Skip to main content
Menu Αναζήτηση

Εστίαση και καφές κρατούν τα "ηνία" στο franchise

Ποιοι κλάδοι συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και γιατί - Έρευνα της ΚΕΜ

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Η εστίαση, τα τρόφιμα και ο καφές αποτελούν τους τομείς που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον από πλευράς νέων επιχειρηματιών που ενδιαφέρονται να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση με τη μέθοδο του franchise, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία των υποψήφιων επενδυτών  (86%) παρουσιάζει επενδυτική δυνατότητα ή πρόθεση επένδυσης έως 100.000 ευρώ.

Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από έρευνα για το προφίλ των επενδυτών που πραγματοποιήθηκε από την ΚΕΜ στο πλαίσιο της περσινής Έκθεσης ΚΕΜ Franchise Βορείου Ελλάδας. Σημειώνεται ότι αυτό το Σαββατοκύριακο πραγματοποιείται η 14η ΚΕΜ Franchise Βορείου Ελλάδας στο ξενοδοχείο Porto Palace στη Θεσσαλονίκη (Δείτε σχετικό ρεπορτάζ ΕΔΩ).

Σε ποιους τομείς τους ενδιαφέρει να δραστηριοποιηθούν

Στο Γράφημα 1 παρουσιάζεται η κατανομή του ενδιαφέροντος των επισκεπτών ανά πεδίο. Όπως προκύπτει, μεγαλύτερο ενδιαφέρον με ποσοστό 31% συγκεντρώνει η «Εστίαση – Τρόφιμα» καθώς πολλοί νέοι θεωρούν ότι αυτού τους είδους οι επιχειρήσεις επιφέρουν άμεση ρευστότητα, ενώ η δομή τους είναι ευέλικτη και δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία στη στελέχωσή τους.

graph_1.jpg

Ακολουθεί η «Παροχή» με 20%. Σημαντικό ενδιαφέρον συγκεντρώνουν τα «Διάφορα» με 19% ενώ το 9% επιλέγει την «Υγεία & Ομορφιά».  Η «Εκπαίδευση» αποτελεί την προτιμώμενη κατηγορία επένδυσης για το 7% των ερωτηθέντων.  

Πρέπει να σημειωθεί ότι μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια γνωρίζουν τα φροντιστήρια και τα κέντρα μελέτης.

Γιατί εστίαση

Ο "Τύπος Θεσσαλονίκης" μίλησε για το θέμα με τον κ. Δημήτρη Μήτο, Business&Life Coach, ιδιοκτήτη της εταιρίας συμβούλων Franchise The Way, ο οποίος θα είναι ομιλητής σε 4 σεμινάρια στο πλαίσιο της έκθεσης ΚΕΜ Franchise Βορείου Ελλάδας αυτό το Σαββατοκύριακο. Μάλιστα ένα εξ αυτών έχει ως θέμα Franchise στην εστίαση: το κλειδί της επιτυχίας.

Όπως μας λέει η εστίαση ασκεί μια γοητεία στους νέους, με την έννοια ότι είναι ένα επάγγελμα στο πλαίσιο του οποίου βρίσκεται κανείς κοντά σε κόσμο και κάποιοι εξ αυτών θεωρούν ότι θα έχουν μια όμορφη καθημερινότητα, ότι θα κάθονται πίσω από το μπαρ και θα υποδέχονται τους φίλους τους. Το γεγονός δε ότι έχουν δει ότι υπάρχουν πετυχημένα concepts στον συγκεκριμένο κλάδο ή έχουν δει γνωστούς τους να έχουν βγάλει χρήματα, τους κάνουν με τη σειρά τους να θέλουν να μπουν και αυτοί στον συγκεκριμένο κλάδο.

Ένα δέλεαρ, σύμφωνα με τον ίδιο είναι ότι πρόκειται για ένα χώρο που δουλεύει κυρίως με χρήματα μετρητοίς. Πάντως δεν θα πρέπει να θεωρείται ότι απαιτεί μικρό αρχικό κεφάλαιο, ίσως και αντιθέτως τα concepts στην εστίαση να είναι πιο ακριβά. Όπως λέει ο κ. Μήτος στα concepts στην εστίαση και στα street cafe οι αρχικές επενδύσεις που μπορεί να κινούνται από 60 έως 100 ή και 120 χιλιάδες ευρώ, ενώ σε πιο "βαρυά" concept μπορεί να φτάσει και τις 300.000. Τα δε entry fees κινούνται από 15.000 έως 40.000.

Το concept των street cafe είναι ένα από αυτά που εννοήθηκαν ιδιαιτέρως από την κρίση, καθώς αποτέλεσαν μια πιο οικονομική εναλλακτική λύση για τον Έλληνα που έχει ανάγκη να βγαίνει έξω. Έτσι, ιδιαίτερα οι νέοι αλλά όχι μόνο, μετατοπίστηκαν από παραδοσιακές καφετέριες όπου μπορεί να πλήρωναν έναν καφέ μέχρι και 4 ευρώ στα γρήγορα καφέ, τόσο για τον καφέ τους όσο και για κάποιο σνακ.

  Υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης;

Όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς κάνοντας μια βόλτα απλά και μόνο στη γειτονιά του, είναι πάρα πολλά τα καταστήματα street cafe που έχουν ανοίξει τα τελευταία χρόνια και το ερώτημα είναι αν υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης. 

Όπως παραδέχεται και ο κ. Μήτος, σχεδόν από καμία γειτονιά δεν λείπε κανένα concept και είναι πάρα πολλά τα καταστήματα που έχουν ανοίξει. Επισημαίνει ωστόσο ότι κυρίως τα "no name" μαγαζιά που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του εκπαιδευμένου πλέον καταναλωτή σιγά σιγά δυσκολεύονται και πολλά από αυτά κλείνουν. Κλείνουν επίσης και καταστήματα που μπορεί να ανήκουν σε κάποιο ανοργάνωτο δίκτυο franchise. Από την άλλη, η πίτα του καφέ στην Ελλάδα μεγαλώνει και αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς κάθε χρόνο. "Έτσι φαίνεται ότι χωράνε και άλλα καταστήματα αλλά σίγουρα δυστυχώς κάποια θα φύγουν από την αγορά".

Έχουμε βέβαια και περιπτώσεις αλυσίδων που τα έχουν καταφέρει πολύ καλά διαγράφοντας μια επιτυχημένη πορεία στο εσωτερικό και πλέον αναπτύσσονται και εκτός συνόρων. "Οι περισσότερες κινούνται σε πιο εύκολες αγορές όπως είναι η Κύπρος και λόγω γλώσσας και λόγω εμπιστοσύνης των Κυπρίων προς τα ελληνικά κόνσεπτ", λέει ο κ. Μήτος. Πιο δύσκολα θα δραστηριοποιηθούν στην Ευρώπη ή σε άλλες αγορές αν και υπάρχουν σχετικά παραδείγματα.

Πόσα είναι πρόθυμοι να επενδύσουν

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, ο κύριος όγκος των ερωτώμενων (86%) παρουσιάζει επενδυτική δυνατότητα ή πρόθεση επένδυσης έως € 100.000. Το 8% μπορεί να επενδύσει έως  € 200.000, το 4% μεταξύ € 201.000 - € 300.000, ενώ το 2% έχει επενδυτική δυνατότητα άνω των €301.000.

Στο γράφημα 5 παρουσιάζεται η επενδυτική δυνατότητα του δείγματος όπως αυτή κατανέμεται για το κάθε πεδίο ενδιαφέροντος.  Συντριπτικό ποσοστό  που αγγίζει σχεδόν το 80% (συγκεκριμένα το 77,3%) αυτών που επέλεξαν «Εστίαση» θα ήθελαν να επενδύσουν μέχρι €100.000. Ωστόσο, είναι σημαντικά και τα ποσοστά αυτών που επιθυμούν να επενδύσουν ένα μεγαλύτερο ποσό, όπως το 14,2% που θα επένδυε μέχρι και €200.000 αλλά και ένα ποσοστό 8,2% που θα ξεπερνούσε και αυτό το ποσό. Συγκεκριμένα 4,7% θα επένδυε μέχρι €300.000 και το 3,5% θα το ξεπερνούσε. Παρατηρούμε, επίσης, ότι σημαντικό ποσοστό της τάξης του 6% για το πεδίο «Οικιακός Εξοπλισμός» είναι διατεθειμένο να επενδύσει ποσό που ξεπερνά τα €300.000.

graph_5.jpg

Πάνω από 6 στους 10 θέλουν να γίνουν franchisees

Παραπάνω από 6 στους 10 υποψήφιοι επενδυτές (64,39%) δηλώνουν ενδιαφέρον για ένταξη στο θεσμό της δικαιόχρησης (franchise) ως δικαιοδόχοι (franchisees). Ωστόσο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας σημαντικό ποσοστό (14,39%) δηλώνει την πρόθεσή του να λειτουργήσει ως δικαιοπάροχος (franchisor) αναπαράγοντας το δικό του franchise concept ή ως master franchisor (21,21%) εισάγοντας στην Ελλάδα κάποιο concept του εξωτερικού.

Στο διάγραμμα, παρουσιάζονται αναλυτικά τα πεδία ενδιαφέροντος σε σχέση με τον τρόπο ένταξης στο θεσμό της δικαιόχρησης. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι από όσους επέλεξαν «Διάφορα» η συντριπτική πλειοψηφία 76,59% ενδιαφέρεται να γίνει δικαιοδόχος κάποιου concept ενώ 8,51% όσων επέλεξαν «Διάφορα» θα ήθελε να ενταχθεί στον θεσμό ως master franchisor. Στον κλάδο εστίαση/τρόφιμα οι 8 στους 10 ενδιαφέρονται να είναι δικαιοδόχοι και 17% franchisor. Η απάντηση franchisor παρουσιάζει υψηλότερο ποσοστό σε σχέση με όλους τους κλάδους στην εκπαίδευση (21,42%). Σημειώνεται ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 980 επισκεπτών της έκθεσης.

graph_3.jpg

Ο πρόεδρος της KEM ΕXPO και διοργανωτής της έκθεσης KEM FRANCHISE Μαξ Κωνσταντινίδης, επισημαίνει ότι για να δημιουργήσει κάποιος δική του αλυσίδα, να γίνει δηλαδή franchisor θα πρέπει πριν κάνει κάποια κίνηση να την έχει μελετήσει, να ερευνήσει αν η ιδέα που έχει μπορεί να πετύχει ή όχι, έχοντας στο πλευρό του και κάποιον σύμβουλο επιχειρήσεων που θα είναι σε θέση να τον καθοδηγήσει, να διαμορφώσει το manual, τη σύμβαση κλπ.

Όσο για την περίπτωση του master franchise σημειώνει ότι στην Ελλάδα έχουμε πάνω από 130 εταιρίες που έχουν πάρει master franchise και είναι κάτι που "προχωράει". Η μητρική εταιρία ελέγχει αυστηρά τον franchisee, ο οποίος θεωρείται σαν να έχει ανοίξει τα δικά του υποκαταστήματα, σαν να έχει πάρει τη γενική αντιπροσωπεία για όλη την Ελλάδα και μετά έχει δικαίωμα να πουλήσει σε κάθε πόλη το franchise, δίνοντας το προβλεπόμενο royalty στη μητρική εταιρία. Ουσιαστικά ο κύριος δικαιοδόχος (master franchisee) δρα ως franchisor προς τους δικούς του franchisee, παρέχοντας τους συνεχής υποστήριξη και εκπαίδευση.

Ωστόσο όλα τα καταστήματα πρέπει να λειτουργούν στην ίδια γραμμή, ενώ οι έλεγχοι είναι αυστηροί, περνάνε από εκπαίδευση, σεμινάρια κλπ.

"Οργάνωση και σεβασμός"

Οργάνωση και σεβασμός είναι οι δυο λέξεις - κλειδιά για όσους επιδιώκουν να γίνουν οι ίδιοι franchisors, τονίζει από την πλευρά του ο κ. Δημήτρης Μήτος, Business&Life Coach, ιδιοκτήτης της εταιρίας συμβούλων Franchise The Way.

Όπως εξηγεί στη διαδικασία αυτήν μπαίνουν όσοι έχουν ένα ή δυο καταστήματα εταιρικά. "Εμείς τους συμβουλεύουμε να αντιληφθούν ότι πρόκειται για μια τελείως διαφορετική δουλειά", τονίζει επισημαίνοντας πως αν κάποιος έχει ένα επιτυχημένο εστιατόριο και θέλει να το κάνει franchise δε σημαίνει απλά ότι θα φτιάξει ένα δεύτερο εστιατόριο ή ένα πέμπτο ή ένα δέκατο εστιατόριο.
"Μιλάμε για κάτι τελείως διαφορετικό. Κάποιοι άνθρωποι σου εμπιστεύονται το κεφάλαιό τους και εσύ έχεις την υποχρέωση να προσφέρεις πλήθος υπηρεσιών και να οργανώνεσαι κάθε μέρα. Όσοι δεν το αντιλαμβάνονται αυτό και μπαίνουν σε αυτή τη διαδικασία ευκαιριακά για να βγάλουν χρήματα είναι και αυτοί που σταδιακά εγκαταλείπουν την αγορά και πολλές φορές χάνουν και το δικό τους κατάστημα", τονίζει.

Συνηθισμένα λάθη - Τι πρέπει να αποφεύγετε

Τι πρέπει να γνωρίζουν όσοι θέλουν να μπουν στη διαδικασία του franchise; Αρχικά πρέπει να εξετάσει κανείς προσεκτικά το concept, τονίζει ο κ. Μήτος. "Να δει αν πρόκειται για ένα δομημένο concept και αν πράγματι τον προσελκύει και τον ίδιο ως καταναλωτή. Να σκεφτεί τα δυνατά στοιχείαμ να δει αν υπάρχουν αδύναμα στοιχεία, να ψάξει τι γίνεται στην αγορά, τι όνομα έχει η συγκεκριμένη εταιρία στην αγορά, στους καταναλωτές, στους προμηθευτές στους ανταγωνιστές". Το πιο σημαντικό κατά τον ίδιο και αυτό που συνήθως αγνοούν οι υποψήφιοι επενδυτές έχει να κάνει με την κουλτούρα της κάθε εταιρίας.

"Για μένα αυτή είναι που οδηγεί σε επιτυχία ή σε αποτυχία ή σε προβλήματα", σημειώνει εξηγώντας ότι έχει σημασία ποιος βρίσκεται στο τιμόνι της επιχείρησης, τι συμπεριφορά έχει στους ανθρώπους που βρίσκονται στο δίκτυο του, πως τους αντιμετωπίζει, αν απλά τους κοροϊδεύει μέχρι να ενταχθούν και μετά τους αγνοεί ή τους σέβεται και τους υποστηρίζει σε όλη τη διάρκεια της επαγγελματικής τους σχέσης. "Αυτή είναι η πιο σπουδαία διαφορά", υπογραμμίζει. Συχνά, όπως λέει, οι υποψήφιοι επενδυτές δεν γνωρίζουν τον ιδιοκτήτη της εταιρίας ή τον βλέπουν πέντε λεπτά τους χαμογελάει και όλα καλά, ενώ πρέπει να κάνουν μια πολύ σοβαρή έρευνα και σε κάθε περίπτωση να δουν και τα νούμερα, να ρωτήσουν υφιστάμενους franchisees για να μάθουν την αλήθεια σχετικά με το πόσο ικανοποιημένοι είναι ή αν νιώθουν εξαπατημένοι και εγκλωβισμένοι σε έναν λάθος δρόμο.

Από την εμπειρία του πάντως στο χώρο, διαπιστώνει ότι δυστυχώς η παραπάνω λογική δεν ακολουθείται από όλους.

"Μάλιστα όταν έρχονται σε εμάς και ενημερώνονται για τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί, επειδή λειτουργούν με το συναίσθημα και βιάζονται να κάνουν την επιχείρηση, όλη αυτή η διαδικασία μάλλον τους στεναχωρεί και τη θεωρούν περιττή", όπως αναφέρει. Αλλά πολύ συχνά όταν ανακαλύπτουν τα κακώς κείμενα εντυπωσιάζονται αλλά και χαίρονται που γλίτωσαν από έναν γολγοθά και μια ταλαιπωρία. Διευκρινίζει πάντως ότι τα κακώς κείμενα δεν υπάρχουν πάντα, "αντιθέτως υπάρχουν και εξαιρετικές εταιρίες που δίνουν μεγάλες ευκαιρίες σε επενδυτές".

Κατά τον ίδιο πάντως το franchise είναι μια δραστηριότητα με πολύ μεγάλες προοπτικές στην Ελλάδα. Αυτήν τη στιγμή μπορεί να υστερούμε, όπως λέει, σε σχέση με την Ευρώπη και σίγουρα σε σχέση με την Αμερική, κυρίως επειδή μας λείπει η οργάνωση, οι ενδιαφερόμενοι δεν μπαίνουν στη διαδικασία να κάνουν σοβαρή έρευνα πριν ενταχθούν σε ένα δίκτυο franchise, ενώ δεν υπάρχουν παράλληλα και ξεκάθαρες δομές και νομοθεσία. Όταν όμως φτιαχτούν όλα αυτά και κυρίως η κουλτούρα και από τις δυο πλευρές και από τον franchisee και από τον franchisor τότε εκτιμά ότι θα αναπτυχθεί με ταχύτατους ρυθμούς στην Ελλάδα.

Ταυτότητα έρευνας

Συνολικός Πληθυσμός: 1.850

Μέγεθος Δείγματος: 980

Επιλογή Δείγματος: Χωρίς επιλογή

Ημερομηνία Διεξαγωγής: 9-11 Νοεμβρίου 2018

Τόπος Διεξαγωγής: Ξενοδοχείο Porto Palace Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια της 13ης Έκθεσης ΚΕΜ Franchise ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ

Τρόπος Διεξαγωγής: Εθελοντική συμμετοχή κατά την είσοδο των επισκεπτών στην Έκθεση με ερωτηματολόγιο προσαρμοσμένο στις ανάγκες της έρευνας.

Η επεξεργασία και ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία M.S.O. – Marketing Services Organization. H έκθεση πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού εμπορίου. Το σύνολο των επισκεπτών έφτασε τα 1.850 και περισσότεροι από το 53% αυτών (980 ερωτηθέντες) συμμετείχε στην έρευνα.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ