Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ποιος πρέπει να πληρώσει τις ζημιές σε φυσικό αέριο και σωληνώσεις

Ο ενοικιαστής ή ο ιδιοκτήτης του σπιτιού; – Τι δηλώνει στο typosthes.gr ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης ...

Η πρόσφατη κακοκαιρία με τα χιόνια και τον πολυήμερο παγετό δημιούργησε, όπως είναι γνωστό, προβλήματα σε πολλά νοικοκυριά που χρησιμοποιούν το φυσικό αέριο για τη θέρμανσή τους στη Θεσσαλονίκη, καθώς πάγωσαν οι σωλήνες του νερού. Σε πολλές περιπτώσεις υπήρξαν και προβλήματα με σπάσιμο σωλήνων λόγω της διαστολής, ενώ πολλά νοικοκυριά απευθύνθηκαν εκτός από υδραυλικούς και σε τεχνικούς αερίου για να αποκατασταθεί η λειτουργία του λέβητά τους. Ποιος ευθύνεται όμως για την αποκατάσταση των ζημιών; Ο ιδιοκτήτης του διαμερίσματος ή ο ενοικιαστής; Το typosthes.gr επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Νίκο Βαλεργάκη, ο οποίος μας τόνισε ότι το ζήτημα είναι ξεκάθαρο.

Όπως αναφέρει αν όμως υπάρχει κάποιο εξωτερικό γεγονός, όπως είναι στην προκειμένη περίπτωση η παγωνιά, αν χαλάσει κάτι γιατί το σπίτι είναι 30 ετών και έτυχε να χαλάσει στα «χέρια» κάποιου που νοίκιασε το σπίτι πέρυσι, δεν ευθύνεται ο ενοικιαστής για τη ζημία. Ευθύνεται ο ιδιοκτήτης στον οποίο ανήκει το σπίτι και κατ’ επέκταση ο λέβητας.

Γενικότερα σε σχέση με τις υποχρεώσεις ιδιοκτήτη και ενοικιαστή αναφέρει: Στην περίπτωση που το διαμέρισμα έχει το δικό του λέβητα φυσικού αερίου, ο λέβητας είναι «εξάρτημα» του διαμερίσματος, όπως όλα τα άλλα πράγματα που μας νοικιάζει ο ιδιοκτήτης του σπιτιού για να έχουμε τη χρήση τους.

Εμείς όταν μπαίνουμε στο σπίτι υπογράφουμε ένα συμβόλαιο ότι θα παραδώσουμε το σπίτι και ό,τι έχει αυτό στην αρίστη κατάσταση που το παραλαμβάνουμε σήμερα, δηλαδή και τον λέβητα. Επομένως αν από δική μας υπαιτιότητα χαλάσει ο λέβητας, φυσικά ευθυνόμαστε εμείς. Επίσης και για τη συνήθη χρήση ευθυνόμαστε. Να αποκαθιστούμε τις φθορές που έχει. Η συντήρηση θα γίνει από αυτόν ο οποίος κατοικεί στο σπίτι.

Αν όμως όπως λέει, χρειαστεί να αλλάξει κάτι το οποίο για παράδειγμα έχει φθορά με τα χρόνια, κάτι πιο σημαντικό, πιο βασικό, εκεί είναι ευθύνη του ιδιοκτήτη. «Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Το λέει ο αστικός κώδικας και οι διατάξεις», τονίζει ο κ. Βαλεργάκης.

Όπως εξηγεί: «Εάν πάθει κάτι ο λέβητας στο διάστημα που το χρησιμοποιούμε εμείς και χρειαστεί μια συντήρηση, ναι, εκεί ευθυνόμαστε εμείς να φωνάξουμε τον τεχνίτη γιατί εμείς το χρησιμοποιούμε. Αν όμως υπάρχει κάποιο εξωτερικό γεγονός, όπως είναι στην προκειμένη περίπτωση η παγωνιά, αν χαλάσει κάτι γιατί το σπίτι είναι 30 ετών και έτυχε να χαλάσει στα δικά μου τα χέρια που το νοίκιασα πέρυσι, δεν ευθύνεται ο ενοικιαστής για τη ζημία. Ευθύνεται ο ιδιοκτήτης στον οποίο ανήκει το σπίτι, ο λέβητας και όλα τα «συστατικά» και τα παραρτήματα του σπιτιού, τα οποία πρέπει να διατηρεί σε καλή κατάσταση για τη χρήση από τον ενοικιαστή. Είναι ξεκάθαρο το ποιος ευθύνεται και ποιος πρέπει να αποκαταστήσει την ζημιά».

 Βέβαια, όπως αναφέρει, δεν φταίει ούτε και ο ιδιοκτήτης, αλλά είναι δικό του. «Αν φύγει αύριο ο ενοικιαστής δεν θα πάρει μαζί του το λέβητα. Θα συνεχίσει ο λέβητας να είναι στο σπίτι για τον επόμενο. Είναι όπως το ασανσέρ. Όταν χαλάσει δεν ευθύνονται οι ένοικοι, παρόλο που το χρησιμοποιούν, πληρώνουν το ρεύμα, τη συνήθη συντήρηση κλπ. Αλλά αν χαλάσει και αλλάξει ο ανελκυστήρας σε μια οικοδομή  δεν θα πληρώσει την αξία κάποιος που μπήκε πριν έξι μήνες ή και πριν ένα χρόνο», αναφέρει.

Επίσης, ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι δεν μπορεί ο ενοικιαστής αυτοβούλως να πει «έδωσα 200 ευρώ για να το φτιάξω θα τα αφαιρέσω από το ενοίκιο». Είναι κάτι που πρέπει να γίνει σε συνεννόηση με τον ιδιοκτήτη. Αν δεν συμφωνεί με τον ιδιοκτήτη πρέπει να στείλει εξώδικο στο οποίο να αναφέρεται ότι «υπάρχουν τα εξής προβλήματα στον λέβητα και σε καλώ εντός ενός χρονικού διαστήματος να το αποκαταστήσεις». Βέβαια, όπως αναφέρει, ένα εξώδικο έχει έξοδα, γι’ αυτό και η καλύτερη λύση σε τέτοιες περιπτώσεις είναι να υπάρχει συνεννόηση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ