Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Το μπάχαλο των ελληνικών τρένων: Από το «σπάσιμο» του ΟΣΕ στην τραγωδία των Τεμπών

O Κώστας Πάταρα, Πρόεδρος Σιδηροδρομικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, συνταξιούχος ΟΣΕ, εξήγησε το τι συμβαίνει με το κεφάλαιο των ελληνικών σιδηρόδρομων

Του Μιχαήλ Λιάπη

Από την έντυπη έκδοση "Τύπος Θεσσαλονίκης"

Την άκρη του νήματος του κουβαριού που ακούει στο όνομα των ελληνικών σιδηροδρόμων  καθώς και των ευθυνών που προκύπτουν είτε ιδιωτικών είτε δημοσίων, για το μοιραίο δυστύχημα στα Τέμπη που στοίχησε την ζωή σε δεκάδες συνανθρώπους μας, προσπαθούν να βρουν οι αρμόδιοι. Για τον λόγο αυτό το «ΤyposThes» μίλησε με τον Κώστας Πάταρα, Πρόεδρο Σιδηροδρομικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, συνταξιούχο ΟΣΕ, ο οποίος εξήγησε το τι ακριβώς συμβαίνει με το κεφάλαιο των ελληνικών σιδηρόδρομων, ενώ ξεκαθάρισε πως το δυστύχημα προφανώς οφείλεται στο ανθρώπινο λάθος, ωστόσο, υπάρχει διαχρονική αμέλεια στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Όπως εξήγησε στο «ΤyposThes» ο εμπειρότατος συνταξιούχος του ΟΣΕ και Πρόεδρος του Σιδηροδρομικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, ο εκάστοτε Σταθμάρχης, είναι υπάλληλος του δημοσίου (ΟΣΕ) ενώ οι μηχανοδηγοί, ελεγκτές και άλλες ιδιότητες πλέον ανήκουν στην ιδιωτική εταιρία «Hellenic Train».

Επίσης ο κ. Πάταρας διευκρίνισε ότι την επισκευή και την συντήρηση των μηχανών την έχει η Hellenic train, - τις οποίες νοικιάζει - από τις κρατικές ΕΡΓΟΣΕ και την ΓΑΙΟΣΕ, η δεύτερη ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ. Αναλυτικά, όπως εξήγησε ο πρόεδρος του Σιδηροδρομικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, «Η ΓΑΙΟΣΕ διαχειρίζεται την ακίνητη και την κινητή περιουσία του ΟΣΕ για παράδειγμα ένας σταθμός ανήκει στην ΓΑΙΟΣΕ και την τον παραχωρεί για λειτουργία».

Κινητά και … ακίνητα στην ΓΑΙΟΣΕ

«Τα οικόπεδα, τα βαγόνια που είναι παρατημένα (νεκροταφείο τρένων) ανήκουν στην ΓΑΙΟΣΕ καθώς και ό,τι μηχανές κυκλοφορούνε είναι ΓΑΙΟΣΕ και τις νοικιάζει στην Hellenic train και τις λειτουργεί», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κος Πάταρας, ενώ συμπλήρωσε ότι  υπάρχουν και άλλες εταιρείες εμπορικές που νοικιάζουν μηχανές. «Είναι μια ρουμάνικη, μία κινέζικη μια ελβετική οι οποίες κάνουν μόνο εμπορικά τρένα» υπογράμμισε.

Το σύστημα που δεν λειτούργησε και οι ευθύνες

«Το σύστημα το οποίο έχει παραληφθεί από το 2004 και δεν λειτουργεί παρά μόνο σε ένα μικρό κομμάτι απ’ όσο γνωρίζω κοντά στο Λιανοκλάδι είναι καθαρά ευθύνη του ΟΣΕ. Αναφορικά με τον Σταθμάρχη, ο κος Πάταρας είπε ότι και ο υπάλληλος αλλά και τα μηχανήματα που χειρίζεται είναι του Δημοσίου, καθώς και η συντήρηση αυτών. Όπως εξήγησε στο «ΤyposThes», ο συνταξιούχος του ΟΣΕ, τον ΟΣΕ τον χώρισαν σε 5 εταιρίες «για να μπορούν να τον ξεφορτωθούν», πούλησαν τις 2 και έμειναν τρεις κρατικές. 

Πολλές οι καθυστερήσεις των τραίνων σ αυτή την γραμμή – ζημιωμένες οι άλλες

pataras.jpg

Για το θέμα των καθυστερήσεων των τρένων που συνέβαιναν πολύ συχνά στην συγκεκριμένη γραμμή προ του τραγικού δυστυχήματος, (Θεσσαλονίκη - Αθήνα) ο κος Πάταρας δήλωσε ότι οφείλονται στα πολλά προβλήματα που έχει η συγκεκριμένη γραμμή, όπως αυτό με το σύστημα ασφαλείας της κυκλοφορίας. Ακόμα όπως εξήγησε «Η συγκεκριμένη γραμμή έχει απορροφήσει πολλά χρήματα με αποτέλεσμα να έχουν εγκαταλείψει τις άλλες γραμμές, όπως αυτή της Αλεξανδρούπολης που δεν υπάρχει πλέον τρένο».

Δράμα.. η κατάσταση 4 ώρες και 20 λεπτά

Επίσης όπως υπογράμμισε ο συνταξιούχος σιδηροδρομικός, είναι τέτοια η απαξίωση των υπολοίπων γραμμών που χαρακτηριστικό παράδειγμα όπως είπε, είναι αυτό του δρομολογίου Θεσσαλονίκης - Δράμας που κάνει 4 ώρες και 20 λεπτά με αποτέλεσμα να απαξιώνεται το τρένο και ο κόσμος να μην το επιλέγει, δηλαδή είτε υπάρχει είτε όχι είναι το ίδιο. «Το φαινόμενο δεν είναι σημερινό, αλλά από το 2019», τόνισε. Παράλληλα όπως είπε ο κος Πάταρας, «Κάποτε σε 4 ώρες και κάτι ήσουν από Θεσσαλονίκη στην Αθήνα και μάλιστα με την παλιά γραμμή, τώρα παρά την πληθώρα κονδυλίων που έχει απορροφήσει η νέα γραμμή, σημειώνονται προβλήματα, τα οποία και βλέπετε με αποκορύφωνα το μοιραίο δυστύχημα».

Κάποτε το τρένο ήταν ασφαλές και… ασταμάτητο

Τέλος ο συνταξιούχος σιδηροδρομικός ανέσυρε από την μνήμη του τις εποχές που το τρένο δεν σταματούσε ποτέ, καθώς ήταν το μόνο μέσο που μπορούσε να κινηθεί υπό οποιαδήποτε καιρικές συνθήκες. Όπως μας αφηγήθηκε ο κος Πάταρας, τον Μάρτιο του 1987 όπου επικρατούσε σφοδρότατη κακοκαιρία με χιονοπτώσεις επί πολλές ήμερες και τα πάντα είχαν ακινητοποιηθεί στην Ελλάδα,  ο τότε πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Χρήστος Σαρτζετάκης ήταν στην Θεσσαλονίκη με το πρόεδρο της Πορτογαλίας Μάριο Σοάρες και έπρεπε να κατεβούν Αθήνα. Τελικά κατέβηκαν με το τρένο το οποίο ήταν το μοναδικό μέσο που κινούταν και μάλιστα όπως είπε, το συνόδευε και ο ίδιος.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φαρμακοποιοί: Διαμαρτυρία για τη μη ένταξή τους στη λίστα με μειωμένη προμήθεια στα POS
Επιστολή σε Χατζηδάκη: «Ευνοήθηκαν οι λίγοι και ισχυροί ενδιάμεσοι στην αλυσίδα πληρωμών»
Φαρμακοποιοί: Διαμαρτυρία για τη μη ένταξή τους στη λίστα με μειωμένη προμήθεια στα POS