Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Κωνσταντόπουλος: Οι ελληνικές εξαγωγές παρουσίασαν ισχυρές αντοχές στην πανδημία

Άρθρο του προέδρου του Συνδέσμου Εξαγωγέων - ΣΕΒΕ, Δρ. Γιώργου Κωνσταντόπουλου στο TyposThes.

Σήμερα, βιώνουμε μία πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση με σαφείς αρνητικές συνέπειες για την οικονομία, οι οποίες καθιστούν ασταθές το επιχειρηματικό περιβάλλον και το μέλλον απρόβλεπτο. Το αποτύπωμα της πανδημίας στους εργοδότες και τους εργαζομένους είναι αναμφίβολα αρνητικό και ευρείας κλίμακας, καθώς ο κορωνοϊός δεν κάνει διακρίσεις. Μετά από ενάμιση χρόνο σκληρών και αλλεπάλληλων μαχών, προκύπτει αδήριτη ανάγκη να βρούμε βιώσιμες λύσεις για την τοπική και την εθνική οικονομία, ώστε να περιορίσουμε κατά το δυνατόν τις αρνητικές της συνέπειες και να ενισχύσουμε το ρυθμό επανάκαμψης.

Η φετινή τουριστική σεζόν φαίνεται ότι πήγε καλά, αλλά μόλις έρθει το φθινόπωρο η εγχώρια οικονομία θα ψάχνει και πάλι «σωσίβιο». Πρέπει να αντιληφθούμε ότι χωρίς διεθνώς ανταγωνιστικές επιχειρήσεις, η ελληνική οικονομία θα ψάχνει πάντα για σωσίβιο ώστε να μη βουλιάξει.

Η μεγάλη πρόκληση είναι η επανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, αλλά και η επίτευξη υψηλών και βιώσιμων ρυθμών ανάπτυξης. Ο στόχος θα επιτευχθεί μέσω της εξωστρέφειας. Οι ελληνικές εξαγωγές παρουσίασαν ισχυρές αντοχές κατά τη διάρκεια της πανδημίας• έκλεισαν με αύξηση 3,2% χωρίς τα πετρελαιοειδή το 2020, ενώ στο α’ εξάμηνο του 2021 ήταν αυξημένες κατά 25,6% συνολικά και κατά 19,8% χωρίς τα πετρελαιοειδή, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Και στη δική μας περιφέρεια, την Κεντρική Μακεδονία, οι εξαγωγές υπολογίζεται ότι μειώθηκαν κατά μόλις 0,6% το 2020, παρά τα σημαντικά προβλήματα. Το στοίχημα λοιπόν είναι να μπουν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο παιχνίδι της εξωστρέφειας. Να μεγαλώσουν, να ισχυροποιηθούν και να συμβάλλουν ακόμη περισσότερο στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Αυτός πρέπει να είναι ο στόχος μας. Και η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σημαίνει επιτάχυνση του ψηφιακού τους μετασχηματισμού και ενίσχυση των δράσεων πράσινης επιχειρηματικότητας και κοινωνικού χαρακτήρα. 

Η εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης δεν αργεί. Η τεχνητή νοημοσύνη και η ρομποτική, η εικονική πραγματικότητα και το διαδίκτυο των πραγμάτων είναι μερικές από τις νέες τεχνολογίες που έχουν δημιουργήσει ήδη νέα δεδομένα στο επιχειρείν. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός όμως δεν αφορά μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις. Στόχος μας πρέπει να είναι αφενός η ενημέρωση και αφύπνιση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε θέματα τεχνολογίας, και αφετέρου η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών από αυτές τις επιχειρήσεις. Από την άλλη πλευρά, οι αξιολογήσεις λαμβάνουν υπόψη πλέον και τους δείκτες ESG που αφορούν σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές δράσεις και αποτελούν αναμφίβολα κριτήρια ανταγωνιστικότητας. Η ανακύκλωση, οι πρακτικές κυκλικής οικονομίας, η συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο• αποτελούν πράξεις μακροπρόθεσμου χαρακτήρα που αποδεικνύουν σε δυνητικούς επενδυτές και συνεργάτες την ικανότητα της επιχείρησης να παράγει αξία.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δώσει σαφείς κατευθύνσεις ως προς το Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Προϋποθέτει ένα ελάχιστο επίπεδο δαπανών 37% για πράσινες επενδύσεις και 20% για την προώθηση της ψηφιακής μετάβασης. Και το στρατηγικό σχέδιο Ελλάδα 2.0 είναι αναμφίβολα προς τη σωστή κατεύθυνση, γι’ αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το χαρακτηρίζει ως ισορροπημένο και φιλόδοξο. Οι πόροι που θα διατεθούν στην εγχώρια αγορά είναι κάτι παραπάνω από αρκετοί ώστε η οικονομία να μετασχηματιστεί και να καταστεί σύγχρονη, παραγωγική και ανταγωνιστική. Πρέπει να αντιληφθούμε ότι πρόκειται για την τελευταία ευκαιρία της Ελλάδας, και θα είναι πραγματικά κρίμα να χαθεί μέσα σε γραφειοκρατικές διαδικασίες, προσωπικά συμφέροντα και απαρχαιωμένες δαιδαλώδεις πρακτικές του παρελθόντος.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΝΔ σε ΣΥΡΙΖΑ: Το 2022 δεν είναι 2015
«Η χώρα βρέθηκε στο χείλος του γκρεμού εξ αιτίας των τυχοδιωκτικών επιλογών του κ. Τσίπρα και του κ. Βαρουφάκη»
ΝΔ σε ΣΥΡΙΖΑ: Το 2022 δεν είναι 2015