Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: Ύφεση 4,5-11% και ανεργία 26-31,6%

Δεν αρκεί η δημοσιονομική παρέμβαση για την ανακοπή της ύφεσης, σύμφωνα με το γραφείο προϋπολογισμού

«Καμπανάκι» για σημαντικές μεταβολές στην οικονομική συμπεριφορά που αναπόφευκτα θα επιδράσουν αρνητικά στην οικονομική δραστηριότητα χτυπά το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, κάνοντας μία πρώτη αποτίμηση των νέων δεδομένων από την επιδημία του κόρωνοϊού. Για το 2020 υπάρχουν διαφορετικά σενάρια για την ύφεση (πτώση ΑΕΠ από 4.5% έως 11%) και επισημαίνεται πως θα απαιτηθούν περισσότερα μέτρα που θα πρέπει να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν από την «επόμενη μέρα».

Δύο σημαντικά κριτήρια για το σχεδιασμό τέτοιων παρεμβάσεων είναι αφενός η ισχυρή επίδραση στο ΑΕΠ και αφετέρου η ευρύτερη δυνατή κατανομή του οφέλους προκειμένου να αποφευχθούν διανεμητικές συγκρούσεις. Όσον αφορά το πρώτο επισημαίνεται πως θα πρέπει να προτιμηθούν δαπάνες με αγορές αγαθών και υπηρεσιών καθώς έχουν επιπτώσεις πρώτης τάξης στο ΑΕΠ, σε αντίθεση με τις μεταβιβάσεις και τις φοροαπαλλαγές.

Όσον αφορά το 2021, αναμένεται ανάκαμψη της οικονομίας. Υπάρχει όμως σημαντική αβεβαιότητα καθώς η ανάκαμψη θα εξαρτηθεί από την ένταση και τη διάρκεια της ύφεσης το 2020, από τα μέτρα πολιτικής που θα ληφθούν στη συνέχεια καθώς και από την πρόοδο της ιατρικής αναφορικά με την αντιμετώπιση του COVID-19 (δημιουργία εμβολίου, κατάλληλων φαρμάκων κλπ).

΄Ενα σημαντικό συμπέρασμα είναι η περιορισμένη επίδραση της δημοσιονομικής παρέμβασης στην ένταση της ύφεσης. Ο βασικός λόγος είναι πως η δαπάνη γίνεται είτε με μεταβιβάσεις είτε με αναστολές φόρων που δεν επηρεάζουν άμεσα το ΑΕΠ – όπως θα συνέβαινε αν η δαπάνη γίνονταν με αγορές αγαθών και υπηρεσιών – αλλά έμμεσα μέσω της κατανάλωσης εκείνων που εισπράττουν. Με δεδομένο ότι σημαντικό μέρος της κατανάλωσης στρέφεται στις εισαγωγές, η θετική επίπτωση στο ΑΕΠ περιορίζεται ακόμα περισσότερο. 

Παρόλα αυτά επισημαίνεται πως τα μέχρι σήμερα μέτρα ενισχύουν τη ρευστότητα και διασφαλίζουν τη φερεγγυότητα των νοικοκυριών και επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την υγειονομική κρίση. Συνεπώς έχουν ως αποτέλεσμα την ελάφρυνση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας και την αποφυγή μιας οικονομικής καταστροφής.

Ωστόσο τονίζεται από το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής πως  απαιτούνται πρόσθετα μέτρα για τη συγκράτηση της ύφεσης και για να περιοριστούν τα αποτελέσματα υστέρησης, δηλαδή να αποφευχθεί μια μόνιμη αύξηση της ανεργίας και μια υποβάθμιση του παραγωγικού και κεφαλαιουχικού δυναμικού της χώρας καθώς και μια εκ νέου αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Όσον αφορά την ανεργία, πριν τα μέτρα προβλεπόταν ότι το 2020 θα κυμαινόταν στο 16%. Τώρα με την πανδημία, το ποσοστό θα ανέβει σημαντικά προς τα πάνω. Το πόσο πάνω, θα εξαρτηθεί από το πότε θα επανέλθουμε στην πρότερη κατάσταση. Εάν η επαναφορά είναι γρήγορη (έξι μήνες), η ανεργία θα κυμανθεί από 26 έως 26,4% (εξαρτάται από τα επεκτατικά μέτρα της κυβέρνησης, όπως είναι για παράδειγμα τα επιδόματα). Εάν η επαναφορά είναι μέτρια (ένα έτος) η ανεργία θα κυμανθεί από 31 έως 31,4% ενώ εάν η επαναφορά είναι αργή (δύο έτη), η ανεργία θα κυμανθεί από 31,2 έως 31,6%.

Πηγή: naftemporiki, aftodikoisi

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανοίγουν 500 θέσεις εργασίας σε ειδικότητες ψηφιακής τεχνολογίας στη Θεσσαλονίκη
Το Σάββατο η «Ημέρα Καριέρας» Ψηφιακής Οικονομίας της ΔΥΠΑ στη Θεσσαλονίκη - 40 επιχειρήσεις με 500 θέσεις εργασίας
Ανοίγουν 500 θέσεις εργασίας σε ειδικότητες ψηφιακής τεχνολογίας στη Θεσσαλονίκη