Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Οι αλλαγές για τους ναυαγοσώστες στις παραλίες - Πρόστιμα για δήμους

Από σήμερα, 1η Ιουνίου, αρχίζει η χρονική περίοδος ναυαγοσωστικής κάλυψης

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Νέο νομοθετικό πλαίσιο θα εφαρμοστεί από φέτος για τη ναυαγοσωστική κάλυψη πολυσύχναστων παραλιών της χώρας μας, φέρνοντας μια σειρά από αλλαγές. Η περίοδος ξεκινάει από σήμερα, 1η Ιουνίου και ολοκληρώνεται στις 30 Σεπτεμβρίου και προβλέπονται «τεράστια» πρόστιμα για τους δήμους που δεν θα προσαρμοστούν στις νέες προβλέψεις.

Για τις κυριότερες αλλαγές μιλά στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» ο Νίκος Γιοβανίδης, Διευθυντής της ΕΝΑΚ – Ελληνική Ναυαγοσωστική Ακαδημία, κάνοντας λόγο για «σκληρή» και «ολοκληρωμένη» νομοθεσία που δεν αφήνει περιθώρια για «προχειρότητες» από την πλευρά των δήμων. «Το επάγγελμα του ναυαγοσώστη γίνεται πλέον 100% επαγγελματικό και πολύ οργανωμένο. Δεν θέλουμε απλά την παρουσία ενός νέου πάνω σε έναν πύργο με ένα σωσίβιο -όπως τόσο καιρό οι δήμοι το είχαν καταντήσει- αλλά την ύπαρξη ενός επαγγελματία στον πύργο, για να κάνει διασώσεις, όπως πρέπει να τις κάνει», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Ένα μεγάλο μέρος της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν έχει συνειδητοποιήσει την ευθύνη που έχει απέναντι στην ανθρώπινη ζωή. Η ναυαγοσωστική είναι μια υποχρέωση, η οποία πρέπει να τηρείται 100%. Υπηρετεί την ανθρώπινη ζωή και δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως κάτι πρόχειρο», αναφέρει σε άλλο σημείο. Τονίζει παράλληλα ότι θα υπάρξει «έκρηξη» νέων θέσεων εργασίας ενώ ήδη το ενδιαφέρον για απασχόληση στο συγκεκριμένο εποχικό επάγγελμα είναι μεγάλο.

Τι αλλάζει

Ειδικότερα, όπως αναφέρει ο κ. Γιοβανίδης, οι παραλίες που έστω και για μια ημέρα συγκεντρώνουν 300 άτομα χαρακτηρίζονται ως πολυσύχναστες στο σύνολό τους. Αν η παραλία χαρακτηριστεί ως πολυσύχναστη από την ειδική επιτροπή τότε στο σύνολο του μήκους της ο δήμος πρέπει να τοποθετήσει ναυαγοσωστικό πύργο ανά 400 μέτρα και όχι μόνο στα πολυσύχναστα σημεία. Αυτό είναι μια τεράστια αλλαγή σημειώνει ο κ. Γιοβανίδης. Οι παραλίες που μέχρι πέρυσι είχαν έναν πύργο τώρα θα έχουν 3-4 ναυαγοσωστικούς πύργους και αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει «έκρηξη» θέσεων εργασίας.

Επίσης, παραλία που έχει δυο πύργους στο μήκος της θα πρέπει να έχει υποχρεωτικά και jet ski, ενώ η παραλία που έχει από τρεις πύργους και πάνω πρέπει να διαθέτει jet ski καθώς και χειριστή που θα το οδηγεί καθώς και περιπολικό σκάφος το οποίο είναι πάνω από 5 μέτρα και διαθέτει απινιδωτή, GPS plotter, VHF, πλήρες φαρμακείο ναυαγοσώστη και ειδικά φορεία ακινητοποίησης κεφαλής και μεταφοράς τραυματία.

Επίσης νέα πρόβλεψη είναι ότι κάθε δήμος, είτε έχει παραλίες που υποχρεούνται να έχουν περιπολικά σκάφη και jet ski, είτε όχι, πρέπει να έχει ένα περιπολικό σκάφος το οποίο θα περιπολεί όλες τις παραλίες του δήμου. Στο μεταξύ, πλέον απινιδωτής θα πρέπει να υπάρχει και σε κάθε ναυαγοσωστικό πύργο, καθώς και πλήρες φαρμακείο και δυο φορεία και εξοπλισμός με μικρό σκάφος και όλα τα απαραίτητα εφόδια. «Άρα μιλάμε πλέον για μια επαγγελματική ομάδα που είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει ο,τιδήποτε μπορεί να συμβεί», σημειώνει ο κ. Γιοβανίδης. Η απασχόληση των ναυαγοσωστών είναι 8ωρη (10.00-18.00) σύμφωνα με το νόμο και έχουν ένα ρεπό την εβδομάδα, ενώ συνήθως εξασφαλίζουν τη διαμονή τους στο δήμο που θα απασχοληθούν.

 

Ποιοι μπορούν να γίνουν ναυαγοσώστες

Μια ακόμη αλλαγή αφορά τα ηλικιακά όρια για να γίνει κανείς ναυαγοσώστης τα οποία ανέβηκαν.

Δικαίωμα απασχόλησης ως ναυαγοσώστη έχουν όσοι διαθέτουν την άδεια ναυαγοσώστη σε ισχύ και

α) είναι ηλικίας από δεκαοκτώ (18) έως και σαράντα πέντε (45) ετών και ανανεώνουν ετησίως τα πιστοποιητικά/βεβαιώσεις της υποπερίπτωσης 4) της περίπτωσης α) της παραγράφου 2,

β) είναι ηλικίας άνω των σαράντα πέντε (45) έως και εξήντα (60) ετών. Μετά τη συμπλήρωση των σαράντα πέντε (45) ετών έως και τη συμπλήρωση των πενήντα πέντε (55) ετών, κάθε άδεια ναυαγοσώστη είναι διετούς διάρκειας ενώ μετά τη συμπλήρωση των πενήντα πέντε (55) ετών έως και τη συμπλήρωση των εξήντα (60) ετών, κάθε άδεια ναυαγοσώστη είναι ετήσιας διάρκειας.

 

Πώς μπορεί να γίνει κανείς ναυαγοσώστης

Στην ΕΝΑΚ – Ελληνική Ναυαγοσωστική Ακαδημία, οι ενδιαφερόμενοι παρακολουθούν μαθήματα 95 ωρών, εκ των οποίων οι 65 είναι θεωρία και οι 30 πρακτική. Δίνουν εξετάσεις και αποκτούν δίπλωμα για ταχύπλοο σκάφος και μετά δίνουν εξετάσεις σε εξεταστικό κέντρο για να αποκτήσουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος.

Το κόστος εκπαίδευσης είναι στα 400 ευρώ περίπου, το κόστος για δίπλωμα ταχυπλόου περίπου 300 ευρώ συν 65 ευρώ παράβολα και το κόστος εξετάσεων περίπου 50 ευρώ.

Από την άλλοι, οι μισθοί του ναυαγοσώστη κυμαίνονται κατά μέσο όρο από 1.100 έως 1.300 ευρώ. Το επάγγελμα απευθύνεται σε όσους ξέρουν κολύμπι χωρίς να είναι απαραίτητο να είναι πρωταθλητές. Η απασχόληση είναι τετράμηνη και μπορούν να βγουν και στο Ταμείο Ανεργίας το χειμώνα.

Τέλος σε ότι αφορά τη ναυαγοσωστική κάλυψη στις πισίνες, ο κ. Γιοβανίδης αναφέρει ότι αναμένεται το νέο προεδρικό διάταγμα από το υπουργείο Τουρισμού που θα συμπληρώσει το άρθρο 46 του Μαΐου 2020 και θα αφορά την εκπαίδευση των ναυαγοσωστών από τις σχολές. Αναμένουμε, αλλά αυτές οι διαδικασίες έπρεπε να γίνουν πιο γρήγορα, τονίζει.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κρήτη και Ρόδος στους δημοφιλέστερους προορισμούς για τους Γερμανούς
Τουρκία, Ουργκάντα και Σαφάγα στην Αίγυπτο, Μαγιόρκα, Κρήτη, Φουερτεβεντούρα, Κανάρια και Ρόδος, οι δημοφιλέστερες επιλογές για το ερχόμενο καλοκαίρι
Κρήτη και Ρόδος στους δημοφιλέστερους προορισμούς για τους Γερμανούς