Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Λιμάνι Θεσσαλονίκης: Οι προκλήσεις και τα επόμενα αναπτυξιακά βήματα

Απολογισμός του πρώτου έτους της σημερινής διοίκησης

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ 

Για την πορεία ανάπτυξης της ΟΛΘ ΑΕ, το όραμα αλλά και τις προκλήσεις της επόμενης ημέρας καθώς και τη στρατηγική που θα ακολουθηθεί, ενημέρωσε σήμερα η κοινοπραξία που διατηρεί το 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας, στη διάρκεια αναλυτικού απολογισμού των 15 πρώτων μηνών που το λιμάνι λειτουργεί υπό ιδιωτικό μάνατζμεντ.

Όραμά μας είναι να αποτελέσει το λιμάνι ένα πραγματικά μεγάλο κέντρο συνδυασμένων μεταφορών στην Ν.Α. Ευρώπη και τα Βαλκάνια με ενεργή παρουσία στη βαλκανική ενδοχώρα, ένα λιμάνι ουσιαστικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης για τη Β. Ελλάδα, τα Βαλκάνια και τη ΝΑ Ευρώπη, ένα λιμάνι κέντρο εφαρμογής των πλέον τεχνολογικά προηγμένων λύσεων στην εφοδιαστική, ένα center of excellence της περιοχής", τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Σωτήρης Θεοφάνης πρόεδρος και μέχρι σήμερα και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ (Δείτε ΕΔΩ τις διοικητικές αλλαγές που ανακοινώθηκαν).

 

Τι έγινε στους 15 μήνες

Όσον αφορά το τι επιτεύχθηκε τους 15 αυτούς μήνες, ο κ. Θεοφάνης τόνισε ότι "έχουμε κερδίσει μάχη αλλά μένει να κερδίσουμε τον πόλεμο της ανάπτυξης αυτού του λιμανιού, έχουμε πολύ δουλειά μπροστά μας".

Ειδικότερα τόνισε: "Υπερβήκαμε μια δύσκολη κατάσταση που βρήκαμε" από άποψη εξοπλισμού, διαδικασιών, εξυπηρέτησης πελατών κ.λπ και ότι "πετύχαμε άκρως ικανοποιητικά οικονομικά αποτελέσματα". Είπε ακόμη ότι προωθήθηκαν και ολοκληρώθηκαν σημαντικές άμεσες επενδύσεις πάνω από 10 εκατ. ευρώ σε εξοπλισμό και τμήματα υποδομής που ήταν απαιτούμενα (πέρα από τις υποχρεωτικές επενδύσεις), ενώ άλλες βρίσκονται στην τελική φάση όπως για παράδειγμα η προμήθεια ενός αυτοκινούμενου ελαστικοφόρου γερανού, είτε σε εξέλιξη, όπως ο διαγωνισμός για δυο νέες γερανογέφυρες που θα αντικαταστήσουν τις παλιές.

Ένα ακόμη ζήτημα στο οποίο αναφέρθηκε ήταν η διοικητική αναδιοργάνωση της εταιρίας με νέο στελεχιακό δυναμικό και νέους εργαζόμενους αλλά και την εκπαίδευσή τους. Αναφερόμενος στους "δικαιολογημένους ίσως" φόβους των εργαζομένων τόνισε: Αποδείξαμε ότι ο πιο ασφαλής τρόπος να εξασφαλίσει κανείς θέσεις εργασίας είναι η ανάπτυξη της εταιρίας. Όσο αναπτύσσεται κανείς δεν έχει να φοβηθεί για τη θέση του υπό την προϋπόθεση ότι συστρατεύεται στην προσπάθεια αυτή. Μάλιστα ανέφερε ότι το προσωπικό της εταιρίας έχει αυξηθεί κατά 50 άτομα περίπου, ενώ τόνισε ότι δεν είναι μόνο η άμεση απασχόληση αλλά και η έμμεση, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι έχει ειπωθεί ότι εταιρείες έρχονται και εγκαθίστανται στη Θεσσαλονίκη ως αποτέλεσμα της νέας αντίληψης για το λιμάνι ενώ όπως έχει δημοσιευθεί υπάρχουν ακόμη και εταιρίες γειτονικών χωρών που ανοίγουν γραφεία στη Θεσσαλονίκη.

Ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ τόνισε ακόμη ότι αυξήθηκε το επίπεδο εξυπηρέτησης των πελατών ενώ η εταιρία προχώρησε σημαντικά στην κατεύθυνση αναδιοργάνωσης του ΣΕΜΠΟ που αποτελεί και την κύρια πηγή εσόδων για την εταιρία.

Για τις υποχρεωτικές επενδύσεις είπε ότι αναδείχθηκε πρόκειται να επικαιροποιηθεί η οριστική μελέτη της επέκτασης του 6ου προβλήτα και να επιλεγεί ο πρότζεκτ μάνατζερ, έτσι ώστε να "μπορέσουμε πολύ σύντομα να ξεκινήσουμε αυτά τα έργα επειδή αυτό είναι η καρδία της προοπτικής του λιμανιού".

Ο κ. Θεοφάνης αναφέρθηκε ακόμη στην σημαντική προώθηση της θέσης του λιμανιού στη Βαλκανική και τη ΝΑ Ευρώπη με άνοιγμα σε νέους πελάτες και νέες αγοράς (π.χ. Κόσοβο) και στη διεύρυνση της δραστηριότητας των πελατών και στρατηγικές συμμαχίες.

 

henrik_m._jepsen_athanasia_mpidioy_sotirios_theofanis_franco_cupolo_rui_pinto.jpg

Οι προκλήσεις

Σε ότι αφορά τις προκλήσεις που έχει μπροστά της η κοινοπραξία ο κ. Θεοφάνης εστίασε στα παρακάτω σημεία.

1ο: Στην άμεση έναρξη των υποχρεωτικών επενδύσεων και ιδιαίτερα της επέκτασης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων και η έγκαιρη ολοκλήρωσή τους. Όπως είπε, η προσπάθεια που γίνεται είναι να ολοκληρωθούν αυτές στο μισό χρόνο από τον προβλεπόμενο, δηλαδή σε 3,5 χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι στα τέλη του 2022, στη χειρότερη περίπτωση στις αρχές του 2023 πρέπει να έχουμε έτοιμη την επένδυση της επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. Υπάρχουν δυσκολίες στην ωρίμανση που απαιτούν μια ιδιαίτερη προσπάθεια και επικέντρωση στον στόχο αυτό.

2ο: Η διεύρυνση της παρουσίας του ΟΛΘ στη Ν.Α. Ευρώπη και στη Βαλκανική με την υλοποίηση του στόχο "beyond the port activities" και η αντιμετώπιση του ανταγωνισμού. Μίλησε για τη σημασία ανάπτυξης δικτύου dry ports (εμπορευματικοί σταθμοί με χρήση σιδηροδρομικής σύνδεσης και όχι μόνο) ώστε ο στόχος του να μεταφερθεί η πύλη του λιμανιού εκεί να γίνει ουσιαστικός και όχι στα λόγια. "Είμαστε ήδη σε κατεύθυνση αναζήτησης τέτοιων συνεργασιών στη Σόφια, στα Σκόπια και αργότερα και σε κάποιο σημείο στη Σερβία", τόνισε. 

3ο: Να οι υπόλοιπες επενδύσεις και ιδιαίτερα αυτές που σχετίζονται με το συμβατικό λιμάνι (επέκταση κρηπιδώματος 24, δηλαδή της ανατολικής πλευράς του προβλήτα 6 και η ενοποίηση των προβλητών 4 και 5 που θα δώσει βαθύτερο κρηπίδωμα). Είπε ότι οι επενδύσεις αυτές θα δώσουν "άλλον αέρα" στο ζήτημα της διακίνησης φορτίων.

4ο: Η περαιτέρω αναδιοργάνωση των διαδικασιών και του επιπέδου εξυπηρέτησης, η ανάπτυξη συστήματος παρακολούθησης των επιδόσεων, η ουσιαστική δημιουργία κέντρων κόστους και τεχνολογική πρωτοπορία του λιμανιού.

5ο: Η ανάπτυξη της κρουαζιέρας, η οποία όπως είπε ο κ. Θεοφάνης "δεν είναι ότι βγάζει χρήματα για το λιμάνι αλλά έχει μεγάλη αξία για το στόχο της διάχυσης της οικονομικής δραστηριότητας του λιμανιού στην πόλη και την ευρύτερη περιοχή. Όπως είπε έχουν γίνει βήματα και εξέφρασε την ελπίδα ότι σύντομα θα μπορούν να γίνουν ανακοινώσεις. "Δεν πάμε να ανταγωνιστούμε άλλα μεγάλα λιμάνια με εγκατεστημένη κρουαζιέρα, πάμε να βρούμε ακριβώς το χώρο και το ρόλο μας", διευκρίνισε, σημειώνοντας ότι η Θεσσαλονίκη πρέπει να εστιάσει σε niche αγορές, στοχευμένες που έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη Θεσσαλονίκη. Όπως είπε από 75-80 προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων το χρόνο το 2002 πήγαμε σε κάτω από 10. Αυτό όπως διευκρίνισε δεν έχει να κάνει με αδυναμία στο μάνατζμεντ αλλά με το γεγονός ότι το Home port αυτού του κύκλου εξυπηρέτησης που ήταν η Κωνσταντινούπολη σε κάποια φάση κατέρρευσε. Το συμπέρασμα είναι ότι όταν είσαι ενδιάμεσο λιμάνι υπάρχει εξάρτηση από το home port, δηλαδή το λιμάνι αφετηρίας.Η δική μας στόχευση είναι μικρότερες στοχευμένες αγορές και μικρότερου μεγέθους κρουαζιερόπλοια.

6ο: Η έγκαιρη ανάδειξη του λιμανιού σε κορυφαίο παίκτη στους τομείς μεταφορών και εφοδιαστικής με οικοδόμηση στρατηγικών συμμαχιών.

Η στρατηγική 

Τέλος, αναφορικά με τη στρατηγική που θα ακολουθηθεί από εδώ και στο εξής, ο κ. Θεοφάνης τόνισε ότι θα εστιαστεί στην άμεση έναρξη/υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων και όσων επενδύσεων έχουν στρατηγικό χαρακτήρα για το λιμάνι.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο στόχο ανάδειξης του λιμανιού σε λιμάνι καινοτομίας, τεχνογνωσίας και τεχνολογικής ανάπτυξης στις λιμενικές λειτουργίες και την εφοδιαστική. "Δεν πάμε ανταγωνιστικά σε άλλες κινήσεις που γίνονται στην πόλη και την περιοχή σε σχέση με την καινοτομία, στοχεύουμε συγκροτημένα στο χώρο μας, ενώ ότι αποφασίσουμε θα γίνει πολύ σύντομα και δε θα έχει φαραωνικά χαρακτηριστικά", τόνισε. Το τρίτο σημείο στο οποίο αναφέρθηκε είναι η ανάπτυξη του λιμανιού σε ουσιαστική πρωτοποριακή οικονομική δομή για την περιοχή. Το τελευταίο σημείο αφορούσε τις επενδύσεις ή συμμετοχή σε επενδύσεις ή και στρατηγικές συμμαχίες σε λιμάνια, εμπορευματικούς σταθμούς και συνδυασμένες μεταφορές στην Ελλάδα, τη βαλκανική και τη ΝΑ Ευρώπη.

Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις και αναφερόμενος και στο πρόσφατο Export Summit του ΣΕΒΕ, ο κ. Θεοφάνης είπε ότι συγκέντρωσε για πρώτη φορά σημαντικούς ανθρώπους της ναυτιλίας στη Θεσσαλονίκη και αυτό δείχνει ότι η ναυτιλιακή κοινότητα αντιμετωπίζει με διαφορετικό μάτι τη Θεσσαλονίκη, πλέον, ως χώρο δραστηριοποίησης, παρόλο που όπως είπε, παραδοσιακά, η Θεσσαλονίκη ήταν η πύλη των φορτίων, για την περιοχή. Σε ότι αφορά τις σιδηροδρομικές μεταφορές είπε ότι είναι βασικό στοιχείο και της εταιρείας να αποδείξει ότι σε αυτό τον τομέα θα αυξήσει και το ποσοστό της σιδηροδρομικής μεταφοράς και τις συνδέσεις παράλληλα με την ανάπτυξη των εμπορευματικών σταθμών στις γειτονικές χώρες. Τόνισε δε για μία ακόμη φορά ότι για να μπορέσει να λειτουργήσει το λιμάνι πρέπει να ολοκληρωθούν "έγκαιρα, τουλάχιστον παράλληλα με τις υποχρεωτικές επενδύσεις οι νέες οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις". 

stigmiotypo_tis_synenteyxis_typoy_i.jpg

Για το διατηρητέο του παλιού Τελωνείου

Ερωτηθείς για το κομμάτι του real estate στο λιμάνι, ο πρόεδρος του ΟΛΘ είπε ότι το παλιό τελωνείο θα αξιοποιηθεί. "Σε πρώτη φάση έχουμε κατανείμει 5 εκατ. ευρώ, έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για τη στατική αποκατάσταση του κτιρίου που είναι ένα μνημιακό κτίριο για την πόλη και τα Βαλκάνια", τόνισε. Είπε ακόμη ότι το κομμάτι του λιμανιού που λόγω παλαιότητας δε χρησιμοποιείται για διαχείριση λιμενικών λειτουργιών, είναι ένα κομμάτι που βρίσκεται στην πόλη και αποτελεί σημαντικό στοιχείο real estate. "Το παράδειγμα-πείραμα του πρώτου προβλήτα μας δίνει τη δυνατότητα να εκτιμήσουμε ότι το στο χώρο αυτό που δεν χρησιμοποιείται είναι σημαντικό και το μεγάλο στοίχημα είναι αυτό να μη γίνει με έναν τρόπο που θα ανταγωνίζεται τις αστικές λειτουργίες, αλλά να ενσωματωθεί και να δίνει αξία σε αυτές, ιδιαίτερα σε σχέση με την πραγματοποίηση βημάτων στην κρουαζιέρα", όπως σημείωσε.

 

Οικονομικά στοιχεία

Στα οικονομικά στοιχεία της χρονιάς που πέρασε αναφέρθηκε από την πλευρά του ο Henrik M. Jepsen, γενικός οικονομικός διευθυντής του ΟΛΘ, τονίζοντας ότι το 2018 ήταν και μια καλή χρονιά αλλά και μια χρονιά πρόκληση. Μεταξύ άλλων είπε ότι αυξήθηκε ο αριθμός των πλοίων με συμβατικό φορτίο σε σχέση με το 2017. Όπως ανέφερε, όταν ανέλαβε η κοινοπραξία υπήρχε θέμα εμπιστοσύνης από τις γραμμές πλοίων. Είπε ακόμη ότι υπήρξε αύξηση 100% στην παραγωγικότητα κάθε γερανού και ότι μειώθηκε σχεδόν στο μισό ο χρόνος αναμονής των πλοίων από 20 ώρες που ήταν σε 13 ώρες περίπου, ενώ τα στοιχεία από τους πρώτους μήνες του 2019 δείχνουν και περαιτέρω βελτίωση χρόνου. Ανέφερε ακόμη ότι στα επόμενα χρόνια πρέπει να υπάρξει εστίαση στην αύξηση ανταλλαγής φορτίων με γειτονικές χώρες, ενώ για το συμβατικό φορτίο είπε ότι και εκεί ο αριθμός τόσο των εξυπηρετούμενων πλοίων όσο και του όγκου είναι αυξημένος.

Κατά τον ίδιο πρόκληση παραμένει η επιβατική κίνηση η οποία είναι στάσιμη στα επίπεδα του 2016. Παρόλο που όπως τόνισε, δεν αποτελεί μεγάλο κομμάτι της δραστηριότητας του λιμανιού (αντιστοιχεί μόλις στο 1% του συνολικού εισοδήματος του λιμανιού), είναι κάτι το οποίο ενδιαφέρει την εταιρία και πρέπει να βελτιωθεί σε συνεργασία και με γειτονικές πόλεις, την Περιφέρεια κ.λπ.

Ο κ. Rui Pinto, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και γενικός Εμπορικός διευθυντής του ΟΛΘ μίλησε για την αύξηση του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων κατά 6% το 2018 ενώ μέχρι το τέλος του 2019 υπάρχει πρόβλεψη για περαιτέρω αύξηση κατά 6%. Η ανάπτυξη αυτή, όπως είπε υποστηρίζεται από τις ελληνικές εξαγωγές. Κατά τον κ. Pinto το brand name, η φήμη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στις βαλκανικές χώρες είναι πολύ ισχυρό.

Εκτός από την αύξηση της διακίνησης στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το τελευταίο διάστημα υπάρχει σε εβδομαδιαία βάση γραμμή Ro-Rο, η οποία συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα λιμάνια της Λεμεσού και της Χάιφα.

Σύμφωνα τα οικονομικά στοιχεία της ΟΛΘ Α.Ε. για τη χρήση 2018, σημειώθηκε σημαντικά βελτιωμένη κερδοφορία:

-        Ο κύκλος εργασιών της Εταιρείας αυξήθηκε κατά 7,9%. (€ 58,5εκατ. το 2018 έναντι  54,2εκατ. το 2017)

-        Τα λειτουργικά κέρδη, EBITDA (Κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων), σημείωσαν αύξηση 46,4%, καθώς διαμορφώθηκαν στα € 27,6εκατ. το 2018, έναντι € 18,85εκατ. του 2017, με το σχετικό περιθώριο να διαμορφώνεται στο 47,2%, επί του κύκλου εργασιών.

-        Τα κέρδη προ φόρων σημείωσαν σημαντική αύξηση 98,2%, καθώς διαμορφώθηκαν στα € 24,7εκατ. το 2018, έναντι € 12,5εκατ. του 2017, με το σχετικό περιθώριο επί του κύκλου εργασιών να διαμορφώνεται στο 42%.

-        Τα κέρδη μετά από φόρους, σημείωσαν υπερδιπλασιασμό και αύξηση κατά 136,8%, καθώς διαμορφώθηκαν στα € 17,15εκατ. το 2018, έναντι € 7,2εκατ. του 2017, με το σχετικό περιθώριο να διαμορφώνεται στο 29,3%, επί του κύκλου εργασιών.

-        Τα έσοδα ανά λειτουργικό τομέα διαμορφώθηκαν στα € 37,9εκατ. για τον Σταθμό των Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.ΕΜΠΟ), στα € 18,9εκατ. για τον Συμβατικό Λιμένα, στις €223χιλ. για την Επιβατική Κίνηση και στα € 1,49εκατ. για την Εκμετάλλευση Χώρων που αντιστοιχούν στο 2,5% του κύκλου εργασιών.

-        Η ΟΛΘ Α.Ε. εξακολουθεί και παρουσιάζει μηδενικό δανεισμό, υποστηριζόμενη σε ιδιαίτερα ισχυρή ταμειακή βάση, με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα την 31.12.2018 να ξεπερνούν τα € 91εκατ.

-        Το προτεινόμενο μέρισμα από τα κέρδη της χρήσης του 2018 είναι € 0,57 ανά μετοχή, προς έγκριση από την Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ