Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Εξαγωγές: Συγκρατημένη αισιοδοξία για τον στόχο των 40 δισ. ευρώ το 2022

Το 2022 είναι μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά λόγω αυξημένου ενεργειακού και μεταφορικού κόστους, λέει ο Δρ. Γεώργιος Κωνσταντόπουλος στο TyposThes

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ" 

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

 Εφικτό χαρακτηρίζει τον στόχο για αύξηση των ελληνικών εξαγωγών σε επίπεδα άνω των 40 δισ. ευρώ το 2022, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ), Δρ. Γεώργιος Κωνσταντόπουλος, ωστόσο, εκφράζει, παράλληλα, επιφυλακτικότητα για το αν θα καταφέρουμε να τον «πιάσουμε» με δεδομένες τις υπέρογκες αυξήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις κυρίως στην ενέργεια, στις τιμές πρώτων υλών και στο μεταφορικό κόστος. Αυτήν την στιγμή παρατηρείται μια στασιμότητα στα συμβόλαια και εκτιμά ότι την άνοιξη θα υπάρξει ομαλοποίηση της κατάστασης.

Αύξηση 20-30% το 2021

Ειδικότερα, μιλώντας στον «TyposThes», ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Δρ. Γ. Κωνσταντόπουλος, επισημαίνει ότι ήταν πολύ ενθαρρυντικά τα στοιχεία των εξαγωγών για το πρώτο 10μηνο του 2021 ενώ πάρα πολύ καλά πήγε και ο Νοέμβριος. «Περιμένουμε ότι θα κλείσουμε το 2021 με μια σημαντική αύξηση, η οποία υπολογίζεται μεταξύ 20-30% με τις εξαγωγές να περνούν τα 36 δις. ευρώ το 2021. Νομίζω ότι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό και σημασία έχει ότι δεν ευνόησε μόνο τα τρόφιμα και τα φαρμακευτικά προϊόντα, που ήταν η τάση του 2020 και των αρχών του ΄21 αλλά καταφέραμε να επανακάμψουμε πολύ γρήγορα και να ανακτήσουμε τη δυναμική που είχαμε σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Υπενθύμισε ότι το 2019 ήταν χρονιά-ορόσημο για τις ελληνικές εξαγωγές με πολύ καλές επιδόσεις, ενώ το 2020 «δεν τα πήγαμε άσχημα αλλά είχαμε υποχωρήσει αρκετά».

Ο στόχος για το 2022 και οι επιφυλάξεις

Ο στόχος είναι το 2022 να ξεπεράσουμε τα 40 δις. ευρώ, όπως τονίζει ο κ. Κωνσταντόπουλος, χαρακτηρίζοντάς τον ως σχετικά εφικτό. «Για να τα ξεπεράσουμε όμως, πρέπει το 2022, αρχικά, να διατηρηθεί ο υφιστάμενος ρυθμός ανάπτυξης του τρέχοντος έτους, δηλαδή πάνω από 20% και στο επόμενο έτος και να επιτύχουμε μια αύξηση εξαγωγών με ρυθμό τουλάχιστον 10%.

«Ο στόχος αυτός είναι εφικτός και ξέρουμε ότι μπορούμε να τον πετύχουμε, αλλά είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί για το μέλλον, με δεδομένες τις υπέρογκες αυξήσεις που αντιμετωπίζουμε κυρίως στην ενέργεια, αλλά και στο μεταφορικό κόστος», υπογραμμίζει ο ίδιος αναφέροντας ότι το μεταφορικό κόστος και ιδιαίτερα το υπερατλαντικό είναι πολύ δύσκολο. Τεράστιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα επιχειρήσεις που εξάγουν στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στην Αυστραλία. Παράλληλα, υπάρχει πολύ σημαντική αύξηση στις πρώτες ύλες, είτε αυτές είναι στον πρωτογενή τομέα, είτε στα υλικά συσκευασιών, είτε στα χημικά τα οποία απαιτούνται ιδιαίτερα στο χώρο της μεταποίησης. «Γενικότερα υπάρχει μια ανοδική τροχιά σε όλες τις πρώτες ύλες και όπως καταλαβαίνετε αυτό δεν πυροδοτεί τις καλύτερες δυνατές εξελίξεις», επισημαίνει ο κ. Κωνσταντόπουλος σημειώνοντας αναφορικά με τα προϊόντα που εξάγουμε από την Ελλάδα στο εξωτερικό, ότι οι ξένες αλυσίδες προς το παρόν δεν ανταποκρίνονται στις νέες αυξημένες τιμές. «Υπάρχει μια στασιμότητα στα συμβόλαια και αυτό δεν ξέρουμε τι συνέπειες θα έχει. Προς το παρόν είναι αρνητικές με μείωση φορτώσεων», είπε ο ίδιος, εκτιμώντας ότι τον Απρίλιο θα ομαλοποιηθεί η κατάσταση, γιατί το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό, αλλά παγκόσμιο.

Τι γίνεται με τις τιμές

Σε πολλά προϊόντα οι τιμές έχουν «φύγει επάνω» από  50-70% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Ο τελικός καταναλωτής δεν φαίνεται να ανταποκρίνεται προς το παρόν, όπως λέει ο κ. Κωνσταντόπουλος εκτιμώντας πάντως ότι οι καταναλωτές του εξωτερικού κάνοντας τη σύγκριση και ομοειδών προϊόντων που έρχονται και από άλλες μεσογειακές χώρες Ισπανία, Ιταλία αλλά και χώρες της Β. Αφρικής, θα καταλάβουν τελικά ότι οι αυξήσεις που ζητούν οι έλληνες εξαγωγείς δεν είναι παράλογες.

Τονίζει δε ότι σε ορισμένες προϊόντα, τέτοιου είδους τιμές υπήρχαν και παλαιότερα, το 2014, το 2018, οι οποίες μετά είχαν υποχωρήσει για διάφορους λόγους και τώρα πάλι αυξήθηκαν για άλλους λόγους που έχουν να κάνουν κυρίως με την αύξηση τιμών στις πρώτες ύλες, στην ενέργεια και στο μεταφορικό κόστος. Το μήνυμα που στέλνει στους αγοραστές σε όλο τον κόσμο είναι ότι το φαινόμενο αυτό το έχουμε ξαναζήσει και ότι το ότι ανέβηκαν οι τιμές φέτος  δεν σημαίνει ότι θα διατηρηθούν ανεβασμένες και τα επόμενα χρόνια. Μπορεί, όπως λέει, να έχουμε και πάλι υποχωρήσεις τα επόμενα χρόνια. «Έτσι είναι οι αγορές. Προς το παρόν υπάρχει μια αισιοδοξία αλλά είναι πολύ συγκρατημένη για το αν θα μπορέσουμε να αγγίξουμε ή και να ξεπεράσουμε το στόχο των 40 δις. ευρώ το 2022».

Υπενθυμίζει ακόμη ότι την περίοδο της μεγάλης υγειονομικής κρίσης το 2020-21, οι έλληνες εξαγωγείς κράτησαν ίδιες τιμές «χωρίς να σπεκουλάρουν και να κερδοσκοπήσουν ακόμη και με ζημία πολλές φορές» παρά τα γεγονότα και τις δυσκολίες που προέκυψαν λόγω κορωνοϊού και περιοριστικών μέτρων.

«Το 2022 είναι μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά. Μόνο το ενεργειακό κόστος έχει τριπλασιαστεί, οι δε μεταφορές, ανάλογα τη χώρα, πήγαν από 5 έως 15 φορές επάνω. Καταλαβαίνετε ότι όλα αυτά προκαλούν ένα ντόμινο αυξήσεων. Προσπαθούμε όσο είναι εφικτό να κρατήσουμε τις τιμές, αλλά δεν είναι πάντα εύκολο», όπως υπογραμμίζει ο κ. Κωνσταντόπουλος.

Οι ΜμΕ απουσιάζουν από το κάδρο των εξαγωγών

Ο μεγάλος όγκος των εξαγωγών γίνεται από πολύ λίγες επιχειρήσεις, ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις απουσιάζουν από το κάδρο των εξαγωγών, όπως σημειώνει εξάλλου ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, αναφέροντας ότι το πρόβλημα της μικρής εξαγωγικής βάσης συνεχώς διογκώνεται και δε βελτιώνεται. «Συνεχίζει να υπάρχει ένα πρόβλημα το οποίο το γνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται. Το μεγαλύτερο όγκο των εξαγωγών τον κάνουν πολύ λίγες επιχειρήσεις και οι ΜμΕ μπήκαν μεν στο παιχνίδι τα τελευταία χρόνια αναγκαστικά λόγω της κρίσης, αλλά δεν είναι μια εύκολη ιστορία. Γι΄αυτό και το Ταμείο Ανάκαμψης δίνει τεράστια βαρύτητα στην εξωστρέφεια», τονίζει. Όπως λέει, ο ΣΕΒΕ κάνει τα αδύνατα δυνατά, έστω και διαδικτυακά, εκπαιδεύοντας μόνο πέρυσι πάνω από 780 εξαγωγικά στελέχη μικρομεσαίων επιχειρήσεων και στις 13 Περιφέρειες της χώρας ώστε να αποκτήσουν τεχνογνωσία για να μπουν στο παιχνίδι των εξαγωγών.

 Κατοχύρωση μακεδονικού σήματος

Σε εξέλιξη βρίσκεται εξάλλου η διαδικασία οριστικής κατοχύρωσης του μακεδονικού σήματος για κλάσεις ελληνικών προϊόντων, για τις οποίες ο ΣΕΒΕ κατέφυγε στο γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ.

 «Ουσιαστικά περάσαμε όλο το γραφειοκρατικό κύκλο. Το σήμα έχει κατοχυρωθεί σε μια σειρά προϊόντα. Υπολείπονται 11 κλάσεις  για τις οποίες δεν έχει γίνει πλήρης κατοχύρωση λόγω ενστάσεων που υπάρχουν από τη χώρα της Β. Μακεδονίας. Προχωράμε. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις που έχουμε και από τους νομικούς μας θα τελειώσει και αυτό», τονίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων.

Το βασικότερο για τον κ. Κωνσταντόπουλο είναι να «αγκαλιαστεί» αυτό το Μακεδονικό Σήμα από όλες τις επιχειρήσεις που παράγουν προϊόντα ή υπηρεσίες σ την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και μετά να γίνουν οι κατάλληλες προωθητικές ενέργειες ώστε να γίνει γνωστό το ελληνικό μακεδονικό σήμα σε όλο τον κόσμο και ειδικά στις χώρες όπου ο ανταγωνισμός με την Β. Μακεδονία είναι έντονος και η παρουσία της γείτονος είναι αρκετά έντονη, όπως η Αυστραλία, ο Καναδάς, ορισμένες Πολιτείες των ΗΠΑ και λιγότερο στην Ευρώπη.

Υπενθυμίζεται ότι η δημιουργία του Μακεδονικού Σήματος («Μacedonia the GReat») έχει σκοπό την προστασία των ελληνικών προϊόντων που παράγονται στην Μακεδονία, συνδυάζοντας την ιστορία και την κληρονομιά του τόπου μας, μέσα από αυθεντικά, γνήσια και ποιοτικά προϊόντα των μελών του Συνδέσμου Εξαγωγέων.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ