Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη... Πόλη του Γλυκού – Έρχεται ένα γλυκό διήμερο!

Να καθιερωθεί η Θεσσαλονίκη ως η πόλη του γλυκού επιδιώκουν οι ζαχαροπλάστες της πόλης...

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Ένα διήμερο «που η Θεσσαλονίκη θα μυρίζει βανίλια και ζάχαρη» και οι τουρίστες θα έχουν  κίνητρο να έρθουν στην πόλη για να γευθούν  «τα γλυκά μυστικά της», θέλουν να «στήσουν» οι ζαχαροπλάστες, που το τελευταίο διάστημα έχουν βάλει μπροστά την ιδέα να χαρακτηριστεί η Θεσσαλονίκη ως η πόλη του γλυκού. Μία από τις δράσεις που βρίσκονται υπό συζήτηση μάλιστα είναι και η οργάνωση ενός τουρτοπόλεμου!

Έναυσμα αυτής της σκέψης αποτέλεσε δημοσίευμα της Βρετανικής εφημερίδαςTelegraph τον Μάιο του 2015, που εκθείαζε τη Θεσσαλονίκη για τα γλυκά της. «Σκεφτήκαμε ότι κάθε πόλη που ενδιαφέρεται να αυξήσει τον τουρισμό της πέρα από τα μνημεία κ.λπ προσπαθεί να δώσει και ένα κίνητρο στον τουρίστα για να την επισκεφτεί. Για παράδειγμα όταν λέμε μπύρα το μυαλό μας πάει στο Μόναχο και στο Oktoberfest, όταν λέμε προσούτο πάει στην Πάρμα και όταν λέμε στην Ελλάδα πάμε για τσίπουρα πάμε στον Βόλο, ενώ για τσικουδιές στην Κρήτη κλπ.», εξηγεί μιλώντας στον Τ.Θ. ο πρόεδρος της Συντεχνίας Καταστηματαρχών Ζαχαροπλαστών Θεσσαλονίκης, κ. Μάριος Παπαδόπουλος αναφέροντας ότι από τη Θεσσαλονίκη λείπει ένας γενικός χαρακτηρισμός, ο οποίος όμως να είναι αποδεκτός από όλους.

Το ότι η Θεσσαλονίκη είναι γνωστή για τα γλυκά της μπορούμε να το καταλάβουμε, όπως λέει ο κ. Παπαδόπουλος εάν πάμε στο αεροδρόμιο. «Θα δούμε πολύ κόσμο να φεύγει με γλυκά από τη Θεσσαλονίκη και πολύ λίγο κόσμο να έρχεται με γλυκά στη Θεσσαλονίκη». Μάλιστα, όπως επισημαίνει δεν υπάρχει προτίμηση για ένα συγκεκριμένο γλυκό αλλά για διαφορετικά είδη, από τρίγωνα πανοράματος, μέχρι τσουρέκι γεμιστό, ισλί και κεράσματα, «αρκεί να είναι από τη Θεσσαλονίκη».

 Οι σκέψεις και τα σχέδια

Με αυτό το σκεπτικό λοιπόν, και επειδή όπως τονίζει ο κ. Παπαδόπουλος, «πέρα από ζαχαροπλάστες είμαστε όλοι μας μέλη μια πόλης, η οποία όταν ζωντανεύει ζωντανεύουμε όλοι και όταν πεθαίνει πεθαίνουμε όλοι», η Συντεχνία προχωρά την ιδέα της για ένα «γλυκό διήμερο» στην πόλη, σε κάποια περίοδο μάλιστα που να θεωρείται τουριστικά «νεκρή», ώστε να δοθεί επιπλέον ώθηση στην τουριστική κίνηση της πόλης. Γιατί όπως σημειώνει χαρακτηριστικά αναφέροντας και πάλι το παράδειγμα του Oktoberfest, τις ημέρες εκείνες δεν πωλείται μόνο μπύρα στο Μοναχο, δουλεύουν παράλληλα τα εστιατόρια, τα ξενοδοχεία και τα μαγαζιά της πόλης.

Η Συντεχία θεωρεί ότι μια καλή περίοδος για να διοργανωθεί το διήμερο θα ήταν οι αρχές του Μαΐου. Όσο για τις δράσεις, αυτές δεν έχουν αποφασιστεί ακόμη, ωστόσο οι σκέψεις είναι να έχουν τόσο επιχειρηματικό χαρακτήρα, για παράδειγμα να υπάρχει ένας χάρτης με τα ζαχαροπλαστεία που συμμετέχουν και τα οποία θα προσφέρουν εκπτώσεις την περίοδο εκείνη, όσο και κοινωνικού χαρακτήρα. «Θέλουμε να στήσουμε έναν ωραίο τουρτοπόλεμο για τον κόσμο», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Παπαδόπουλος επιφυλασσόμενος για περισσότερες λεπτομέρειες αλλά και εκπλήξεις στο εγγύς μέλλον.

Επιδίωξη της Συντεχνίας είναι η πόλη να «αγκαλιάσει» την πρωτοβουλία, η οποία αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στο στάδιο της οργάνωσης. Πάντως μέχρι στιγμής υπάρχει πολύ καλή ανταπόκριση από ανθρώπους που ακούν την ιδέα, σημειώνει ο κ. Παπαδόπουλος. Στις προθέσεις των ζαχαροπλαστών είναι να καλέσουν προσεχώς τους δημάρχους της πόλης ώστε να υπάρξει σχετική συζήτηση.

Ήδη πολύ μεγάλη ανταπόκριση είχε το περίπτερο με θέμα «Θεσσαλονίκη πόλη του γλυκού» που στήθηκε στο πλαίσιο του παγκόσμιου Συνέδριου των σεφ που έγινε πρόσφατα στην πόλη. Πάνω από 50 ζαχαροπλαστεία της πόλης προσέφεραν τα γλυκά τους δωρεάν μόνο και μόνο για να στηρίξουν τον σκοπό, όπως λέει ο κ. Παπαδόπουλος.

 Ποια γλυκά προτιμούν οι Έλληνες και ποια οι ξένοι

Οι ξένοι τουρίστες που επισκέπτονται τα ζαχαροπλαστεία της πόλης εντυπωσιάζονται από την  ποικιλία ενώ οι Έλληνες τουρίστες είναι μάλλον πιο παραδοσιακοί στις επιλογές τους, όπως λέει ο κ. Παπαδόπουλος. Έτσι, οι Έλληνες θα αγοράσουν συνήθως τρίγωνα με κρέμα, τσουρέκι και ισλί, ενώ οι ξένοι αγαπούν τα φρουί γλασέ και τα κεράσματα και γενικά γλυκά τα οποία μπορούν να «ταξιδέψουν». Όσο βρίσκονται στην πόλη πάντως, δοκιμάζουν παγωτό και πάστες και «τα σχόλια τους είναι τόσο κολακευτικά που μας κάνουν να κοκκινίζουμε».

Γενικά, όπως σημειώνει ο κ. Παπαδόπουλος και το επίπεδο ζαχαροπλαστικής έχει αλλάξει και τα προϊόντα αλλάζουν, αλλά αυτό που διαφοροποιεί τη Θεσσαλονίκη είναι η γκάμα και η ποικιλία των γλυκών που θα συναντήσει κανείς εδώ.

Θεσσαλονίκη Πόλη του γλυκού from IdeART Karamanlidis on Vimeo.

Επιστολή για το φαινόμενο των «οικιακών εργαστηρίων»

Στο ερώτημα κατά πόσο η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τα ζαχαροπλαστεία της πόλης, ο πρόεδρος της Συντεχνίας Καταστηματαρχών Ζαχαροπλαστών Θεσσαλονίκης, κ. Μάριος Παπαδόπουλος αναφέρει ότι  πέρα από την κρίση που, όπως λέει, έχει επηρεάσει όλη την αγορά, «ένα θέμα που μας έχει επηρεάσει πάρα πολύ είναι η παράνομη λειτουργία και η παράνομη πώληση, κυρίως, γλυκών μέσα από τα σπίτια». Μάλιστα η Συντεχνία έχει στείλει για το θέμα σχετική επιστολή σε αρμόδιους φορείς (ΕΦΕΤ, Περιφέρεια, Επιμελητήριο) και αναμένει απάντηση.

Δεν είναι μια επιστολή καταγγελίας ακριβώς, αλλά μια επιστολή αφύπνισης, όπως λέει ο κ. Παπαδόπουλος, σημειώνοντας πως είναι σοβαρό να αγοράζει κανείς πράγματα από χώρους που δεν έχουν ούτε τους αντίστοιχους ελέγχους ούτε την αντίστοιχη αδειοδότηση. «Το να παράγει κάποιος στο σπίτι του και να το πουλάει μέσα από το φέισμπουκ είναι το λιγότερο επικίνδυνο», όπως λέει. «Είναι σαφές ότι η αδυναμία ελέγχου από τις εποπτικές αρχές μη αδειοδοτημένων εργαστηρίων, μεγιστοποιεί τον κίνδυνο διαταραχής της Δημόσιας Υγείας και φυσικά δεν προσφέρει τίποτα στην ελληνική οικονομία μεγαλώνοντας την παραοικονομία και την παράνομη απασχόληση», αναφέρεται την επιστολή. Προστίθεται επίσης ότι «τέτοιου είδους “επιχειρήσεις “ αποτελούν  τον κακό ανταγωνισμό των νομίμως λειτουργούντων επιχειρήσεων που κινδυνεύουν για ακόμα έναν λόγο να κλείσουν».

«Ο τρόπος δεν είναι να πιάσουμε κάποιον γιατί θα βγουν και άλλοι. Το θέμα είναι να μάθει ο κόσμος γιατί έχει παραπλάνηση. Πιστεύει ότι ψωνίζει από εκεί γιατί είναι σπιτικά. Γιατί τα δικά μας τα γλυκά είναι βιομηχανικά;  Εμείς δεν τα φτιάχνουμε με το χέρι; Αλλιώς δεν θα ήμασταν επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας, δεν θα είχαμε τόσο κόσμο εδώ. Απλώς τα κάνουμε σε ένα χώρο που ελέγχεται σε ένα περιβάλλον υγειονομικά κατάλληλο», λέει μεταξύ άλλων ο κ. Παπαδόπουλος.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τρένο για Θεσσαλονίκη ακινητοποιήθηκε γεμάτο επιβάτες - Φωτιά κοντά στις γραμμές
Η αμαξοστοιχία IC54 (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) παραμένει σταθμευμένη στον Σ.Σ Λειβαδιάς, λόγω πυρκαγιάς πλησίον των γραμμών
Τρένο για Θεσσαλονίκη ακινητοποιήθηκε γεμάτο επιβάτες - Φωτιά κοντά στις γραμμές