Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Κωνσταντόπουλος: Το σωσίβιο της χώρας ήταν πάντα οι εξαγωγές

Άρθρο του Δρ Γιώργου Κωνσταντόπουλου, Προέδρου του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ) στον Τύπο Θεσσαλονίκης

Tου Δρ Γιώργου Κωνσταντόπουλου

Προέδρου του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ)

Ζούμε αναμφίβολα μία δύσκολη περίοδο για τη Θεσσαλονίκη, αλλά και για ολόκληρη τη χώρα. Ο οικονομικός αντίκτυπος της πανδημίας γίνεται όλο και πιο αισθητός με αποκορύφωμα την ακύρωση της ΔΕΘ, η οποία θα στοιχήσει εκατομμύρια στην πόλη. Αν βάλουμε όμως στη ζυγαριά τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας και τις οικονομικές συνέπειες της αναβολής της ΔΕΘ, γίνεται ξεκάθαρο γιατί λήφθηκε η απόφαση να μην πραγματοποιηθεί η έκθεση φέτος. Οι εξελίξεις αυτές φέρνουν στην επιφάνεια την σκληρή πραγματικότητα. Οι καταναλωτικοί κλάδοι αδυνατούν να συνεισφέρουν στην οικονομία, ο τουρισμός κινείται σε ρηχά νερά και η ελληνική οικονομία ψάχνει σωσίβιο για να μη βουλιάξει. Το σωσίβιο της χώρας ήταν πάντα οι εξαγωγές, αλλά το θυμόμαστε μόνο πριν βουλιάξουμε. Μήπως ήρθε η ώρα να επαναπροσεγγίσουμε τους στρατηγικούς μας στόχους, ώστε να είμαστε αυτάρκεις και να έχουμε μία πιο ανθεκτική οικονομία μακροπρόθεσμα;

Οι ελληνικές εξαγωγές τα τελευταία χρόνια αυξάνονται ραγδαία επιβεβαιώνοντας το γεγονός ότι η διεθνής ζήτηση για τα ελληνικά προϊόντα βαίνει συνεχώς αυξανόμενη. Οι εξαγωγές μας φέτος αν εξαιρέσουμε τα πετρελαιοειδή σημείωσαν αύξηση κατά 1,9% στο α’ επτάμηνο με πρωταγωνιστές τους κλάδους των τροφίμων και των χημικών. Αν μελετήσουμε τις οικονομικά ισχυρές χώρες του πλανήτη, θα παρατηρήσουμε ότι τις διακρίνει έντονη εξωστρέφεια και συμμετοχή στις παγκόσμιες αλυσίδες αξίας. Δυστυχώς στο κομμάτι αυτό υστερούμε και γι’ αυτό πιστεύουμε ακράδαντα ότι η εξωστρέφεια είναι η μοναδική λύση για την επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης, τόσο για την Ελλάδα όσο και για τη Θεσσαλονίκη συγκεκριμένα. Δημιουργώντας διαύλους επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ εξαγωγικών, τουριστικών και ναυτιλιακών επιχειρήσεων, και χρησιμοποιώντας τις νέες τεχνολογίες ως απαραίτητο εργαλείο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων χτίζουμε ένα σύγχρονο παραγωγικό μοντέλο, το οποίο θα είναι μοναδικό στον κόσμο. Το κλειδί για να το πετύχουμε είναι οι συνέργειες. Με τις συνέργειες μπορούμε να δώσουμε στο brand name «Ελλάδα» τη θέση που του αναλογεί, γιατί μη ξεχνάμε ότι είναι ένα παγκοσμίως αναγνωρίσιμο και ισχυρό brand. Το μίγμα ελληνική παραγωγή-εξαγωγές-τουρισμός-ναυτιλία είναι η συνταγή επιτυχίας.

Βέβαια για να γίνουν πράξη τα παραπάνω θα πρέπει οι στρατηγικές κατευθύνσεις να μετατραπούν σε στόχους και σε πλάνο ενεργειών με αυστηρό χρονοδιάγραμμα και αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων φορέων. Δεν μπορούμε όμως να μείνουμε στα λόγια όπως στο παρελθόν. Στον ΣΕΒΕ είμαστε σε άμεση συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία και έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για να ενισχύσουμε τις εξαγωγές ώστε από την αμυδρή συμμετοχή τους στο ΑΕΠ που ανέρχεται σε 18,1% σήμερα, να φτάσουν το 25,0% μέχρι το 2024. Για να το πετύχουμε αυτό έχουμε στα χέρια μας ένα σημαντικό χρηματοδοτικό εργαλείο, το οποίο δεν πρέπει να πετάξουμε στο καλάθι των αχρήστων. Το Ταμείο Ανάκαμψης μας δίνει τη μοναδική ευκαιρία να κάνουμε πράξη όσα λέμε εδώ και χρόνια, να γίνουμε μία ανοιχτή και σύγχρονη οικονομία. Είναι στο χέρι μας να αποδείξουμε ότι πάθαμε και μάθαμε και ότι οι παθογένειες του παρελθόντος έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.

*Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο ειδικό αφιέρωμα του Τύπου Θεσσαλονίκης που κυκλοφόρησε το Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ