Skip to main content
Menu Αναζήτηση

Θεσσαλονίκη: Τέλος του 2022 πλοία κύριων γραμμών στο Λιμάνι

Σε εξέλιξη οι πρώτες επενδύσεις στον ιδιωτικό πλέον ΟΛΘ

Εντός του τελευταίου τετραμήνου του 2019 αναμένεται να εγκατασταθεί στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ο εργολάβος που θα αναλάβει την εκτέλεση των εργασιών στην 6η προβλήτα του ΟΛΘ, ουσιαστικά την επέκταση του κρηπιδώματος 26, με προοπτική το έργο να έχει ολοκληρωθεί ώς το τέλος του 2022, νωρίτερα από τη συμβατική υποχρέωση της κοινοπραξίας, ανοίγοντας τον δρόμο για την υποδοχή πλοίων κύριων γραμμών (mainliners) στα νερά του Θερμαϊκού. Σε περίπου τρεις μήνες εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η επικαιροποίηση της τεχνικής μελέτης του έργου και ταυτόχρονα του project management, ώστε στη συνέχεια να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός και να ακολουθήσει η εγκατάσταση του εργολάβου του έργου, το οποίο εντάσσεται στο «πακέτο» των υποχρεωτικών επενδύσεων, ύψους 180 εκατ. ευρώ για την επόμενη επταετία.

Παράλληλα, όπως επισημαίνει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ), Σωτήρης Θεοφάνης, με αφορμή την έναρξη της πρώτης επενδυτικής περιόδου στο λιμάνι, ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμού για την προμήθεια δύο γερανογεφυρών, συνολικού ύψους επένδυσης 15 εκατ. ευρώ. Συνολικά για τον εξοπλισμό της επέκτασης της 6ης προβλήτας εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν περί τα 30 εκατ. ευρώ, επένδυση που αφορά τόσο τις γερανογέφυρες όσο και τον χερσαίο εξοπλισμό (straddle carriers).

«Δεδομένου ότι απαιτούνται περίπου 18 μήνες από τη στιγμή της παραγγελίας για την παραλαβή των γερανογεφυρών, εκτιμούμε ότι τόσο τα έργα πολιτικού, μηχανικού, όσο και ο εξοπλισμός, θα είναι όλα έτοιμα στο τέλος του 2022, μαζί με την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων» εξηγεί και προσθέτει πως σε ό,τι αφορά το εμβληματικό διατηρητέο κτήριο του Παλιού Τελωνείου, στο ισόγειο του οποίου λειτουργεί σήμερα ο επιβατικός σταθμός του λιμένος, οι μέχρι στιγμής εκτιμήσεις από τη μελέτη που ήδη εκπονείται για τη στατική αποκατάστασή του, προσδιορίζουν το κόστος τής τελευταίας σε περίπου 5 εκατ. ευρώ.

Ερωτηθείς εάν υπάρχει κάποια εκτίμηση ως προς τον αριθμό των εργαζομένων που θα απαιτηθούν, ώστε το «νέο» λιμάνι να διαδραματίσει τον ρόλο που οραματίζεται η κοινοπραξία (σ.σ. στην πρώτη επίσημη συνέντευξη Τύπου, τον περσινό Απρίλιο, οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας είχαν ξεδιπλώσει τον σχεδιασμό τους για την ανάδειξή του στο «μεγάλο λιμάνι της Νοτιοανατολικής Ευρώπης» και στο «καλύτερο της Μεσογείου», με χαρακτηριστικά «game changer» και με μελλοντική ζώνη επιρροής μέχρι και στην Κεντρική Ευρώπη), ο κ. Θεοφάνης απάντησε: «είναι πολύ πρώιμο και θα ήταν ανεύθυνο από πλευράς μου να κάνω μια εκτίμηση».

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ ΑΕ εξήγησε ακόμη ότι αναζητούνται εκτάσεις εμβαδού 60-100 στρεμμάτων και εξετάζονται όλες οι πιθανές εναλλακτικές για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου που θα «κουμπώνει» με το λιμάνι (σ.σ. η κοινοπραξία δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον στον διαγωνισμό για την έκταση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου), ενώ πρόσθεσε ότι «με βάση τα όσα έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής, τα αναγκαία -για την ανάπτυξη και σωστή λειτουργία του λιμανιού- οδικά και σιδηροδρομικά έργα, θα ολοκληρωθούν ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων, δηλαδή στο τέλος του 2022.

Υπενθυμίζεται ότι το 67% του ΟΛΘ μεταβιβάστηκε πέρυσι την άνοιξη στην εταιρεία ειδικού σκοπού South Europe Getaway Thessaloniki, που συνέστησε η κοινοπραξία του γερμανικού fund DIEP GmΒH, με έδρα το Μόναχο (ποσοστό 47%), της Terminal Link SAS με ποσοστό 33% (η μητρική της οποίας, CMA CGM, είναι η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία ναυτιλιακών μεταφορών στον κόσμο) και η Belterra Investments LTD, συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη, με έδρα τη Λευκωσία (με το υπόλοιπο 20%). Η κοινοπραξία δεσμεύτηκε για υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ σε μια επταετία, ενώ εξαρχής έκανε γνωστή την πρόθεσή της να τις ολοκληρώσει πολύ νωρίτερα, εντός τετραετίας (σ.σ. διάστημα στο οποίο φαίνεται πως εμμένει).

Η συνολική αξία της συμφωνίας για το 67% του ΟΛΘ υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε 1,1 δισεκ. ευρώ. Στο ποσό αυτό συνυπολογίζονται το τίμημα (231,92 εκατ. ευρώ), οι υποχρεωτικές επενδύσεις (180 εκατ. ευρώ) και τα αναμενόμενα έσοδα άνω των 170 εκατ. ευρώ του ελληνικού Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών της ΟΛΘ Α.Ε.). Λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις, μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2051.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Θεοφάνη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και την Αλεξάνδρα Γούτα:

ΕΡ. Πρόσφατα ανακοινώθηκε η έναρξη της πρώτης επενδυτικής περιόδου στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Γίνονται αυτή τη στιγμή στο λιμάνι επενδύσεις, που δεν εντάσσονται στο συμφωνημένο πακέτο των 180 εκατ. ευρώ;

ΑΠ. Αυτή η επενδυτική περίοδος είναι η συμβατική, που αφορά τις υποχρεωτικές επενδύσεις των 180 εκατ. ευρώ στην επόμενη επταετία. Υπάρχουν και άλλα δύο έργα που θα πραγματοποιηθούν στο συμβατικό λιμάνι, τα οποία αφορούν την επέκταση στο κρηπίδωμα 24 και τη σύνδεση της προβλήτας 4 με την 5. Για αυτά θα αναζητηθούν πόροι.

 

ΕΡ. Έχει ξεκαθαρίσει το χρονοδιάγραμμα για την πραγματοποίηση αυτών των δύο επενδύσεων στο λιμάνι; Κι από πού θα μπορούσαν να προέλθουν οι πόροι για τη χρηματοδότησή τους;

ΑΠ. Όχι, δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει το χρονοδιάγραμμα. Οι δε πόροι θα μπορούσαν να προέλθουν από την ίδια την εταιρεία ή ακόμη και από προγράμματα όπως το «Connecting Εurope Facility». Θα το δούμε στην πορεία.

 

ΕΡ. Στο πλαίσιο του πακέτου των υποχρεωτικών επενδύσεων, αυτές που αφορούν την προβλήτα 6 είναι οι πιο σημαντικές, καθώς αναβαθμίζουν αισθητά τις δυνατότητες του λιμανιού. Ποια είναι τα αμέσως επόμενα βήματα για τα έργα στην προβλήτα 6;

ΑΠ. Ήδη, στην τελευταία εκτελεστική επιτροπή εγκρίναμε την προκήρυξη της επικαιροποίησης της τεχνικής μελέτης του έργου και ταυτόχρονα του πρότζεκτ μάνατζμεντ, δηλαδή την παρακολούθηση του έργου. Η μελέτη αυτή εκτιμούμε πως θα έχει ολοκληρωθεί σε περίπου τρεις μήνες. Μετά θα προκηρύξουμε τον διαγωνισμό, έτσι ώστε στο τελευταίο τετράμηνο του 2019 να έχει εγκατασταθεί ο εργολάβος που θα αναλάβει την εκτέλεση του έργου, ουσιαστικά της επέκτασης του κρηπιδώματος 26, το οποίο θα δώσει στο λιμάνι τη δυνατότητα να υποδέχεται πλοία κύριων γραμμών (mainliners). Στόχος είναι το έργο να έχει ολοκληρωθεί ώς το τέλος του 2022.

Επιπλέον, ήδη εκπονούμε τη μελέτη για τη στατική αποκατάσταση του κτιρίου του Παλιού Τελωνείου. Από τις εκτιμήσεις που έχουμε μέχρι τώρα, το κόστος της στατικής αποκατάσταση υπολογίζεται σε περίπου 5 εκατ. ευρώ. Ανάλογα με τα αποτελέσματα τα τελικά της μελέτης και τον σχεδιασμό της εταιρείας, θα ακολουθήσει ο αντίστοιχος διαγωνισμός.

 

ΕΡ. Έχετε καταλήξει στο συνολικό ύψος της απαιτούμενης επένδυσης για το Παλιό Τελωνείο ή στο ποια θα είναι τελικά η χρήση του;

ΑΠ. Όχι. Όλα αυτά θα προκύψουν από τις μελέτες και το συνολικό κόστος θα εξαρτηθεί και από τη χρήση του κτιρίου.

Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμού για δύο γερανογέφυρες, συνολικού ύψους επένδυσης 15 εκατ. ευρώ, ενώ ήδη «τρέχει» ο διαγωνισμός για την απόκτηση ενός mobile harbor crane, δηλαδή αυτοκινούμενου γερανού, εκτιμώμενου κόστους περίπου 3,5 εκατ. ευρώ. Συνολικά για τον εξοπλισμό της επέκτασης του 6ου προβλήτα υπολογίζονται δαπάνες 30 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο τις γερανογέφυρες όσο και τον χερσαίο εξοπλισμό (straddle carriers). Δεδομένου ότι απαιτούνται περίπου 18 μήνες από τη στιγμή της παραγγελίας για να παραλάβουμε τις γερανογέφυρες, εκτιμούμε ότι τόσο τα έργα Πολιτικού Μηχανικού όσο και ο εξοπλισμός, θα είναι όλα έτοιμα και σε αυτή την περίπτωση στο τέλος του 2022, μαζί με την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων.

Έχουμε επίσης προμηθευτεί τα 12 straddle carriers, τα οποία θα συμβάλλουν καθοριστικά ώστε στις αρχές Μαΐου η εταιρεία μας να είναι σε θέση να εφαρμόσει πλήρως το σχέδιο αποθήκευσης των κοντέινερ εντός του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ), γεγονός που θα αλλάξει ουσιαστικά το επίπεδο εξυπηρέτησης της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

 

ΕΡ. Πρόσφατα ξεκίνησε και η διαδικασία για τις μετατάξεις των εργαζομένων του ΟΛΘ. Αλήθεια, υπάρχει κάποια εκτίμηση για το πόσους εργαζόμενους θα χρειάζεται το νέο λιμάνι, όταν ολοκληρωθούν όλες αυτές οι επενδύσεις;

ΑΠ. Ως προς το τελευταίο, είναι πολύ πρώιμο και θα ήταν ανεύθυνο από πλευράς μου να κάνω μια εκτίμηση. Ως προς το πρώτο, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καλεί τους εργαζομένους του ΟΛΘ που επιθυμούν να μεταταγούν, να το δηλώσουν, καταθέτοντας σχετική δήλωση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ως τις 20 Απριλίου 2019. Σε αυτή τη φάση της διαδικασίας ο ΟΛΘ δεν εμπλέκεται, οπότε δεν μπορώ να κάνω κάποια εκτίμηση για το πόσοι θα συμμετάσχουν στη διαδικασία.

 

ΕΡ. Για να λειτουργήσει το λιμάνι στο πραγματικό επίπεδο των δυνατοτήτων του, χρειάζεται να συμπληρωθεί το «παζλ» των αναγκαίων σιδηροδρομικών και οδικών υποδομών, αλλά και της δημιουργίας εμπορευματικού κέντρου. Πού βρισκόμαστε ως προς όλα αυτά; Υπάρχει κάτι νεότερο;

ΑΠ. Ως προς το εμπορευματικό κέντρο, βρισκόμαστε σε φάση διερεύνησης και αξιολογούμε πιθανές επενδύσεις. Αναζητούμε εκτάσεις 6-10 εκταρίων, δηλαδή 60-100 στρεμμάτων και εξετάζουμε όλες τις εναλλακτικές ως προς αυτό. Σχετικά με τις οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις, με βάση τα όσα έχουν ειπωθεί μέχρι στιγμής, πιστεύουμε ότι τα αναγκαία -για την ανάπτυξη και σωστή λειτουργία του λιμανιού- οδικά και σιδηροδρομικά έργα, θα ολοκληρωθούν ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων, δηλαδή στο τέλος του 2022.

 

ΕΡ. Η αγορά της Βόρειας Μακεδονίας ήταν κάποτε σημαντική για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κι αντίστροφα, αλλά αυτός ο δεσμός έχει πλέον ατονήσει. Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να επιδράσει στην ανάκτηση της κίνησης η Συμφωνία των Πρεσπών;

ΑΠ. Πρέπει να σημειώσω ότι οι εμπορικές σχέσεις με τη γειτονική χώρα ήταν πάντα ιστορικά σημαντικές και ήδη υπάρχουν αυξανόμενες εμπορικές δραστηριότητες με τη Βόρεια Μακεδονία. Οι επιχειρήσεις της χώρας αυτής αποτελούν σημαντικούς πελάτες για την ΟΛΘ ΑΕ, καθώς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης τους προσφέρει ζωτική δυνατότητα πρόσβασης στις θαλάσσιες μεταφορές.

 

ΕΡ. Από τις επαφές που έχετε με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας, αλλά και γενικά στο εξωτερικό, έχετε διαπιστώσει η επένδυση στο λιμάνι να έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται η Θεσσαλονίκη και η Ελλάδα ως επενδυτικός προορισμός;

ΑΠ. Νομίζω πως πλέον όλοι αντιλαμβάνονται ότι γίνεται μια σοβαρότατη προσπάθεια σε υψηλό επίπεδο κι αυτό προφανώς έχει θετικό αντίκτυπο γενικά στη Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα. Νιώθω ιδιαίτερα περήφανος, γιατί μιλώντας χτες με έναν στρατηγικό μας πελάτη, μου ανέφερε ότι διαπίστωσε πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης λειτουργεί πλέον με τρόπο ανάλογο με εκείνον των λιμένων της Βόρειας Ευρώπης κι αυτό, αναγνωρίζοντας ότι πιθανώς να περιέχει μια μικρή δόση υπερβολής, νομίζω πως τα λέει όλα...

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ