Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Ένας φρέσκος και εμπνευσμένος Ερωτόκριτος στη σκηνή

Συνέντευξη με το πρωταγωνιστικό δίδυμο των ερμηνευτών που παίζουν στη συναυλιακή εκδοχή του μιούζικαλ που έγραψε ο Δημήτρης Μαραμής

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Την ιστορία αγάπης του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας ο Δημήτρης Μαραμής την έκανε ένα μιούζικαλ, μετά από ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που παρουσιάστηκε το Μάιο του 2017 στις νέες εγκαταστάσεις της στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Ήδη μια εβδομάδα πριν την πρεμιέρα όλα τα εισιτήρια και των δέκα παραστάσεων ήταν εξαντλημένα, ενώ η υποδοχή του κόσμου ήταν ενθουσιώδης και οι κριτικές διθυραμβικές.

Μια συναυλιακή εκδοχή αυτού του έργου θα έχουμε τη δυνατότητα να δούμε στην πόλη μας στο Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών τη Δευτέρα 3 Ιουλίου 2017, στις 21.30.

Περισσότερα μάς είπε το πρωταγωνιστικό δίδυμο, ο Θοδωρής Βουτσικάκης που θα ερμηνεύσει τον Ερωτόκριτο και η Ελένη Δημοπούλου που θα γίνει Αρετούσα.

Μας έδωσαν πληροφορίες για το πώς θα είναι ο συναυλιακός Ερωτόκριτος, είπαν πως ο Δημήτρης Μαραμής εστίασε «στο βαθύ συναίσθημα της αγάπης και στο πως αυτό αναβλύζει από το πρωτότυπο κείμενο» και πάνω σε αυτό "κατασκεύασε" τον δικό του Ερωτόκριτο.

«Ο Μαραμής δημιούργησε κάτι φρέσκο, εμπνευσμένο και διαφορετικό», σημείωσε ο Θοδωρής Βουτσικάκης που έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν με τον Θεσσαλονικιό συνθέτη. Και ελπίζει να έρθει το έργο και στην ολοκληρωμένη του μορφή, ως μιούζικαλ. «Ξέρω ως Θεσσαλονικιός ότι η πόλη μου θα το λατρέψει», μάς δήλωσε.

Από την πλευρά της η Ελένη Δημοπούλου ανέφερε πως το έργο αυτό εξακολουθεί να την συναρπάζει όπως και στην εφηβεία της. «Ο Κορνάρος πήρε τη λαϊκή γλώσσα και την ανύψωσε σε οικουμενική ποίηση», σημείωσε και συμπλήρωσε πως από αυτή την ιστορία αγάπης κρατά  "τη δύναμη της πίστης και την αυτοθυσία των  δύο νέων για χάρη του έρωτά τους».

-Πώς θα είναι ο συναυλιακός Ερωτόκριτος;  Τι αλλάζει σε σχέση με το μιούζικαλ που παρουσιάσατε στην Αθήνα;

-(Θ.Β.) Οι εμφανίσεις, οι οποίες πραγματοποιούνται φέτος το καλοκαίρι με τον συνθέτη του Ερωτόκριτου, είναι βασισμένες στο ομώνυμο μιούζικαλ, όπως παρουσιάστηκε στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Ωστόσο ο "συναυλιακός" Ερωτόκριτος έχει την δομή και το ύφος μια απλής συναυλίας με την ιδιαιτερότητα ότι θα υπάρχει μουσική και λόγος. Θα ακούσετε λοιπόν αποσπάσματα από το μιούζικαλ χωρίς τα σκηνικά, τα ρούχα και την "υποκριτική" απόδοση ενός μιούζικαλ.

-(Ε.Δ.) Θα είναι μια παρουσίαση του έργου που ανέβηκε  στην εναλλακτική σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής τον Μάιο, χωρίς όμως τη σκηνική δράση. Θα παρουσιαστούν οι πιο ουσιαστικές σκηνές του έργου. Και δίνεται η ευκαιρία στο κοινό να δώσει έμφαση στη μουσική του Δημήτρη Μαραμή.

-Πού εστίασε τη ματιά του ο κ. Μαραμής στο έργο;

-(Θ.Β.) Πιστεύω στο βαθύ συναίσθημα της αγάπης και στο πως αυτό αναβλύζει από το πρωτότυπο κείμενο. Πάνω σε αυτό "κατασκεύασε" τον δικό του Ερωτόκριτο. Έναν Ερωτόκριτο διαφορετικών μουσικών πολιτισμών και συναισθηματικών μεταβάσεων χωρίς όμως να χάνει το κέντρο βάρους της καταγωγής του έργου.

-(Ε.Δ.) Το πρώτο μέλημα του συνθέτη ήταν να αποδώσει στο έπακρο τη συγκινησιακή δύναμη του ποιητικού λόγου του Κορνάρου. Το δεύτερο ήταν να μελοποιήσει αυτό το κείμενο χρησιμοποιώντας μουσικούς δρόμους που δεν είχαν χρησιμοποιηθεί από προηγούμενους συνθέτες. Μέσα από τον πλούτο των 10.000 και στίχων ο Δημήτρης Μαραμής εστιάζει στο μαρτύριο του έρωτα των δύο νέων, τη φιλία ,καθώς και στη μητρική αγάπη της παραμάνας.

-Ο Δημήτρης Μαραμής άντλησε υλικό το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου και έφτιαξε κάτι φρέσκο. Πόσο μπορούν η παράδοση, η ιστορία και η λογοτεχνία να μας δώσουν έμπνευση για νέα έργα;

-(Θ.Β.) Ο ορισμός του νέου μόνο σε σχέση με το παλαιό μπορεί να δοθεί. Επομένως θεωρώ πως η έμπνευση από εκεί πηγάζει, από το ήδη υπαρκτό ερέθισμα. Η παράδοση και η λογοτεχνία σε μία χώρα με την δική μας ιστορία εμπνέουν αλλά και καθοδηγούν τους νέους δημιουργούς και καλλιτέχνες. Το ταλέντο πιστεύω πως τοποθετείται και φαίνεται στο σημείο που μετατρέπεται η πηγή έμπνευσης στη νέα δημιουργία. Νομίζω πως ο Μαραμής το κατάφερε. Δημιούργησε κάτι φρέσκο, εμπνευσμένο και διαφορετικό.

-(Ε.Δ.) Η Παράδοση και η Ιστορία έχουν αποτελέσει πολλές φορές πηγή έμπνευσης για την τέχνη. Οι εποχές μπορεί να αλλάζουν, όμως κάτι το οποίο έχει παρέλθει είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί για να εξηγήσει καταστάσεις του σήμερα. Ένα κλασικό έργο σαν τον Ερωτόκριτο είναι αθάνατο, άφθαρτο στο χρόνο και απευθύνεται σε κάθε εποχή. Όταν δύο τέχνες όπως η λογοτεχνία και η μουσική συνεργάζονται το αποτέλεσμα μπορεί να είναι μαγικό.

-Τι θυμάστε από την πρώτη σας ανάγνωση του Ερωτόκριτου; Και πώς είδατε την ιστορία του όταν αποκτήσατε μια επαγγελματική σύνδεση με αυτό τον ήρωα;  Τι είναι αυτό που την κάνει να αντέχει στον χρόνο;

-(Θ.Β.) Ο αριστουργηματικός λόγος του Κορνάρου και κυρίως τα αρχέγονα μα παντοτινά συναισθήματα τα οποία πραγματεύεται είναι αυτά που καθιστούν το έργο διαχρονικό. Προσωπικά κρατάω ως φυλαχτό την εμμονή αυτού του ήρωα στην ηθική. Ηθική στον λόγο και στις πράξεις. Ηθική στον τρόπο που αγαπάει. Μάλλον σαν παιδί εστίαζα μόνο στη ιστορία αγάπης... (γέλια).

-(Ε.Δ.) Η πρώτη ανάγνωση του Ερωτόκριτου έγινε κατά τα σχολικά μου χρόνια και μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση όντας ρομαντική από τη φύση μου. Ο χαρακτήρας της Αρετούσας με έκανε να σκεφτώ αν θα μπορούσα ποτέ να βιώσω κάτι ανάλογο. Αποκτώντας μια επαγγελματική σχέση με το έργο πλέον, δεν νομίζω να έχουν αλλάξει πολλά. Εξακολουθώ να συναρπάζομαι και να παρασύρομαι όπως και στην εφηβεία μου.

-Η Αρετούσα ερωτεύεται πρώτα με τη μουσική με το τραγούδι του Ερωτόκριτου. Πώς λειτουργεί η μουσική στην αγάπη των δύο νέων;

-(Ε.Δ.)Ο Ερωτόκριτος, μεταμφιέζεται της νύχτας τροβαδούρος, κάνοντας μουσικοθεραπεία για την αρρώστια του πόθου του. Δηλαδή, εκφράζει κρυφά μέσω της μουσικής το βάσανο του έρωτα. Η Αρετούσα ως μορφωμένη πριγκίπισσα στην ανήσυχη εφηβική ηλικία, ήταν αναμενόμενο να ξελογιαστεί από τα τραγούδια του ερωτευμένου.

-Τι κρατάτε από την ιστορία αγάπης των δύο νέων;

-(Θ.Β.) Τον "τρόπο" της αγάπης και του έρωτα. Τίποτα το συμβατικό και το ψεύτικο. Ωστόσο, πάντα μέσα από ένα πρίσμα ηθικής και αξιών, το οποίο θεωρώ ως απαραίτητη πηγή έμπνευσης για την σημερινή εποχή που μάλλον υστερεί.

-(Ε.Δ.) Από μια τέτοια ιστορία κρατάω την δύναμη της πίστης και την αυτοθυσία των  δύο νέων για χάρη του έρωτά τους. Θεωρώ συγκλονιστική τη δύναμη ενός τέτοιου έρωτα.

-Εσείς μέχρι πού θα φτάνατε για την αγάπη; 

-(Θ.Β.) Δεν ξέρω. Αναρωτιέμαι και εγώ κάποιες φορές. Μάλλον όταν αναρωτιέμαι δεν είναι έρωτας! Πάντως πιστεύω πως αγάπη χωρίς υπερβάσεις δεν μπορεί να υπάρξει. 

-(Ε.Δ.) Η φύση της γυναίκας είναι να καίγεται και να μην το δείχνει. Οπότε φανερά δεν θα έκανα τίποτα. Παρόλο που όπως προανέφερα είμαι ρομαντική και λειτουργώ συναισθηματικά, δεν είμαι άνθρωπος που θα προβεί σε ακρότητες.

-Πώς λειτούργησε η χρήση της διαλέκτου; Τι δυναμική δίνει στο τελικό αποτέλεσμα και ποιες δυσκολίες είχε για εσάς;

-(Θ.Β.) Η χρήση της διαλέκτου δημιούργησε ένα πολύ απαιτητικό περιβάλλον εργασίας για όλους τους συντελεστές. Μία διάλεκτος ταυτόχρονα δύσκολη και γοητευτική. Θεωρώ πως "περνάει" ο λόγος και το νόημα του στο κοινό  από την μελοποίηση του Μαραμή, ο οποίος αξιοποιεί καταλλήλως την αισθητική και τη μουσικότητα του. Στο τέλος προστίθεται ο δικός μας ρόλος, των ερμηνευτών.

-(Ε.Δ.) Η μεγάλη ανατροπή αυτού του ποιητικού αριστουργήματος στην ιστορία της ελληνικής γραμματείας είναι ότι γράφτηκε στη γλώσσα του λαού, δηλαδή στην κρητική διάλεκτο. Ο Κορνάρος πήρε τη λαϊκή γλώσσα και την ανύψωσε σε οικουμενική ποίηση. Ήταν δεδομένο για το συνθέτη και τους ερμηνευτές να υπηρετήσουν αυτή την κρητική διάλεκτο με πάθος.

-Υπάρχει ενδεχόμενο να δούμε και τον Ερωτόκριτο σε μιούζικαλ;

-(Θ.Β.) Το ενδεχόμενο να ανέβει στην Θεσσαλονίκη ο Ερωτόκριτος ως μιούζικαλ, όπως δηλαδή παρουσιάστηκε από τη Εναλλακτική Σκηνή της Ε.Λ.Σ στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, εξετάζει η Λυρική Σκηνή. Δεν γνωρίζουμε κάτι πέρα από αυτό. Ωστόσο θα το ήθελα πολύ γιατί ξέρω ως Θεσσαλονικιός ότι η πόλη μου θα το λατρέψει. Προς το παρόν θα παρουσιάσουμε την ομώνυμη συναυλία  στις 3 Ιουλίου στη Μονή Λαζαριστών με την στήριξη του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της Προέδρου του Άννας Μυκονίου.

-Ποια τα επόμενα σχέδιά σας;

-(Θ.Β.) Επόμενα δισκογραφικά βήματα με αγαπημένους μου δημιουργούς, καλοκαιρινές συναυλίες με τον Μάριο Φραγκούλη και μια μεγάλη συναυλία μέσα Ιουλίου στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου με τον Χρήστο Λεοντή.

-(Ε.Δ.) Αυτή τη στιγμή τρέχουμε δύο Πρότζεκτ με το Δημήτρη Μαραμή. Την καλοκαιρινή περιοδία του Ερωτόκριτου και το Σαίξπηρ-Καζαντζάκης που θα παρουσιαστεί στο μουσείο Καζαντζάκη στις 13 Ιουλίου. Θέλωντας να εναποθέσω όλη μου την ενέργεια εκεί δεν έχω τη δυνατότητα να προβώ σε νέα σχέδια.

Τιμές εισιτηρίων: 10€ (κανονικό), 8€ (φοιτητικό), 5€ (ανέργων). Ώρα έναρξης: 21:30.

Προπώληση: www.viva.gr, Μονή Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη 21, Σταυρούπολη, τηλ. 2310589200), Σάρωθρον (Κατούνη 17, Λαδάδικα).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ