Οι παραπάνω θέσεις των επιχειρηματιών αποτυπώνονται στις απαντήσεις που έδωσαν στις ad-hoc ερωτήσεις του "Βαρομέτρου" του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την εταιρία Palmos Analysis. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου, σε συνολικό δείγμα 1500 ατόμων (800 επιχειρήσεις, 700 καταναλωτές στον νομό).
Αναλυτικότερα, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στην ερώτηση "Ποιες είναι κατά την γνώμη σας οι δύο βασικότερες αιτίες του φαινομένου της φοροδιαφυγής στην Ελλάδα;", οι επιχειρηματίες, σε ποσοστό 86% καταδεικνύουν σαν "ρίζα του κακού" τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές και έπεται με μεγάλη διαφορά η χαμηλή ανταποδοτικότητα από το δημόσιο με 41%. Στη συνέχεια, σε ποσοστό 32% δηλώνουν πως θεωρούν ώς υπεύθυνη για τη φοροδιαφυγή την έλλειψη φορολογικής συνείδησης των Ελλήνων και σε ποσοστό 17% την απουσία αποτελεσματικών φορολογικών ελέγχων.
Στο πλαίσιο αυτό, οι επιχειρηματίες προτείνουν χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές. Για τα φυσικά πρόσωπα, απαντούν σε ποσοστό 31% ότι οι συντελεστές δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 6%-10%. Σε ποσοστό 28% οι επιχειρηματίες δηλώνουν ότι οι συντελεστές για τα φυσικά πρόσωπα θα πρέπει να κυμαίνονται μεταξύ 11%-15% και σε ποσοστό 13% ανάμεσα σε 16% και 20%. Αντίστοιχα για τους φορολογικούς συντελεστές των νομικών προσώπων, το 32% των ερωτώμενων επιχειρηματιών θεωρεί ότι πρέπει να είναι μεταξύ 11%-15%, το 28% ανάμεσα στο 6%-10% και το 20% μεταξύ 16%-20%.
"Σε τι βαθμό θα λέγατε ότι συναρτάται η παραμονή της επιχείρησής σας στην Ελλάδα με το φορολογικό/ασφαλιστικό κόστος;". To 50% των επιχειρηματιών απαντά σε αυτό το ερώτημα ότι ο βαθμός αυτός είναι "πολύ μεγάλος και αρκετά μεγάλος", το 30% υποστηρίζει ότι δεν συναρτάται καθόλου, το 10% δηλώνει "ούτε μεγάλος/ούτε μικρός" και το 5% "μικρός". Από τις ad-hoc ερωτήσεις αποκαλύπτεται ακόμη πως το 42% των επιχειρήσεων δεν είναι ενήμερο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, το 30% τον γνωρίζει, αλλά όχι και τόσο καλά και μόλις το 27% είναι καλά πληροφορημένο.
Αντίστοιχα, για την ρύθμιση των 120 δόσεων των ελευθέρων επαγγελματιών προς την εφορία και τον ΕΦΚΑ, το 38% ουδέν γνωρίζει, το 32% δεν γνωρίζει τόσο καλά και το 29% δηλώνει ενημερωμένο επαρκώς. Για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό το 25% τον θεωρεί μεν σωστό, αλλά εκτιμά πως δεν βοηθάει με τη σημερινή του μορφή, το 19% απαντά ότι είναι σωστός και βοηθάει όπως είναι σήμερα και το 12% υποστηρίζει ότι είναι λανθασμένος. Αντίστοιχα, για τις 120 δόσεις, το 26% θεωρεί τη ρύθμιση σωστή αλλά πιστεύει πως "δεν βοηθάει όπως είναι σήμερα", ίδιο ποσοστό απαντά ότι είναι σωστή και βοηθάει και το 10% δηλώνει ότι είναι λανθασμένη.
Ως προς το ασφαλιστικό σύστημα, όπως αναφέρθηκε και εισαγωγικά, οι επιχειρηματίες δηλώνουν σε ποσοστό 64% ότι η ανταποδοτικότητα των εισφορών που καταβάλλουν σε χέση με τις συντάξεις είναι "καθόλου ικανοποιητική" (το αντίστοιχο ποσοστό για τις παροχές υγείας είναι 59%). Μάλιστα, εάν αθροιστούν και οι απαντήσεις των επιχειρήσεων, που χαρακτηρίζουν την ανταποδοτικότητα "λίγο ικανοποιητική", τότε προκύπτει ότι σε ποσοστό 83% είναι καθόλου ή λίγο ικανοποιημένες με τα όσα πληρώνουν και λαμβάνουν αντίστοιχα στο κομμάτι των συντάξεων (το αντίστοιχο ποσοστό για τις παροχές υγείας είναι 84%).
Οι καταναλωτές αποφασίζουν με κριτήριο πρωτίστως τις τιμές
Σε ό,τι αφορά τους καταναλωτές, στο πλαίσιο των ad-hoc ερωτήσεων αυτοί ερωτήθηκαν ποιοι είναι οι τρεις βασικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή καταστήματος για τις αγορές τους σε καταναλωτικά προϊόντα. Σε ποσοστό 79% (πολλαπλές απαντήσεις) απάντησαν πως είναι οι τιμές, σε ποσοστό 52% η ποιότητα, 38% η ελληνική προέλευση και 23% η γρήγορη πρόσβαση στο κατάστημα (απόσταση) κτλ. Αντίστοιχα, οι προσφορές των καταστημάτων αποτελούν για το 39% των καταναλωτών το κυριότερο κριτήριο για τις αγορές τους και για το 41% αρκετά σημαντικό κριτήριο, που το συνεκτιμούν μαζί με άλλους παράγοντες. Οι καταναλωτές αποδεικνύουν πως έχουν και περιβαλλοντικό αισθητήριο, καθώς το 64% αυτών δηλώνει ότι το μέτρο της χρέωσης του ειδικού τέλους για τις πλαστικές σακούλες θα συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος. Για αυτό και το 59% των καταναλωτών από την στιγμή που εφαρμόστηκε το παραπάνω τέλος χρησιμοποιεί πλέον τσάντα αγορών πολλαπλών χρήσεων.