στο τωρινό κοινωνικοοικονομικό πλαίσιο. Έχοντας μπει ουσιαστικά σε προεκλογική περίοδο, τί πρόταση σκέφτεστε να διαμορφώσετε στην τρέχουσα χρονική συγκυρία; Αλήθεια, εσείς επιθυμείτε εκλογές "εδώ και τώρα";

Το ΚΚΕ είναι το μόνο κόμμα που πρεσβεύει το καινούριο, ένα κοινωνικό σύστημα που θα λειτουργεί με κριτήριο την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών του λαού μας, στη βάση της σημερινής ανάπτυξης των επιστημών, της τεχνολογίας, των ικανοτήτων των εργαζομένων, της γνώσης της ανθρωπότητας. Αυτό που χρειάζεται να γίνει «εδώ και τώρα» είναι περισσότερος εργατόκοσμος να συμπορευτεί με το ΚΚΕ, να το δυναμώσει στα σωματεία, στους συλλόγους, σε όλες τις εκλογές όποτε και αν γίνουν. Ένα ισχυρό ΚΚΕ μπορεί να κάνει τη διαφορά σε όφελος του λαού μας, ώστε να δυναμώσει η πάλη του εργατικού – λαϊκού κινήματος για αυξήσεις σε μισθούς, Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, κατάργηση των αντιλαϊκών φόρων, των χαρατσιών, για δημόσια – δωρεάν υγεία, παιδεία, πρόνοια, για να σταματήσουν οι πλειστηριασμοί και οι κατασχέσεις τη λαϊκής περιουσίας.

Καθημερινές είναι οι αναφορές για έξοδο της χώρας από τα μνημόνια. Πιστεύετε ότι τον ερχόμενο Αύγουστο αυτό θα επιτευχθεί ή πάμε εντέλει σε τέταρτο μνημόνιο, όπως ισχυρίζονται κάποιοι;

Ο πρωθυπουργός μιλάει για «καθαρή» έξοδο από τα μνημόνια. Όμως, καθαρή έξοδος πρέπει να σημαίνει κατάργηση όλων των αντιλαϊκών μνημονιακών νόμων (που ισχύουν και θα ισχύουν και μετά τον Αύγουστο), πρέπει να σημαίνει αναπλήρωση όλων των απωλειών που είχαν οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι αυτά τα χρόνια της κρίσης. Άρα, τα όσα λέει ο πρωθυπουργός αποτελούν κοροϊδία, μιας και σειρά μέτρων θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από 2019, ενώ ήδη η επόμενη αξιολόγηση προϋποθέτει 88 προαπαιτούμενα, δηλαδή νέα μέτρα. Επίσης, να μην ξεχνάμε ότι, παρά τα όσα λέει η κυβέρνηση για επαναδιαπραγμάτευση των μέτρων, τα ματωμένα πλεονάσματα, που τα πληρώνει ο λαός, έχουν συμφωνηθεί μέχρι το 2060.

Όσον αφορά τα ελληνοτουρκικά, πώς βλέπετε την εντεινόμενη προκλητικότητα Ερντογάν, σε Αιγαίο και Κύπρο; Ποια η εκτίμησή σας για την έκβαση του ζητήματος των δύο Ελλήνων στρατιωτικών που είναι φυλακισμένοι στην Αδριανούπολη;

Από την πρώτη στιγμή της σύλληψης των δύο Ελλήνων στρατιωτικών εκφράσαμε τη βαθιά μας ανησυχία, γιατί φαίνεται να γίνονται πιόνια στη σκακιέρα των ιμπεριαλιστικών αντιθέσεων. Παράλληλα, και οι ευθύνες της ελληνικής κυβέρνησης είναι μεγάλες, γιατί καλλιεργεί τον εφησυχασμό. Οι εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή επιδρούν άμεσα και στην όξυνση των αντιθέσεων μεταξύ της ελληνικής και της τουρκικής αστικής τάξης. Η αντιπαράθεση μάλιστα φαίνεται να μεγαλώνει μιας και η τουρκική κυβέρνηση έχει περάσει από το φραστικό επίπεδο της αντιπαράθεσης, της αμφισβήτησης διεθνών συνθηκών και της διεκδίκησης, και σε πράξεις. Η κατάσταση, άρα, γίνεται εξαιρετικά επικίνδυνη και η ανησυχία μας είναι πολύ μεγάλη, γι’ αυτό και από την πλευρά μας καλούμε το λαό σε επαγρύπνηση.

Είναι, το τελευταίο διάστημα, έντονη η ζύμωση για το λεγόμενο "Σκοπιανό". Πιστεύετε ότι μπορούν να βγουν "τα αγκάθια" στις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών και να βρεθεί λύση στο ονοματολογικό; Ποια η θέση σας;

Ο στόχος της ελληνικής κυβέρνησης, όπως και της κυβέρνησης της FYROM, είναι η επίσπευση της διαδικασίας ένταξης της γειτονικής χώρας στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ και όχι η επίλυση των κρίσιμων ζητημάτων. Είναι ένας στόχος ο οποίος εξυπηρετεί τα συμφέροντα ορισμένων τμημάτων του ελληνικού κεφαλαίου και αναβαθμίζει τη θέση τους στην περιοχή. Εμείς, είμαστε αντίθετοι με την ένταξη της FYROM στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ, όπως είμαστε αντίθετοι στην ένταξη κάθε χώρας σ’ αυτές τις λυκοσυμμαχίες. Θεωρούμε ότι η πραγματική λύση απαιτεί καθαρές εγγυήσεις για την εξάλειψη του αλυτρωτισμού και για το απαραβίαστο των συνόρων, που σημαίνει αλλαγές στο Σύνταγμα της γειτονικής χώρας, όχι στο μέλλον αλλά άμεσα.

Έχετε μιλήσει, αναφερόμενος στο προσφυγικό ζήτημα, για «μαζικό εγκλωβισμό δεκάδων χιλιάδων προσφύγων στη χώρα μας» επισημαίνοντας ότι "καταπατάται κάθε έννοια διεθνούς δικαίου". Οι προσφυγικές ροές από την Τουρκία εντείνονται ολοένα και περισσότερο. Πώς κρίνετε την ...αναζωπύρωση του φαινομένου τους τελευταίους μήνες;

Το προσφυγικό είναι ένα σύνθετο θέμα, που δεν εξαντλείται με δυο κουβέντες. Όμως μπορούμε να κρατήσουμε δυο τρία πράγματα. Πρώτα απ’ όλα η κυβέρνηση δεν είναι άμοιρη ευθυνών. Με τις ευλογίες και των υπόλοιπων κομμάτων, και με στόχο τη «γεωστρατηγική αναβάθμιση» συμμετέχει ενεργά στο μακελειό που εξελίσσεται στην ευρύτερη περιοχή και έχει μετατρέψει τη χώρα σε ιμπεριαλιστικό ορμητήριο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι πρόσφατοι βομβαρδισμοί των ΗΠΑ, Μ. Βρετανίας, Γαλλίας στη Συρία. Εδώ βρίσκονται οι αιτίες του προσφυγικού. Μ’ αυτή την έννοια δεν βρεθήκαμε ξαφνικά «στο μάτι του κυκλώνα», ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ΕΕ έχει υπογράψει συμφωνία με την Τουρκία, με την σύμφωνη γνώμη της Ελλάδας, για τον εγκλωβισμό των περίπου 65.000 προσφύγων και μεταναστών στη χώρας μας. Και, δυστυχώς, δεν γίνονται προσπάθειες ούτε στην κατεύθυνση βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσης των προσφύγων στη χώρας μας, για όσο διάστημα μείνουν εδώ, ούτε στην κατεύθυνση να πάνε στις χώρες που επιθυμούν.

Θεσσαλονίκη και ανεργία: Έχετε πει ότι "το πρόβλημα της ανεργίας είναι σύμφυτο με τον καπιταλισμό και την οικονομική του συγκρότηση". Άρα στις παρούσες, δύσκολες εργασιακά συνθήκες, τι θα πρέπει να περιμένουν, άνεργοι και εργαζόμενοι;

Οι εργαζόμενοι και οι άνεργοι δεν έχουν να περιμένουν τίποτα από το ΣΥΡΙΖΑ, ούτε και από τη ΝΔ, το Κίνημα Αλλαγής, τα υπόλοιπα κόμματα που επιδιώκουν και επιθυμούν να συμμετέχουν στο επόμενο κυβερνητικό σχήμα. Όλοι τους υπηρετούν το στόχο της λεγόμενης «δίκαιης ανάπτυξης», όμως «δίκαιη ανάπτυξη σε ένα άδικο σύστημα δεν μπορεί να υπάρξει». Και αυτό το αποδεικνύουν τα ίδια τα στοιχεία. Εκτός από την ανακύκλωση των ανέργων με τα διάφορα προγράμματα, σχεδόν το 1/3 των εργαζομένων έχουν συμβάσεις μερικής απασχόλησης, σχεδόν 4 στους 10 δουλεύουν 8ωρο και αμείβονται χαμηλότερα από τον κατώτερο μισθό, μισό εκατομμύριο εργαζόμενοι είναι ανασφάλιστοι, κοντά στο 1 εκατομμύριο είναι απλήρωτοι επί μήνες κ.ά. Ούτε μεγάλα έργα, τύπου TAP, που γίνονται στην περιοχή έλυσαν το πρόβλημα της ανεργίας. Πάνω σ’ αυτή την πραγματικότητα θα στηριχτεί η ανάπτυξη που όλοι τους ευαγγελίζονται. Γι’ αυτό οι εργαζόμενοι και οι άνεργοι πρέπει να οργανώσουν τον αγώνα τους, όπως είπαμε και νωρίτερα.

ΟΑΣΘ και ...Μετρό: Το σχόλιό σας...

Αυτό που χρειάζεται ο λαός της πόλης είναι φθηνές, ασφαλείς και σύγχρονες αστικές συγκοινωνίες. Γιατί κάτι τέτοιο δεν γίνεται πράξη, αν και είναι δίκαιο; Γιατί όλοι αυτοί οι οργανισμοί λειτουργούν με όρους κερδοφορίας και όρους ανταγωνιστικότητας. Ο ΟΑΣΘ είτε είναι κρατικοδίαιτος – ιδιωτικός, είτε κρατικοποιημένος – αποϊδιωτικοποιημένος, στόχο θα έχει την κερδοφορία του. Έτσι θα μειώνονται δρομολόγια, θα μειώνεται ο στόλος, θα χάνουν οι εργαζόμενοι σε μισθούς και δικαιώματα, και η κατάσταση θα χειροτερεύει για τους πολίτες.

Λύση σε όφελος του λαού μπορεί να δοθεί μόνο μέσα από τη δημιουργία ενός ενιαίου κρατικού φορέα Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, που θα είναι ενταγμένος σε ένα σχέδιο κρατικό, επιστημονικό, πανεθνικό.

Καθαριότητα, κυκλοφοριακό, πάρκινγκ, παραεμπόριο, εγκληματικότητα, ναρκωτικά, είναι ορισμένα από τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Θεσσαλονικείς. Πιστεύετε ότι η σημερινή διοίκηση του δήμου ανταποκρίνεται σ' αυτά ή όπως της καταμαρτυρούν ορισμένοι, έχει αποτύχει στο έργο της;

Το ότι έχει «αποτύχει στο έργο της» η σημερινή διοίκηση, για ορισμένους σημαίνει ότι δεν προχωράει πιο γρήγορα μια σειρά πράγματα που τελικά δεν είναι σε όφελος του λαού. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αντιπαράθεση στα περισσότερα δημοτικά συμβούλια παραμένει στείρα από τις άλλες δημοτικές – πολιτικές παρατάξεις, γιατί δεν πιάνει την ουσία των προβλημάτων, στην οποία τελικά συμφωνούν όλοι τους.

Τι να λύσει η διοίκηση Μπουτάρη από τη στιγμή που είναι υπέρ της ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών, όπως της καθαριότητας και της στάθμευσης, είναι υπέρ του να υπάρχει τοπική – δημοτική φορολογία για τους πολίτες, βρίσκεται απέναντι από τους εργαζόμενους του Δήμου, είναι υπέρ της λεγόμενης αποποινικοποίησης των ναρκωτικών και του διαχωρισμού τους σε σκληρά και μαλακά. Όλα τα χρόνια που πέρασαν έχει αποδειχτεί ότι η διοίκηση του Δήμου στην ουσία στηρίζει τις κυβερνητικές πολιτικές και προσπαθεί να τις προωθήσει σε τοπικό επίπεδο. Μ’ αυτή την έννοια έχει «πετύχει στο έργο της», αν και ο λαός της πόλης βγαίνει χαμένος.

Έχει ειπωθεί στο παρελθόν από τον δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη, ότι "η ΔΕΘ πρέπει να είναι η πρώτη εμποροπανήγυρις των Βαλκανίων. Να πωλούνται από κομπιούτερ μέχρι πρόβατα". Συμμερίζεστε την άποψη αυτή; Πιστεύετε ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει το επίκεντρο των Βαλκανίων;

Η Θεσσαλονίκη, όπως και η Κεντρική Μακεδονία, βρίσκεται στο επίκεντρο των Βαλκανίων. Στόχος είναι η πόλη να καταστεί ενεργειακός και διαμετακομιστικός κόμβος. Γι’ αυτό προωθείται η ιδιωτικοποίηση και «αναβάθμιση» του λιμανιού, η σύνδεσή του με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, ώστε να οδηγεί απευθείας στα Βαλκάνια και την ΕΕ. Σ’ αυτά τα πλαίσια εντάσσεται και η διέλευση του TAP, η εξόρυξη του χρυσού, η προσπάθεια εύρεσης νέων ορυκτών κοιτασμάτων. Αυτός, όμως ο στόχος, που στηρίζεται και από την διοίκηση του Δήμου, όπως και της Περιφέρειας, κρύβει από πίσω της τους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς, τα αντικρουόμενα συμφέροντα μονοπωλιακών ομίλων, που στηρίζονται από ΗΠΑ, ΕΕ, Κίνα, Ρωσία και άλλους. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η πόλη και συνολικά η Βόρεια Ελλάδα, τελικά να κινδυνεύει να βρεθεί στη δίνη αυτών των ανταγωνισμών και συγκρούσεων, με άσχημες για το λαό εξελίξεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Νέα αντιπεριφέρεια για την κλιματική αλλαγή - Το σχέδιο του ΤΕΕ / ΤΚΜ
Παρουσιάστηκε σήμερα σε εκδήλωση, με θέμα «Κλιματικά ουδέτερη, ανθεκτική και έξυπνη Κεντρική Μακεδονία»
Θεσσαλονίκη: Νέα αντιπεριφέρεια για την κλιματική αλλαγή - Το σχέδιο του ΤΕΕ / ΤΚΜ