Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θέσεις πάρκινγκ σε πυλωτές «μπλοκάρουν» την πώληση ακινήτων

Ποια συμβόλαια αφορά – Ζητείται νομοθετική παρέμβαση

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ένα παλιό πρόβλημα βρίσκουν μπροστά τους κάποιοι ιδιοκτήτες στην προσπάθειά τους να προχωρήσουν σε μεταβίβαση ακινήτων, με τη διαδικασία να «κολλάει» εξαιτίας των θέσεων στάθμευσης σε πυλωτές. Οι ιδιοκτήτες αλλά και οι συμβολαιογράφοι ζητούν να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση για το θέμα, ενόψει και της ολοκλήρωσης της λειτουργίας του Κτηματολογίου, ώστε να μην πληγούν οι συγκεκριμένοι ιδιοκτήτες. Πάντως, ξεκαθαρίζεται ότι είναι ένα ζήτημα που δεν αφορά τους πάντες, αλλά κυρίως παλιά συμβόλαια.

«Δεν είναι κάτι το οποίο αφορά όλες τις πολυκατοικίες και όλους τους ιδιοκτήτες», ξεκαθαρίζει, καθησυχάζοντας ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Ακινήτων Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνος Χαϊδούτης, μιλώντας στο «ΤyposThes».

«Παλιά πληγή»

Στο παρελθόν είχαν αγοραστεί διαμερίσματα μαζί με μια θέση στάθμευσης στην πυλωτή στην οποία είχαν αποδοθεί και ποσοστά επί του οικοπέδου κάτι το οποίο ήταν νομικά εσφαλμένο.

Eιδικότερα, όπως δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ κ. Στράτος Παραδιάς τη δεκαετία του 70 και του 80 κατασκευαζόντουσαν πυλωτές στις οποίες οι κατασκευαστές χώριζαν θέσεις στάθμευσης ΙΧ στον ανοιχτό χώρο, οι οποίες ήταν ανεξάρτητες οριζόντιες ιδιοκτησίες γιατί είχαν δικά τους χιλιοστά και μπορούσε να τις αγοράζει ο οποιοσδήποτε.

Κατά τον ίδιο, «η νομοθεσία του 79 και του ‘81 το απαγόρευσε αλλά δεν είπε τι θα γίνει με αυτές τις θέσεις που είχαν ήδη κατασκευαστεί και νομικά και τεχνικά με αυτόν τον τρόπο. Αρκετά χρόνια πιο μετά ήρθε η απόφαση του Αρείου Πάγου που είπε πως αυτές οι θέσεις είναι άκυρες αλλά μπορούν να μετατραπούν σε έγκυρες θέσεις υπό ορισμένες προϋποθέσεις».

Ξανά στην επικαιρότητα λόγω Κτηματολογίου

Το ζήτημα που έχει ανακύψει αυτήν την στιγμή είναι λόγω της λειτουργίας πλέον του Κτηματολογίου. Για κάποιους που επιχειρούν να κάνουν μεταβιβάσεις, γονικές παροχές ή δωρεές με τέτοια παλιά συμβόλαια στα οποία δεν έχει δοθεί άλλου είδους λύση η διαδικασία «κολλάει» στην καταχώρηση του συμβολαίου. Το Κτηματολόγιο δεν το αποδέχεται, όπως λέει ο κ. Χαϊδούτης, επισημαίνοντας πάντως πως δεν είναι ένα ζήτημα που αφορά όλον τον κόσμο. Είναι για παλιά συμβόλαια, καθώς από το ΄90 και μετά είχε δοθεί μια κάποια λύση, ενώ και στη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχουν πολλές καταγεγραμμένες περιπτώσεις  στις οποίες χρειάστηκε να γίνουν τέτοιες διορθώσεις. Από το 2000 και μετά το θέμα έχει κριθεί από τον Άρειο Πάγο και δεν υπάρχει αμφισβήτηση.

Χιλιοστά «στον αέρα»

«Το πρόβλημα βρέθηκε στην επικαιρότητα εξαιτίας του ότι είναι ένα από τα προβλήματα που παρεμποδίζουν το να κλείσει το Κτηματολόγιο στις πολυκατοικίες που έχουν τέτοιες θέσεις διότι από τη στιγμή που είναι άκυρες τα χιλιοστά αυτά βρίσκονται στον αέρα και αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες που έχουν αυτές τις θέσεις δεν μπορούν να τις πουλήσουν μαζί με το διαμέρισμα. Αυτό πρέπει νομικά να καλυφτεί. Αυτό είναι που ζητάμε, για να μπορέσουν τα χιλιοστά τους να φανούν στο Κτηματολόγιο και να κλείσει η πολυκατοικία στα 1.000 χιλιοστά και να μην βρεθεί μετά το Δημόσιο ιδιοκτήτης αυτών των αδήλωτων χιλιοστών» ανέφερε εξάλλου, μεταξύ άλλων, ο κ. Παραδιάς σε πρόσφατη συνέντευξή του στο ΟΡΕΝ.

Καλό είναι να δοθεί ενόψει και της ολοκλήρωσης της λειτουργίας του Κτηματολογίου λύση με νομοθετική παρέμβαση, λέει από την πλευρά του ο κ. Χαϊδούτης. Ζητείται να επιτρέπεται το όποιο ποσοστό κατέχει αυτή η θέση να ενσωματώνεται στο αντίστοιχο διαμέρισμα χωρίς βέβαια ο ιδιοκτήτης του διαμερίσματος να χάνει το δικαίωμά του να κάνει χρήση της συγκεκριμένης θέσης. Να αποτελεί παρακολούθημα του διαμερίσματος για να μην υπάρχει διαφοροποίηση ως προς τα χιλιοστά του οικοπέδου.

Τι ζητούν

Σημειώνεται ότι η ΠΟΜΙΔΑ από κοινού με την Συντονιστική Επιτροπή των Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος (ΣΕΣΣΕ), είχαν θέσει το ζήτημα με επιστολή προς τους αρμόδιους υπουργούς ήδη από τον περασμένο Ιούνιο, ζητώντας να υπάρξει λύση, ωστόσο, σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες ακινήτων δεν υπήρξε κάποια παρέμβαση και τώρα σε μια εποχή που γίνονται συμβόλαια, το θέμα έχει βρεθεί και πάλι στην επικαιρότητα.

Με την επιστολή αυτή ζητούσαν στο άρθρο 1 του Ν.1221/1981 (Α΄292), μετά την παράγραφο 5 να προστεθεί νέα παράγραφος 6, και οι επόμενες παράγραφοι να επαναριθμηθούν, με την οποία να ορίζεται ότι:

“6. α) Ο ιδιοκτήτης οριζοντίου ιδιοκτησίας - χώρου κυρίας χρήσεως πολυκατοικίας που του ανήκει κατά κυριότητα ανοικτή θέση στάθμευσης στην πυλωτή της ιδίας πολυκατοικίας που αποτελεί κατά τη σύσταση αυτοτελή οριζόντια ιδιοκτησία, οφείλει να προβεί σε μονομερή τροποποίηση της πράξης οριζοντίου ιδιοκτησίας προκειμένου να μετατρέψει τον ανοικτό χώρο στάθμευσης στην πυλωτή ως παρακολούθημα στην αποκλειστική χρήση της οριζοντίου ιδιοκτησίας του – χώρου κύριας χρήσης και ταυτόχρονα να ενσωματώσει στην τελευταία ποσοστό συγκυριότητας στο οικόπεδο που είχε κατά τη σύσταση οριζοντίων ιδιοκτησιών ο ανοιχτός χώρος στάθμευσης στην πυλωτή. Στην περίπτωση αυτή, η σύμφωνη γνώμη του συνόλου των συνιδιοκτητών τεκμαίρεται.

β) Ανοικτή θέση στάθμευσης στην πυλωτή πολυκατοικίας που αποτελεί κατά τη σύσταση αυτοτελή οριζόντια ιδιοκτησία και δεν ανήκει στην κυριότητα ιδιοκτήτη επί οριζοντίου ιδιοκτησίας - χώρου κύριας χρήσης της αυτής πολυκατοικίας δύναται να μεταβιβαστεί κατ’ εξαίρεση και μόνο σε άλλον ιδιοκτήτη επί οριζοντίου ιδιοκτησίας - χώρου κύριας χρήσης της αυτής πολυκατοικίας. Στην περίπτωση αυτή ο αποκτών ιδιοκτήτης της οριζοντίου ιδιοκτησίας – χώρου κύριας χρήσης οφείλει να προβεί σε μονομερή τροποποίηση της πράξης οριζοντίου ιδιοκτησίας προκειμένου να μετατρέψει τον ανοικτό χώρο στάθμευσης στην πυλωτή ως παρακολούθημα στην αποκλειστική χρήση της οριζοντίου ιδιοκτησίας του – χώρου κύριας χρήσης και ταυτόχρονα να ενσωματώσει στην τελευταία το ποσοστό συγκυριότητας στο οικόπεδο που είχε κατά τη σύσταση οριζοντίων ιδιοκτησιών ο ανοιχτός χώρος στάθμευσης στην πυλωτή. Στην περίπτωση αυτή, η σύμφωνη γνώμη του συνόλου των συνιδιοκτητών τεκμαίρεται».

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ