Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Ανοιχτή γιορτή για τα 6 χρόνια παντοπωλείο «Βίος Coop»

Η πορεία μέχρι σήμερα και τα επόμενα σχέδια για το συνεταιριστικό παντοπωλείο της Θεσσαλονίκης

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Με μια γιορτή ανοιχτή προς όλους και όλες γιορτάζει ο Κοινωνικός Καταναλωτικός Συνεταιρισμός Θεσσαλονίκης "Bios Coop" τα 6 χρόνια λειτουργίας του παντοπωλείου του στη Θεσσαλονίκη και του συλλογικού αγώνα για να «πάρουμε την τροφή μας στα χέρια μας», όπως αναφέρει.

Ειδικότερα, αύριο, Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου, στον πεζόδρομο μπροστά στο κατάστημα (Λεωφόρος Κων. Καραμανλή 42, περιοχή Ευκλείδη), από τις 17:00 έως τις 21:00, θα υπάρχει μπουφές με προϊόντα από γυναικείους συνεταιρισμούς, ενώ θα σερβίρονται  ζεστό κρασί και τσάι, μανιταρόσουπα και hot dog συνοδεία μουσικής από τον DJ K.BOUS.

Ο Κοινωνικός Καταναλωτικός Συνεταιρισμός Θεσσαλονίκης "Βίος Coop" ιδρύθηκε το 2012 και όταν τα μέλη του έφτασαν τα 300, δηλαδή το 2013 άνοιξε το συνεταιριστικό μη-κερδοσκοπικό παντοπωλείο "Βίος Coop". Σήμερα, έξι χρόνια μετά, ο Συνεταιρισμός μετρά 420 μέλη περίπου, ενώ έχει ορθοποδήσει οικονομικά.

Στα έξι χρόνια λειτουργίας του προσπάθησε να έχει στα ράφια του προϊόντα τοπικά και ποιοτικά, κατά προτεραιότητα προερχόμενα από συνεταιρισμούς και μικρούς παραγωγούς.

"Όσο περνούν τα χρόνια το οικονομικό και το πολιτικό σκέλος του συνεταιρισμού πηγαίνει όλο και καλύτερα", όπως λέει χαρακτηριστικά στον "Τύπο Θεσσαλονίκης" ο γραμματέας του Συνεταιρισμού κ. Άρης Χατζηνικολάου. Τα πρώτα χρόνια, στο ξεκίνημα, υπήρξαν, όπως λέει, δυσκολίες και οικονομικές και οργανωτικές, ωστόσο πλέον έχει ορθοποδήσει ο συνεταιρισμός".  "Σκεφτείτε ότι το όλο εγχείρημα στήθηκε με μοναδική χρηματοδότηση τις συνεταιριστικές μερίδες των 300 μελών τότε και με πολλή εθελοντική δουλειά", αναφέρει χαρακτηριστικά. Σήμερα στο παντοπωλείο εργάζονται 8 άτομα, που είναι και μέλη του συνεταιρισμού, από 4 που ήταν αρχικά.

 

Τοπικά, ποιοτικά προϊόντα σε δίκαιη τιμή

Στο συνεταιριστικό μη κερδοσκοπικό Παντοπωλείο "Βίος Coop" μπορεί κανείς να βρει όλα τα είδη που χρειάζεται ένα νοικοκυριό (τρόφιμα, γαλακτοκομικά και τυροκομικά, μαναβική,  αναψυκτικά, καθαριστικά κλπ.). Η λογική του συνεταιρισμού είναι πως αν υπάρχει ένα προϊόν από τοπικό παραγωγό που δίνει μια δίκαιη τιμή και είναι καλό ποιοτικά θα προτιμηθεί έναντι μιας μεγαλύτερης εταιρείας. Γενικά δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου ούτε πολυεθνικές, ούτε προϊόντα εισαγόμενα στο κατάστημα, με ελάχιστες εξαιρέσεις που αφορούν προϊόντα που δεν τα παράγει κάποια ελληνική εταιρία και τα οποία θα πρέπει πάντα να πληρούν τα ποιοτικά κριτήρια του συνεταιρισμού.

Ο συνεταιρισμός όμως δεν είναι μόνο οικονομική μονάδα αλλά και κοινωνική μονάδα . "Επιδιώκει να δείξει στον κόσμο ότι είναι εφικτό να δημιουργηθεί ένας μη κερδοσκοπικός συνεταιρισμός από τα άτομα μια περιοχής, που οι ίδιοι θα επιλέγουν τι θα καταναλώνουν, δηλαδή τοπικά, ποιοτικά χωρίς μεσάζοντες κλπ.", συνεχίζει ο κ. Χατζηνικολάου.  Βλέπουμε ότι αυτό όσο περνούν τα χρόνια λαμβάνει όλο και μεγαλύτερη διάσταση στο κοινωνικό επίπεδο και διαδίδεται. Πλέον ο συνεταιρισμός είναι αρκετά πιο γνωστός από ότι στο ξεκίνημα. Μάλιστα έχει γυριστεί και ντοκιμαντέρ για το Βίος Coop (με τον τίτλο "Βίος… Ο άλλος δρόμος", το οποίο προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης). Οι παραγωγοί οι ίδιοι προσεγγίζουν τον συνεταιρισμό και όχι το αντίστροφο "και αυτό είναι προς το συμφέρον και το δικό μας αλλά και του καταναλωτή", τονίζει ο κ. Χατζηνικολάου γιατί "υπάρχει η δυνατότητα για καλύτερο ποιοτικό φιλτράρισμα"

Σε κάθε είδος προϊόντος, επιδίωξη είναι να προέρχεται από παραγωγό που βρίσκεται όσο πιο κοντά στη Θεσσαλονίκη γίνεται και να πληροί όλα τα ποιοτικά στάνταρτς (χωρίς χημικά, γενετικά τροποποιημένα, να μην έχει πρόστιμα από ΕΦΕΤ κλπ). "Αν ο παραγωγός βρίσκεται κάπου κοντά σε εμάς μπορούμε -και το κάνουμε- να τον γνωρίσουμε, να ελέγξουμε το προϊόν του και να τον κατευθύνουμε προς μια πιο φιλοπεριβαλλοντική πολιτική", όπως αναφέρει ο κ. Χατζηνικολάου.

Η λογική του επιλέγουμε τοπικά έχει περιβαλλοντική διάσταση, καθώς "όσο λιγότερα είναι τα λεγόμενα "τροφοχιλιόμετρα" που διανύει το προϊόν από τον τόπο παραγωγής μέχρι τον τόπο κατανάλωσής του τόσο λιγότερο μολύνει τον πλανήτη.

Μπορεί σε σχέση με μια μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ ο συνεταιρισμός να βρίσκεται σε μειονεκτική θέση σε ότι αφορά τις ποσότητες που θα παραγγείλει, ωστόσο προσπαθεί να προμηθεύεται προϊόντα κατευθείαν από τον παραγωγό, χωρίς μεσάζοντες, ώστε να διατηρεί την τιμή όσο πιο χαμηλά γίνεται, ενώ δεν ζητά από κανένα παραγωγό ούτε προμήθεια, ούτε ενοίκιο στο ράφι.

"Για το μέγεθός μας και για τη ποσότητα των προϊόντων που διακινούνται μέσω του καταστήματος, οι τιμές είναι σίγουρα δίκαιες και σίγουρα αντάξιες της ποιότητας των προϊόντων. Προσπαθούμε να έχουμε στα ράφια μας προϊόντα σε όσο το δυνατόν πιο δίκαιη τιμή, τόσο για τον παραγωγό όσο και για τον καταναλωτή", τονίζει ο κ. Χατζηνικολάου.

 

Τα επόμενα σχέδια

Ο ίδιος επισημαίνει ότι επεκτείνεται η ιδέα και αυτός ήταν ο αρχικός σκοπός. "Αυτό που κάνουμε να είναι βιώσιμο και οικονομικά και κοινωνικά και να εμπνεύσουμε και άλλους ανθρώπους στη χώρα να κάνουν κάτι παρόμοιο".

Σημειώνεται ότι ο Συνεταιρισμός πραγματοποιεί διάφορες δράσεις σε συνεργασία με άλλους παρόμοιους συνεταιρισμούς και τοπικά εγχειρήματα στην πόλη, ενώ σκοπός είναι να εμβαθύνει και τη συνεργασία του αλλά και να επεκταθεί και ο ίδιος.

Στα επόμενα σχέδια είναι η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, ώστε να εξυπηρετεί το κοινό και μέσω Ιντερνετ, ενώ δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο δημιουργίας και δεύτερου καταστήματος κάποια στιγμή, αν υπάρξει ενδιαφέρον πολιτών από κάποια άλλη περιοχή της πόλης ή της χώρας.

 

Έκπτωση 5% στα μέλη

Ο Συνεταιρισμός είναι μόνιμα ανοιχτός σε νέα μέλη. Μέλος μπορεί να γίνει όποιος θέλει αρκεί να συμπληρώσει τη φόρμα εγγραφής, να αποδεχθεί το καταστατικό και να καταβάλει μία φορά 150 ευρώ, που αντιστοιχεί στο ποσό της συνεταιριστικής μερίδας. Δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των μερίδων που μπορεί να κατέχει κανείς, ωστόσο όσες και να διαθέτει έχει μια μόνο ψήφο στη γενική συνέλευση, σύμφωνα με τη συνεταιριστική αρχή που τηρείται.

Η εγγραφή νέων μελών είναι σημαντική για τον συνεταιρισμό όχι μόνο για οικονομικούς λόγους αλλά και για λόγους διεύρυνσης της συνεταιριστικής ιδέας. Σημειώνεται ακόμη ότι από τον περασμένο Νοέμβριο -για πρώτη φορά μετά 6 χρόνια- κάθε μέλος του συνεταιρισμού έχει έκπτωση 5% στο παντοπωλείο και ως ανταπόδοση της στήριξης των υπαρχόντων μελών αλλά και ως κίνητρο για προσέκλυση νέων μελών.

Ο συνεταιρισμός έχει διοικητικό και εποπτικό συμβούλιο και όλες οι θέσεις στελεχώνονται από μέλη και είναι εθελοντικές. Οι μόνοι που πληρώνονται είναι τα 8 μέλη που εργάζονται στο κατάστημα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ