Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Κώστας Φιλίππογλου: «Ο καλλιτέχνης είναι πολιτικό ον»

Ο δημιουργός μίλησε για την παράσταση «Μαύρο Χιόνι-Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη» που σκηνοθετεί και η οποία θα έρθει και στην πόλη μας

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

 «Ο καλλιτέχνης είναι πολιτικό ον. Δεν πρέπει να είναι ευτελής δούλος της εξουσίας. Πρέπει να στέκεται απέναντί της να την παρατηρεί και να την κρίνει.Αυτό δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην ότι πρέπει να κάνει στρατευμένη τέχνη. Σημαίνει ότι πρέπει να παράγει έργο υψηλής αισθητικής», δήλωσε ο Κώστας Φιλίππογλου απαντώντας σε ερωτήσεις μας λίγο πριν ανεβάσει το «Μαύρο χιόνι-Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη» και στη Θεσσαλονίκη, στις 12 και 13 Οκτώβρη στο Θέατρο Άνετον (Παρασκευοπούλου 42 & Κωνσταντινουπόλεως, Τηλ 2310 869 869) στο πλαίσιο των 52ων Δημητρίων. Η επαφή του με το έργο αυτό του Μπουλγκάκωφ, η περιπέτεια του κεντρικού ήρωα που είναι μπλεγμένος στα γρανάζια του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας επί Στάλιν, και η σχέση πολιτικής και τέχνης βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησής μας.

 

-Πώς γεννήθηκε η ιδέα για να ανεβάσετε αυτό το έργο;

-Το μυθιστόρημα του Μπουλγκάκωφ με τον τίτλο «Θεατρικό μυθιστόρημα, το μαύρο χιόνι», το διάβασα για πρώτη φορά το 1998. Μου άρεσε πολύ και ήθελα από τότε να το κάνω θεατρική παράσταση. Θυμάμαι μου το είχε δανείσει η Δήμητρα Κονδυλάκη και μεταξύ σοβαρού και αστείου είπαμε να το κάνουμε μαζί κάποτε στο μέλλον. Τελικά ήρθε ο καιρός και το διασκευάσαμε με την συμβολή του θιάσου και κατόπιν το ανεβάσαμε σε παραγωγή της Goodheart  και συμπαραγωγή με το θέατρο Πόρτα.

 -Τι άλλαξε από την πρώτη στιγμή που το διαβάσατε μέχρι την ώρα που το ανεβάσατε;

-Άλλαξαν πολλά στη ζωή μου, αλλά και στις ζωές όλων μας, διαμορφώθηκε η αισθητική μου λόγω της συνεργασίας μου με την Complicite και των παραστάσεων που συμμετείχα στην Ευρώπη, αλλά η επιθυμία παρέμεινε ίδια.

 

-Γιατί επιλέξατε να χρησιμοποιήστε το σωματικό θέατρο στην παράσταση αυτή;

-Η δομή της θεατρικής διασκευής είναι τέτοια, που μόνο με την αισθητική προσέγγιση του σωματικού θεάτρου μπορούσα να πω αυτή την ιστορία. Οι συνεχείς αλλαγές των τοπίων, η κινηματογραφική σχεδόν οπτική, ο καταιγιστικός ρυθμός και οι εναλλαγές τόσων κωμικών χαρακτήρων επί σκηνής, μου επέβαλαν τον τρόπο που θα έπρεπε να το σκηνοθετήσω.

 -Ο ήρωας στο «Μαύρο Χιόνι» είναι εγκλωβισμένος στα γρανάζια της γραφειοκρατίας στο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας επί Στάλιν. Εσείς έχετε αισθανθεί ποτέ εγκλωβισμένος ως καλλιτέχνης; Αν ναι, τι κάνατε για αυτό;

-Το 1998 ένοιωσα αυτό τον καλλιτεχνικό εγκλωβισμό. Διέφυγα στο εξωτερικό. Ευτυχώς φάνηκα τυχερός και για 15 περίπου χρόνια δούλεψα σαν ηθοποιός στο Λονδίνο, έπειτα στο Παρίσι, αλλά και σε παγκόσμιες περιοδείες. Βλέπετε εγώ είχα περιθώριο διαφυγής και με πολλή δουλειά και τύχη ευτύχησα. Ο ήρωας μας στο μαύρο χιόνι δεν μπορεί να διαφύγει. Παραμένει και υπομένει όλον αυτόν τον σουρεαλιστικό κόσμο που τον περιβάλει. Για το κοινό αυτά που του συμβαίνουν είναι ξεκαρδιστικά, αυτός όμως οδηγείται σιγά-σιγά στην τρέλα.

 

-Πώς μπορεί κανείς να υπερασπιστεί την δική του αλήθεια; Πόση διπλωματία μπορεί να χειριστεί/ αντέξει ένας συγγραφέας όπως αυτός του έργου του Μπουλγκάκωφ;

-Πραγματικά δεν ξέρω πόσο μπορεί να αντέξει κανείς! Αντί να κάνουμε την δουλειά μας, αυτό που ξέρουμε και αγαπάμε, αναγκαζόμαστε και αναλώνουμε τον χρόνο και την ψυχή μας σε διπλωματία, χειρισμούς και συμβιβασμούς. Τα όρια και οι αντοχές διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Κάποια στιγμή όμως τα πράγματα καλυτερεύουν όσο περνάει ο χρόνος και μπορείς να αφοσιώνεσαι στη δουλειά σου. Εδώ θέλω να πω στους νέους κυρίως δημιουργούς, ότι τα πράγματα στην ζωή και στην δουλειά τους θα αλλάξουν με τον καιρό. Πρέπει να παραμένουν αισιόδοξοι.

-Πώς χρησιμοποιεί το χιούμορ ο συγγραφέας για να μεταφέρει αυτά που θέλει να πει;

-Το χιούμορ στο έργο του Μπουλγκάκωφ και κατ’ επέκταση στην δική μας παράσταση είναι καταλυτικός παράγοντας. Ό,τι θέλει να πει, ό,τι θέλει να καυτηριάσει το κάνει μέσα από μία έντονα χιουμοριστική οπτική.

-Πώς πρέπει να είναι η σχέση του καλλιτέχνη με την εξουσία και με την πολιτική;

-Ο καλλιτέχνης είναι πολιτικό ον. Δεν πρέπει να είναι ευτελής δούλος της εξουσίας. Πρέπει να στέκεται απέναντί της να την παρατηρεί και να την κρίνει. Αυτό δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην ότι πρέπει να κάνει στρατευμένη τέχνη. Σημαίνει ότι πρέπει να παράγει έργο υψηλής αισθητικής.

-Ποια η δική σας σχέση με την πολιτική; Και πώς κρίνετε την σημερινή κυβέρνηση;

-Πάντα με αφορούσε η πολιτική. Από την σημερινή κυβέρνηση έχω πάρει αρκετές απογοητεύσεις. Το δυστύχημα είναι πως δεν βλέπω να υπάρχει εύκολη διέξοδος.

 

-Το ότι το κείμενο προέρχεται από ένα ημιτελές μυθιστόρημα αφήνει δυνατότητες για ανοιχτές ερμηνείες; Και πόσο επηρεάζει η την προσέγγισή σας το γεγονός πως το έργο είναι αυτοβιογραφικό;

-Παρ’ ότι το μυθιστόρημα είναι ημιτελές, ο Μπουλγκάκωφ μας λέει από την αρχή ποιο είναι το τέλος. Δεν αφήνει πολλές δυνατότητες για ανοιχτές ερμηνείες. Αφήνει όμως δυνατότητες κλιμάκωσης. Το γεγονός πως το έργο είναι αυτοβιογραφικό με κάνει και βλέπω τον κεντρικό ήρωα με μεγαλύτερη συμπάθεια, γιατί ξέρω πως αυτά που περνάει τα έχει περάσει στην πραγματικότητα και ο Μπουλγκάκωφ. Αλλά και οι άνθρωποι στο κοινό μπορεί να ταυτιστούν σε κάποια σημεία και να νομίσουν ότι βλέπουν την δική τους αυτοβιογραφία. Τέτοια σουρεαλιστικά γεγονότα έχουμε βιώσει όλοι μας.

-Ποια τα επόμενα σχέδιά σας;

-Σκηνοθετώ για το θέατρο «Θησείον» την «Νεκρή ζώνη» του Πίντερ, που θα ανέβει τέλος Νοεμβρίου. Έπειτα θα σκηνοθετήσω για το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου το έργο «Δεσποινίς Τζούλια» του Στρίντμπεργκ που θα ανέβει τον Ιανουάριο και το καλοκαίρι θα σκηνοθετήσω το έργο «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη, για το φεστιβάλ Επιδαύρου. Όλο αυτό το διάστημα δε, θα διδάσκω στο θεατρικό μου εργαστήρι, αλλά και στη δραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών. Θα είναι μια έντονη χρονιά με πολύ και ελπίζω δημιουργική δουλειά.

Παίζουν: Εύα Αγγελοπούλου,  Γιάννης Γιαννούλης, Τάσος Δημητρόπουλος, Δημήτρης Δρόσος, Εύα Οικονόμου Βαμβακά, Γιάννης Στεφόπουλος και  Κώστας Φιλίππογλου.

Παραστάσεις: 12/10 στις 21:00, 13/10 στις 19:00 & 21:00 (διπλή παράσταση)

Είσοδος:: 15 €, 12 € φοιτητικό - πολυτέκνων, 10 € ομαδικό άνω των 15 ατόμων, 8 € ανέργων – ατέλειες.

Προπώληση:  εκδοτήρια Δήμου Θεσσαλονίκης  (Πλατεία Αριστοτέλους, τηλ 2310 236 990), Café Bar Σάρωθρον (Κατούνη 17 – Λαδάδικα, τηλ 2310 538282).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Η κλιματική κρίση επεκτείνεται γοργά στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο»
«Θα ήθελα να αναδειχθεί το θέμα των κλιματικών προσφύγων», σημείωσε ο σκηνοθέτης της ταινίας «Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας», που προβάλλεται από...
«Η κλιματική κρίση επεκτείνεται γοργά στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο»
Θεσσαλονίκη: Μέσα σε 2 μήνες κατασχέθηκαν 21.000 προϊόντα παρεμπορίου
Έγιναν 966 έλεγχοι σε λαϊκές αγορές σε Ξηροκρήνη, Κανάρη, Κλεάνθους, Σόλωνος και Βούλγαρη, όπως επίσης σε Νέα Παραλία και ιστορικό κέντρο
Θεσσαλονίκη: Μέσα σε 2 μήνες κατασχέθηκαν 21.000 προϊόντα παρεμπορίου