Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Εξαγωγείς Β. Ελλάδας: Πρέπει να αλλάξουμε την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό

 Ιδιαίτερη επιτυχία σημείωσε το EXPORT SUMMIT IV του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος...

Σε μια από τις πιο επιτυχημένες διοργανώσεις των τελευταίων χρόνων αναδείχθηκε το συνέδριο EXPORT SUMMIT IV του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) που πραγματοποιήθηκε στις 15 Ιουνίου 2016 στο ξενοδοχείο Makedonia Palace στην Θεσσαλονίκη. Περισσότεροι από 500 επιχειρηματίες και στελέχη επιχειρήσεων, ανώτατοι εκπρόσωποι της πολιτικής και οικονομικής ηγεσίας και ακαδημαϊκοί έδωσαν το «παρών» σε ένα συνέδριο που κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού σε όλη τη διάρκειά του. Θεματική του συνεδρίου ήταν το “Country and Corporate Branding”.

 Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Κυριάκος Λουφάκης ξεκίνησε τις εργασίες του συνεδρίου επισημαίνοντας ότι η στασιμότητα των ελληνικών εξαγωγών είναι αναμενόμενη και οφείλεται τόσο στην κακή εικόνα της χώρας μας διεθνώς, όσο και στα προβλήματα που δημιουργούμε οι ίδιοι φράζοντας τις αρτηρίες – δρόμοι, σιδηρόδρομοι και τώρα πρωτίστως λιμάνια. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΣΕΒΕ «πρέπει να αλλάξουμε την εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό, αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει και το ίδιο πρέπει να κάνουν και οι ελληνικές επιχειρήσεις».

 Όπως τόνισε στον χαιρετισμό της, εκπροσωπώντας τον Πρωθυπουργό, η Υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Θεοδώρα Τζάκρη, πρόκειται για ένα συνέδριο που πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη καμπή για την ελληνική οικονομία. Η διεθνής εικόνα μιας χώρας έχει άμεση επίπτωση στην ανταγωνιστικότητα των προϊόντων της στο εξωτερικό και προς αυτή την κατεύθυνση αναγκαία είναι η βελτίωση των παραγόντων που κάνουν τη χώρα μας μη ελκυστική στους διεθνείς επενδυτές, όπως βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος μέσω απλοποίησης διαδικασιών και άρσης αντικινήτρων. Σύμφωνα με την Υφυπουργό, ως χώρα θα πρέπει να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να αγκαλιάσουμε και να προβάλλουμε τις επιχειρήσεις που έχουν διεθνείς επιτυχίες.

 «Η γόνιμη και παραγωγική συνεργασία του κράτους και του ιδιωτικού τομέα είναι ο αναντικατάστατος παράγοντας για την αναδόμηση της οικονομίας» ανέφερε η υφυπουργός Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης Μαρία Κόλλια–Τσαρουχά με τη σειρά της, τονίζοντας ότι διεθνείς οικονομίες έχουν επιτύχει μόνο με τον συγκερασμό κράτους και ιδιωτών. Είναι αναγκαία η αποδέσμευση των παραγωγικών δυνάμεων του τόπου και η αποκλιμάκωση των συντελεστών που επιβαρύνουν με κόστος την ιδιωτική πρωτοβουλία.

 Κλείνοντας, από πλευράς κυβερνητικών παραγόντων, ο Υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας αναφέρθηκε στην υιοθέτηση της πρότασης του ΣΕΒΕ και του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου για την ενίσχυση της αναζήτησης συνεργασιών μεταξύ ελληνικών και γερμανικών επιχειρήσεων στο αντικείμενο της υπεργολαβίας μέσω του διαδραστικού ηλεκτρονικού δικτύου της ProGreece που θα χρησιμοποιηθεί και για την ενίσχυση συνεργασιών με επιχειρήσεις και άλλων χωρών. Μίλησε ακόμα για τη στήριξη του Υπουργείου στην εξωστρέφεια των επιχειρήσεων μέσω πρακτικών εργαλείων, όπως τη δημιουργία βάσης εισαγωγέων από διάφορους κλάδους για πολλές χώρες του κόσμου, προσβάσιμη στην ιστοσελίδα του Υπουργείου, που δίνει τη δυνατότητα σε μικρές εξαγωγικές επιχειρήσεις να «κάνουν την αρχή», καθώς και τον κατάλογο με διευθύνσεις delicatessen σε 70 χώρες που μπορούν να αξιοποιήσουν μικρές επιχειρήσεις που παράγουν ποιοτικά τρόφιμα.

Κεντρικός ομιλητής του συνεδρίου, ο οποίος απηύθυνε την εναρκτήρια ομιλία ήταν ο Νικόλας Παπαδόπουλος, Chancellor’s Professor of Marketing and International Business, Sprott School of Business, Carleton University, Οτάβα, Καναδάς. Σύμφωνα με τον καθηγητή κ. Παπαδόπουλο, που αποτελεί κορυφαίο ερευνητή και κύριο εκφραστή παγκοσμίως του country και nation branding, ο τόπος έχει πολύ μεγάλη σημασία για το branding των επιχειρήσεων στα προϊόντα τους, γιατί συνδέεται με το συναίσθημα και τις πεποιθήσεις που έχουν οι καταναλωτές για μια χώρα. Όπως και για τα προϊόντα, έτσι και η εικόνα μιας χώρας διαμορφώνεται με βάση το μοντέλο FAΒ (Features, Advantages, Benefits), με την έννοια ότι τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα πρέπει να υποστηρίζουν το όφελος που υποσχόμαστε στον καταναλωτή. Πρέπει στοχευμένα να αποφασίσουμε το όφελος που υποσχόμαστε, το κοινό που απευθυνόμαστε και τα σύμβολα που χρησιμοποιούμε στο branding τόσο της χώρας, όσο και των προϊόντων. Και ο τόπος της Ελλάδας μας δίνει πολύ καλές επιλογές σε σύμβολα για να διαλέξουμε, ως «διαβατήριο» για τις διεθνείς αγορές.

Ομιλητές στο πρώτο πάνελ για τα επιτυχημένα διεθνή brands ήταν οι: Ιωάννης Καπράς, Εκπρόσωπος της Bosch Group στην Ελλάδα & CEO Robert Boschγια Ελλάδα, Κύπρο, Αλβανία και Μάλτα, Ίων Βορεόπουλος, Country Leader της 3M Hellas, Jerome Gregoire, Country Managing Director της Ferrero σε Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα και ο Κωνσταντίνος Δεληγιάννης, Γενικός Διευθυντής Southern Eastern Europe της General Electric Healthcare. Οι ομιλητές μετέφεραν στο κοινό τις αξίες που διέπουν το branding των προϊόντων της εταιρίας τους και τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν ώστε να είναι επιτυχημένες στις διεθνείς αγορές. Σύμφωνα με τον κ. Καπρά «Αν το brand της Bosch ήταν άνθρωπος, θα έπρεπε να έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: θα προσέφερε λύσεις, θα είχε ιδέες και θα αναλάμβανε δέσμευση». Ο κ. Βορεόπουλος τόνισε την έμφαση που δίνει η εταιρία 3Μ στην καινοτομία (6% των πωλήσεων δαπανώνται ετησίως σε Έρευνα & Ανάπτυξη), η οποία είναι εμπνευσμένη από την έρευνα αγοράς και την παρατήρηση της παραγωγικής διαδικασίας. Για τη Ferrrero όσο μικρότερο είναι το κενό ανάμεσα στην υπόσχεση που δίνει η εταιρία στον πελάτη και στην εμπειρία του καταναλωτή, τόσο μεγαλύτερη είναι η επιτυχία του brand. Σύμφωνα με τον κ. Δεληγιάννη «η Ελλάδα πρέπει να παράγει προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, να εκμεταλλευτεί το μεγαλύτερο περιουσιακό της στοιχείο, το ανθρώπινο δυναμικό, αναζητώντας παράλληλα στοχευμένα τους κατάλληλους συνεργάτες σε διεθνές επίπεδο». Το πάνελ συντόνισε ο Καθηγητής Γιάννης Χατζηδημητρίου, Πρόεδρος Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Στο δεύτερο πάνελ για τα επιτυχημένα διεθνή brands συμμετείχαν οι ομιλητές: Βασίλης Γούναρης, Γενικός Διευθυντής της BASF Hellas, Βασίλης Ραμπάτ, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Xerox Hellas και Δημήτρης Κόσσυφας, Επικεφαλής του τομέα Travel στην Google Greece, ενώ το πάνελ συντόνισε ο Δημήτρης Καραβασίλης, Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της DK Consultants και Μέλος ΔΣ του ΣΕΒΕ. Ο κ. Γούναρης ανέφερε ότι υπάρχουν πολύ μεγάλες προοπτικές για τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα, ενώ μότο της BASF είναι ότι «δημιουργούμε χημεία για ένα βιώσιμο μέλλον». Σύμφωνα με τον κ. Ραμπάτ, τοbrand πρέπει να εξελίσσεται, μέσα από την καινοτομία και την εισαγωγή νέων προϊόντων, γιατί αλλιώς «μένεις πίσω». Για τον κ. Κόσσυφα, «το brand δεν είναι τοlogo, η διαφήμιση, ούτε καν το προϊόν. Brand είναι η σχέση που διαμορφώνει η εταιρία με τον πελάτη, τον άνθρωπο και οι προσδοκίες που αυτή η σχέση συνεπάγεται. Δεν έχει λοιπόν σημασία τι λέει η εταιρία, αλλά τι λένε οι καταναλωτές».

Το city branding ήταν η θεματική του τρίτου στη σειρά πάνελ, με ομιλητές τους: Γιάννη Μπουτάρη, Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Σπύρο Πέγκα, Αντιδήμαρχο Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων Δήμου Θεσσαλονίκης, Reiniera van Pallandt, Head of Financial and Business Services, Amsterdam in Business, City of Amsterdam, Νίκο Κουτσογιάννη, Δήμαρχο Νάουσας, ενώ συντονιστής του πάνελ ήταν ο Νίκος Βαρσακέλης, Αναπληρωτής Πρύτανης Οικονομικών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Στο πάνελ παρουσιάστηκε το city branding τριών πόλεων, του Άμστερνταμ, που το έχει αναπτύξει και μεταφέρθηκε ως βέλτιστη πρακτική, της Θεσσαλονίκης που τώρα αναπτύσσεται και της Νάουσας που τώρα ξεκινά. Το Άμστερνταμ χτίζει την εικόνα του ως διεθνές επιχειρηματικό κέντρο, προσελκύοντας ανθρώπινο ταλέντο από όλο τον κόσμο. Οι ιδέες για ανάπτυξη ξεκινούν από τους πολίτες (bottom up προσέγγιση) και η κουλτούρα της περιοχής είναι καθαρά εξωστρεφής. Για τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, το κεντρικό ζήτημα είναι «πώς θα πουλήσουμε την πόλη μας», τονίζοντας ότι το κράτος θα πρέπει να διευκολύνει και όχι να κατευθύνει την ιδιωτική πρωτοβουλία. Μίλησε για την ανάγκη «οι πολίτες να αγκαλιάσουμε την πόλη μας, αλλιώς δεν πρόκειται να πάμε μπροστά», ενώ παρουσιάστηκε το νέο brand της πόλης: “Thessaloniki, many stories, one heart”. Ο Δήμαρχος Νάουσας τόνισε την ανάγκη σύμπνοιας, εμπιστοσύνης και εμπλοκής όλων των πολιτών για το επιτυχημένο branding της πόλης.

Το country brand  and investment ήταν η θεματική του τέταρτου πάνελ με ομιλητές τους: Παναγιώτη Φρουτζή, Πρόεδρο του ΟΑΕΠ, Δημήτρη Μακρή, Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΛΘ, Δημήτρη Τσακωνίτη, Γενικό Διευθυντή Μεταλλείων & Εργοστασίων της εταιρίας Ελληνικοί Λευκόλιθοι και Ορέστη Ομράν,Counsel και Επικεφαλής του Ελληνικού Τμήματος της διεθνούς δικηγορικής εταιρίαςDENTONS. Τους ομιλητές συντόνισε η Ραλλιώ Λεπίδου, Δημοσιογράφος και ιδρυτής του www.ka-business.gr. Ο κ. Φρουτζής αναφέρθηκε στα μεγάλα περιθώρια βελτίωσης της εξωστρέφειας που μπορούν να απελευθερωθούν μόνο μέσω της αναγκαίας τεχνολογικής αναβάθμισης, τον προσανατολισμό σε ένταση γνώσης, προτεραιότητα σε ΤΠΕ και αγροοδιατροφικό κλάδο και στις υπηρεσίες του οργανισμού στους Έλληνες εξαγωγείς στον τομέα της ασφάλισης εξαγωγικών πιστώσεων. Στη συνέχεια, ο κ. Τσακωνίτης μίλησε για το πολύ καλό brand nameκαι τη φήμη της χώρας στον ορυκτό της πλούτο, όχι μόνο σε επίπεδο ποσότητας, αλλά και ποιότητας. Η χώρα μας μάλιστα έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει επενδύσεις στα βιομηχανικά ορυκτά. Για να γίνει όμως αυτό, πέρα από τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, αναγκαία για τον κλάδο είναι η αλλαγή της φιλοσοφίας της πολιτικής ηγεσίας και η απόφαση αν θέλει η χώρα να έχει βαριά βιομηχανία ή όχι. Από την πλευρά του ο κ. Ομράν επεσήμανε πως σαφώς και δεν εθελοτυφλούμε στα προβλήματα της Ελλάδας, ωστόσο ο νέος αναπτυξιακός νόμος μπορεί να επιφέρει λύση στα οικονομικά αδιέξοδα για την επιχειρηματικότητα. Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν από τον κ. Μακρή οι τεράστιες δυνατότητες του λιμανιού Θεσσαλονίκης για ανάπτυξη του κύκλου εργασιών και του μεταφορικού του έργου και συνεπώς της συμβολής του στα επιχειρηματικά δρώμενα της περιοχής. Έντονος είναι ο προβληματισμός των επιχειρήσεων, όπως εκφράστηκε  από συμμετέχοντες, για τις σοβαρές επιπτώσεις σε αυτές, στην οικονομία ευρύτερα και στην αξιοπιστία της χώρας από τις επί 1,5 μήνα απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων κατεξοχήν στο λιμάνι Θεσσαλονίκης. Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ σε παρέμβασή του τόνισε ότι η συνεργασία των φορέων με τη Διοίκηση του ΟΛΘ είναι εξαιρετική και οι δεύτερες σκέψεις που υπάρχουν από ορισμένα Κυβερνητικά στελέχη εμποδίζουν τη λήψη μέτρων ώστε να τελειώσουν οι κινητοποιήσεις.

Στο Export Summit IV παρουσιάστηκαν και ελληνικά επιτυχημένα brands. Συγκριμένα στο πρώτο πάνελ της θεματικής συμμετείχαν οι: Σπύρος Θεοδωρόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Chipita, Παύλος Ευμορφίδης, Ιδρυτής της Coco-mat, Μιχάλης Παναγιωτάκης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΩΔΩΝΗ και Ευάγγελος Γεροβασιλείου, Διευθύνων Σύμβουλος της Κτήμα Γεροβασιλείου. Συντονιστής του πάνελ ήταν ο Γιάννης Περλεπές, Γενικός Διευθυντής της εφημερίδας ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ. Το μήνυμα «η αγορά μας είναι όλος ο πλανήτης» απηύθυνε ο κ. Θεοδωρόπουλος, καλώντας τις ελληνικές επιχειρήσεις να μη θεωρούν πελάτες τους εισαγωγείς, διότι αυτοί είναι μόνο οι ενδιάμεσοι προς τους πραγματικούς τους πελάτες και να ιδρύουν γραφεία στις αγορές που τις ενδιαφέρουν. Εκτίμησε, επίσης, ότι για τις καλές επιχειρήσεις δεν υπάρχει θέμα ρευστότητας ακόμα και στην Ελλάδα σήμερα, καθώς το χρήμα ψάχνει τις καλές επιχειρήσεις και όχι το αντίθετο, ενώ δήλωσε αισιόδοξος για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Ο κ. Ευμορφίδης τόνισε ότι στην πράξη η επιτυχία δεν έρχεται από την εφαρμογή όσων διδάσκονται στα Πανεπιστήμια, αλλά από την επιμονή σε προσωπικούς στόχους και πρακτικές. Από την πλευρά του, ο κ. Παναγιωτάκης ανέφερε πως η Δωδώνη από το 2012 υπό τη νέα της ιδιοκτησία και διοίκηση, έχοντας ήδη εξαιρετικής ποιότητας προϊόντα, δίνει βάρος σε νέα προϊόντα, με έμφαση στην ποιότητα και την εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων marketing και branding. Ο κ. Γεροβασιλείου επεσήμανε τη σημασία της αναβίωσης ελληνικών ποικιλιών για την παραγωγή επώνυμου και υψηλής ποιότητας κρασιού με ζήτηση στις διεθνείς αγορές.

Στο δεύτερο πάνελ για ελληνικές επιτυχημένες ιστορίες, ομιλητές ήταν οι: Γεδεών Βούλης, Διευθύνων Σύμβουλος της Voulis Χημικά, Λευτέρης Πλατανιτσιώτης, Γενικός Διευθυντής της Gaea Products και Γιάννης Βερβερίδης, Διευθυντής του City College, Διεθνές Τμήμα του Πανεπιστημίου του Sheffield. Το πάνελ συντόνισε ο Παναγιώτης Χασάπης, Οικονομικός Επόπτης του ΣΕΒΕ. Ο κ. Βούλης παρουσίασε τη στρατηγική μάρκετινγκ της εταιρίας του και τα στάδια που ακολούθησε για να χτίσει το brand Voulis Chemicals, μετατρέποντας «την άυλη αξία, σε υλική». Όπως ανέφερε ο κ. Πλατανιτσιώτης «με δεδομένο ότι δεν μπορούσαμε να ανταγωνιστούμε τους Ισπανούς και του Ιταλούς, με επιμονή στην ποιότητα, διαφοροποιηθήκαμε και δημιουργήσαμε προϊόντα με καινοτόμες ιδέες». Ο κ. Βερβερίδης παρουσίασε με τη σειρά του τα βήματα που ακολούθησε ώστε σήμερα το City College να δραστηριοποιείται σε πολλές ξένες αγορές, παρουσιάζοντας αξιόλογο διδακτικό και ερευνητικό έργο και παρακολουθώντας στενά τις νέες επιστημονικές εξελίξεις.

Το κλείσιμο του συνεδρίου έγινε από τον Ανδρέα Χασάπη, Γενικό Διευθυντή της Εμπορικής Τραπεζικής EUROBANK. Σύμφωνα με τον κ. Χασάπη «στο πλαίσιο μιας εθνικής στρατηγικής για την ανταγωνιστικότητα και την αναδιάρθρωση της οικονομίας είναι επιβεβλημένο μέσω συγχωνεύσεων που θα ενθαρρύνει το τραπεζικό σύστημα ως βασικός πιστωτής βιώσιμων αλλά προβληματικών εταιρειών, να επιτευχθεί η δημιουργία μεγαλύτερων ελληνικών επιχειρήσεων που θα μπορούν να ανταγωνιστούν από ισχυρότερη θέση στις διεθνείς αγορές αγαθών και υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό, η Eurobank θα υποστηρίξει, με συμβουλευτικές υπηρεσίες και χρηματοδότηση, εξαγωγικές επιχειρήσεις που εξετάζουν συγχωνεύσεις ή εξαγορές εταιρειών του κλάδου τους που αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω μη εξυπηρετούμενων δανείων».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ