Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Η κλιματική κρίση επεκτείνεται γοργά στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο»

«Θα ήθελα να αναδειχθεί το θέμα των κλιματικών προσφύγων», σημείωσε ο σκηνοθέτης της ταινίας «Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας», που προβάλλεται από σήμερα στη Θεσσαλονίκη

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

Έχοντας παίξει ήδη σε 40 διεθνή φεστιβάλ και έχοντας αποσπάσει 15 διεθνή βραβεία (Giffoni, Thessaloniki, Jihlava), η ταινία «Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας» του Άγγελου Ράλλη έρχεται στη Θεσσαλονίκη, όπου και θα προβάλλεται από σήμερα και για μια εβδομάδα στην αίθουσα Κασσαβέτης.

Η  Αφρίν, η κεντρική ηρωίδα, είναι μόλις 12 χρονών όταν το σπίτι της βουλιάζει από τις πληµµύρες. Θα εκτοπιστεί µε τη σχεδία της στη Ντάκα, µια µητρόπολη που σφύζει από ζωή. Εκεί θα αναζητήσει τον πατέρα της ανάµεσα σε αµέτρητους κλιµατικούς πρόσφυγες, και θα ξεκινήσει το δικό της ταξίδι ενηλικίωσης.  

Ο Άγγελος Ράλλης (με προηγούμενες ταινίες τις: "Ένας Τόπος για όλους και "Πού Είσαι Σινγκάλ;") έζησε τα τελευταία πέντε χρόνια από κοντά τις πλημμύρες.  «Βασίζοµαι στις εµπειρίες µου, στην παρατήρηση, στην εθνογραφική έρευνα και στον αυτοσχεδιασµό της Αφρίν, για να δηµιουργήσουµε µαζί αυτή τη συνεργατική - συνεταιριστική ταινία. Κατά την διάρκεια κάθε µουσώνα χιλιάδες µικροσκοπικά νησάκια που είναι διασκορπισµένα κατά µήκος του Βραχµαπούτρα µετακινούνται, πληµµυρίζουν για µήνες ενώ κάποια εξαφανίζονται. Εκατοµµύρια ανθρώπων προσπαθούν να προσαρµοστούν, µετακινούνται από το ένα νησάκι στο άλλο ή εγκαταλείπουν τις εστίες τους εξαιτίας των όλο και πιο έντονων καιρικών φαινοµένων και καταστροφών», αναφέρει ο ίδιος σε σημείωμά του για την ταινία.

Μιλώντας στο TyposThes σημείωσε πως κατά την διάρκεια των γυρισμάτων προσαρμόστηκε στις δύσκολες συνθήκες που επικρατούσαν στη Βεγγάλη, ζώντας μέσα στην υγρασία, δουλεύοντας στις λάσπες και στα νερά. Έχοντας βιώσει μια προσωπική απώλεια την περίοδο εκείνη, η ιστορία της Αφρίν τού έδωσε, όπως μας είπε, κουράγιο να ξεπεράσει τα εμπόδια που εμφανίζονταν πχ χρηματοδότηση, covid κλπ.

Κληθείς να σχολιάσει το θέμα της κλιματικής αλλαγής ανέφερε ότι: «Η κλιματική κρίση επεκτείνεται γοργά στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι εικόνες ξύλινων βαρκών να σουλατσάρουν στον Βόλο και στη Λάρισα είναι εικόνες που συναντάς συχνά στην Ασία», ενώ πρόσθεσε πως μέσα από το ντοκιμαντέρ του θα ήθελε «να αναδειχθεί το θέμα των κλιματικών προσφύγων».

mighty_afrin_8.jpg

-Η κλιματική αλλαγή είναι πλέον πιο ορατή. Όχι μόνο σε απομακρυσμένες περιοχές από αυτή που καταγράψατε με την κάμερά σας, αλλά και στην πόρτα μας, στην χώρα μας. Πόσο ευαισθητοποιημένοι είμαστε; Πόσο βοηθούν ταινίες και ντοκιμαντέρ για να το συνειδητοποιήσουμε;

-Η καχυποψία γύρω από την κλιματική αλλαγή είναι δυστυχώς ένα υπαρκτό φαινόμενο. Κάποιοι καλλιεργούν την άποψη ότι πάντα υπήρχαν ακραία καιρικά φαινόμενα. Από την άλλη υπάρχουν επιστημονικές μελέτες που αποδεικνύουν ότι το κλίμα έχει αλλάξει και ότι οι συνέπειες είναι καταστροφικές. Σίγουρα η κλιματική κρίση φαίνεται να απασχολεί ολοένα και περισσότερο την ελληνική κοινωνία. Πληθαίνουν οι φωνές που προτάσσουν την ανάγκη να υιοθετήσουμε πολιτικές ενάντια στην κλιματική κρίση. Βέβαια είναι σημαντικό να υπάρξουν και σοβαρές πολιτικές πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση. Οι εικόνες που ζήσαμε στην Θεσσαλία και στην Μαγνησία είναι εικόνες από το παρόν και το προσεχές μέλλον. Η κλιματική κρίση επεκτείνεται γοργά στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι εικόνες ξύλινων βαρκών να σουλατσάρουν στον Βόλο και στη Λάρισα είναι εικόνες που συναντάς συχνά στην Ασία. Η Αφρίν στον καιρό της πλημμύρας είναι μια επίκαιρη ταινία για το πιο σημαντικό θέμα στον πλανήτη και πιστεύω ότι η ιστορία της Αφρίν μπορεί να μας διδάξει πολλά για τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης.

 

-Κινηματογραφήσατε την Αφρίν σε μια μακρά περίοδο. Πόσο δύσκολο ήταν δεδομένου ότι ζήσατε κι εσείς κάτι τόσο έντονο;

-Μακριά από τις ανέσεις της ζωής μου στην Ευρώπη αναγκάστηκα να προσαρμοστώ στις δύσκολες απαιτήσεις της ζωής στην Βεγγάλη. Κατά την διάρκεια των γυρισμάτων έχασα τον πατέρα μου και έγινα και εγώ πατέρας. Η Αφρίν με βοήθησε και μου έδινε κουράγιο να ξεπεράσω τις σοβαρές δυσκολίες χρηματοδότησης και της πανδημίας covid που είχε ήδη ξεσπάσει. Οι δυσκολίες των γυρισμάτων ήταν τεράστιες. Στην νησίδα δούλεψα σχεδόν μόνος με τον βοηθό μου και περιστασιακά με ένα ηχολήπτη για μήνες χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα αναγκασμένοι να κινηματογραφούμε μέσα στο λασπόνερο. Γρήγορα έπρεπε να προσαρμοστώ σε ένα αφιλόξενο περιβάλλον που όλοι είμασταν στο έλεος της φύσης. Κάθε λίγο και λιγάκι σταματούσα το γύρισμα για να μεταφέρω με μια μικρή βαρκούλα ανθρώπους στην όχθη. Δεν υπήρχε εύκολη διαφυγή γιατί η όχθη ήταν 5 μίλια. Η υγρασία ήταν αφόρητη ενώ οι ξαφνικές κακοκαιρίες και οι κεραυνοί που πέφταν δίπλα μας έσπερναν τον πανικό. Δεν είναι μόνο οι άνθρωποι που ψάχνουν καταφύγιο αλλα και ζώα όπως πύθωνες και τσακάλια. Ήταν σημαντικό να βιώσω και εγώ τους κινδύνους, τις κακοκαιρίες και τις πλημμύρες για να μπορέσω να τις κινηματογραφήσω. 

-Πώς πορεύεται η ηρωίδα σας προς την ενηλικίωση; Τι μεταφέρει στον θεατή η ιστορία της , η μετανάστευσή της αλλά και η δύναμή της να ξεπεράσει τα εμπόδια;

-Σε ένα από τα ταξίδια έρευνας στην Ασία παρατήρησα ότι η κλιματική κρίση χτυπά αλύπητα τους πιο φτωχούς ανθρώπους του πλανήτη. Η Αφρίν ήταν ένα αγρίμι που είχε βρει τον τρόπο να επιβιώνει σε μια νησίδα λάσπης χωρίς τα πιο βασικά αγαθά. Παρά το νεαρό της ηλικίας της, η ορφανή Αφρίν, είχε μάθει να αντιστέκεται και να προσαρμόζεται στις δύσκολες αυτές συνθήκες.  Την επέλεξα αμέσως ως την κεντρική ηρωίδα της ταινίας.

Η Αφρίν, προσπαθεί να επιβιώσει σε έναν κόσμο που πολιορκείται από τις ανελέητες δυνάμεις της φύσης. Νέα και ορμητική, γεμάτη όνειρα και επιθυμίες, η Αφρίν βλέπει την θεία της, ως το δικό της παράδειγμα προς αποφυγήν, μια γυναίκα συμβιβασμένη, ηττημένη από τη ζωή. Ως εκείνη που δεν θα ήθελε να γίνει. Όταν το σπίτι της βουλιάζει από τις πλημμύρες, η Αφρίν εκτοπίζεται με τη σχεδία της στη Ντάκα. Εκεί θα αναζητήσει τον πατέρα της ανάμεσα σε αμέτρητους κλιματικούς πρόσφυγες, και θα ξεκινήσει το δικό της ταξίδι ενηλικίωσης.

O αγώνας της Αφρίν ενάντια στις πλημμύρες συμβολίζει εκατομμύρια παιδιά και νέους που βρίσκονται στην ίδια κατάσταση. Όταν ξεκινά το ριψοκίνδυνο ταξίδι σε όλη τη χώρα, η Αφρίν είναι ένα από το πολλά εκτοπισμένα παιδιά και κλιματικούς πρόσφυγες που διαχειρίζονται τα απορρίμματα στη Ντάκα..

mighty_afrin_9.jpg

-Έχετε εργαστεί και ως φωτογράφος. Τα πλάνα σας έχουν μια κινηματογραφική και ενίοτε ειδησεογραφική ματιά. Πώς συνδυάζεται αυτό; Και πώς επιλέγετε το κάδρο σας;

-Ο συνδυασμός κινηματογραφικής και ειδησεογραφικής ματιάς οφείλεται στην προηγουμένη εργασία μου ως φωτορεπόρτερ.  Με ενδιαφέρει πολύ η εικόνα να μπορεί να διηγηθεί μια ιστορία όπως στον κινηματογράφο παρατήρησης. Νοιώθω χαρούμενος που μπορώ να κινηματογραφώ μόνος μου χωρίς να έχω ανάγκη το συνεργείο γιατί αυτό πραγματικά ανοίγει δρόμους. Η επιλογή του κάδρου είναι μια καλλιτεχνική επιλογή, αυτό που με ενδιαφέρει είναι να μπορέσω να συνδέσω το κοινό με την ιστορία μου.

-Η ταινία έχει διαγράψει μια σημαντική πορεία με διακρίσεις. Αυτή την εβδομάδα θα την δούμε στην Θεσσαλονίκη (σημ. από 28/3 έως και 3/4 στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης στις 19:00). Τι θα θέλατε να πάρει το κοινό φεύγοντας από την αίθουσα; Και πώς θα θέλατε το ντοκιμαντέρ σας να εξελίσσεται;

-Η Αφριν στον καιρό της πλημμύρας σε μόλις 7 μήνες διανομή έχει παίξει σε 40 διεθνή φεστιβάλ και έχει αποσπάσει 15 διεθνή βραβεία (Giffoni, Thessaloniki, Jihlava). Προβάλλεται κινηματογραφικά στην Ιταλία και στην Ελλάδα και τηλεοπτικά στην Γαλλία (ARTE), Γερμανία (ZDF), ERT και απο το Al Jazeera στην Μέση Ανατολή. Αυτο πρακτικά σημαίνει ότι εκατομμύρια ανθρώπων έχουν πρόσβαση και παρακολουθούν μια ελληνική ταινία.  Θα πρέπει όμως και το αρμόδια υπουργεία να στηρίξουν αυτήν την προσπάθεια εξωστρέφειας των καλλιτεχνών στην χώρα μας.

Φεύγοντας από την αίθουσα θα ήθελα να αναδειχθεί το θέμα των κλιματικών προσφύγων και να νοιώσει το κοινό την εμπειρία αυτής της ταινίας όπως ακριβώς την ένοιωσα και εγώ κατά την διάρκεια των γυρισμάτων.

mighty_afrin_2.jpg

Σημείωση: Ο σκηνοθέτης θα είναι παρών στις προβολές της Παρασκευής & του Σαββάτου για να συνομιλήσει με το κοινό.

 

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καλλιάνος: Διαψεύδει ότι πήρε φακελάκι ο γιατρός του πατέρα του - «Εξωφρενικό ψέμα»
Ο γιατρός αρνείται την κατηγορία και με ανακοίνωση των δικηγόρων του αναφέρει ότι θα προσφύγει στη δικαιοσύνη
Καλλιάνος: Διαψεύδει ότι πήρε φακελάκι ο γιατρός του πατέρα του - «Εξωφρενικό ψέμα»