Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Χωρίς τέλος οι αυξήσεις σε προϊόντα - Με λίστα οι καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ

Από το Σεπτέμβριο του 2021 μέχρι σήμερα έχουμε περίπου 16,5% μέσο όρο ανατιμήσεων σε όλα τα προϊόντα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης μικρομεσαίων σούπερ μαρκετ

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Αντιμέτωποι με ανατιμήσεις στα προϊόντα βρίσκονται τους τελευταίους μήνες οι καταναλωτές, οι οποίοι έχουν αλλάξει τις αγοραστικές τους συνήθειες, μειώνοντας τις αγορές στα σούπερ μάρκετ, κυνηγώντας τις προσφορές και προσπαθώντας να μην παρεκκλίνουν από τη λίστα με τα ψώνια.

«Οι ανατιμήσεις έχουν ξεκινήσει από τον περασμένο Σεπτέμβριο, συνεχόμενα. Εντάθηκαν με την ενεργειακή κρίση και με τον πόλεμο στην Ουκρανία και συνεχίζονται. Κάθε μήνα έχουμε καινούργιους τιμοκαταλόγους από τους προμηθευτές με νέες τιμές», αναφέρει χαρακτηριστικά μιλώντας στο «ΤyposThes» ο πρόεδρος της Ένωσης μικρομεσαίων σούπερ μάρκετ Γιάννης Πηλίδης. Οι ανατιμήσεις οφείλονται στο ενεργειακό κόστος κυρίως αλλά και στο μεταφορικό κόστος.

Σύμφωνα με τον κ. Πηλίδη, υπολογίζεται ότι σε ετήσια βάση, από το Σεπτέμβριο του 2021 μέχρι σήμερα έχουμε περίπου 16,5% μέσο όρο ανατιμήσεων σε όλα τα προϊόντα.

Κατά τον ίδιο μεγάλο πρόβλημα το επόμενο διάστημα θα υπάρχει στα γαλακτοκομικά και τυροκομικά. «Θα υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και ιδίως έλλειψη», όπως λέει. Όπως εξήγησε η μειωμένη παραγωγή γάλακτος οδηγεί σε άνοδο των τιμών.  Και αυτό θα ενταθεί κυρίως τον χειμώνα. «Ακούγεται ότι η φέτα μπορεί να φτάσει και τα 14-15 ευρώ το κιλό», από 8-9 περίπου που πωλείται σήμερα, όπως επισημαίνει.

Πολύ μεγάλη ανατίμηση παρουσιάζεται και στο ελαιόλαδο, ωστόσο οι τιμές για το συγκεκριμένο είδος εξαρτώνται και από την παραγωγή που υπάρχει κάθε χρόνο στη χώρα και όχι τόσο από την ενεργειακή κρίση.

Αλλαγή καταναλωτικών συνηθειών

Η κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί έχει οδηγήσει σε αλλαγή των αγοραστικών συνηθειών των καταναλωτών.

Όπως αναφέρει ο κ. Πηλίδης, σήμερα οι καταναλωτές μπαίνουν στα σούπερ μάρκετ με λίστα και δεν παρεκκλίνουν από αυτήν με τίποτα, κυνηγούν τις προσφορές, ζητούν ακριβώς τα γραμμάρια στο ζύγισμα… «Είναι ένας καταναλωτής που φαίνεται ότι αντιμετωπίζει προβλήματα, είναι σφιγμένος και προσπαθεί όσο μπορεί να περιορίσει το οικογενειακό κόστος». Παρόλο που οι τιμές είναι αυξημένες οι τζίροι των καταστημάτων είναι στα ίδια επίπεδα, γεγονός που σημαίνει ότι οι καταναλωτές αγοράζουν λιγότερα. Ο  κλάδος αναφέρει ότι το κόστος μπορεί να το συγκρατήσει μόνο η βιομηχανία που παράγει καθώς οι ίδιοι είναι μεταπωλητές.

Σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ίδιες οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ, ο κ. Πηλίδης επισημαίνει ότι πλέον έχουν «θέμα επιβίωσης», λόγω ενεργειακού κόστους. «Το ενεργειακό κόστος μαζί με το μεταφορικό έχει επιβαρύνει περίπου κατά 2% το λειτουργικό κόστος. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ή πωλούνται σε μεγαλύτερες ή θα κλείσουν. Βλέπουμε συνέχεια να γίνονται αγοραπωλησίες», τονίζει.

Για τη συζήτηση σχετικά με τη μείωση ωραρίου

Κληθείς να σχολιάσει τη συζήτηση που γίνεται τα τελευταία 24ωρα για μείωση ωραρίου των καταστημάτων προκειμένου να περιοριστεί το ενεργειακό κόστος, ο κ. Πηλίδης σημειώνει πως η σχετική συζήτηση δεν τους βρίσκει σύμφωνους καθώς θα προκαλέσει αναστάτωση χωρίς κάποιο ουσιαστικό όφελος. «Θα δημιουργήσει πάρα πολλά προβλήματα. Όταν πάμε να πάρουμε ένα μέτρο, πρέπει να βλέπουμε και τις παρενέργειες που θα δημιουργήσει. Για παράδειγμα στους εργαζομένους. Δηλαδή ένας εργαζόμενους που δουλεύει 4ωρο από 5-9 το απόγευμα αν κλείσει νωρίτερα το μαγαζί θα δουλέψει μόνο 2 ώρες; Και θα πληρωθεί για δυο ώρες;», διερωτάται, εκτιμώντας ότι θα ξεσηκωθούν τα συνδικάτα των εργαζομένων και δικαιολογημένα.

Αλλά και πρακτικά εξηγεί ότι αν ένα σούπερ μάρκετ κλείσει δυο ώρες νωρίτερα δεν θα κερδίσει ουσιαστικά μείωση ενεργειακού κόστους, καθώς ψυγεία και καταψύξεις εξακολουθούν να δουλεύουν και όταν είναι κλειστό το μαγαζί. Μένει η θέρμανση και τα φώτα, τα οποία θα μπορούσαν ίσως να ρυθμιστούν χαμηλότερα, όπως επισημαίνει.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ