Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Σπύρος Πέγκας: «Ο τουρισμός της Θεσσαλονίκης σε αριθμούς!»

Ο Αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών Σχέσεων του δήμου Θεσσαλονίκης, αρθρογραφεί στον «Τύπο Θεσσαλονίκης»

 Άρθρο του Σπύρου Πέγκα*

Το τελευταίο διάστημα ορισμένοι κύκλοι, οι οποίοι κυρίως προέρχονται από τις αντιπολιτευόμενες προς τη διοίκηση Μπουτάρη πλευρές, επιχειρούν να αποδομήσουν την αδιαμφισβήτητα επιτυχημένη πολιτική που έχουμε ακολουθήσει στον τομέα του τουρισμού. Από τη στιγμή που αναλάβαμε τα ηνία της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης θέσαμε ως στόχο να κάνουμε την δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της  χώρας εξωστρεφή και μέσα από την γνωριμία με την ιστορία της και το πολυπολιτισμικό της παρελθόν να προσελκύσουμε τουρίστες από όλο τον κόσμο.

Μέσα από τη «Διπλωματία των Πόλεων» συστήσαμε σε αγορές που ήταν άγνωστες προς την πόλη μας, τη Θεσσαλονίκη ως ιδανικό προορισμό για να κάνει κανείς διακοπές, τουρισμό, να αναζητήσει και να βρει ιδιαίτερες γεύσεις, να έρθει με την οικογένειά του για ασφαλείς διακοπές, να αναζητήσει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες!

Οι αριθμοί λοιπόν, που είναι αμείλικτοι, είναι η καλύτερη απόδειξη πως η πολιτική που ακολουθήσαμε στον τομέα του τουρισμού είναι κάτι παραπάνω από επιτυχημένη! Πολιτική η οποία έχει θετικά αποτελέσματα στην τοπική οικονομία και το τοπικό ΑΕΠ, αφού οι ξένοι επισκέπτες μας είναι εκείνοι που σε περιόδους δύσκολες για τους Έλληνες λόγω της κρίσης και της συρρίκνωσης του εισοδήματός τους εξαιτίας των Μνημονίων, στήριξαν την τοπική επιχειρηματικότητα.

Σε αντίθεση με άλλα μεγάλα αστικά κέντρα σε κεντρικούς δρόμους της πόλης, όπως είναι η οδός Τσιμισκή και η Εγνατία την τελευταία οκταετία δύσκολα έβρισκε κανείς ελεύθερο κατάστημα που «ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΑΙ». Αντίστοιχη ανάπτυξη, όσο κι αν ορισμένοι σκόπιμα το αμφισβητούν, γνώρισαν και οι γειτονικοί στον κεντρικό, δήμοι και οι συνοικιακές γειτονιές τους.

Αποτέλεσμα της στοχευμένης πολιτικής μας ήταν και η ανάπτυξη του real estate που βρισκόταν στο ναδίρ. Αναπτυξιακές εταιρίες από το εξωτερικό αναζήτησαν χώρους: εργοστασιακούς, καταστήματα, σπίτια και επένδυσαν στη Θεσσαλονίκη δημιουργώντας παράλληλα εκατοντάδες θέσεις εργασίας.

Το 2010 η πόλη ήταν «κλειστή» και οι τουρίστες που την επισκέπτονταν ήταν κυρίως  Έλληνες από άλλες πόλεις της χώρας. Εκείνη τη χρονιά η Θεσσαλονίκη είχε να επιδείξει   περίπου 1.200.000 διανυκτερεύσεις από τις οποίες το 75% είχε πραγματοποιηθεί από Έλληνες.

Σήμερα, οκτώ χρόνια μετά οι τουρίστες έχουν τετραπλασιαστεί. Για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της πόλης το 2017 οι ξένοι επισκέπτες της πόλης ήταν περισσότεροι από τους ημεδαπούς. Η Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με έρευνες,  μετράει 2.500 κατοικίες που νοικιάζονται μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων μέσω, κυρίως, της πλατφόρμας Airbnb αποφέροντας στους ιδιοκτήτες ή διαχειριστές τους μέσο έσοδο της τάξης των 340 ευρώ. Τα καταλύματα τύπου Airbnb αιμοδοτούν την οικονομία της πόλης με 1,34 εκατ. ευρώ ανά μήνα. Την ίδια ώρα,  25 ξενοδοχεία - καταλύματα άνω των πέντε δωματίων έχουν δημιουργηθεί στην πόλη την τελευταία τριετία. Εκτός από τα νέα ξενοδοχεία, δημιουργήθηκαν σύγχρονοι ξενώνες για νέους και καταστήματα εστίασης, ενώ νέου τύπου επαγγελματικές υπηρεσίες δημιουργήθηκαν και παρέχονται ειδικά για τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης.

Αεροπορικές εταιρίες που είχαν εγκαταλείψει το αεροδρόμιο «Μακεδονία» επειδή το θεωρούσαν ένα μικρό περιφερειακό αεροδρόμιο, επέστρεψαν (όπως η Lufthansa μετά από 17 χρόνια). Αναμένουμε φυσικά κι άλλες μετά τα έργα που θα υλοποιηθούν από  την Fraport στην οποία παραχωρήθηκε. Κάτι αντίστοιχο περιμένουμε και για το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Θεωρούμε πως η παραχώρησή του θα αναπτύξει εκτός από τις εμπορικές δραστηριότητες και τον τομέα της κρουαζιέρας, στον οποίο έχουμε μείνει πίσω. Η πρόσληψη του καλύτερου Έλληνα εμπειρογνώμονα για την στρατηγική ανάπτυξη  ενός  προορισμού κρουαζιέρας δίνει θετικές προοπτικές και υποσχέσεις.

Παλαιότερες έρευνες έδειξαν ότι οι τουρίστες κρουαζιέρας δαπανούν κατά άτομο 60-100 ευρώ στην αγορά της Θεσσαλονίκης. Ποσό το οποίο δεν μπορεί να θεωρηθεί αμελητέο από τους καταστηματάρχες της πόλης. Όμως και τα καταστήματα που βρίσκονται σε άλλους νομούς γνώρισαν και γνωρίζουν άνθηση, καθώς οι τουρίστες κρουαζιέρας συνδυάζουν την παραμονή τους στη Θεσσαλονίκη με επισκέψεις σε γειτονικούς αρχαιολογικούς χώρους και βόλτες στις διάφορες πόλεις όπου βρίσκονται αυτοί.

Φυσικά, δεν πρέπει να λησμονήσουμε τις εταιρίες αιχμής του εξωτερικού με αντικείμενο την τεχνολογία και την καινοτομία που έδωσαν ψήφο εμπιστοσύνης στην πόλη και σε συνεργασία με το δήμο και τους φορείς δημιούργησαν υποδομές και φυσικά θέσεις εργασίας.

Υπολογίζεται πως τα τελευταία τρία χρόνια έχουν δημιουργηθεί περίπου χίλιες θέσεις εργασίας σε καινοτομικές επιχειρήσεις που προέρχονται από άμεσες ξένες επενδύσεις στην πόλη μας. Υπάρχουν δε, άλλες 600 καλά αμειβόμενες που παραμένουν κενές και καλούν τους Έλληνες που εγκατέλειψαν  τη χώρα για το εξωτερικό να επιστρέψουν για να στελεχώσουν τις επιχειρήσεις αυτές.

Όλα τα παραπάνω είναι ορισμένα από τα δεκάδες αποτελέσματα της πολιτικής μας στον τομέα του τουρισμού. Και είναι μόνο η αρχή. Τώρα που μπήκαν οι βάσεις, δημιουργήθηκαν και δημιουργούνται οι υποδομές, η πόλη μας θα γνωρίσει μια πρωτόγνωρη άνθιση. Η τουριστική «άνοιξη» και μαζί της αναπτυξιακή προοπτική της Θεσσαλονίκης είναι προ των πυλών.

*Ο Σπύρος Πέγκας είναι Αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών Σχέσεων του δήμου Θεσσαλονίκης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ