Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Από τη Νέα Γωνιά Χαλκιδικής στις τέσσερις γωνιές του κόσμου

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Το 2014 ο “Αμπελουργικός Οίκος Καζάκη” κλείνει 20 χρόνια λειτουργίας. Από την εποχή που η Μαριάννα Καζάκη, η μητέρα της οικογένειας Καζάκη, άρχισε να συσκευάζει τα αμπελόφυλλα από τα αμπέλια του παππού Θανάση σε βάζα για να μπορεί να τα απολαμβάνει η οικογένειά της ακόμα και στην καρδιά του χειμώνα, έχουν αλλάξει πολλά. Όμως, ο “Αμπελουργικός Οίκος Καζάκη”, που εδρεύει στην Νέα Γωνιά της Χαλκιδικής, παραμένει μέχρι σήμερα μια παραδοσιακή, οικογενειακή επιχείρηση, που μεταποιεί και διακινεί τα αγαθά που δίνει η καλλιέργεια των αμπελιών της. Με πολύ κόπο και προσωπική εργασία όλων των μελών της οικογένειας, κατάφερε να εδραιώσει τη φήμη των προϊόντων της στην Ελλάδα και να την επεκτείνει και στο εξωτερικό, στην Ευρώπη αλλά και στην μακρινή Ιαπωνία και τη Β. Αμερική.

Από την αρχή, στόχος της επιχείρησης ήταν να προσφέρει ελληνικά, ποιοτικά, ασφαλή, παραδοσιακά και βιολογικά τρόφιμα στις υπόλοιπες ελληνικές οικογένειες και τον στόχο αυτόν υπηρετεί με συνέπεια μέχρι και σήμερα. Έστρεψε όμως, παράλληλα, το “βλέμμα” και στο εξωτερικό και πλέον οι εξαγωγές της επιχείρησης έφτασαν να καλύπτουν μερίδιο 25% της συνολικής παραγωγής της.

Τα προϊόντα

Το προϊόν που καθιέρωσε την επιχείρηση στο ευρύτερο κοινό είναι τα “Αμπελόφυλλα της Μαριάννας”, αλλά πλέον, παράγεται μια σειρά από άλλα προϊόντα με βάση και αφετηρία το αμπέλι, από τους ιδιόκτητους πιστοποιημένα βιολογικούς αμπελώνες της οικογένειας, έκτασης περίπου 80 στρεμμάτων.

“Στα αμπέλια που καλλιεργούμε δεν πετάμε απολύτως τίποτα”, μας λέει χαρακτηριστικά ο Θανάσης Καζάκης, ο μικρότερος γιος της Μαριάννας, που είναι υπεύθυνος για το σύστημα διασφάλισης ποιότητας και ιχνηλασιμότητας το δίκτυο πωλήσεων, καθώς και τις ενέργειες marketing της εταιρίας. Έτσι, τα προϊόντα που παράγονται στο εργαστήρι της επιχείρησης που βρίσκεται στο δρόμο που πηγαίνει από τη Νέα Γωνιά προς τη Νέα Καλλικράτεια, είναι, μεταξύ άλλων τα αμπελόφυλλα, τα αμπελοβλάσταρα, το πετιμέζι, τα ρετσέλια, τα γλυκά του κουταλιού και οι μαρμελάδες από σταφύλι. Το μόνο που δεν παράγεται είναι κρασί!

Η εξέλιξη

Ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών, η οικογένεια Καζάκη προχώρησε όμως και ένα βήμα παραπέρα, εξελίσσοντας το προϊόν “αμπελόφυλλο”. Δημιούργησε αυτό που κάθε οικογένεια θα ήθελε να γευτεί, αλλά δεν έχει πάντα το χρόνο να το μαγειρέψει: ντολμαδάκια! Τα ωμά, κατεψυγμένα ντολμαδάκια της Μαριάννας, τυλίγονται καθημερινά στο χέρι, με αγνά υλικά, για να μπορεί κάθε νοικοκυρά ή επαγγελματίας να τα μαγειρέψει στο σπίτι όπως επιθυμεί. Αυτό, όπως τονίζει ο κ. Καζάκης είναι μια καινοτομία που εισήγαγε πρώτη η εταιρία του στην αγορά, ενώ σύντομα θα λανσάρει και άλλα έτοιμα ή ημιέτοιμα φαγητά όπως για παράδειγμα λαχανοντολμάδες. Επίσης, κυκλοφορεί και το προϊόν έτοιμο, βρασμένο ντολμαδάκι σε βάζο, το οποίο κέρδισε μάλιστα φέτος 2 αστέρια στον διαγωνισμό Great Taste στο Λονδίνο.

Αυτή η γραμμή προϊόντων, σύμφωνα με τον κ. Καζάκη εξελίσσεται συνεχώς, ενώ παράλληλα έχει αρχίσει και η παραγωγή πίτας. Τα τελευταία 4 χρόνια η επιχείρηση έχει δημιουργήσει έναν συνεταιρισμό γυναικών στο χωριό Νέα Γωνιά, όπου τέσσερις γυναίκες απασχολούνται με την κατασκευή πίτας και είναι, όπως λέει ο κ. Καζάκης “αφεντικά του εαυτού τους”. “Εμείς τους στέλνουμε όλες τις πρώτες ύλες, και μας φτιάχνουν τις πίτες βάσει της δικής μας συνταγής τις οποίες εμείς στη συνέχεια τις πουλάμε σε όλο τον κόσμο”, σημειώνει.

“Θωράκιση” απέναντι στην κρίση με εξωστρέφεια

Στο ερώτημα πως η κρίση έχει επηρεάσει την επιχείρηση, ο κ. Καζάκης αναφέρει ότι οπωσδήποτε υπάρχει κάμψη στις πωλήσεις ειδικά εντός Ελλάδας, παρά τη μείωση στις τιμές κάποιων προϊόντων, κάτι το οποίο ήταν, όπως λέει, αναμενόμενο εξαιτίας του περιορισμού στην αγοραστική δύναμη του κόσμου, ενώ ρόλο έπαιξε και το γεγονός ότι η φιλοσοφία λειτουργίας της εταιρίας είναι να μην “ανοίγεται” σε πιστώσεις.

Με στόχο να κρατήσει ζωντανό το αγοραστικό ενδιαφέρον, η εταιρία αναπτύσσει νέες σειρές προϊόντων, ενώ δεν έχει κάνει κάποιου είδους “έκπτωση” στην ποιότητα των πρώτων υλών που χρησιμοποιεί. “Αυτό ο κόσμος το εκτιμάει. Και όλο αυτό το έχουμε καταφέρει χωρίς να αυξήσουμε τιμές, αντιθέτως έχουμε μειώσεις τιμές σε κάποια είδη μας”, υπογραμμίζει ο κ. Καζάκης.

Ταυτόχρονα όμως, έκανε και κινήσεις εξωστρέφειας, συνάπτοντας νέες συνεργασίες και διευρύνοντας την παρουσία της και σε νέες αγορές, μέσω και της συμμετοχής της σε κλαδικές εκθέσεις. “Όλη αυτή η στρατηγική εξωστρέφειας που έχουμε αναπτύξει μας έχει βοηθήσει πάρα πολύ ώστε να εξισορροπήσουμε την πτώση του τζίρου εντός Ελλάδας. Έτσι έχουμε καταφέρει να κρατηθούμε αξιοπρεπώς”, τονίζει, ενώ προσθέτει ότι η εξωστρέφεια της επιχείρησης είναι και αποτέλεσμα του γενικότερου ευνοϊκού κλίματος που υπάρχει την τελευταία πενταετία στο εξωτερικό για τα ελληνικά τρόφιμα και ειδικά τα παραδοσιακά.

Το σημαντικότερο σύμφωνα με τον ίδιο στο κομμάτι των εξαγωγών είναι να υπάρχει σταθερότητα στους χρόνους παράδοσης των προϊόντων, στην ποιότητα αλλά και στις τιμές, καθώς και φροντισμένη εμφάνιση και ντιζάιν των προϊόντων.

Αύξηση εξαγωγών

Οι εξαγωγές της επιχείρησης, που απασχολεί 5 άτομα μόνιμο προσωπικό και έως 18 εποχικό, έχουν αυξηθεί σημαντικά τον τελευταίο χρόνο. Όπως αναφέρει ο κ. Καζάκης, πέρυσι αντιστοιχούσαν στο 3% της συνολικής παραγωγής και φέτος φτάνουν στο 25%. Τα προϊόντα εξάγονται -σε μικρές βέβαια ποσότητες- σχεδόν σε όλη την Ευρώπη (Ισπανία, Μ. Βρετανία, Γαλλία, Ελβετία, Αυστρία, Σλοβενία, Γερμανία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Σουηδία, Νορβηγία, Πολωνία) καθώς επίσης και στην Ιαπωνία και τη Β. Αμερική και βρίσκουν μια θέση σε καταστήματα που διαθέτουν τρόφιμα από όλον τον κόσμο, αλλά και σε εστιατόρια και ξενοδοχεία.

Εντός συνόρων, τα προϊόντα της οικογένειας Καζάκη βρίσκονται σε μικρά καταστήματα λιανικής στις μεγάλες πόλεις, από επιλογή, όπως εξηγεί ο κ. Καζάκης, “γιατί πιστεύουμε ότι εκεί το προϊόν μας μπορεί να έχει την προσοχή που του αξίζει”.

“Το κράτος να μην βάζει εμπόδια”

Ερωτηθείς σχετικά με την υποστήριξη που έχει η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα από το κράτος, ο κ. Καζάκης αναφέρει ότι το μόνο που ζητούν οι επιχειρηματίες του κλάδου είναι το κράτος να “μην μπλέκεται στα πόδια τους”.

“Δυστυχώς το κράτος είναι ένας παράγοντας που μας βάζει συνεχώς εμπόδια”.

Αυτό που ζητούν οι επιχειρηματίες είναι το κράτος να απλοποιεί όσο το δυνατόν περισσότερο τις διαδικασίες και τη γραφειοκρατία για παράδειγμα στο θέμα των προσλήψεων. Να έχει μικρότερο κόστος το επιχειρείν, τονίζει. “Οι επιχειρηματίες ξέρουν τι πρέπει κάνουν από κει και πέρα για να βγάλουν κέρδος, να δώσουν απασχόληση στο προσωπικό τους και να το αυξήσουν κιόλας και να πάνε τα προϊόντα τους στις 4 γωνιές του ορίζοντα”, αναφέρει χαρακτηριστικά προσθέτοντας ότι “οι μικρές επιχειρήσεις αγωνίζονται πάρα πολύ για να κρατήσουν την έδρα τους στην Ελλάδα και να πληρώσουν τους φόρους, που αυξάνονται συνεχώς”.

Οι διακρίσεις

Στη φωτογραφία τα προϊόντα της εταιρίας που βραβεύθηκαν φέτος με δύο αστέρια στον διαγωνισμό Great Taste, τον μεγαλύτερο και αυστηρότερο διαγωνισμό τροφίμων παγκοσμίως, με περισσότερους από 400 κριτές και χιλιάδες ώρες «τυφλών» δοκιμών.

Πρόκειται για τα Βιολογικά Αμπελοβλάσταρα Μαριάννας, η δοκιμή των οποίων για πολλούς κριτές αποτέλεσε πρωτόγνωρη εμπειρία και τα Ντολμαδάκια Μαριάννας σε βάζο, το πιο καινούριο προϊόν της οικογένειας Καζάκη τα οποία χαρακτηρίστηκαν “εξαιρετικά, σεμνά, χωρίς καθόλου υπερβολή – ένα έργο αγάπης”.

Στον ίδιο διαγωνισμό διακρίθηκαν με ένα αστέρια και άλλα τέσσερα προϊόντα της εταιρίας: Βιολογικά Αμπελόφυλλα Μαριάννας, Βιολογικό Πετιμέζι Μαριάννας Χειροποίητη Τυρόπιτα Μαριάννας και Βιολογική μαρμελάδα πορτοκάλι περγαμόντο.

Εξάλλου, εντός συνόρων, η εταιρία τιμήθηκε φέτος από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την επιτυχή καινοτόμο επιχειρηματική της δράση στον αγροδιατροφικό τομέα, σε ειδική εκδήλωση στο πλαίσιο της ΔΕΘ.

Η κ. Μαριάννα Καζάκη, μαζί με τους υπόλοιπους βραβευθέντες από το υπουργείο, έγιναν δεκτοί στις 16 Οκτωβρίου, στο Προεδρικό Μέγαρο από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κάρολο Παπούλια.

Δείτε αναλυτικά τα προϊόντα της εταιρίας, τις δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στις εγκαταστάσεις της, αλλά και συνταγές στο http://www.vineleaves.gr/

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ