Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Πώς τα μήλα «Zagorin» άκμασαν (και) χάρη σε ένα… αυτοκόλλητο

Τι δηλώνει ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς, Διονύσης Βαλασσάς, από τη Θεσσαλονίκη

Ανοδικά κινήθηκε και στο διάστημα 2010-2015 ο κύκλος εργασιών από τις πωλήσεις οπωροκηπευτικών σε οκτώ μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, συνεχίζοντας τη θετική τάση τής αμέσως προηγούμενης πενταετίας, όπως προέκυψε από στοιχεία, που παρουσίασε σήμερα, στη Θεσσαλονίκη, ο διευθυντής του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς Πηλίου, Διονύσης Βαλασσάς, σε εκδήλωση της GAIA Επιχειρείν ΑΕ και της ΔΕΘ-Helexpo AE στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης AGROTICA 2016.

«Η εκτίμηση είναι ότι η αύξηση στο εν λόγω διάστημα ήταν της τάξης του 40%», σημείωσε ο κ. Βαλασσάς, σύμφωνα με τον οποίο στο διάστημα 2005-2010 οι αντίστοιχες πωλήσεις σημείωσαν αύξηση κατά 58% και έφτασαν στο τέλος της περιόδου τα 420 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον κ. Βαλασσά, η σχέση των παραγωγών με τις μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου είναι «σχέση έρωτα-μίσους», αφού «ο ένας είναι απαραίτητος στον άλλον και η συμβίωση υποχρεωτική». Οι μεν παραγωγοί αποκτούν πρόσβαση σε μεγάλα δίκτυα, οι δε αλυσίδες γνωρίζουν ότι η μεγάλη γκάμα φρούτων και λαχανικών στα ράφια τους αποτελεί «κράχτη», που μεταφράζεται σε επιπλέον τζίρους.

Τα θέματα που αντιμετωπίζουν οι παραγωγοί και οι ομάδες τους κατά τη συνεργασία με τις αλυσίδες είναι -σύμφωνα πάντα με τον κ. Βαλασσά- οι επιστροφές για ασήμαντο λόγο, τα μεγάλα πιστωτικά («σπάνια πετυχαίνουμε συμφωνία σε net τιμή»), η χρέωση τιμολογίων παροχής υπηρεσιών για την είσοδο προϊόντων π.χ., σε νέα καταστήματα, αλλά και οι ενίοτε υπερβολικά υψηλές απαιτήσεις ποιότητας.

Πριν και μετά... το αυτοκόλλητο

Όπως σημείωσε ο κ. Βαλασσάς, ο Αγροτικός Συνεταιρισμού Ζαγοράς Πηλίου, που πραγματοποιεί ετήσιο τζίρο της τάξης των 10-12 εκατ. ευρώ, κλείνει φέτος 100 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας, έχοντας επιβιώσει στη διάρκεια δύο παγκοσμίων πολέμων, ενός εμφυλίου, μιας δικτατορίας και της τρέχουσας οικονομικής κρίσης. Τα μήλα της περιοχής ήταν τα πρώτα στην Ευρώπη που έλαβαν την ένδειξη «ΠΟΠ» (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης), αλλά και από τα πρώτα πάνω στα οποία επικολλήθηκε αυτοκόλλητο σε κάθε φρούτο, δημιουργώντας την αναγνωρίσιμη εμπορική ταυτότητα «Zagorin».

«Το αυτοκόλλητο αυτό αποδείχτηκε τόσο χρήσιμο, γιατί μας επέτρεψε να διαφημίσουμε το προϊόν μας ως επώνυμο στα ηλεκτρονικά μέσα μαζικής ενημέρωσης. Και η επίδραση στις πωλήσεις ήταν τόσο μεγάλη, ώστε μπορούμε να διαχωρίσουμε την ιστορία μας σε πριν [το αυτοκόλλητο] και μετά. Μας βοήθησε να αποκτήσουμε μεγαλύτερο market power (σ.σ. ισχύ στην αγορά), αλλά και να προσεγγίσουμε τις μεγάλες αλυσίδες λιανικής [...] Ακόμη θυμάμαι στέλεχος αλυσίδας να μου λέει: “Από τη στιγμή που το έχεις βάλει στην τηλεόραση, υποχρεούμαι να το βάλω στο ράφι”».

Σύμφωνα με τον κ. Βαλασσά, η εξάρτηση των παραγωγών και των ομάδων τους από τις αλυσίδες λιανεμπορίου είναι πλέον μεγάλη και για αυτό ο ίδιος εξέφρασε την ελπίδα να μην υπάρξει φαινόμενο τύπου Lehman Brothers στον κλάδο των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, γιατί κάτι τέτοιο θα συμπαρέσυρε πολλές επιχειρήσεις».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ