Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Αυτά είναι τα λάθη που πρέπει να αποφύγουν οι StartUps

«Από την ιδέα στην παγκόσμια αγορά», με τις συμβουλές επιχειρηματία από τη Θεσσαλονίκη

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Γιατί αποτυγχάνουν συνήθως οι start-ups; Ποια είναι τα κοινά λάθη που γίνονται σε κάθε νέα επιχείρηση; Υπάρχουν κανόνες που αν τους ακολουθήσει κανείς μπορεί να αποτρέψει πολλά από αυτά; Σε ερωτήματα όπως τα παραπάνω επιχειρεί να απαντήσει το βιβλίο «Startups. Από την ιδέα, στην Παγκόσμια Αγορά», το πρώτο βιβλίο του Θεσσαλονικιού καινοτόμου επιχειρηματία Λευτέρη Παπαγεωργίου, το οποίο θα παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη την Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου.

Ο κ. Παπαγεωργίου είναι Πολιτικός Μηχανικός και CEO της Entranet με έδρα την Ελλάδα, την Florida των ΗΠΑ και το Λονδίνο. Έχει ιδρύσει μέχρι σήμερα 17 εταιρίες σε 5 χώρες και έχει πουλήσει τις οκτώ και μέσα από τις σελίδες του βιβλίου του, η πρώτη έκδοση του οποίου εξαντλήθηκε από την πρώτη κιόλας ημέρα κυκλοφορίας του στα βιβλιοπωλεία τον περασμένο Δεκέμβριο και επανακυκλοφορεί, παρουσιάζει 24 κανόνες επιχειρηματικότητας, τους οποίους "ντύνει" με 24 συνεντεύξεις που πήρε από επιτυχημένους Έλληνες επιχειρηματίες, αφηγήσεις πραγματικών καταστάσεων και ιστορίες του διεθνούς επιχειρηματικού γίγνεσθαι.

"Ήθελα να γράψω ένα βιβλίο που θα ήθελα να το έχω διαβάσει εγώ ο ίδιος 20 χρόνια πριν", εξηγεί μιλώντας στον "Τύπο Θεσσαλονίκης". Όπως λέει, σκεφτόταν τι θα μπορούσε να έχει κάνει διαφορετικά σε αυτήν την πορεία και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι κάτι καλό που μπορεί να έκανε στη δική του δουλειά, μπορεί να μην ήταν καλό για την εταιρεία κάποιου άλλου, ή ακόμα και για τη δική του αν γινόταν έξι μήνες πριν ή έξι μήνες μετά. "Για κάποιον παράξενο λόγο, όμως, τα λάθη είναι κοινά για όλους, για όλες τις εταιρείες".

11-biblio.jpg

Τα πιο κοινά λάθη

Ποια είναι τα κυριότερα από αυτά τα κοινά λάθη; "Το βασικότερο λάθος που κάνει κάποιος είναι ότι νομίζει πως ξέρει τί έχει ανάγκη η αγορά. Δηλαδή έχω μια ιδέα και λέω θα σκίσει. Θα βγούμε έξω και σε 6 μήνες θα μας παρακαλάει και η Google να μας αγοράσει και το CNN να μας πάρει συνέντευξη. Τραγικό. Συνήθως δεν έχει ουδεμία σχέση το προϊόν που φτιάξαμε με την αγορά που πήγαμε να "χτυπήσουμε". Ή κάποιες φορές ετοιμάζουμε μια καινοτομία που είναι πολύ πιο μπροστά από την εποχή της", αναφέρει χαρακτηριστικά εξηγώντας πως ειδικά αν είσαι εταιρεία start-up και δεν έχεις άλλο προϊόν να πουλήσεις παράλληλα με κάποια καινοτομία "έχεις κλείσει στο εξάμηνο γιατί σου έχουν τελειώσει τα λεφτά". "Οι start-ups κλείνουν επειδή τους τελειώνουν τα λεφτά και τους τελειώνουν τα λεφτά επειδή τρώνε παραπάνω χρόνο από όσο υπολόγιζαν, επειδή κάνουν λάθη στην πορεία που τους κοστίζουν χρόνο", σημειώνει.

Επιπλέον, υπογραμμίζει ότι ο επίδοξος επιχειρηματίας, πρέπει να ξέρει πολύ καλά την αγορά και πριν βγάλει το προϊόν σε αυτήν να έχει κάνει επαφές, να έχει βρει χρηματοδότηση και αναλόγως με αυτήν να υπολογίσει ότι θα πρέπει "να πάει και να έρθει τουλάχιστον 10 φορές σε πελάτες και επενδυτές κ.λπ μέχρι να τελειοποιήσει το business plan και το προϊόν για να μπορέσει τελικά να βγάλει κάτι που ο άλλος θα το θέλει και θα το θέλει τώρα".

Ο βασικότερος λόγος επιτυχίας σύμφωνα με τους αμερικανούς είναι το timing, όπως λέει. "Αν πάλι ρωτήσεις τον Διονύση τον Αμμολοχίτη της Manifest θα σου πει "το θράσος", ενώ ο πρόεδρος του ΣΕΒ, ο Θοδωρής Φέσσας της Quest Συμμετοχών, θα σου πει ότι κανένας δεν υποτίμησε τον παράγοντα της τύχης".

"Αλλά το "θράσος" του Αμμολοχίτη μπορεί να μην έβγαινε στη δική μου περίπτωση. Το σωστό δεν βγαίνει σε όλες τις περιπτώσεις. Τα λάθη όμως είναι κοινά για όλους", τονίζει. Οι προαναφερθέντες επιχειρηματίες είναι μερικοί από αυτούς των οποίων οι ιστορίες φιλοξενούνται στο βιβλίο, μαζί με άλλους, από διάφορους κλάδους, όπως ο Χαΐτογλου, ο Βερέμης, ακόμη και ο Βασίλης Καρράς "που μπορεί να είναι γνωστός ως τραγουδιστής αλλά παράλληλα έχει και μια φοβερή επιχειρηματική καριέρα", όπως λέει ο κ. Παπαγεωργίου.

Το "αγκάθι" της χρηματοδότησης

Όσο για τη χρηματοδότηση, ο κ. Παπαγεωργίου αναφέρει ότι είναι πολύ δύσκολο για τις start-ups να βρουν χρηματοδότηση. "Στην Αμερική βρίσκει χρηματοδότηση μία στις 2.000 επιχειρήσεις και επιτυγχάνει 1 στις 10. Δηλαδή από όλες τις εταιρείες που δημιουργούνται σήμερα θα πετύχει μία στις 20.000. Στην Ελλάδα του χαμού που οι τράπεζες δεν έχουν και δεν θέλουν και δεν δίνουν, που το crowdfunding δεν υπάρχει στο μενταλιτέ του Έλληνα που τα venture capitals τώρα προσπαθούν να ξεκινήσουν και θα δώσουν σε ελάχιστα σχήματα και στους ιδιώτες επενδυτές που έχασαν τα λεφτά τους στα blue chips της Ελλάδος, είναι πάρα πολύ δύσκολο", όπως επισημαίνει, ενώ προσθέτει πως σύμφωνα με τον ίδιο, το καλύτερο που μπορεί να κάνει σήμερα κάποιος για να βρει χρηματοδότηση, είναι να κάνει από την αρχή συνέργεια με κάποιον που να είναι ήδη μέσα στην αγορά και να μπορεί να χρηματοδοτήσει το πρότζεκτ αλλά και να ξέρει τις ανάγκες της δικής του αγοράς.

Πάντως στο ερώτημα αν ο ίδιος συμβουλεύει τους νέους να επιχειρούν η απάντησή του είναι άμεση: "Οπωσδήποτε. Η επιχειρηματικότητα είναι ζωή είναι δημιουργία".

 "Ο Έλληνας επειδή την έχει μέσα του την επιχειρηματικότητα, είμαι σίγουρος ότι θα ήθελε να επιχειρήσει. Είναι όμως πολύ δύσκολο στην Ελλάδα επειδή η επιχειρηματικότητα είναι κατακριτέα στα μάτια των πολλών, επειδή στο μενταλιτέ των Ελλήνων έχουν μάθει ότι ο μεγαλοεπιχειρηματίας είναι αυτός ο κρατικοδίαιτος που δίνει μίζες και παίρνει τα έργα έτσι και ο απλός είναι αυτός που έχει δυο μπουζουξίδικα και τρία μπαράκια. Έχουμε χάσει το νόημα. Επίσης ξεκινάμε από τη γωνία της Ν.Α. Ευρώπης που κάθε ραντεβού με τον προηγμένο πλανήτη μας κοστίζει πολύ περισσότερο από ότι κοστίζει στον Γερμανό, στον Ολλανδό, στον Ιταλό κλπ. Για παράδειγμα αν κάποιος Γερμανός από το Ντίσελντορφ ήθελε να πάει στο Ελσίνκι για να επισκεφθεί μια εταιρεία μπορεί να πάρει την πρωινή πτήση και να γυρίσει με τη μεσημεριανή με εισιτήριο 51 ευρώ πήγαινε-έλα. Εμείς θέλουμε δυο αεροπλάνα να πάμε και τρία να γυρίσουμε και ένα βράδυ να μείνουμε εκεί και πρέπει να πάμε τις τριπλάσιες φορές από τον Γερμανό γιατί του έχει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη από εμάς. Άρα ξεκινάμε με μειονέκτημα", σημειώνει.

Πάντως, όπως λέει, σήμερα είναι καλύτερο το όνομά των Ελλήνων επιχειρηματιών στο εξωτερικό συγκριτικά με κάποια χρόνια πριν, "αλλά σίγουρα δεν είναι το καλύτερο".

Σύμφωνα με τον ίδιο, κάποια από αυτά τα προβλήματα προσπαθούν να λύσουν οι χρηματοδοτήσεις ΕΣΠΑ κ.λπ. "αλλά και πάλι το ότι από το 2015 έως το 2018 δεν είχαν ανοίξει οι χρηματοδοτήσεις του ΕΣΠΑ και προσπαθούν τώρα προεκλογικά να τα βγάλουν όλα μαζί αυτό κάτι λέει. Πολλές start-ups άνοιξαν και περιμένοντας χρηματοδότηση έκλεισαν στην πορεία".

Σχετικά με την παρουσίαση

Το πρώτο βιβλίο του Λευτέρη Παπαγεωργίου με τίτλο «Startups. Από την ιδέα, στην Παγκόσμια Αγορά» θα παρουσιαστεί την Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2019, στην αίθουσα της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη (Εθν. Αμύνης 4), στις 18.45. Την εκδήλωση συνδιοργανώνουν οι εκδόσεις Φερενίκη και ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ Αθανάσιος Σαββάκης, ο προέδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρις Μπίλλιας, ο εκδότης Χρήστος Ζαμπούνης και η δημοσιογράφος Ελένη Κωνσταντίνου. Θα συντονίσει ο συγγραφέας Μιχάλης Ναλμπάντης.

Σημειώνεται ότι ο κ. Λευτέρης Παπαγεωργίου, είναι ο σχεδιαστής του «έξυπνου σπιτιού του μέλλοντος για τους ηλικιωμένους» που βραβεύτηκε από το πρόγραμμα της ΕΕ: «Wider, the smart home for the elderly». Κάτω από την καθοδήγησή του, η Entranet έχει βραβευθεί ως Εθνική Πρωταθλήτρια Καινοτομίας 2014-2015, από τα European Business Awards και, επιπλέον, έχει παραλάβει και τη Σφραγίδα Αριστείας από την Κομισιόν για την έρευνά της.

Είναι καταγεγραμμένος στο Μητρώο Ελλήνων Εφευρετών και κάτοχος αρκετών διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας για τεχνολογίες γύρω από το «έξυπνο σπίτι». 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Δεν θα κάνουμε ό,τι μας λέει ο Βελόπουλος και κάθε πολιτικός
«Αυτές τις ώρες είναι απαραίτητη η συνεργασία» Κράτους και Εκκλησίας είπε από το Δήλεσι πριν τη συνάντηση με Μητσοτάκη
Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Δεν θα κάνουμε ό,τι μας λέει ο Βελόπουλος και κάθε πολιτικός