Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Σίλας Σεραφείμ: «Στοχεύω πάντα στα αυτιά κι όχι στα μάτια»

Ο stand up comedian είναι στη Θεσσαλονίκη με την παράστασή του «Η Ιστορία του ελληνικού Έθνους – Αλλιώς»

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

«Η Ιστορία του ελληνικού Έθνους - Αλλιώς», η παράσταση του Σίλα Σεραφείμ συνεχίζει να «γράφει Ιστορία», στη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα από αυτή την Παρασκευή μεταφέρεται στην κεντρική σκηνή του Θεάτρου Αθήναιον(Βασιλίσσης Όλγας 35, Τηλέφωνο 2310 832 060).

Η Ιστορία και το stand up βρέθηκαν στο επίκεντρο της δικής μας κουβέντας. Ο ίδιος μάς είπε πως γεννήθηκε η ιδέα για την παράστασή του αυτή, τι σχέση είχε ως μαθητής με την Ιστορία και γιατί η Ιστορία επαναλαμβάνεται.

-Πώς τα πηγαίνατε στο σχολείο με το μάθημα της Ιστορίας;

-Δεν ήμουν ο καλύτερος, δεν ήμουν ο χειρότερος. Με τις ημερομηνίες δεν τα πήγαινα καλά, αλλά με τα γεγονότα, την ουσία δηλαδή του ιστορικού γίγνεσθαι, τη μετέφραζα σχεδόν πάντα και την αντιλαμβανόμουνα σωστά. Βέβαια την ελληνική ιστορία και τον τρόπο με τον οποίο τη διδασκόμαστε στο σχολείο, πρέπει  κάποιος για να την κατανοήσει να έχει κι άλλες πηγές, ώστε να μάθει ότι δεν είμαστε λαός μόνο με νίκες και θριάμβους αλλά με ήττες θλιβερές, ταπεινωτικές και με λιγότερους ήρωες και περισσότερους λιπόψυχους και ριψάσπιδες, μέτριους και ολίγους.

-Γιατί σκεφτήκατε να κάνετε μια παράσταση με επίκεντρο την Ιστορία;

-Είχα δει τον Colin Queen στο Long Story Short το 2011 που παρουσίαζε την ιστορία του κόσμου μέσα σε μια ώρα, σε σκηνοθεσία Seinfield και είχα πει να μια ωραία ιδέα, να κάνει κάποιος την ελληνική Ιστορία stand-up comedy. Φέτος τον Ιανουάριο λοιπόν κι έχοντας μπροστά το φεστιβάλ  stand-up comedy στο Gazarte, τέλη Μαΐου, είπα να πάρω μέρος  με την Ιστορία του Ελληνικού Έθνους -Αλλιώς. Κι από κει και μετά άρχισε ένας μαραθώνιος διαβάσματος, έρευνας, επίμονης κοπιαστικής εργασίας και γράψε σβήσε (6 drafts έκανε η σημερινή τελική μορφή του έργου) κι εκμάθησης ώστε να είναι έτοιμο στο φεστιβάλ.

Πέρα λοιπόν απ τις σατιρικές απλουστεύσεις κι υπερβολές που το χιούμορ χρειάζεται για να λειτουργήσει, η ουσία κι ο πυρήνας του έργου, είναι η αλήθεια και η πραγματική διάσταση γεγονότων που φυσικά η διαστρεβλωμένη σχολική Ιστορία αποφεύγει κι αγνοεί και κατά συνέπεια συμβάλλει στη δημιουργία ενός λαού ανιστόρητου κι ανερμάτιστου, χωρίς μπούσουλα και πυξίδα.  Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε στα έδρανα της Βουλής, στο πολιτικό προσωπικό και κατά επέκταση στο εκλογικό σώμα.

 

-Τι θα δούμε επί σκηνής;

-Χιλιάδες κομπάρσους, τεράστιες ανατινάξεις, ειδικά εφέ.. δεν θα δείτε. Αντιθέτως, μια υπερπαραγωγή με ένα μικρόφωνο, έναν προβολέα κι εμένα, θα είναι αρκετά πιστεύω αν και κάποιες διαφάνιες κι ένα βιντεάκι νομίζω ότι κάνουν μια κάποια διαφορά. Για τα μέτρα των stand-up παραστάσεων αυτό είναι υπερπαραγωγή. Κυρίως αυτό που μετράει δεν είναι τι θα δεις αλλά τι θα ακούσεις. Όποιος θέλει να βλέπει ας πάει στον Σεφερλή. Σ εμένα έρχονται όσοι θέλουν να ακούνε. Εγώ στοχεύω πάντα στα αυτιά κι όχι στα μάτια.

Σας βεβαιώνω όμως πως όταν θα φύγετε απ την παράσταση, θα χετε πάρει πολλά πράγματα μαζί σας. Θα σας μείνουν προς σκέψη διάφορα ντεζαβί..

-Τελικά… η Ιστορία επαναλαμβάνεται; Και αν ναι, γιατί;

-Αυτό ακριβώς εννοούσα με το ντεζαβί. Δεν υπάρχει τίποτα που δεν επαναλαμβάνεται στην Ιστορία  γιατί δεν υπάρχει κάτι διαφορετικό στους ανθρώπους. Οι άνθρωποι επαναλαμβάνονται και μοιραία κι αναπόδραστα επαναλαμβάνουν την Ιστορία. Συνεχίζουν να γεννιούνται μοχθηροί, έξυπνοι, βλάκες, κομπλεξικοί, αθώοι, προδότες, ήρωες κι άγιοι. Εκ των πραγμάτων λοιπόν η ιστορία -οι ιστορίες, επαναλαμβάνονται.

Για παράδειγμα οι Καμμένοι κι οι Χριστοδουλοι του 1897, είναι υπεύθυνοι για τον ελληνοτουρκικό πόλεμο που μας κόστισε 95.000.000 χρυσά γαλλικά φράγκα που αποπληρώσαμε το 1978.

Ο Δηλιγιάννης τίναξε τη μπάνκα στον αέρα, ο Τρικούπης την πλήρωσε γιατί έσκασε στα χέρια του η χρεοκοπία.

Όπως οι άνθρωποι ερωτεύονται με τον ίδιο τρόπο, έτσι πολιτεύονται, πολεμούν, συντρίβονται. Ανά τους αιώνες και απανταχού της γης.

-Γιατί το stand up κερδίζει συνεχώς έδαφος τελευταία;

-Γιατί είναι η ουσία της κωμωδίας, συμπυκνωμένη και φτηνή. Το δεύτερο κύμα, μετά την πρώτη ομάδα της Λουκίας Ρικακη, μπόλιασε με νέο και ταλαντούχο αίμα το συγκεκριμένο είδος κωμωδίας. Ήρθε κι κρίση που ευνοεί παραγωγές λιτές που όμως με μπόλικο ταλέντο μπορούν να δώσουν το μέγιστο καλλιτεχνικό εκχύλισμα και νατο το στανταπ. Μια επιθεώρηση χωρίς σκηνικά, μουσικές, μπαλέτα, ορχήστρες κι ατακαδόρους. Ο επιθεωρησιακός μονόλογος, καθάριος, κρυστάλλινος κι ευθυτενής, έρχεται μπροστά στη σκηνή να παλέψει έντιμα με το κοινό. 

-Είστε από τους πρωτεργάτες του Comedylab. Πώς δικαιολογείτε την απήχησή του στο κοινό; Τι ήταν αυτό που σας έφερε πιο κοντά στον κόσμο;

-Η Τέχνη, έτσι καθίσταται κατακτήτρια. Είναι η αλήθεια της. Κανένας καλλιτέχνης δεν μπορεί να ξεγελάσει το κοινό ή τουλάχιστον όλο το κοινό ή κάποιο κοινό για πάντα. Ισχύει δλδ αυτό το μπορεί να ξεγελάς κάποιους για πάντα , όλους για μια φορά αλλά ποτέ όλους για πάντα. Στο στανταπ που είσαι εσύ ένα μικρόφωνο και το κοινό, δεν υπάρχουν κρυψώνες. Ούτε σκηνικά δεκανίκια, ούτε κίβδηλες ατμόσφαιρες λόγω φωτισμού, ούτε ψεύτικοι ήχοι περιβάλλοντος. Μοιραία καταλήγουμε στο απλό «ή τα λες ή δεν τα λες».

Απατεώνες πετυχημένοι σταντάπ κωμικοί, με αυτή την έννοια, δεν υπάρχουν. Σε αντίθεση με άλλες Τέχνες, το στανταπ είναι ολόγυμνο.

Νομίζω ότι εδώ με αυτό, απάντησα σε όλες τις ερωτήσεις σας..

Τελευταίες παραστάσεις: Παρ. 20/10 – Σαβ. 21/10  & Παρ. 27/10 – Σαβ. 28/10 ώρα 21.30 στην κεντρική σκηνή. Εισιτήρια 10 €. Προπώληση: στο ticketservices.gr και στο ταμείο του Θεάτρου Αθήναιον (ημέρες και ώρες παραστάσεων).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κλείνει η ΛΑΡΚΟ, διακόπτεται η μισθοδοσία των εργαζομένων - Το σχέδιο της κυβέρνησης
Τι προβλέπεται σε απόφαση από τα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εργασίας
Κλείνει η ΛΑΡΚΟ, διακόπτεται η μισθοδοσία των εργαζομένων - Το σχέδιο της κυβέρνησης