Skip to main content
Menu

Μumpreneurship: Και μαμάδες και επιχειρηματίες

Τι είναι το Femme Project στο οποίο συμμετέχει και η Ελλάδα

Επιμέλεια: Μαρία Κουζούφη

Ευρωπαϊκό έργο που έχει ως στόχο να ενδυναμώσει τις μαμάδες επιχειρηματίες και να διαδώσει την επιχειρηματικότητα για γυναίκες που έχουν παιδιά μέσω της δημιουργίας βάσης Ευρωπαϊκού Δικτύου βρίσκεται σε εξέλιξη με τη συμμετοχή και της χώρας μας. Πρόκειται για το Femme Project, εταίροι του οποίου είναι μια ομάδα 8 οργανισμών από την Πορτογαλία, τη Βουλγαρία, την Ισπανία, την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Ρουμανία, την Ιταλία και Ουγγαρία.

Η Επιχειρηματικότητα για Μαμάδες (mumpreneurship) είναι μια καινούρια έννοια που ενσωματώνει τόσο τη μητρότητα όσο και την επιχειρηματικότητα, και αφορά γυναίκες, οι οποίες, αφού γίνουν μητέρες, αποφασίζουν να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση. Στην Ευρώπη, το κίνημα αυτό αναπτύσσεται κυρίως από ανεπίσημες ομάδες γυναικών που αισθάνονται την ανάγκη να ενταχθούν στις κοινότητες για να ανταλλάξουν ιδέες, να μοιραστούν τη γνώση και να διευρύνουν την επιχείρησή τους.

Πρόσφατα δεδομένα δείχνουν ότι οι γυναίκες αποτελούν το 52% του συνολικού πληθυσμού στην Ευρώπη, με τη γυναικεία επιχειρηματικότητα να απαρτίζει μόνο το 1/3 της συνολικής δράσης της επιχειρηματικότητας (34.4% αυτοαπασχολούμενες γυναίκες επιχειρηματίες 30% γυναικείες επιχειρηματικές start-up. Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων που αποτελούνται από ένα άτομο, αφορά γυναίκες (78%) και συνήθως επικεντρώνονται στον τομέα της υγείας, εκπαίδευσης, υπηρεσιών και κοινωνικών δραστηριοτήτων.

Δεν είναι τυχαίο, τόσο σε εθνικό όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, ότι το γυναικείο επιχειρηματικό δυναμικό θεωρείται πηγή οικονομικής ανάπτυξης και θέσεων εργασίας που πρέπει να αναπτυχθεί περαιτέρω. Ωστόσο για να αλλάξει αυτό πρέπει οι γυναίκες να αναπτύξουν περαιτέρω τις επιχειρηματικές τους ικανότητες και δεξιότητες.

Οι στόχοι του έργου

Έτσι, οι βασικοί στόχοι του έργου που έχει διετή διάρκεια και ολοκληρώνεται τον προσεχή Νοέμβριο, είναι να ενδυναμώσει τους εκπαιδευτές και εκπαιδευτές ενηλίκων στην Επιχειρηματικότητα για μαμάδες, να ενδυναμώσει τις Μαμάδες Επιχειρηματίες, να διαδώσει την Επιχειρηματικότητα για Μαμάδες μέσω της δημιουργίας βάσης Ευρωπαϊκού Δικτύου και να εξασφαλίσει τη οικονομική / κοινωνική ισότητα των φύλων. Τα αποτελέσματα του έργου συγκεκριμένα αναμένεται να είναι: Ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης της Επιχειρηματικότητα για Μαμάδες στην Ευρώπη, οδηγός βέλτιστων πρακτικών από υπάρχουσες επιχειρήσεις μαμάδων, οδηγός για την εκπαίδευση εκπαιδευτών πάνω στην Επιχειρηματικότητα για μαμάδες και οδηγός Επιχειρηματικότητας για Μαμάδες με πληροφορίες βήμα-βήμα για κάθε μητέρα που ενδιαφέρεται να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά. Ήδη στην ιστοσελίδα του έργου (femme-project.eu/outputs) έχει αναρτηθεί το State-of-the-art European Mumpreneurship μια επισκόπηση δηλαδή της τρέχουσας κατάστασης της οικονομικής και εργασιακής αγοράς στην Ευρώπη και του τρόπου με τον οποίο εκπροσωπούνται οι γυναίκες σε αυτήν και η έρευνα για τις καλές πρακτικές πάνω στο Mumpreneurship, με καλά παραδείγματα από τις συμμετέχουσες χώρες, η οποία προσφέρει έμπνευση. Από την Ελλάδα παρατίθενται τρία καλά παραδείγματα, η επιχείρηση Yiam, ο αγροτικός μεταποιητικός συνεταιρισμός γυναικών Λιβαδίου Ελασσόνας "ο Σοφράς" και η κοινωνική επιχείρηση CooCoo Creations.

Το επόμενο διάστημα θα ολοκληρωθούν και οι οδηγοί, οι οποίοι επίσης θα είναι προσβάσιμοι σε κάθε ενδιαφερόμενο μέσω της ιστοσελίδας.

 

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν

Όσο για τις ανάγκες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μαμάδες που θέλουν να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά, από την μέχρι τώρα εμπειρία του ελληνικού εταίρου του προγράμματος, του Ινστιτούτου Ανάπτυξης της Επιχειρηματικότητας (IED - Institute of Entrepreneurship Development) προκύπτει ότι είναι βασικά τρεις: Το πως μπορούν να ισορροπήσουν την προσωπική και οικογενειακή τους ζωή με την επαγγελματική  καθώς πολλές φορές δεν έχουν το χρόνο να φροντίσουν την οικογένεια και τα παιδιά και παράλληλα να ξεκινήσουν μια δική τους επιχείρηση, η έλλειψη γνώσεων πάνω σε θέματα επιχειρηματικότητας αλλά και σε θέματα σχετικά με το που μπορούν να βρουν στήριξη, αν υπάρχει κάτι αντίστοιχο με την ιδέα που θέλουν να ξεκινήσουν κλπ και τέλος ζητήματα που έχουν να κάνουν με ψυχολογικούς παράγοντες, καθώς πολλές φορές οι γυναίκες μετά που αποκτούν παιδιά αποθαρρύνονται ή καθυστερούν να ξεκινήσουν κάτι δικό τους.

Αλλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαμάδες στη διαδικασία έναρξης μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας, έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι δεν υπάρχουν πολλά χρηματοδοτικά προγράμματα για αξιοποίηση. Αν μια μαμά βρίσκεται σε ένα χωριό ή σε κάποιο μέρος που δεν υπάρχουν πολλές ευκαιρίες είναι δύσκολο να αποκτήσει για παράδειγμα το δικό της μαγαζί γιατί τα έξοδα είναι πάρα πολλά. Όσο για τις κατηγορίες επιχειρηματικής δραστηριότητας που επιλέγουν, αυτές διαφέρουν από χώρα σε χώρα ανάλογα με την οικονομικο-κοινωνική κατάσταση, αλλά και με το αν μια μαμά ζει στην πόλη ή σε χωριό. Στην Ελλάδα, οι μαμάδες επιχειρηματίες ασχολούνται κυρίως αλλά όχι μόνο με τοπικά προϊόντα, μεταποίηση κλπ.

Εκπαίδευση στη Λάρισα

Είναι σημαντικό, για την ανάπτυξη του mumpreneurship, να υπάρχουν εκπαιδευτές που θα μπορούσαν να παρέχουν υποστήριξη στις μαμάδες. Για να επιτευχθεί αυτό, το πρόγραμμα FEMME υλοποίησε εκπαίδευση εκπαιδευτών από όλες τις χώρες σε θέματα mumpreneurship. Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε στη Λάρισα από 7 έως 9 Μαΐου. Συνολικά συμμετείχαν 30 εκπαιδευτές.

Την πρώτη ημέρα της εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτές ασχολήθηκαν με τη δραστηριότητα ''icebreaking'' μέσω της οποίας είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν μεταξύ τους, και η οποία συνέβαλε στην ομαλή υλοποίηση των υπόλοιπων δραστηριοτήτων. Κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας, οι συμμετέχοντες ασχολήθηκαν, επίσης, και με την δεύτερη δραστηριότητα, με τίτλο ''καταιγισμός ιδεών '', εστιάζοντας στη δημιουργία ιδεών για επίδοξες mumpreneurs. Η τρίτη και τελική δραστηριότητα της πρώτης ημέρας, η οποία είχε τίτλο '' Πώς να δημιουργήσω τη δική μου επιχείρηση – Business Model Canvas'', επικεντρώθηκε στην διδασκαλία των συμμετεχόντων σχετικά με τις τεχνικές διαδικασίες ίδρυσης μιας επιχείρησης.

Τη δεύτερη ημέρα, οι εκπαιδευτές ασχολήθηκαν με την θεματική του Digital Marketing. Tο Digital Marketing περιλαμβάνει πολλές πτυχές των νέων τεχνολογιών, με αποτέλεσμα να το καθιστά ως ένα από τα σημαντικά στοιχεία κατά την ίδρυση μίας επιχείρησης. Στο δεύτερο κομμάτι αυτής της ημέρας οι εκπαιδευτές προσπαθήσαν να μάθουμε πώς η συναισθηματική νοημοσύνη επηρεάζει την επαγγελματική ζωή των mumpreneurs και πώς μπορούν οι mumpreneurs να βρουν έναν τρόπο να την εξισορροπήσουν σε σχέση με την οικογενειακή τους ζωή. Σε αυτό το σημείο, μία τοπική παραγωγός τυριών, παρουσίασε πώς η ίδια και η μητέρα της μπόρεσαν μπόρεσαν να το καταφέρουν αυτό. Αυτό αποτέλεσε ένα πολύ καλό παράδειγμα για τους επίδοξους εκπαιδευτές.

f2-larisa.jpg

Την τελευταία ημέρα, οι εκπαιδευτές ασχολήθηκαν με την οικονομική διαχείριση μίας mumpreneur επιχείρησης, ενώ παράλληλα, ως δραστηριότητα, προσπάθησαν να υπολογίσουν το κεφάλαιο εκκίνησης στις διάφορες ιδέες mumpreneurs επιχειρήσεων. Η λογιστική και χρηματοοικονομική πλευρά μιας επιχείρησεις, είναι δύο θέματα τα οποία οι mumpreneurs πρέπει να μάθουν από τους ειδικούς, επειδή μέσα σε αυτά υπάρχουν πολλά νομικά πλαίσια τα οποία πρέπει να ληφθούν υπόψη.

Καλές πρακτικές: Η επιχείρηση Yiam με προϊόντα από την Αγιά

Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, οι εταίροι του έργου καθώς και οι συμμετέχοντες εκπαιδευόμενοι επισκέφθηκαν την επιχείρηση Yiam. To Yiam είναι μία ηλεκτρονική επιχείρηση που τα προϊόντα του παράγονται στην Αγιά της Λάρισας. Η κυρία Αύρα Πανουσοπούλου, μητέρα επιχειρηματίας και ιδιοκτήτρια της επιχείρησης, παράγει τα

προϊόντα της σε ένα χώρο κοντά στο σπίτι της. Τo Yiam περιλαμβάνει μία ποικιλία τοπικών προϊόντων όπως είναι οι μαρμελάδες, τα τουρσιά, οι σάλτες και άλλα πολλά. Στην αρχή τα προϊόντα πωλούνταν σε τοπικά καταστήματα, αργότερα όμως η κ. Πανουσοπούλου δημιούργησε το δικό της e-shop κατάστημα. Τα προϊόντα υπήρχαν ήδη, οπότε η κ. Πανουσοπούλου σκέφθηκε να τα πουλήσει ηλεκτρονικά, καθώς ήταν πολύ δύσκολο να έχει το δικό της φυσικό κατάστημα, κάτι που ισχύει για τις περισσότερες γυναίκες οι οποίες ζουν σε μικρές κοινωνίες. Η ηλεκτρονική επιχείρηση δημιουργήθηκε από έναν ειδικό, ο οποίος στη συνέχεια μετέφερε τη βασική γνώση για την διαχείρισή της και στην κ. Πανουσοπούλου.

Σύμφωνα με τις αρχές του έργου Femme θα πρέπει να γίνονται γνωστές και να προωθούνται ιστορίες επιχειρηματιών που κατάφεραν να είναι εξίσου επιτυχημένες τόσο στην οικογενειακή όσο και στην επιχειρηματική τους ζωή, προκειμένου να βελτιωθεί η αντίληψη της επιχειρηματικότητας ως κάτι που μπορεί να είναι προσιτό για τις μητέρες. Αυτό είναι σημαντικό για να επιτευχθούν δυο στόχοι: Να αλλάξουν οι νοοτροπίες και η οργανωτική κουλτούρα μέσα στις επιχειρήσεις, με την άρση των αντιλήψεων και των στερεοτύπων των ρόλων των ανδρών και των γυναικών και να αντιμετωπιστεί το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο με την άρση των πολιτιστικών και κοινωνικών παραδόσεων που μπορούν να δημιουργήσουν εμπόδια στην ενδυνάμωση των γυναικών.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όχι άλλες “γόπες” στις γαλάζιες παραλίες της Θεσσαλονίκης!
Με εκστρατεία του δήμου Βόλβης μοιράζονται 5.000 χάρτινα τασάκια με μήνυμα σε δυο γλώσσες για να μην πετούν οι λουόμενοι τα αποτσίγαρα τους - Λόγω...
Όχι άλλες “γόπες” στις γαλάζιες παραλίες της Θεσσαλονίκης!