Skip to main content
Menu

ΣΕΒΕ: Η ναυτιλία να αποτελέσει τον «καπετάνιο» της ελληνικής οικονομίας

Σε εξέλιξη το Export Summit VII στη Θεσσαλονίκη

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Η ναυτιλία πρέπει να αποτελέσει τον καπετάνιο της ελληνικής οικονομίας και να συμπαρασύρει θετικά και άλλους κλάδους, τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ κ. Γιώργος Κωνσταντόπουλος, χαιρετίζοντας το VII Summit που πραγματοποιεί ο σύνδεσμος εξαγωγέων σήμερα στη Θεσσαλονίκη.

Το θέμα του συνεδρίου είναι η θαλάσσια οικονομία και σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντόπουλο η επιλογή του μόνο τυχαία δεν είναι, καθώς από τη μία η Ελλάδα αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα και πιο σημαντικά ναυτικά κράτη σε όλο τον κόσμο, ενώ η ενασχόληση με εμπορικούς και τουριστικούς τομείς της θαλάσσιας οικονομίας αποτελεί αναμφισβήτητα την παλαιότερη μορφή απασχόλησης των Ελλήνων και ναυαρχίδα της εθνικής οικονομίας. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών ανήλθαν σε 9,1 δις. ευρώ το 2017, ενώ σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η «Μπλε Οικονομία» (Blue Economy) παράγει 6 δις. προστιθέμενη αξία στη χώρα μας με το 9,4% του συνολικού εργατικού δυναμικού να απασχολείται σε σχετικούς κλάδους.

sebe.jpg

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος, η επίδραση του ελληνόκτητου στόλου δε περιορίζεται όμως στα στενά όρια της Ελλάδας. Παρά το μικρό μέγεθος της χώρας μας εν συγκρίσει με διεθνείς ανταγωνιστές όπως είναι η Κίνα και η Ιαπωνία, έχουμε καταφέρει να αποτελούμε την παγκόσμια ηγέτιδα δύναμη με σημαντική επιρροή στα ναυτιλιακά κέντρα όλου του κόσμου. Σύμφωνα με μελέτη της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), ο ελληνόκτητος στόλος ανήλθε το 2018 σε 4.371 πλοία, χωρητικότητας 330,17 εκατ. τόνων αποτελώντας την ηγέτιδα δύναμη στην εξυπηρέτηση των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών, με μερίδιο 17,3% έναντι 11,7% μεριδίου που κατέχει η Ιαπωνία, 9,6% η Κίνα και 5,6% η Γερμανία. Παράλληλα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε η VesselValue, η αξία του ελληνικού στόλου κατέχει τα πρωτεία στη σχετική λίστα καθώς ανέρχεται στα 99,82 δις. δολάρια, έναντι 91,7 δις. δολαρίων του στόλου της Κίνας και 89,27 δις. δολαρίων του στόλου της Ιαπωνίας.

Διέξοδος για ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες

Από την άλλη, σύμφωνα με τον πρόεδρος του ΣΕΒΕ, η ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία και η θαλάσσια οικονομία ευρύτερα μπορούν να αποτελέσουν μία σημαντική διέξοδο εξωστρέφειας για τα ελληνικά προϊόντα και τις υπηρεσίες.

Ένας σημαντικός λοιπόν τομέας της ναυτιλίας στον οποίο πρέπει να εστιάσουμε είναι και ο εφοδιασμός πλοίων με κάθε είδους προϊόντα και ο εξοπλισμός των, ελληνόκτητων και μη, πλοίων, τομείς με ιδιαίτερα μεγάλη δυναμική και προοπτικές ανέλιξης. Ως προς τον τελευταίο, η Τράπεζα της Ελλάδος κατάρτισε μελέτη το 2016, βάσει της οποίας η παγκόσμια αγορά ναυτιλιακού εξοπλισμού προσέγγιζε τα 120,0 δις. ευρώ το 2015, ενώ βάσει των εκτιμήσεων της μελέτης, οι Έλληνες πλοιοκτήτες δημιουργούν ετήσια ζήτηση της τάξης των 8 δις. ευρώ ετησίως. Εντούτοις, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η ευκαιρία αυτή παραμένει ανεκμετάλλευτη καθώς η ελληνική παραγωγή ναυτιλιακού εξοπλισμού ανέρχεται σε μόλις 150 εκατ. ευρώ, καλύπτοντας το 0,1% της παγκόσμιας παραγωγής. Παράλληλα, τονίζεται ότι, αν βελτιώσουμε κάποιους σημαντικούς ανασταλτικούς παράγοντες όπως είναι η χαμηλή καινοτομική δράση και η περιορισμένη ανάπτυξη συνεργατικών σχημάτων της Ελλάδας, η ελληνική παραγωγή ναυτιλιακού εξοπλισμού θα μπορούσε να φτάσει τα 700 εκατ. ευρώ το χρόνο, καλύπτοντας το 0,6% της παγκόσμιας παραγωγής.

Ο ΣΕΒΕ πιστεύει ότι μπορούμε να διακριθούμε στον τομέα αυτό, δεδομένης της υψηλής ποιότητας και της τεχνολογίας που διακρίνουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας τονίζοντας και τη σημασία ανάπτυξης συνεργατικών σχημάτων (clusters).

Για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Είναι γεγονός ότι το λιμάνι του Πειραιά συγκεντρώνει το μεγαλύτερο κομμάτι της ναυτιλιακής δραστηριότητας της χώρας, ωστόσο το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναπτύσσεται σταδιακά και με τις κατάλληλες ενέργειες θεωρούμε ότι θα αποτελέσει το σημαντικότερο αναπτυξιακό εργαλείο για τη Θεσσαλονίκη, τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και ολόκληρη τη χώρα, συνέχισε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ.

«Η ένταξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στα διεθνή δίκτυα είναι μία ευκαιρία να δημιουργηθούν απευθείας γραμμές μεταφορών μεταξύ της παραγωγής στην Ανατολή και της κατανάλωσης στη Δύση. Παράλληλα, γίνεται εφικτό για παραγωγικές και μεταποιητικές επιχειρήσεις, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, μέσω επεξεργασίας α’ υλών, συναρμολόγησης και τελικής επεξεργασίας, να αυξήσουν την προστιθέμενη αξία των υπό μεταφορά προϊόντων, προς δικό τους όφελος, προς όφελος της τοπικής και εθνικής οικονομίας και της απασχόλησης», τόνισε μεταξύ άλλων ενώ πρόσθεσε ότι με τη δημιουργία ενός διεθνούς διαμετακομιστικού hub κατά τα διεθνή πρότυπα, αναμένεται να αναπτυχθεί γύρω από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ένας ολόκληρος μηχανισμός υποστήριξης της επιχειρηματικότητας από εταιρίες σχετικές με μεταφορές και logistics, ασφάλειες, τραπεζικές συναλλαγές, εκτελωνιστικές εργασίες, νομικές υπηρεσίες κ.α.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H Θεσσαλονίκη στον αγώνα κατά ναρκωτικών
Ο ανθρώπινος παράγοντας στον αγώνα της απεξάρτησης στο στόχαστρο της καμπάνιας του ΚΕΘΕΑ, ενώ αυξημένα παραμένουν τα ποσοστά παραβάσεων του νόμου...
H Θεσσαλονίκη στον αγώνα κατά ναρκωτικών