Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Η Τατού Δέδε μένει και παλεύει

Η σκηνοθέτης μίλησε για το «Anti gone», την παράσταση που κάνει πρεμιέρα στην ολοκληρωμένη μορφή της στην πόλη μας

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Ζώντας την κρίση η Τατού Δέδε ένιωσε την ανάγκη να φύγει. Μια ανάγκη που ένιωσαν και έχουν νιώσει και πολλοί άλλοι στη χώρα μας. Επέλεξε τελικά να μείνει και αυτές τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζει η σύγχρονη Ελληνίδα γυναίκα, στο πλαίσιο του αγώνα της να μείνει στην πατρίδα της σε μια περίοδο βαθιάς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης να τις εκφράσει μέσα από μια παράσταση: το «Anti gone», που σημαίνει «Αντί φεύγω/ μένω και παλεύω».

«Ήθελα έτσι να θέσω, κατ’ επέκταση, το ερώτημα σε κοινή “θέα”», μάς δήλωσε εν μέσω προβών για την πρεμιέρα της παράστασης ως ολοκληρωμένης πλέον δουλειάς, στον χώρο του θεάτρου Αμαλία στην Θεσσαλονίκη (είχε προηγηθεί η performance «Anti gone» στο φεστιβάλ “playground of ideas “Schmiede” στο Hallein της Αυστρίας το 2014 και μια μεγαλύτερη εκδοχή της στην Ανοιχτή Πλατφόρμα του Εθνικού Θεάτρου το 2015).

 

-Anti gone. Αντί της φυγής η ηρωίδα σας επιλέγει να μείνει και να παλέψει. Παράλληλα ο τίτλος παραπέμπει και στην ηρωίδα του Σοφοκλή που κόντρα στην εξουσία μένει για να θάψει το νεκρό αδερφό της. Πώς επιλέξατε να κάνετε αυτό το λογοπαίγνιο; Πώς μπλέκονται τα δύο;

-Και τα δύο μπλέκονται ακριβώς στο σημείο που περιγράψατε. Την Αντιγόνη την «γνώρισα» στην πρώτη μου παράσταση, σε σκηνοθεσία Μανώλη Ιωνά, που λεγόταν «Λίλιθ;». Ήταν μία συρραφή μονολόγων γυναικών, κατά βάση από την αρχαία τραγωδία, και ένας από αυτούς ήταν της Αντιγόνης του Σοφοκλή, λίγο πριν μπει στην σπηλιά – τάφο που την προόριζαν. Αμέσως συνδέθηκα με αυτή την ηρωίδα και την κουβαλούσα, για καιρό μέσα μου. Ζώντας, λοιπόν, την κρίση όλο και πιο έντονα, μου βγήκε η ανάγκη να φύγω. Όπως και σε πολλούς άλλους. Να φύγω ή να μείνω και να εκφράσω το τι σημαίνει αυτό; Και πώς θα το εκφράσω; Αποφάσισα, λοιπόν, να το κάνω μέσα από μια παράσταση. Και έτσι προέκυψε και ο τίτλος. Anti  gone. Αντί φεύγω/ μένω και παλεύω. Και να θέσω, κατ’ επέκταση, το ερώτημα σε κοινή «θέα». Να το περάσω και στον κόσμο που θα έρθει να το δει, μήπως, έτσι, βρω μια απάντηση ή τουλάχιστον να το μοιραστώ.

-Εν τέλει πώς μπορεί κανείς να αντισταθεί στις δυσκολίες της σημερινής εποχής στη χώρα μας;

-Με την πίστη. Και δεν μιλάω μόνο για την πίστη σε κάποια θρησκεία. Μιλάω και για την πίστη στον εαυτό μας, για την πίστη σε αυτό που κάνουμε και για την πίστη σε αυτό που είμαστε. Στην ταυτότητά μας, δηλαδή. Έχω την άποψη, ότι η πίστη μας δίνει την δύναμη για να παλέψουμε, να αγωνιστούμε, να δούμε το μέλλον με ανοιχτή ματιά. Με καθαρό βλέμμα. Η πίστη και η επιμονή σε αυτήν.

 

-Πόσο πιο δύσκολη είναι η μάχη για μια γυναίκα; Τι εμπόδια της επιβάλει η κοινωνία;

-Η μάχη είναι για όλους δύσκολη αυτή την περίοδο αλλά για την γυναίκα, θα έλεγα, έχει περισσότερο κόστος. Αυτά που πρέπει να θυσιάσει η γυναίκα για να επιβιώσει σήμερα, είναι η θηλυκότητά της, ο συναισθηματισμός της, η ευφυΐα της και ακόμα και η μορφή της. Η ταυτότητά της, δηλαδή. Το γεγονός, λοιπόν, ότι η κοινωνία, της επιτρέπει να προχωρήσει, να χαράξει τον δρόμο της, αλλά αλλοιωμένη, είναι από μόνο του μια μάχη πολύ σκληρή. Ως γυναίκα κι εγώ, μέσα από την δική μου εμπειρία, και μέσα από την τέχνη μου, εκφράζω αυτή την ανάγκη της ανακάλυψης της ταυτότητάς μας από την αρχή. Τι θα γίνει αν γυρίσουμε πίσω, ξανασκεφτούμε, και επαναπροσδιοριστούμε;

 

Η Τατού Δέδε

-Στη Θεσσαλονίκη θα παρουσιάσετε μια ολοκληρωμένη μορφή παράστασης βασιζόμενοι στην αρχική ιδέα μιας performance που είχατε ξεκινήσει από το 2014 και μετέπειτα εμπλουτίσατε. Τι θα δούμε επί σκηνής;

-Δεν θα πω πολλά… Σίγουρα θα δείτε διάφορα είδη τέχνης να παντρεύονται. Χορός, λόγος, ηλεκτρονική μουσική, video art και φως! Όλα αυτά, με μόνο σκοπό, να αναζητήσουμε την ταυτότητά μας, να αναρωτηθούμε για αυτήν, και να ψάξουμε το μετά.

-Τι θα ακολουθήσει για την Anti gone;

-Άγνωστο. Ελπίζω πολλά ταξίδια, στην Ελλάδα και το εξωτερικό!

Ιδέα/Σύλληψη - Σκηνοθεσία: Τατού Δέδε, Δραματουργία: Αναστασία Τζέλλου, Χορογραφία: Ροδούλα Γκουλιαμπέρη, Σκηνογραφία: Melanie Thewlis, Κοστούμια: Αθηνά Κυριακάκου, Πρωτότυπη μουσική/ σύνθεση: Μηνάς Εμμανουήλ Ερμηνεία: Ροδούλα Γκουλιαμπέρη, Τατού Δέδε.

Για 4 μόνο παραστάσεις 16, 17, 18, 19 Φεβρουαρίου 2017 στο Θέατρο Αμαλία (Αμαλίας 71 & Παρασκευοπούλου, Τ: 2310 888894). Εισιτήρια: Κανονικό 12,00€, Φοιτητικό, ανέργων 8,00€.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί
Ο Απρίλιος θεωρείται ο πιο ζεστός και ξηρός μήνας στην Ταϊλάνδη, αλλά φέτος ο καύσωνας επιδεινώθηκε από το Ελ Νίνιο
Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί