Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Γιατί η αναμονή μας κάνει τελικά χαρούμενους

Η απόλαυση του … περίμενε χαρίζει χαμόγελο!

Η απόλαυση του … περίμενε χαρίζει χαμόγελο!

Θέλετε να μάθετε το μυστικό της ευτυχίας; Περιμένετε. Όχι, αλήθεια. Περιμένετέ το. Αρκεί αυτό το κάτι που περιμένετε να είναι μια εμπειρία, σύμφωνα με μια σειρά νέων ερευνών, οι οποίες δημοσιεύθηκαν στο ιατρικό έντυπο "Psychological Science”.

Γνωρίζουμε ήδη ότι οι εμπειρίες μας κάνουν πολύ πιο χαρούμενους από ότι τα πράγματα. Έρευνες έχουν δείξει ότι είναι πιο ουσιαστικό να ξοδεύουμε χρήματα σε εμπειρίες αντί σε αγαθά. Είναι λιγότερο πιθανό να μας κάνει να συγκρινόμαστε με άλλους, ενώ ενθαρρύνει και περισσότερες κοινωνικές συναναστροφές (διακοπές αντί για σόλο εξορμήσεις για ψώνια με άλλα λόγια).

Παίρνουμε τα ίδια αισθήματα ευχαρίστησης πολύ πριν κάνουμε καν την αγορά και τώρα, οι επιστήμονες βρήκαν ότι η αναμονή για την αγορά αυτών των εμπειριών είναι επίσης πολύ πιο διασκεδαστική.

Η απόλαυση της αναμονής

Στο πλαίσιο της μίας μελέτης, ζητήθηκε από φοιτητές να σκεφτούν μια αγορά που επρόκειτο να κάνουν στο εγγύς μέλλον, είτε υλική είτε βιωματική, και να αναφέρουν πως ένιωσαν όσο περίμεναν για να γίνει η αγορά. Όπως φάνηκε, τα άτομα που συμμετείχαν ήταν πιο ενθουσιασμένοι όταν περίμεναν να αγοράσουν μια εμπειρία και περισσότερο ανυπόμονα όταν περίμεναν να αγοράσουν κάτι υλικό.

Η επόμενη έρευνα, αφορούσε σε 2.000 άτομα που ήταν εγγεγραμμένα στο επιστημονικό πρότζεκτ trackyourhappiness.org. Από όσους ονειρευόντουσαν μια αγορά που επρόκειτο να κάνουν σύντομα, αυτοί που “αγόραζαν” εμπειρία  νικούσαν και πάλι στο κομμάτι “ευτυχία”.

Στις δυο τελευταίες μελέτες, οι ερευνητές έψαξαν σε άρθρα εφημερίδων για ρεπορτάζ που αφορούσαν ανθρώπους που περίμεναν σε μεγάλες ουρές και βρήκαν ότι όσοι είχαν στηθεί σε κάποια ουρά για μια εμπειρία, όπως για παράδειγμα για να αγοράσουν εισιτήριο για το αγαπημένο τους συγκρότημα ή για κάποιο περιζήτητο φαγητό, συμπεριφέρονταν καλύτερα συγκριτικά με όσους περίμεναν στην ουρά για να αγοράσουν πράγματα, όπως gadgets.

Και όταν ζητήθηκε από τους ανθρώπους να θυμηθούν τη στιγμή που περίμεναν στην ουρά, βαθμολόγησαν την αναμονή για την αγορά μιας εμπειρίας ως πιο ευχάριστη.

Είναι λίγο αντιφατικό το γιατί οι εμπειρίες μας κάνουν πιο χαρούμενους. Στο κάτω κάτω μια υλική αγορά είναι κάτι που θα έχουμε για πολύ περισσότερο καιρό από ότι θα είμαστε για παράδειγμα σε διακοπές. “Η ειρωνεία είναι ότι ενώ αυτό είναι αλήθεια με την υλική έννοια, δεν είναι αλήθεια με την ψυχολογική”, λένε οι συγγραφείς της μελέτης. Είμαστε πολύ καλοί στην προσαρμογή, κάτι που κάνει την εκτίμησή μας για τα υλικά αγαθά που μας περικλείουν κάθε μέρα να εξασθενεί…

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ