Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Έρευνα: Χαμηλότερος ο χριστουγεννιάτικος τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις

Τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ

Σε οριακά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, κινήθηκαν οι πωλήσεις στα εμπορικά καταστήματα της χώρας κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, σύμφωνα με την περιοδική έρευνα που πραγματοποιεί το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ.

Ειδικότερα, χαμηλότερος ήταν ο χριστουγεννιάτικος τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις 51% σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό του 2017, το οποίο ήταν 42% (με μειώσεις της τάξης του 10%-20%). Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι η ένδυση/υπόδηση, ενώ αυτός των τροφίμων ποτών είχε τις μικρότερες απώλειες.

Αύξηση στις πωλήσεις κατέγραψε μόλις το 18% των επιχειρήσεων. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 24% για όσες επιχειρήσεις απασχολούν μισθωτή εργασία και σε 28,6% για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Με άλλα λόγια περισσότερο χαμένοι ήταν οι αυτοαπασχολούμενοι έμποροι και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Οπωσδήποτε, σημαντικές διαφοροποιήσεις παρουσιάστηκαν και μεταξύ των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων που βρίσκονται στις εμπορικές πιάτσες και οι οποίες συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο μερίδιο του τζίρου.

Από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν σε σύγκριση με την περυσινή χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο, το 15% είχε πτώση έως και 10%, ενώ οι περισσότερες επιχειρήσεις (45%) είχαν μείωση από 11 – 20%. Τέλος, ποσοστό 17% κατέγραψε μείωση στις πωλήσεις του άνω του 41%.

Καλύτερη η εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα

Την υποτονική σε τζίρο έναρξη της εορταστικής περιόδου ακολούθησε η πολύ έντονη αγοραστική κίνηση των τελευταίων ημερών. Έτσι, φαίνεται ότι η καλύτερη περίοδος των εορτών από άποψη αγοραστικής κίνησης, ήταν η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα (45%), ενώ για ένα σημαντικό ποσοστό (32%), η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Καλύτερα ή χειρότερα ένα είναι σίγουρο: κινήθηκαν περισσότερο τα πιο φτηνά προϊόντα (46,8%) σε αντίθεση με τα πιο ακριβά (3,7%).

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το εύρημα του τρόπου κάλυψης των αναγκών σε προσωπικό. Η πλειοψηφία 74,5% αναγκάστηκαν να καλύψουν οι ίδιοι το διευρυμένο ωράριο και 22,3% επέλεξαν να διευρύνουν το ωράριο των μισθωτών τους.

Σχεδόν οι 4 στους 10 επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με πέρυσι.

Τέλος, τα ¾ των επιχειρήσεων φαίνεται ότι κατάφεραν να καλύψουν τις φορολογικές υποχρεώσεις τους.

Στο μεταξύ από τις 14 Ιανουαρίου θα αρχίσουν επισήμως οι χειμερινές εκπτώσεις στην αγορά, οι οποίες θα διαρκέσουν έως το τέλος του Φεβρουαρίου. Πάντως, πολλά καταστήματα αναμένεται να ξεκινήσουν νωρίτερα, με προσφορές.

Σημειώνεται ότι η έρευνα έγινε τηλεφωνικά με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε τυχαίο δείγμα 250 εμπορικών επιχειρήσεων σε παραδοσιακές εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας στρωματοποιημένο ανά κλάδο δραστηριότητας και μεγάλη γεωγραφική περιοχή.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ