Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Υπόμνημα ΕΒΕΘ σε Μητσοτάκη: Ζητά μέτρα συγκράτησης του ενεργειακού κόστους

Υπόμνημα με τα αιτήματα των επιχειρήσεων-μελών του παρέδωσε το ΕΒΕΘ στον Πρωθυπουργό

Υπόμνημα με τα αιτήματα των επιχειρήσεων-μελών του παρέδωσε σήμερα στον Πρωθυπουργό, ο Ά Αντιπρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, κ. Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, κατά τη διάρκεια σύσκεψης παραγωγικών φορέων στο ΥΜΑΘ με τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Στο υπόμνημα του ΕΒΕΘ επισημαίνεται ότι “η χώρα μας, μετά τις αλλεπάλληλες προκλήσεις που αντιμετώπισε τα τελευταία χρόνια, πλησιάζει να επανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα. Ήδη οι αγορές δείχνουν εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία και τις αναπτυξιακές προοπτικές της, ωστόσο η απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας θα βάλει τη σφραγίδα σε όλη αυτή την προσπάθεια, αυξάνοντας τις ιδιωτικές επενδύσεις. Επιπλέον, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ μπορούν να απογειώσουν κυριολεκτικά  την ελληνική οικονομία”.

“Ανασταλτικός παράγοντας στην αναπτυξιακή πορεία αποτελεί ο πληθωρισμός, που όμως είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο, το οποίο από τη μια ροκανίζει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, περιορίζοντας την κατανάλωση και απ’ την άλλη πιέζει ανοδικά τα επιτόκια, επηρεάζοντας αρνητικά τις επενδύσεις” τονίζεται στο υπόμνημα και στο πλαίσιο αυτό το ΕΒΕΘ ζητά για τη συγκράτηση του ενεργειακού κόστους ενδυνάμωση της ενεργειακής μετάβασης, με περαιτέρω αύξηση των ανανεώσιμων πηγών στο ενεργειακό μίγμα της χώρας και παράλληλη επένδυση στα δίκτυα διανομής και αποθήκευσης.

Στο πλαίσιο αυτό υπογραμμίζεται η ανάγκη θέσπισης μακροχρόνιων συμβάσεων για τις επιχειρήσεις, κυρίως αυτές που δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση, αλλά και στις εξωστρεφείς επιχειρήσεις, καθώς απαιτείται μια σταθερή τιμή ενέργειας για να μπορέσουν να δεσμευτούν κι αυτές σε συμβάσεις παραγωγής, ενώ θα πρέπει να δημιουργηθεί και ένα δίχτυ ασφαλείας, είτε μέσω επιδοτήσεων, είτε μέσω της δυνατότητας σύναψης πράσινων διμερών συμβολαίων, κάτι που προς το παρόν δεν είναι εφικτό.

Όσον αφορά ειδικότερα ζητήματα του επιχειρείν, στο υπόμνημα σημειώνεται ότι απαιτείται επιτάχυνση των πρωτοβουλιών για τη μετατροπή των άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων της Κεντρικής Μακεδονίας σε οργανωμένους υποδοχείς επιχειρήσεων, ενώ για την περιοχή της Θεσσαλονίκης, το Καλοχώρι είναι σε πρώτη προτεραιότητα.

Απαιτείται επιτάχυνση της αναθεώρησης των παρωχημένων κριτηρίων χαρακτηρισμού του βαθμού όχλησης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Υπάρχει καθυστέρηση και ως εκ τούτου δεν διευκολύνεται η ανάληψη επενδυτικών πρωτοβουλιών” επισημάνθηκε σχετικά από τον Ά Αντιπρόεδρο του ΕΒΕΘ, κ. Εμμανουήλ Βλαχογιάννη.

Για τα θέματα της τοπικής οικονομίας, το ΕΒΕΘ τόνισε πως απαιτείται αναβάθμιση των υποδομών για μετεξέλιξη της Θεσσαλονίκης σε διαμετακομιστικό κέντρο και κόμβο εφοδιαστικής αλυσίδας. Απαραίτητες ενέργειες:

  • Σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο.
  • Σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Καβάλα και τους Τοξότες Ξάνθης.
  • Προγραμματισμός κατασκευής πρόσθετης συνδετήριας οδικής αρτηρίας Εγνατίας Οδού –ΠΑΘΕ, που θα διέρχεται από την περιοχή των Γιαννιτσών.

Την ίδια στιγμή στο υπόμνημα υπογραμμίζεται ότι “οι διαδικασίες ανάπλασης του Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης έχουν καθυστερήσει. Ο σχεδιασμός της χρηματοδότησης του έργου σύμφωνα με τα τρέχοντα δεδομένα  πρέπει να ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα για να δρομολογηθούν οι απαραίτητες ενέργειες υλοποίησης”.

Τέλος για την εναέρια επέκταση της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης (FlyOver) στο υπόμνημα γίνεται λόγος για την ανάγκη ολοκλήρωσης του έργου “που θα συμβάλει στη βελτίωση της κυκλοφοριακή ροής και στην αποσυμφόρηση της Περιφερειακής Οδού. Ωστόσο, για να περιοριστεί όσο είναι δυνατόν η αναπόφευκτη ταλαιπωρία  των οδηγών κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου, θα πρέπει να μελετηθεί πολύ προσεκτικά η εκτροπή της κυκλοφορίας και η διέλευση οχημάτων μέσα από τον πολεοδομικό ιστό και να διασφαλιστεί επαρκής αστυνόμευση από την Τροχαία, ενώ παράλληλα θα πρέπει να τηρηθούν αυστηρά τα χρονοδιαγράμματα κατασκευής”.

Ακολουθεί το σύνολο του κειμένου του υπομνήματος.

Α. Ζητήματα Οικονομίας και Επιχειρείν

Η χώρα μας, μετά τις αλλεπάλληλες προκλήσεις που αντιμετώπισε τα τελευταία χρόνια, πλησιάζει να επανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα. Ήδη οι αγορές δείχνουν εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία και τις αναπτυξιακές προοπτικές της, ωστόσο η απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας θα βάλει τη σφραγίδα σε όλη αυτή την προσπάθεια, αυξάνοντας τις ιδιωτικές επενδύσεις. Επιπλέον, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ μπορούν να απογειώσουν κυριολεκτικά  την ελληνική οικονομία.

Ανασταλτικός παράγοντας στην αναπτυξιακή πορεία αποτελεί ο πληθωρισμός, που όμως είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο, το οποίο από τη μια ροκανίζει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, περιορίζοντας την κατανάλωση και απ’ την άλλη πιέζει ανοδικά τα επιτόκια, επηρεάζοντας αρνητικά τις επενδύσεις.

Για τη συγκράτηση του ενεργειακού κόστους: 

Απαιτείται ενδυνάμωση της ενεργειακής μετάβασης, με περαιτέρω αύξηση των ανανεώσιμων πηγών στο ενεργειακό μίγμα της χώρας, με παράλληλη επένδυση στα δίκτυα διανομής και αποθήκευσης. Επισημαίνεται η ανάγκη θέσπισης μακροχρόνιων συμβάσεων για τις επιχειρήσεις, κυρίως αυτές που δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση αλλά και στις εξωστρεφείς επιχειρήσεις, καθώς απαιτείται μια σταθερή τιμή ενέργειας για να μπορέσουν να δεσμευτούν κι αυτές σε συμβάσεις παραγωγής.

Θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα δίχτυ ασφαλείας, είτε μέσω επιδοτήσεων, είτε μέσω της δυνατότητας σύναψης πράσινων διμερών συμβολαίων, κάτι που προς το παρόν δεν είναι εφικτό.

Επιπλέον, είναι απαραίτητο να αρθούν οι αγκυλώσεις στην αδειοδότηση και τη διασύνδεση των ΑΠΕ, ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν από όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις.

Μόνο έτσι θα περιοριστεί ο κίνδυνος αποβιομηχάνισης και θα επιτευχθούν σε μονιμότερη βάση καλύτερες εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας μας σε αγαθά και υπηρεσίες.

Ισχυρή αναπτυξιακή ώθηση αναμένεται να δώσουν οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ που ήδη αξιοποιούνται. Στο πλαίσιο των προγραμμάτων αυτών, ιδιαίτερα σημαντική είναι η Δανειακή Στήριξη του Ταμείου Ανάκαμψης και  Ανθεκτικότητας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, προϋπολογισμού 11,7 δις Ευρώ. Το έργο αφορά επιδότηση δανείων τα οποία θα δοθούν μέσω τραπεζικού συστήματος.  Θα πρέπει να καταβληθούν ιδιαίτερες προσπάθειες ούτως ώστε να ωφεληθούν όσο το δυνατόν περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Δεν πρέπει να χαθεί η ευκαιρία αυτή.

Στο πλαίσιο όλων των προγραμμάτων που σχετίζονται με το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα πρέπει:

  • να ελαχιστοποιηθούν οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και να απλοποιηθούν και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες υλοποίησης των προγραμμάτων,
  • να απλοποιηθεί το περιεχόμενο των σχετικών προκηρύξεων,
  • να απλοποιηθούν οι διαδικασίες αδειοδοτήσεων  νέων επενδύσεων (π.χ. σχετιζόμενες με χωροταξικά θέματα κ.α.).

Υιοθέτηση διαδικασιών fast track, ιδίως όσον αφορά σε νέες επενδύσεις που θα συμβάλουν σημαντικά στην εξοικονόμηση ενέργειας (π.χ. φωτοβολταϊκά σε ενεργοβόρες μονάδες ή νέος μηχανολογικός εξοπλισμός χαμηλότερης κατανάλωσης ενέργειας) αλλά και επενδύσεις  σε υποδομές δικτύου και αποθήκευσης ενέργειας.

Μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, για να γίνει πιστωτική επέκταση και σε άλλες ιδιωτικές επιχειρήσεις.

Β. Ειδικότερα ζητήματα του Επιχειρείν

Απαιτείται επιτάχυνση των πρωτοβουλιών για τη μετατροπή των άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων της Κεντρικής Μακεδονίας σε οργανωμένους υποδοχείς επιχειρήσεων. Για την περιοχή της Θεσσαλονίκης, το Καλοχώρι είναι σε πρώτη προτεραιότητα.

Απαιτείται επιτάχυνση της αναθεώρησης των παρωχημένων κριτηρίων χαρακτηρισμού του βαθμού όχλησης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Υπάρχει καθυστέρηση και ως εκ τούτου δεν διευκολύνεται η ανάληψη επενδυτικών πρωτοβουλιών.

Απαιτείται επιτάχυνση του χρόνου απονομής της δικαιοσύνης.

Είναι γνωστό ότι η επίλυση εμπορικών διαφορών στη χώρα μας απαιτεί σχεδόν τριπλάσιο χρόνο του μέσου όρου των χωρών του ΟΟΣΑ.

Φορολογική Νομοθεσία

Η προσπάθεια αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής δεν πρέπει να οδηγεί σε παγίδευση και εκβιαστικά διλήμματα για τις λειτουργούσες επιχειρήσεις. Χρειάζεται περαιτέρω εξορθολογισμός των επιβαλλόμενων προστίμων και προσαυξήσεων καθώς και των διαδικασιών που οδηγούν στην οριστική και τελεσίδικη επιβολή αυτών.

Τηλεργασία και κλιματική αλλαγή

Η τηλεργασία είναι ένα από τα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν έναντι της κλιματικής αλλαγής, καθώς μειώνει τις μετακινήσεις, οι οποίες γίνονται είτε με ορυκτά καύσιμα, είτε με μπαταρίες που έχουν περιβαλλοντικό αποτύπωμα στο στάδιο της ανακύκλωσης. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να υλοποιηθεί το ταχύτερο η παροχή κινήτρων σύμφωνα με το πρόσφατα ψηφισμένο νομοθετικό πλαίσιο με την έκδοση Π.Δ. και Υπουργικών Αποφάσεων, όπου απαιτείται.

Γ. Ζητήματα Τοπικής Οικονομίας

Η αποπεράτωση των καθέτων αξόνων της Εγνατίας οδού αλλά και κάποιων συμπληρωματικών έργων υποδομής που βρίσκονται σε φάση έναρξης θα πρέπει να επιταχυνθούν για το καλό της τοπικής οικονομίας.

Η συγκυρία είναι ευνοϊκή για την υλοποίηση έργων υποδομής ιδιωτικών, αλλά και δημόσιων με τη μορφή ΣΔΙΤ που είναι αναγκαία περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Πιο συγκεκριμένα:

  • Απαιτείται αναβάθμιση υποδομών για μετεξέλιξη  της Θεσσαλονίκης σε διαμετακομιστικό κέντρο και κόμβο εφοδιαστικής αλυσίδας. Απαραίτητες ενέργειες:

 

  • Σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης  με το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο.

 

  • Σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Καβάλα και τους Τοξότες Ξάνθης.

 

  • Προγραμματισμός κατασκευής πρόσθετης συνδετήριας οδικής αρτηρίας Εγνατίας Οδού –ΠΑΘΕ, που θα διέρχεται από την περιοχή των Γιαννιτσών.

 

  • Οι διαδικασίες ανάπλασης του Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης έχουν καθυστερήσει. Ο σχεδιασμός της χρηματοδότησης του έργου σύμφωνα με τα τρέχοντα δεδομένα  πρέπει να ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα για να δρομολογηθούν οι απαραίτητες ενέργειες υλοποίησης.

Η εναέρια επέκταση της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης (FlyOver)

Η ολοκλήρωση του έργου αυτού θα συμβάλει στη βελτίωση της κυκλοφοριακή ροής, αποσυμφορίζοντας την Περιφερειακή Οδό. Ωστόσο,  για να περιοριστεί όσο είναι δυνατόν η αναπόφευκτη ταλαιπωρία  των οδηγών κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου, θα πρέπει να μελετηθεί πολύ προσεκτικά η εκτροπή της κυκλοφορίας και η διέλευση οχημάτων μέσα από τον πολεοδομικό ιστό και να διασφαλιστεί επαρκής αστυνόμευση από την Τροχαία, ενώ παράλληλα θα πρέπει να τηρηθούν αυστηρά τα χρονοδιαγράμματα κατασκευής.

Ενίσχυση Έρευνας και Τεχνολογίας

Το σύστημα παραγωγής γνώσης, έρευνας και τεχνολογίας αποτελεί ένα πολύ σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα της Θεσσαλονίκης. Θα πρέπει να ενισχυθούν περαιτέρω πρωτοβουλίες όπως η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας και το Τεχνολογικό Πάρκο Thessintec.

 

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ