Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μασούτης: Σε 5 πυλώνες στηρίζεται η ανάπτυξη της οικονομίας της Θεσσαλονίκης

Άρθρο του προέδρου του ΕΒΕΘ στον Τύπο Θεσσαλονίκης  ...

Του Προέδρου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) κ. Ιωάννη Μασούτη

Η Διεθνής έκθεση Θεσσαλονίκης είναι ένας θεσμός με ιδιαίτερη σημασία για την πόλη καθώς είναι άρρηκτα δεμένος με την ιστορία και την κοινωνία της που κάθε χρόνο τη φέρνει στο προσκήνιο ως σημείο εξαγγελίας της οικονομικής πολιτικής και αφετηρία του οικονομικού έτους. Ως τέτοιο γεγονός η 83η ΔΕΘ αποκτά ακόμη μεγαλύτερη συμβολική σημασία καθώς συμπίπτει με την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια.

Η φετινή ΔΕΘ, όμως, έχει και έναν ακόμη λόγο να είναι ξεχωριστή καθώς έχει ως τιμώμενη χώρα τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Την χώρα με την μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο και μια χώρα με ιδιαίτερους δεσμούς φιλίας και συνεργασίας με την Ελλάδα. Μια χώρα που μπορεί και πρέπει να αποτελέσει στενό συνεργάτη μας σε όλα τα επίπεδα.

Όσον αφορά στο επιχειρηματικό κλίμα και την οικονομία γενικότερα θα πρέπει να αναφέρω ότι μπορεί να τελειώνουν τα μνημόνια αλλά έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας. Στα χρόνια των μνημονίων καταφέραμε να δημιουργήσουμε δημοσιονομικά πλεονάσματα αλλά αυτό στηρίχτηκε κυρίως στην υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων και είχε μεγάλο κόστος για την πραγματική οικονομία καθώς παρατηρήσαμε κλείσιμο πολλών επιχειρήσεων με προφανείς συνέπειες και για την απασχόληση.

Το ερώτημα λοιπόν είναι εάν η χώρα μας είναι ικανή να σταθεί στα πόδια της χωρίς στήριξη και πως μπορεί να πετύχει να μπεί σε φάση βιώσιμης ανάπτυξης;  Αυτό που χρειάζεται η χώρα μας είναι να αρχίσει και πάλι να παράγει. Πρέπει λοιπόν να γίνουμε πιο φιλικοί στο επιχειρείν προκειμένου να προσελκύσουμε επενδύσεις σε καινοτόμες και εξωστρεφείς, παραγωγικές δραστηριότητες που θα αποφέρουν εισόδημα σε  ελληνικά χέρια. Χρειάζεται ένα νέο επιχειρηματικό περιβάλλον με ξεκάθαρο νομοθετικό πλαίσιο, γρήγορες αδειοδοτήσεις, ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης, ξεκάθαρο χωροταξικό πλαίσιο, σταθερό φορολογικό καθεστώς με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές. Τέλος,  πρέπει να αποκατασταθεί η ρευστότητα, η οποία με τη σειρά της προϋποθέτει: την επιτάχυνση της επιστροφής των οφειλών του κράτους προς τον ιδιωτικό τομέα, τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων, την επιτάχυνση του εξωδικαστικού συμβιβασμού των επιχειρήσεων με την αξιοποίηση των επιμελητηριακών δομών και την άρση των capital controls.

Αναφορικά με την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής, έχω πολλές φορές τονίσει ότι αυτή στηρίζεται σε 5 πυλώνες: το λιμάνι, το αεροδρόμιο, το Μετρό, το Εκθεσιακό & Συνεδριακό Κέντρο και τη Ζώνη Καινοτομίας. Οι πρόσφατες αποκρατικοποιήσεις του λιμανιού και του αεροδρομίου  ήταν αναγκαίες και είχαν ήδη καθυστερήσει πολύ. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι δρομολογούμενες επενδύσεις στους σημαντικούς αυτούς πυλώνες ανάπτυξης, σε συνδυασμό με τις αναμενόμενες επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο και την κατασκευή του TAP δίνουν άλλη προοπτική στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή. Επιπλέον, άλλα έργα όπως η ανάπλαση της αγοράς Μοδιάνο, η ανάπλαση κάποιων πρώην στρατοπέδων όπως του Γκόνου και του Παύλου Μελά, το Μουσείο ολοκαυτώματος θα τονώσουν την τοπική οικονομία και θα δημιουργήσουν όντως ένα θετικό κλίμα.

Πέραν όμως του αεροδρομίου και του λιμανιού, υπάρχουν και άλλα έργα και παρεμβάσεις που αναγκαιούν οι οποίες δυστυχώς χρονίζουν και σχετίζονται με τους υπόλοιπους πυλώνες ανάπτυξης της πόλης. Θα ξεκινήσω με την ανάγκη τάχιστης αποπεράτωσης του μετρό. Ένα άλλο σημαντικό έργο είναι η ανάπλαση του εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου προκειμένου να γίνει ελκυστικότερο στους εκθέτες και διοργανωτές συνεδρίων αλλά και τους επισκέπτες συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την πόλη μας. Τέλος, η Ζώνη Καινοτομίας είναι επίσης ένας σημαντικός πυλώνας ανάπτυξης που πρέπει να αξιοποιηθεί με τη θεσμοθέτηση ισχυρών κινήτρων για την προσέλκυση επιχειρήσεων όπως η εφαρμογή χαμηλού φορολογικού συντελεστή και αντίστοιχα χαμηλών ασφαλιστικών εισφορών για τους εργαζομένους στη ζώνη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χωρίς λεωφορεία ΟΑΣΘ η Θεσσαλονίκη σήμερα με 2 στάσεις – Ποιες ώρες απεργούν
Στάση εργασίας από τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ στο πλαίσιο των απεργιακών κινητοποιήσεων για την εργατική Πρωτομαγιά
Χωρίς λεωφορεία ΟΑΣΘ η Θεσσαλονίκη σήμερα με 2 στάσεις – Ποιες ώρες απεργούν